Varvtalet höjs nr jag kopplar saab 9-5

Smurfen40
16 mars 2019 · 689 Inlägg

Problemen fortsätter.
När jag trycker ner kopplingspedalen för att växla så höjs varvtalet för att sen sjunka sakta.
Så ligger jag på 2500varv och ska växla till 2an så hölls det till ca 2800varv när jag trycker på kopplingspedalen.
Letat efter läckor och bytat dom flesta vacumslangar jag sett.
Någon som vet??
Spjällhuset som spökar??

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Snurriis
16 mars 2019 · 761 Inlägg

Smurfen40 skrev:
Problemen fortsätter.
När jag trycker ner kopplingspedalen för att växla så höjs varvtalet för att sen sjunka sakta.
Så ligger jag på 2500varv och ska växla till 2an så hölls det till ca 2800varv när jag trycker på kopplingspedalen.
Letat efter läckor och bytat dom flesta vacumslangar jag sett.
Någon som vet??
Spjällhuset som spökar??

Är inlaggt i styrsystemet att varva till lite vid växlingar så det går mjukare att växla.

Smurfen40
16 mars 2019 · 689 Inlägg

Snurriis skrev:

Smurfen40 skrev:
Problemen fortsätter.
När jag trycker ner kopplingspedalen för att växla så höjs varvtalet för att sen sjunka sakta.
Så ligger jag på 2500varv och ska växla till 2an så hölls det till ca 2800varv när jag trycker på kopplingspedalen.
Letat efter läckor och bytat dom flesta vacumslangar jag sett.
Någon som vet??
Spjällhuset som spökar??

Är inlaggt i styrsystemet att varva till lite vid växlingar så det går mjukare att växla.

Ok här läst det lite på andra trådar med men så har aldrig mina 9-3 gjort.
Kan det vara dör att det är en 2004??
Märkte att min kompis som har en 2003 har annorlunda saker som annars sid och annat spjällhus.

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
NIzmO Ollikkala Racing
16 mars 2019 · 1 724 Inlägg

Har en 9-5 aero -04 och den gör inte så.

- Time Attack -
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Smurfen40
16 mars 2019 · 689 Inlägg

NIzmO skrev:
Har en 9-5 aero -04 och den gör inte så.

Jag har hört både och.
Vissa säger att den ska göra så och vissa säger att den inte ska göra så.
Detta är inget som jag känner igen på mina gamla sabbar jag ägt.
Har bytt alla vacumslangar jag hittat.
Bytt lmm
Bytt mv
Bytt dumpventil.
Då jag ändå hade dessa saker liggande hemma och det är enkla saker att byta för att se.
Ser att en pinnbult är knäckt på grenröret men kan väl knappast ha med saken att göra.
Mon tanke går till spjällhuset om det nu är så att den inte ska gå upp i varv.
Har även märkt att om jag kör och rullar så går tomgången sakta ner till ca 1000 menbromsar jag till stillastående så går den ner till 800 där den ska vara ju

Senast redigerat av Smurfen40 (16 mars 2019)

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
M123
16 mars 2019 · 962 Inlägg

Smurfen40 skrev:

NIzmO skrev:
Har en 9-5 aero -04 och den gör inte så.

Jag har hört både och.
Vissa säger att den ska göra så och vissa säger att den inte ska göra så.
Detta är inget som jag känner igen på mina gamla sabbar jag ägt.
Har bytt alla vacumslangar jag hittat.
Bytt lmm
Bytt mv
Bytt dumpventil.
Då jag ändå hade dessa saker liggande hemma och det är enkla saker att byta för att se.
Ser att en pinnbult är knäckt på grenröret men kan väl knappast ha med saken att göra.
Mon tanke går till spjällhuset om det nu är så att den inte ska gå upp i varv.
Har även märkt att om jag kör och rullar så går tomgången sakta ner till ca 1000 menbromsar jag till stillastående så går den ner till 800 där den ska vara ju

Fenomen som kan liknas med en dålig bromsservo eller tjuvluft vid insuget så den tappar vakkum.
Tyvärr kan jag inget om styrningen på Saab men dom verkar lite trasiga även om dom är hela.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Smurfen40
16 mars 2019 · 689 Inlägg

M123 skrev:

Smurfen40 skrev:

NIzmO skrev:
Har en 9-5 aero -04 och den gör inte så.

Jag har hört både och.
Vissa säger att den ska göra så och vissa säger att den inte ska göra så.
Detta är inget som jag känner igen på mina gamla sabbar jag ägt.
Har bytt alla vacumslangar jag hittat.
Bytt lmm
Bytt mv
Bytt dumpventil.
Då jag ändå hade dessa saker liggande hemma och det är enkla saker att byta för att se.
Ser att en pinnbult är knäckt på grenröret men kan väl knappast ha med saken att göra.
Mon tanke går till spjällhuset om det nu är så att den inte ska gå upp i varv.
Har även märkt att om jag kör och rullar så går tomgången sakta ner till ca 1000 menbromsar jag till stillastående så går den ner till 800 där den ska vara ju

Fenomen som kan liknas med en dålig bromsservo eller tjuvluft vid insuget så den tappar vakkum.
Tyvärr kan jag inget om styrningen på Saab men dom verkar lite trasiga även om dom är hela.

Värt att ta en titt på
Har bara ägt bilen i 3 veckor så lika bra att gå över den lite ju.
Tycker även den brummar vid gaspådrag och endast vid körning.
Låter som man kör utan luftfilter typ
så jag vill ha en läcka någonstans men hittar inte något.

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
VirreEriksson
17 mars 2019 · 1 301 Inlägg

Beror på vilken programvara som ligger i bilen. Ska vara så, men kan skilja mellan olika programvaror. Speciellt om dem är trimmad då man ibland väljer att stänga av den funktionen.

Smurfen40
17 mars 2019 · 689 Inlägg

VirreEriksson skrev:
Beror på vilken programvara som ligger i bilen. Ska vara så, men kan skilja mellan olika programvaror. Speciellt om dem är trimmad då man ibland väljer att stänga av den funktionen.

Ok.nu efter att jag bytt lmm,mv så verkar det blivit bättre,höjs bara ytterst lite när jag kopplar så nu är det acceptabelt.
Tack för alla synpunkter och hjälp.

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang