Köpråd: A3 / Golf eller annan tysk <50k

TheCarl
9 mars · 11 Inlägg
#1

Bestämt mig för att köpa bil. Budget är absolut max 50k, men kan även tänka mig köpa en lite äldre billigare kärra om det känns vettigt. Jag har förstått att det mest pragmatiska hade varit att satsa på en japan men har tysk bil i blodet så endast det som är aktuellt i stort sett.

Hade först siktat in mig på a3 fsi 2.0 149 hk. Snygg bill både ut- och invändigt. Lagom många hästar för att kunna köra lite inspirerat men inte mer än så för att undvika hög bränsleförbrukning och servicekostnader tänkte jag. Men efter googling blir jag tveksam på motorns tillförlitlighet. Även golf mk6 1.8 TSI såg spännande ut på pappret men verkar vara ett dumt köp.

Därför skulle jag vilja få tips om vilken modell och motor jag ska satsa på. Storleksmässigt passar golf-klassen bra men även mindre polo eller större a4 hade kunnat funka beroende på övriga aspekter.

Bilar jag kikat på:
Golf mk5-senare
Polo iv facelift-senare
A3 gen2-senare
A4 b6-senare

Är ute efter:
Någorlunda tillförlitlighet (vill ju gärna undvika dyra reparationer)
Tysk (estetiskt inget annat i prisklassen som tilltalar egentligen)
Körglädje
Någorlunda bränslesnål

Vad säger ni? Främst motor-biten som jag tycker är en djungel.

Senast redigerat av TheCarl (9 mars )

Svarte_Orm
9 mars · 1 989 Inlägg
#2

Skall du ha en golf eller A3 så köp en gammal, från före de fick TSI-motorer, DSG-lådor och annat som ofta går sönder. Om du skall köra mycket kan du köpa en diesel, de har varit bra hela vägen.

Annars kan jag tipsa om BMW 1-serien, 118i och 120i går att hitta för under 50k numera. Men där är det tvärtom, bensinmotorerna var skottsäkra men dieselmotorerna hade lite kamkedjeproblem på vissa årsmodeller.

spillolja
9 mars · 2 097 Inlägg
#3

Om den ska vara bränslesnål och bensindrift så är valet Fsi/Tfsi/Tsi som gäller vid köp av en Golf, A3, A4
allt annat är stenålder

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
TheCarl
9 mars · 11 Inlägg
#4

Hehe helt olika råd alltså.

Svarte_Orm skrev:
Skall du ha en golf eller A3 så köp en gammal, från före de fick TSI-motorer, DSG-lådor och annat som ofta går sönder. Om du skall köra mycket kan du köpa en diesel, de har varit bra hela vägen.

Annars kan jag tipsa om BMW 1-serien, 118i och 120i går att hitta för under 50k numera. Men där är det tvärtom, bensinmotorerna var skottsäkra men dieselmotorerna hade lite kamkedjeproblem på vissa årsmodeller.

Kommer antagligen inte köra särskilt många mil/år,  runt 1000, max 1500 gissar jag. Men om jag nu ska ha en a3 kanske en driftsäkrare diesel är smartare trots hög skatt? Kikat lite på 1-serien, har dock svårt för formspråket på 1 gen.

spillolja skrev:
Om den ska vara bränslesnål och bensindrift så är valet Fsi/Tfsi/Tsi som gäller vid köp av en Golf, A3, A4
allt annat är stenålder

Den får gärna vara bränslesnål men inte första prio då antal mil/år blir relativt få. Har läst vissa säga att Fsi/Tfsi/Tsi alla bör undvikas, men då återstår ju bara någon trött gammal 1.6 vad jag förstår om man vill köra bensin.

Svarte_Orm
9 mars · 1 989 Inlägg
#5

TheCarl skrev:
Kommer antagligen inte köra särskilt många mil/år,  runt 1000, max 1500 gissar jag. Men om jag nu ska ha en a3 kanske en driftsäkrare diesel är smartare trots hög skatt? Kikat lite på 1-serien, har dock svårt för formspråket på 1 gen.

Kör du så lite skall du inte ha någon diesel, åtminstone inte någon som är så ny att den har partikelfilter för det sotar igen om man inte köra långa turer regelbundet. Och utan filter blir det hög skatt...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 mars · 11 908 Inlägg
#6

Tja, Jag hade ju inte köpt en gammal TSi, TFSi eller liknande. Men det är du som har plånboken. De är ju inte direkt kända för att vara pålitliga. Köper du en sådan så googla inte på problem med dessa big_smile

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
TheCarl
9 mars · 11 Inlägg
#7

Svarte_Orm skrev:

TheCarl skrev:
Kommer antagligen inte köra särskilt många mil/år,  runt 1000, max 1500 gissar jag. Men om jag nu ska ha en a3 kanske en driftsäkrare diesel är smartare trots hög skatt? Kikat lite på 1-serien, har dock svårt för formspråket på 1 gen.

Kör du så lite skall du inte ha någon diesel, åtminstone inte någon som är så ny att den har partikelfilter för det sotar igen om man inte köra långa turer regelbundet. Och utan filter blir det hög skatt...

Hur vet jag om den har partikelfilter?  Ex. denna har en årsskatt på 3386 vilket inte är så farligt om man får en tillförlitlig motor. https://www.blocket.se/jonkoping/Audi_A … 11&w=3

Hybrid_ skrev:
Tja, Jag hade ju inte köpt en gammal TSi, TFSi eller liknande. Men det är du som har plånboken. De är ju inte direkt kända för att vara pålitliga. Köper du en sådan så googla inte på problem med dessa big_smile

Haha nej just det jag kommit fram till efter lite googling. Men vad återstår det då för alternativ? Har lite svårt att få en överblick över motoralternativ. Hur ser det ut med polo och a4?

Kommer äga bilen i max 2-3 år kanske bör tilläggas.

Senast redigerat av TheCarl (9 mars )

spillolja
9 mars · 2 097 Inlägg
#8

Om du skaffar en diesel från VAG så ska kamremmen bytas varje 12-18.000mil  medans Tfsi motorerna (ej äldre 2.0) har en 100% underhålls och Servicefri kamkedjedrivning    smile

Senast redigerat av spillolja (9 mars )

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
TheCarl
9 mars · 11 Inlägg
#9

spillolja skrev:
Om du skaffar en diesel från VAG så ska kamremmen bytas varje 12-18.000mil  medans Tfsi motorerna (ej äldre 2.0) har en 100% underhålls och Servicefri kamkedjedrivning    smile

Tfsi har ju dock haft dock problem med just kamkedjan. Då känns det väl nästan bättre med en diesel där kamremmen precis är bytt som gått runt 15-20.000 mil?

Presidento Of World
9 mars · 2 529 Inlägg
#10

spillolja skrev:
Om du skaffar en diesel från VAG så ska kamremmen bytas varje 12-18.000mil  medans Tfsi motorerna (ej äldre 2.0) har en 100% underhålls och Servicefri kamkedjedrivning    smile

Haha jävlar. Sluta.. Du vet att det är helt åt skogen med både kedjor och motorer av den typen. Försök åtminstone vara lite realistisk.

Presidento saknar signatur
Brådhis * Voff voff *
9 mars · 4 605 Inlägg
#11

Ganska Tysk är den iaf så jag föreslår denna modell då så du får lite körglädje också: wink

Bensin:
https://www.blocket.se/goteborg/Skoda_O … 18&w=3

Diesel:
https://www.blocket.se/goteborg/Skoda_O … 18&w=3

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (9 mars )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 mars · 11 908 Inlägg
#12

Presidento skrev:

spillolja skrev:
Om du skaffar en diesel från VAG så ska kamremmen bytas varje 12-18.000mil  medans Tfsi motorerna (ej äldre 2.0) har en 100% underhålls och Servicefri kamkedjedrivning    smile

Haha jävlar. Sluta.. Du vet att det är helt åt skogen med både kedjor och motorer av den typen. Försök åtminstone vara lite realistisk.

Ja, håller med. 3000-5000 mils livslängd är väl mer rimligt? VI har ju några trådar om detta...

EDIT: missade ironin.

Senast redigerat av Hybrid_ (9 mars )

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
spillolja
9 mars · 2 097 Inlägg
#13

Alla bilmärken har problem av något slag, jag har inte haft problem med min Tfsi fast jag snart kört 14.000mil med min nuvarande, vet en som har en Mercedes c180 från 2005   den hann inte ens gå 12.000mil innan kedjan var så slak att den kuggade över, med krökta ventiler som följd, vad denna har använt för olja har jag dock inte fått klarhet i, har dock fått höra att man ska använda 15W-50 delsyntet i mercedes motorer för att slippa problem

dom som haft problem med sina Tsi/Tfsi/Fsi har vad jag förstått använt lågviskositetsolja  0W-30 5W-30 etc. och/eller förlängt oljebytesintervall.

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 mars · 11 908 Inlägg
#14

spillolja skrev:
Alla bilmärken har problem av något slag, jag har inte haft problem med min Tfsi fast jag snart kört 14.000mil med min nuvarande, vet en som har en Mercedes c180 från 2005   den hann inte ens gå 12.000mil innan kedjan var så slak att den kuggade över, med krökta ventiler som följd, vad denna har använt för olja har jag dock inte fått klarhet i, har dock fått höra att man ska använda 15W-50 delsyntet i mercedes motorer för att slippa problem

dom som haft problem med sina Tsi/Tfsi/Fsi har vad jag förstått använt lågviskositetsolja  0W-30 5W-30 etc. och/eller förlängt oljebytesintervall.

Då är det fritt fram för TS att köpa en TSi eller liknande. Ägarna har haft otur helt enkelt.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
candyweiss
10 mars · 348 Inlägg
#15

Att ni bara orkar hata VAG och förstöra alla trådar, även att en moderator är en av de värsta.
Vuxna människor som är avundsjuka, fy fan säger jag sad sad sad sad sad

caromania Forummoderator
10 mars · 7 899 Inlägg
#16

candyweiss skrev:
Att ni bara orkar hata VAG och förstöra alla trådar, även att en moderator är en av de värsta.
Vuxna människor som är avundsjuka, fy fan säger jag sad sad sad sad sad

Du får ursäkta mig, men jag kan inte riktigt se det hat du återkommande hävdar finns. Om användare har varierande åsikter/erfarenheter kring olika modeller så är det knappast något konstigt eller något som ska censureras. Dessutom är det i denna tråd inget "hat" mot "VAG" utan påpekanden kring just TSI/TFSI-motorerna.

Nu åter till topic. Jag vill inte ha någon debatt kring hur folk pratar illa om VAG eller liknande, då kommer varningar delas ut. Jag är trött på offerkoftorna.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
candyweiss
10 mars · 348 Inlägg
#17

caromania skrev:

candyweiss skrev:
Att ni bara orkar hata VAG och förstöra alla trådar, även att en moderator är en av de värsta.
Vuxna människor som är avundsjuka, fy fan säger jag sad sad sad sad sad

Du får ursäkta mig, men jag kan inte riktigt se det hat du återkommande hävdar finns. Om användare har varierande åsikter/erfarenheter kring olika modeller så är det knappast något konstigt eller något som ska censureras. Dessutom är det i denna tråd inget "hat" mot "VAG" utan påpekanden kring just TSI/TFSI-motorerna.

Nu åter till topic. Jag vill inte ha någon debatt kring hur folk pratar illa om VAG eller liknande, då kommer varningar delas ut. Jag är trött på offerkoftorna.

Inte hat, utan avundsjuka. Finns ju även en del mot BMW och Mercedes på detta annars mycket bra forumet.

Senast redigerat av candyweiss (10 mars )

Presidento Of World
10 mars · 2 529 Inlägg
#18

candyweiss skrev:

caromania skrev:

candyweiss skrev:
Att ni bara orkar hata VAG och förstöra alla trådar, även att en moderator är en av de värsta.
Vuxna människor som är avundsjuka, fy fan säger jag sad sad sad sad sad

Du får ursäkta mig, men jag kan inte riktigt se det hat du återkommande hävdar finns. Om användare har varierande åsikter/erfarenheter kring olika modeller så är det knappast något konstigt eller något som ska censureras. Dessutom är det i denna tråd inget "hat" mot "VAG" utan påpekanden kring just TSI/TFSI-motorerna.

Nu åter till topic. Jag vill inte ha någon debatt kring hur folk pratar illa om VAG eller liknande, då kommer varningar delas ut. Jag är trött på offerkoftorna.

Inte hat, utan avundsjuka. Finns ju även en del mot BMW och Mercedes på detta annars mycket bra forumet.

Ingen hatar eller är avundsjuk men att komma med uppenbart dumt tips som att en tsi/Tfsi är problemfri och har underhållsfri kedja är löjligt. Såvitt jag vet så ingår kontroll av kedja i en service ochså hos vag där man mäter sträckning osv. Kan dock ha fel.

Presidento saknar signatur
clabbe14
10 mars · 21 Inlägg
#19

Kan upplysa om att alla tfsi motorer inte har kedja.Min A3:a -07 tex. har kamrem, nyligen bytt för övrigt så jag har sett det med egna ögon.../ Hälsningar Claes.

TheCarl
10 mars · 11 Inlägg
#20

Haha denna tråd gjorde mig inte klokare alltså. Känns som man måste doktorera på VAG-motorer för att hitta rätt i begagnatdjungeln.

Summering: Diesel sotar igen då jag kör för lite/korta sträckor. Bensinmotorerna håller inte måttet.

Brådhis skrev:
Ganska Tysk är den iaf så jag föreslår denna modell då så du får lite körglädje också: wink


Bensin:
https://www.blocket.se/goteborg/Skoda_O … 18&w=3

Diesel:
https://www.blocket.se/goteborg/Skoda_O … 18&w=3

//Brådhis

Säkert rolig att ratta men lite mycket vingar för min smak.

clabbe14 skrev:
Kan upplysa om att alla tfsi motorer inte har kedja.Min A3:a -07 tex. har kamrem, nyligen bytt för övrigt så jag har sett det med egna ögon.../ Hälsningar Claes.

Spännande. Känns som VAG minst sagt har krånglat till det på motorfronten alltså.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang