Köpråd: Volvo S60 2.4 Manuell, 170hk, 2002

Loranga-
26 mars 2019 · 52 Inlägg

Hej, letar bil runt 20 000:-. tänkte hör om någon har råd/åsikter om man är intresserad av en volvo S60 -02. hittat en för 22 000:-. Bilen har gått 22 000 mil och kamrem bytt vid 14 000 mil (7 år sedan). Det jag mest undrar över är om volvo s60 från 2002 är en bra bil och om prisförslaget är rimligt?

tack i förhand

/Emil

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
26 mars 2019 · 4 917 Inlägg

En 17 år gammal bil hade jag aldrig köpt om jag inte hade fullt förtroende för säljaren.
Genomsnittsåldern ligger väl runt 18 år för en bil och då förstår du kanske tankegången..
Kan du få ner den till 15 000 så kanske, men vara beredd på att skroten hägrar i bakgrunden beroende på detdär fula bruna som brukar äta upp den tunna plåten..
Innan du bestämmer dig så kolla undersidan noga är mitt eminenta tips..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hilmer
26 mars 2019 · 1 776 Inlägg

På årsmodell 2000-2004 gäller 8 år eller 16000mil för kamremmen, vilket som först inträffar.
Rost på undersidan på själva karossen är som regel minimal på dessa, men visst finns det undantag precis som med allt annat.
Delar är lätta att få tag på och i de flesta fall rimligt pris.
Instrumenthuset är väl liksom på V70 en akilleshäl, de brukar ge upp med lite olika symptom, kallödningar som gör att det blir glappkontakt som gör att klockan kan rusa iväg, infodisplayen flimrar osv. Finns firmor som fixar detta för ett par tusen, det går att fixa själv men man bör då vara medveten om hur litet allt är så det är inte lätt men absolut inte omöjligt!
Om det är xenonljus så kolla att reflektorerna ser bra ut, de är hiskligt dyra att ersätta om man ska köpa nytt.
Vad det gäller priset så är det nog rimligt om man jämför med de som ligger på blocket, men viss justering på priset får nog till, men det beror ju så klart på skicket i stort!

panda666
26 mars 2019 · 4 228 Inlägg

har en automat 02a med 140 hästarn som går hur bra som helst, absolut ingen rosthög som vissa vill påstå. Finns lite rost på nån bakskärm men absolut inte mycket. klarar sig bra från rost dessa. Var beredd på lite bakvagns/framvagns delar som kommer att paja. min har gått 25.000mil och går fortfarande precis som en ny bil, jävligt mycket komfort på vägen och går jävligt tyst. En av dom skönaste bilarna ja har kört på motorväg. Min har volvos sportpaket och gav 15.000 för min. Absolut inget att oroa sig för, gå och provkör och pruta, finns massor med s60 där ute, ta din tid och hitta en du gillar. Bara för att en bil är 20-30 år gammal betyder inte att denna är slut, måste bara hitta rätt.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 mars 2019 · 17 376 Inlägg

Hilmer sammanfattade det rätt bra tycker jag. Dock kan påpekas att du bör kolla AC noga innan köp så den fungerar. Annars blir det mycket svettigt i sommar! Givetvis ska du inte gå den klassiska "Den behöver bara fyllas på".

De trådar jag kan komma ihåg om S60 har rört Xenon och höjdinställning som strular.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Loranga-
1 april 2019 · 52 Inlägg

Tack för svar! slutade ändå i en v70! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang