Bälte låst sig?

Ghostduster92
26 mars 2019 · 49 Inlägg

Hej!

Problemet gäller en Volkswagen polo 1.2 årsmodell 2012

Det är såhär att på förarsidan när man ska sätta på sig bältet så låser sig bältes"bromsen" helatiden.. man får sitta och rycka små ryck i bältet för att få ut något.. ibland får man ut 1dm ibland 1meter (om man har tur).. ibland funkar bältet "felfritt". det spelar ingen roll om man drar ut bältet jättesakta eller normalt.. snabbt, ja då låser det sig ju som det ska göra...

Nu till min fundering. Är det solklart skrot? Hörde med Lecab och en ny bältesrulle kostar (bara rullen) 2700kr... vad tror ni arbetet kan kosta?

Kan man göra det själv?? (Han på lecab sa att det tydligen finns explosiva ämnen i bältesrullen... antar att det har med airbagsen att göra så han rekommenderade STARKT att jag INTE skulle röra det själv)... 

Kan det vara något annat som är fel?? Är det direkt farligt att ha på sig bältet? (När man väl får ut bältet så sitter det fast och funkar som det ska)...

Ganska många frågor men vill bara lixom veta hur stor konkursen blir..

Senast redigerat av Ghostduster92 (26 mars 2019)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
26 mars 2019 · 4 917 Inlägg

Kolla först på skroten, för där kan du köpa betydligt billigare och även höra sanningen om bältesrullens explosivitet, som jag betvivlar..
Jag tippar på att du kommer undan med under 600 för kalaset om du gör det själv.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Knugcab
26 mars 2019 · 5 111 Inlägg

Hur mycket du än betvivlar det så har dagens bilar bältessträckare, och det är en krutladdning som hjälper till att dra åt bältet, så.........

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
MammDiin
26 mars 2019 · 2 016 Inlägg

Bältessträckaren har explosiva ämnen i sig, och den kan väl både vara en skild del eller höra ihop med rullen.

Ghostduster92
26 mars 2019 · 49 Inlägg

Knugcab skrev:
Hur mycket du än betvivlar det så har dagens bilar bältessträckare, och det är en krutladdning som hjälper till att dra åt bältet, så.........

Yes och jag är ingen bilmekaniker. Jag kan byta bromsklossar, spänna handbroms och byta olja, thats it.. detta känns för mycket för min kunskap. Jag faller alltså i den grupp där bilar kostar mycket pengar... när det krånglar...

Sen är bältet en såpass viktig del så jag vågar inte ta några risker... men vad kan felet vara? Kan ett bälte bara.. gå sönder?

Knugcab
26 mars 2019 · 5 111 Inlägg

Jag har hört om de som påstår sig ha fått krånglande bälten att fungera bättre med att spraya silikonspray i rullen men det är en sak som jag inte tror på förrän jag provat det själv....

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
26 mars 2019 · 4 917 Inlägg

Jag får väl ta detta till mig och läsa på..
Det beror väl lite på hur gammal kärran är om den har en krutdurk ?
Det var därför jag rekade skroten..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Knugcab
26 mars 2019 · 5 111 Inlägg

Jag utgick ju från att det var Golfen (eller vad det nu är) på hans profilbild så....
Men säger Lecab att det är sträckare så är det nog det.
Sitter ju i de flesta bilar från ungefär tidigt 90-tal och framåt..... Även 80-talare av vissa märken.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Ghostduster92
26 mars 2019 · 49 Inlägg

Knugcab skrev:
Jag utgick ju från att det var Golfen (eller vad det nu är) på hans profilbild så....
Men säger Lecab att det är sträckare så är det nog det.
Sitter ju i de flesta bilar från ungefär tidigt 90-tal och framåt..... Även 80-talare av vissa märken.

Det är ju missvisande info av mig.. du har rätt att det är polon på bilden. den är av 2012 års modell. Sorry!

caromania Forummoderator
26 mars 2019 · 9 296 Inlägg

Den uppenbara frågan är om bilen står plant eller i lutning. När bilen står i lutning så kärvar många bälten. Kanske är just din parkering så? Säkert inte lösningen men jätte-gratis att först utesluta det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
27 mars 2019 · 7 202 Inlägg

caromania skrev:
Den uppenbara frågan är om bilen står plant eller i lutning. När bilen står i lutning så kärvar många bälten. Kanske är just din parkering så? Säkert inte lösningen men jätte-gratis att först utesluta det.

Instämmer heeeelt med caromania.
Hade för många år sedan en SAAB 97 som var hyperkänslig just för lutning.
Fick knäppa av bältet innan jag backade upp på garageuppfarten, eftersom den lutade lite.

Ghostduster92
27 mars 2019 · 49 Inlägg

caromania skrev:
Den uppenbara frågan är om bilen står plant eller i lutning. När bilen står i lutning så kärvar många bälten. Kanske är just din parkering så? Säkert inte lösningen men jätte-gratis att först utesluta det.

Pin parkerimg lutar liiiitegrann om man är noga. Men detta krånglar även om jag står på en nylagd parkering som inte lutar.. det krånglar lika mycket överallt jag stått.

Ghostduster92
27 mars 2019 · 49 Inlägg

EDIT: har nu pratat med Lecab och bytet av bältesrullen plus kostnad ligger på 3200kr. (mindre än vad jag trott!!)

Fast undrar en grej.. kan det vara något annat fel än själva bältet och bältesrullen?? Lecab tyckte nämligen att de var bra att lämna in den för en förkontroll.. alltså ta reda på EXAKT vad felet är... kan det vara något annat fel? Det känns långt från verkligheten att det ät så... vad tror ni?

Knugcab
28 mars 2019 · 5 111 Inlägg

Ghostduster92 skrev:

Knugcab skrev:
Jag utgick ju från att det var Golfen (eller vad det nu är) på hans profilbild så....
Men säger Lecab att det är sträckare så är det nog det.
Sitter ju i de flesta bilar från ungefär tidigt 90-tal och framåt..... Även 80-talare av vissa märken.

Det är ju missvisande info av mig.. du har rätt att det är polon på bilden. den är av 2012 års modell. Sorry!

Kanske var en Polo....är dålig på att se skillnad på de nyare årsmodellerna! big_smile

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 mars 2019 · 13 674 Inlägg

köp en beg rulle på ebay.de och byt den själv..  att det är någon risk att den smäller är ju bara en massa fjanterier.. för den smäller inte om du inte vill att den ska smälla.   men koppla ur batteriet 30min innan
så slipper du felkoder.     förstår inte varför alla oroar sig för airbags och dyligt.      testade med en grävmaskin och banka bokstavligen skiten ur en airbag till en 940 inte fan smällde den....  den så ut som en tillplattad konservburk efteråt men inte smällde den.. men kopplar du ström till kontakten så smäller den så klart.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
jaka54
28 mars 2019 · 5 682 Inlägg

Hej!
Man är ju tveksam att mecka med airbags i ratt, stolar och bälten men det skulle vara konstigt om alla moderna bilar som står på skrotarna skulle tillåtas ha kvar krutladdningar och liknande i bältessträckare?? Någon som vet mer besked hur det förhåller sig?

zzr94092
28 mars 2019 · 4 378 Inlägg

Precis,smäller ju inte av sig självt.
Provade med en multimeter på en rulle,hände inget kopplade på 12 volt ,blev bra smäll o satan vad den drog ihop sig,bältet satt stenhårt upprullet i rullen.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 mars 2019 · 13 674 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Man är ju tveksam att mecka med airbags i ratt, stolar och bälten men det skulle vara konstigt om alla moderna bilar som står på skrotarna skulle tillåtas ha kvar krutladdningar och liknande i bältessträckare?? Någon som vet mer besked hur det förhåller sig?

Dom mesta skrotarna säljer ej airbag här i Sverige men inga problem i tex Tyskland


Vet inte riktigt varför denna hysterin om att dom är livsfarliga samtidigt som samma folk utan tvekan skulle sätta sin 2månader bäbis i en barnstol som sitter dikt i mot en airbag som är avstängd med nyckel..    Det är något jag aldrig skulle göra.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
jaka54
28 mars 2019 · 5 682 Inlägg

Hej!
Men stolarna och bältena finns ju beviserligen intakta på skrotarna! Kan väl inte vara så att de har krutladdningarna kvar? -Eller??

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang