Betalning vid privat försäljning? Swish har nytt maxtak.

Atchoprosit
29 mars 2019 · 193 Inlägg

Tidigare har jag använt mig av swish, men nu har de infört ett maxtak på 50 000 kr. Vad f a n?

Hur fixar man betalningen på ett tryggt sätt?

Mina bilaffärer brukar oftast ske utanför bankens öppettider.
Kontanter kommer inte på frågan. Samma med banköverföring (köparen kan avbryta överföringen innan den har gått igenom).

chrizz Administratör
29 mars 2019 · 11 780 Inlägg

Är det inte din bank som har maxtaket då?

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
mats757
29 mars 2019 · 912 Inlägg

Blev orolig när jag läste ditt inlägg. Så jag kollade min bank. den var satt till 150k för tillfälliga belopp.

Mats

Slim
29 mars 2019 · 340 Inlägg

Med banköverföring, är det grönt(säkert) när man själv ser pengarna på sitt konto? Eller vad gäller där?

zleepy Trucker
29 mars 2019 · 1 391 Inlägg

Nordea verkar ha ändrat (med) var mer förut...

"Tillfällig högre limit använder du om du behöver skicka en eller flera större Swish-betalningar på totalt högst 50 000 kr inom en till tre dagar. Under tiden en tillfällig högre limit är giltig gäller inte dina vanliga betalnings- och veckolimiter"

Är väl synd om man behöver swisha mer, kanske 100-150-200k, men men... gå några steg mer bakåt så kanske dom tar bort swish helt, och man får återgå till bankväxel/cash... dumt dumt smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Rensvinf
29 mars 2019 · 528 Inlägg

Men om det är en bil som är värd över 50k så visst kan ni väl anpassa er och besöka ett bankkontor? Jag ser inte problemet. Det är ju det enklaste av alla lösningar. Träffas på banken och skicka pengarna direkt.

chrizz Administratör
29 mars 2019 · 11 780 Inlägg

Rensvinf skrev:
Men om det är en bil som är värd över 50k så visst kan ni väl anpassa er och besöka ett bankkontor? Jag ser inte problemet. Det är ju det enklaste av alla lösningar. Träffas på banken och skicka pengarna direkt.

Är väl ännu enklare med Swish iofs. Ingen bank, man gör det där man är, och pengarna kommer direkt smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
1Adrian1
29 mars 2019 · 356 Inlägg

Rensvinf skrev:
Men om det är en bil som är värd över 50k så visst kan ni väl anpassa er och besöka ett bankkontor? Jag ser inte problemet. Det är ju det enklaste av alla lösningar. Träffas på banken och skicka pengarna direkt.

De flesta banker stänger 15:00 på vardagar och är inte öppna på helger. Så enligt mig kan det bli väldigt komplicerat om det ska passa båda för att träffas på banken smile

Därför swish är snabbt och smidigt

spillolja
29 mars 2019 · 4 014 Inlägg

Jag har som regel vid köp av en dyrare bil betalat handpeng sedan resterande med postväxel vid avhämtning, en annan variant är handpeng sedan resterande köpeskilling in på säljarens konto

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
n_andersson
29 mars 2019 · 689 Inlägg

Och som för en annan som bor på en mindre ort har dom lagt ner bankkontoret, så närmsta Nordea ligger 6 mil bort..... Idioti att minska swish tycker jag......

torsen
30 mars 2019 · 7 202 Inlägg

spillolja skrev:
Jag har som regel vid köp av en dyrare bil betalat handpeng sedan resterande med postväxel vid avhämtning, en annan variant är handpeng sedan resterande köpeskilling in på säljarens konto

Så har jag också gjort vid privataffär de senaste åren.
(Ny-)bilsköp hos bilfirma har jag betalat med bankkort.

xXSammy
30 mars 2019 · 6 566 Inlägg

PayPal? Vet inte max gränsen dock.

Kollade historiken och verkar inte gå att "ta tillbaka" överförda pengar, så har köparen skickat kan de inte avbryta.
(Utan att kontakta kundtjänst, men paypal kräver bevis och de har inget köpskydd på motorfordon, vanligt köpekontrakt som gäller)

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang