Kanske inte svar på din fråga...
Men när jag monterade drag på min bil, och skulle koppla elen till draget, så kunde man inte göra det genom att koppla in sig på bilens baklampor.
Då skulle strömmen från den styrmodul som styrde belysningen bli för stor, när man kopplade kärran. Och modulen skulle då kunna gå sönder. Nu är det inte en separat modul för bakljus, utan ingår i motorns styrmodul, som dessutom är parad med andra enheter. Osar dyyyyrt!
Lösningen var då att koppla in en elektronikbox, med typ ett relä för varje funktion och mata med egen strömförsörjning. 
- När jag senare bytte till ledbelysning, runt om på kärran, så drog varje funktion såpass liten ström att elektronikboxen inte kunde leverera ström till blinkers- broms- och positionsljus. Modulen läser detta som avbrott och stänger av, samt indikerar lampfel.
Lösningen är att koppla in resistorer tvärs över lysdiodslamporna, så att elektroniken känner att det finns nåt som kan förbruka tillräckligt stor ström. I princip lika stor som de glödtrådslamporna, som var monderade original förbrukade.
Allt enligt fabrikantens anvisningar.
Kan det vara något sådant?
Saab 9-3, tror jag det var, arbetar med pulsad strömförsörjning. Och där funkar inte t ex ovan nämnda elektronikbox.
Kan i o f s var fel polaritet på de ledlampor du tänkt använda. I s f funkar det om du vänder på matningen.
Är det normal funktion om du sätter i originallamporna?
- Ser att resistorerna, var och en har värdet 150 ohm.
Är förmodligen av den sort som klarar minst 1 W.
- Ser nu att lösningen kanske är att bända
på kontaktstiften, så att det blir ordentlig kontakt...
.
					Senast redigerat av Meaganeowner (20 mars  2019)