Köpråd: Felkodsläsare

alesjo997
22 mars 2019 · 42 Inlägg

Jag har länge funderat på att köpa en felkodsläsare men har 0 erfarenhet eller kunnighet om dem. Jag är ute efter något kvalitativt som man kan ha länge och använda till olika bilar då jag själv har en E34 520i och en V50 T5 AWD.

Är det något särskilt man bör tänka på vid inköp av felkodsläsare? Vad ska man akta sig för? Vad MÅSTE man ha? Länka gärna till sånt som kan vara relevant för mig smile

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 mars 2019 · 4 917 Inlägg

Är själv också intresserad av detta elände som drabbat oss sedan mitten 1990talet och även vilja veta vad det är för program som tokarna som kommit på detta gjort.
Det verkar som att det finns utrustning från några hundralappar till 10tusentals kronor..
Att jag kallar dom för tokar är för att dom inte det minsta har hjälpt oss bilägare det minsta med vad för program som använts, utan enbart ställt oss på bar backe och därmed satt oss alla i en dålig sits.
Alltså TVUNGNA att köpa deras **** för att kunna hänga med  och fixa bilen, vår EGEN bil..

Senast redigerat av _- (22 mars 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
spillolja
22 mars 2019 · 4 020 Inlägg

Det finns generella läsare sådana som är OBD2-kompatibla  oftast får man i bästa fall bara ut felkoder på motorn, man behöver i måånga fall en som är fordonsspecifik tex.  VCDS för vag-bilar

en universell OBD2 läsare:
https://www.conrad.se/p/diamex-obd-ii-d … pe=suggest
Bosch har ett urval:
https://www.boschdiagnostics.com/diy/

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Brådhis * Voff voff *
22 mars 2019 · 10 277 Inlägg

Twohundred skrev:
Hej
Jag har sedan en tid samma fundering. Har en OBDLink som kopplas till telefon/datorn via Bluetooth. Det skall gå att nollställa via den, men har hittills inte behövt göra det.

Min fundering är dock en oro över att köpa en nyare begagnad bil. Vad jag förstår, och som skrivits om i bl.a. senaste numret av ViBilägare, så köper vissa personer en ny bil. Monterar en skyddande plast i bilens färg, trär på en överdragsklädsel samt sätter på "piratdäck". Kör sedan extrema mängder med bilen. Tar bort plasten, överdragsklädseln, byter tillbaka till originalhjulen samt raderar 90% av den körda sträckan med en OBD-apparat och besiktar bilen med den låga sträckan för att sedan sälja och göra om det hela igen, igen, igen...

Hustrun vill köpa en nyare A-klass. Hur tusan gör jag för att se att mätaren inte är manipulerad? Visst jag kan lyfta upp bilen osv. Men en rekonditionerad bil där bromsar är nya kan vara svårt att se. Förstår att märkesverkstäder kan se på djupet i datorn om en mätarställning blivit manipulerad. Kostnaden är dock minst 1500, vilket blir dyrt om man behöver kolla 3-4 bilar innan man hittat en schysst och ärlig.

Så finns det en läsare på marknaden (till vettigt pris) som kan se den rätta körsträckan?

Merca A-klass tillhör väl kanske inte största riskgruppen för mätarfiffel...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
22 mars 2019 · 10 277 Inlägg

_- skrev:
Är själv också intresserad av detta elände som drabbat oss sedan mitten 1990talet och även vilja veta vad det är för program som tokarna som kommit på detta gjort.
Det verkar som att det finns utrustning från några hundralappar till 10tusentals kronor..
Att jag kallar dom för tokar är för att dom inte det minsta har hjälpt oss bilägare det minsta med vad för program som använts, utan enbart ställt oss på bar backe och därmed satt oss alla i en dålig sits.
Alltså TVUNGNA att köpa deras **** för att kunna hänga med  och fixa bilen, vår EGEN bil..

Du är ju inte tvungen att köpa dessa saker för att felsöka. Du KAN fortfarande felsöka på gammalt vis. En motor är en motor! Men vi andra som inte strävar fullt lika mycket bakåt råkar faktiskt tycka det är väldigt smidigt att koppla in oss till bilen och läsa av såväl felkoder som realtidsdata...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang