Köpråd: en bra bil helt enkelt.

Askys
29 mars 2019 · 2 Inlägg

Hej gott folk!

Tänkte kolla med er om ni har några bra tips om en bra bil, tror jag kommit till rätt forum :p

Söker nått begagnat upp till en ca 100,000kr som är relativt billig i drift (förbrukning/service/skatt osv)
kommer mest användas i pendling landsväg/motorväg.

Har tittat lite på antagligen en V70 2,5FT eller en Lexus RX400H, är rätt sugen på en lexus, har hört mycket bra om dom. Även nyfiken om jag förstod det rätt med lexusen att det inte finns någon riktig motor bromsning när man kör den, gäller det även när du kör högre hastigheter eller bara i lägre hastigheter när elmotorn är ensam?

Känns som om man kan dra nytta av den om det inte är någon motorbroms då man kör lastbil som oftast frikopplar när det går nerför, och är endå tvungen att sitta framför skolbänken 8timmar var 5e år för att lära sig Ecodriving o sånt.

Samtidigt vore det bra med nått diesel då man kan tanka det på jobbet, men vet inte riktigt hur det funkar med skatten, brukar vara hög när jag kollat, och med politikernas plöstliga ryck så vet man ju inte vad som händer. Vet det finns miljödieslar med låg skatt, men är det bara en stund eller är det låg skatt bilens liv ut?

De flesta lexus man hittar för de pengarna verkar ligga runt år 2005-2009 och 16-25,0000mil är det bra eller är det mycket för en Lexus?

hittade även en Lexus GS450 för en 70k där lös det dock en motorlampa så det kanske är farligt.

Volvo v70 2,5FT ja det är en hederlig volvo, vet i stortsätt vad man får, har hört vissa klagomål att den dricker mycket dock...

Någon annan bil ni känner till som är bra? som sagt var, upp till ca 100k helst Miljöbil, typ v70/Saab9-5 storlek och upp, mestadels Landsväg o Motorväg.

Alla tips/ideer är välkommna.

Mvh Rasmus

caromania Forummoderator
29 mars 2019 · 9 296 Inlägg

Lexus rx400 är den ”gamla” sexan i grunden. Jag skulle hellre titta på en rx450. Den gamla sexan är lite stolpigare, har kamrem och allmänt mest en gammal klump metall - om än pålitlig.

GS450h är modernare med den nyare sexan i grunden men bagagerummet på den gamla modellen är obefintligt. Men onekligen ett grymt landsvägslok. Att däremot köpa en sådan med lysande motorlampa känns sådär! Kan vara en lambdasond men...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Askys
30 mars 2019 · 2 Inlägg

Jo skulle inte vara fel med en 450, men den liger på dubbla priset.

Kanske värt att höra av sig till dom med GS450h och se vad som är problemet, borde ju gå att se via OBD eller liknande.

fast tror en RX passar en bättre än en GS.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang