2242
Sök

Volvo S60 2009 - nycklar fungerar inte längre

1 Inlägg
måndag 15:34
Trådstartare
Hej!

Jag har fått tillbaka min Volvo S60 2009 efter att den blev stulen och har stått stilla i cirka fyra månader. Bilen startar och går, men jag har nu ett stort problem med fjärrstyrningen.

Problemet:
Ingen av bilens fjärrnycklar fungerar för att låsa eller låsa upp bilen.

Båda nycklarna har fått nya batterier (CR2032), men det gjorde ingen skillnad.

Bilen har stått stilla länge, sannolikt med ett helt urladdat bilbatteri. Detta kan ha påverkat bilens mottagare/elektronik.

Startspärren fungerar, och bilen kan startas när nyckeln sätts i tändningslåset.

Centrallåset kan manövreras inifrån (med knappen i dörren), men inte utifrån via fjärrkontrollen.

Min misstanke är att nycklarna har tappat programmeringen eller att det är något fel med mottagaren i bilen efter det långa strömavbrottet/stölden.

Frågor till er:
Känner någon till en enkel procedur för att "återställa" eller synka nycklarna på en S60 (2001-2009) efter ett långt strömavbrott/batteribyte på bilbatteriet? (Jag har provat det vanliga med att vrida nyckeln till läge II och trycka på knapparna, utan resultat).

Är det sannolikt att jag måste åka till Volvo eller en låssmed med för att få nycklarna omprogrammerade?

Alla tips och erfarenheter välkomnas varmt innan jag tvingas boka tid på verkstad!

Tack på förhand!

12 Inlägg
måndag 20:30
Tagit bort ev. Klisterlappar på batteriet?
Missade det själv när jag byte på en av mina  bilar häromveckan. Blir samma betende som du har.

Har även haft problem med min ena nyckel till min v70 2004 som tagit enormt lång tid på sig o låsa o låsa upp. Har fått hålla inne knappen länge o gjort flera försök. Häromveckan så tog jag isär nyckeln o dränkte knapparna med elektronikrengöring. Upplåsningen blev bra o låsningen betydligt bättre.
Det som talar emot detta är ju att bägge dina nycklar inte fungerar.

12 Inlägg
måndag 20:34
Ska även tillägga att även nya batterier kan vara dåliga. Fick det bekräftat av en mekaniker som byter mkt batterier till nycklar.

Forummoderator
26 543 Inlägg
måndag 21:28
Kuf skrev:
Ska även tillägga att även nya batterier kan vara dåliga. Fick det bekräftat av en mekaniker som byter mkt batterier till nycklar.

Håller med om detta.
Billiga batterier går bort i dessa. Köp Varta eller liknande.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

* Voff voff *
11 057 Inlägg
för 18 timmar sedan
Dubbel och trippelkolla att batterierna sitter i rätt (åt rätt håll!) och att dom verkligen har ström i sig. Som nämnts är det inte alls omöjligt att batterierna är kass ur förpackningen.

Jag har även varit med om att hjälpa en person som hade fått ditt fel batteri (lägre spänning). Det passade rent fysiskt men nyckeln var stendöd.

Har du testat att göra bilen strömlös en stund igen efter att du bytt batterierna i nycklarna?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Sök