Köpråd: en sportbil till rimligt pris

kontantlost
31 mars · 19 Inlägg
#21

SportPilot skrev:

kontantlost skrev:

SportPilot skrev:
Ut och testa och köp det som faller dig i smaken smile en corvette c6 är driftsäker, serva den så kommer den inte att strula

Angående 911 vs r8 så är porschen enligt mig många gånger trevligare... köper du en billig r8 så blir det en med v8 och automat, och den automaten är rent ut sagt hemsk att köra.

Precis. Undrar också om inte r8an som har 8-10 år på nacken också medför en massa kostnader?

Kanske bättre isf med en välutrustad 3.2 boxster eller cayman? 911 känns på tok för dyrt känner jag spontant.

Lockwood skrev:
Kika även på "systermodellerna" till Audi RS som Seat Cupra modeller, Skoda RS eller Golf R. Inte lika snabba häftiga som RS men gott och väl inom din budget. Renault Megane RS Trophy är även den en ny bil gott o väl inom budget.

OT: Se till att skaffa dig minst två specialiteter inom yrket. Min far som har tre specialist områden blev mer eller mindre överöst med erbjudanden från privata kliniker med "galna löner" enligt mig, 100k i månaden var minimum. Kommer ihåg en gång när han ställde som krav att han vill fakturera kliniken 10k per dag vilket han trodde de inte skulle gå med på, men det var inga problem big_smile, fast 10k fakturerat är inte samma sak som 10k i lön per dag, det motsvarar typ en månadslön på ca 140k. Nu tackade han nej ändå, han ville bara kolla om han var "eftertraktad" fortfarande o dels för att de "tjatade/lockade", han säger att han gjort sitt i läkaryrket smile. Mitt råd var så klart att ta jobbet men bara jobba 2-3 dar i veckan, men fadern valde hellre pensionärslivet, vilket man kan förstå efter att ha jobbat som läkare sedan han var 26...

Angående bilarna så faller ingen mig i smaken. Pappa körde en Golf och det var fan ingen höjdare...och de övriga du nämnde ser förfärliga ut. Men visst 300hk bäddar ju för en trevlig körupplevelse...


OT: kul anekdot, jag är dock mer inne på att emigrera till ett land där läkare är mer högavlönade. Ej tacksamt att skatta ~40% av inkomsten...
Är f.ö snart klar specialist inom kirurgi, om det nu är av intresse att veta wink

En boxster eller cayman blir på det hela inte mycket billigare att driva än en 911... jag personligen hade aldrig köpte en nyare boxster/cayman framför en äldre 911

men det enda vettiga tipset du kan få är att provköra, har du dessutom planer på att emigrera (är själv inne på samma linje) så gör du nog bäst i att vänta med bilen

Ska kika på de olika alternativen. Men du menar alltså att årligen kostar en 911 från 2009 lika mycket som en Boxster från 2014-15?

Planerna om att emigrera är väl något jag har vid sidan av allt. Får se om det förverkligas sen...

Lockwood skrev:
Ah OK. Kirurg då vet du kanske vem Dr N E Lennart Strömberg var, tror det var på Karolinska han var "verksam in i det sista".  RIP Lennart sad. Minns honom så väl, när han skulle återgälda en tjänst så erbjöd han sig att operera mig big_smile, jag tackade nej eftersom jag inte kände för en random operation smile.

Vill inte outa mig för mycket men mycket kul att höra wink

Lockwood
31 mars · 239 Inlägg
#22

Hur kan man glömma Alfa? En sån här (ny) räcker kanske https://www.blocket.se/uppsala/Alfa_Rom … 11&w=3 ? Eller så går du all-in o köper en lätt begagnad Quadrofoglio Verde https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta … e09a40c330

Svarte_Orm
31 mars · 2 018 Inlägg
#23

kontantlost skrev:
OT: kul anekdot, jag är dock mer inne på att emigrera till ett land där läkare är mer högavlönade. Ej tacksamt att skatta ~40% av inkomsten...
Är f.ö snart klar specialist inom kirurgi, om det nu är av intresse att veta wink

Gör du svartjobb? Jag behöver en ny lever, jag har fått tag på en bättre begagnad men behöver någon som sätter in den.

Lockwood
31 mars · 239 Inlägg
#24

lol

Senast redigerat av Lockwood (31 mars )

Slim
31 mars · 150 Inlägg
#25

torsen skrev:
Om du VERKLIGEN VILL HA EN SPORTBIL som:
är sportig, ger dig möjlighet att delta i SPORTVAGNSTRÄFFAR och köra på bana, finns bara en bil =
Mazda MIATA / MX-5
Caterham är LITE FÖR SPORTIG för att kunna användas praktiskt.
En SPORTBIL är synonymt med en öppen tourer eller cabriolet (ev med HT).
Har själv ägt MGA 1500, MGA 1600 MK II(som båda är tourer) samt 2 st MGB(som är cabrioleter).
Men dessa är både jobbiga och opraktiska - men inte fullt opraktiska som Caterham, som är det sportigaste som finns f n.

Du nämner inte Lotus Elise eller de mer anonyma systerbilarna Opel Speedster och Wauxhall VX220.

De är i mitt tycke klart vassare än MX-5/Miata och är en sportbil i alla avseenden.

Svårt att vara anonym bara med en färgglad Lotus, när man kommer pekar folk och det är inte ovanligt att det står några och fotar bilen när man ska åka ivägsmile

RiskyPickle
31 mars · 47 Inlägg
#26

Var inne i sportbilstankar framtills att jag fick höra ”jag är gravid” och nån vecka därefter ”det är tvillingar”.

Frågan är kanske också vill åka fort eller se bra ut i en sportbil? I en 911 gör du båda och köper du rätt så ökar även värdet.

Farsan har haft en boxter och har nu en 911, han anser att 911an är både bättre och billigare!

Ska du emigrera kanske det är värt att vänta då du förmodligen kan hitta bilen billigare där*. *beroende på vart där är wink

Senast redigerat av RiskyPickle (31 mars )

kontantlost
31 mars · 19 Inlägg
#27

RiskyPickle skrev:
Var inne i sportbilstankar framtills att jag fick höra ”jag är gravid” och nån vecka därefter ”det är tvillingar”.

Frågan är kanske också vill åka fort eller se bra ut i en sportbil? I en 911 gör du båda och köper du rätt så ökar även värdet.

Farsan har haft en boxter och har nu en 911, han anser att 911an är både bättre och billigare!

Ska du emigrera kanske det är värt att vänta då du förmodligen kan hitta bilen billigare där*. *beroende på vart där är wink

Hehe har överlagt med partnern och känns som vi båda ändå fastnat mest för Boxstern, men ska absolut kika på 911:an också. Men den känns så dyr! Tanken är väl att nu när barnen kommer att man har en billigare bil för vardagliga saker (50tkr ungefär) som att åka och handla med ungen.

Har också pratat lite om ekonomin och det blir nog smartast att snarare ge 300-400tkr i insats, så bilköpet lär ske mot slutet av sommaren i sådana fall. Ponera att man köper en Boxster -13 för 400tkr och säljer den tre år senare för 300tkr så har kostnaden/mån drygt blivit:

värdeminsk ~2 500
bränsle ~1 500
försäkr/skatt ~ 1 000

Utöver detta tilläggskostnader som service/däck m.m som väl är 600kr/mån om man slår ut det så blir det en full rimlig bil att äga för ca 5-6000tkr i månaden!
En ny Audi A6 hade nästan kommit upp i dem summorna den med...


Ang. planerna att emigrera så är de ca 5 år i framtiden, så prio just nu är sportbil och familjebildande wink Än är jag ung!


EDIT: drömmen om R8an lever självklart kvar. En bil av sådan kaliber är förmodligen 10+ år framåt för mig, förutsatt att bensinare är lagliga då.

Senast redigerat av kontantlost (31 mars )

RiskyPickle
31 mars · 47 Inlägg
#28

Är det en boxter som fallit er i smaken så är det en boxter ni ska ha, man kan alltid byta upp/ner sig wink vilket är något man ofta gör med dessa ”lekbilar”!

Dina siffror ser sunda ut så det ska inte vara några problem.

Tankegångarna liknar i mycket mina egna (letar just nu efter en 50tkr andra bil mm), vårt kapital kommer istället att gå till ett hus.

kontantlost
31 mars · 19 Inlägg
#29

RiskyPickle skrev:
Är det en boxter som fallit er i smaken så är det en boxter ni ska ha, man kan alltid byta upp/ner sig wink vilket är något man ofta gör med dessa ”lekbilar”!

Dina siffror ser sunda ut så det ska inte vara några problem.

Tankegångarna liknar i mycket mina egna (letar just nu efter en 50tkr andra bil mm), vårt kapital kommer istället att gå till ett hus.

Vi har ett fint gemensamt sparande på 15 000 varje månad vilket gett en ordentlig buffert för framtida inköp av hus. Dessutom äger vi 46% av nuvarande boende så boendekostnaderna är väldigt låga (ca 8 500/mån, och då ingår allt inkl. driftkostnader och underhåll. Amorterar 54%-lånet endast 1%/år). Av dessa anledningar har vi börjat kika på bra bil! Och av just dessa anledningar planerar jag då bilköp säg i slutet av sommaren (vi höjer sparandet nu) så har ytterligare ett 150 papp inkommit till vår gemensamma sparbössa.


Tänker också i samma banor som du kring sportbil - får prova Boxstern/Cayman för dryga 400tkr och upplever jag att ~260-300hk inte räcker så blir det nog en 911 eller dylikt.

En fördel jag dock ser med en Audi av RS-modell eller en Panamera är storleken - kommer slippa äga två bilar vid tillskott till familjen. Men får väl prova på Boxstern! Ska dra förbi och kika på några kommande veckorna och ev. provköra.

EDIT: tittar på följande ex:
2011: https://www.blocket.se/kristianstad/Por … 11&w=3

2013: https://www.blocket.se/malmo/Porsche_Bo … 11&w=3

2014: https://www.blocket.se/goteborg/Porsche … 11&w=3

Värdeminskningen på dryga 110tkr finner jag fullt rimlig, dessutom lär den värdeminskningen kanske bli ännu mindre om man köper 2011-2012 modellen och säljer den om 3 år - då kanske värdeminskningen bara ligger på 80-90tkr?

Dessutom verkar dessa bilar i överlag vara ganska välskötta och ha få mil på mätaren - slipper tänka på stora-Porsche servicen vid 8 000 mil och får enl. tidigare kalkyl en sportbil för tämligen överkomlig månadskostnad!

Senast redigerat av kontantlost (31 mars )

Svarte_Orm
31 mars · 2 018 Inlägg
#30

Fundera över sommaren och köp till hösten så minimerar du värdeminskningen

RiskyPickle
31 mars · 47 Inlägg
#31

kontantlost skrev:
Vi har ett fint gemensamt sparande på 15 000 varje månad vilket gett en ordentlig buffert för framtida inköp av hus. Dessutom äger vi 46% av nuvarande boende så boendekostnaderna är väldigt låga (ca 8 500/mån, och då ingår allt inkl. driftkostnader och underhåll. Amorterar 54%-lånet endast 1%/år). Av dessa anledningar har vi börjat kika på bra bil! Och av just dessa anledningar planerar jag då bilköp säg i slutet av sommaren (vi höjer sparandet nu) så har ytterligare ett 150 papp inkommit till vår gemensamma sparbössa.

Tänker också i samma banor som du kring sportbil - får prova Boxstern/Cayman för dryga 400tkr och upplever jag att ~260-300hk inte räcker så blir det nog en 911 eller dylikt.

En fördel jag dock ser med en Audi av RS-modell eller en Panamera är storleken - kommer slippa äga två bilar vid tillskott till familjen. Men får väl prova på Boxstern! Ska dra förbi och kika på några kommande veckorna och ev. provköra.

EDIT: tittar på följande ex:
2011: https://www.blocket.se/kristianstad/Por … 11&w=3

2013: https://www.blocket.se/malmo/Porsche_Bo … 11&w=3

2014: https://www.blocket.se/goteborg/Porsche … 11&w=3

Värdeminskningen på dryga 110tkr finner jag fullt rimlig, dessutom lär den värdeminskningen kanske bli ännu mindre om man köper 2011-2012 modellen och säljer den om 3 år - då kanske värdeminskningen bara ligger på 80-90tkr?

Dessutom verkar dessa bilar i överlag vara ganska välskötta och ha få mil på mätaren - slipper tänka på stora-Porsche servicen vid 8 000 mil och får enl. tidigare kalkyl en sportbil för tämligen överkomlig månadskostnad!

Kan för lite för att uttala mig om värde minskningen men farsan minns bestämt att han inte förlorade mer än ca 75tkr på boxtern över tre år, dock ej vinterkörd.

Som svarte_orm säger så är det en bra idé att köpa efter peakseason

it_mutt
31 mars · 9 995 Inlägg
#32

Då bl.a. Audi nämnts, skulle jag väl säga som så; En S6 (runt 2015) är ca 200.000kr billigare än en RS6. Tittar man bara på motoreffekt, så har RS6 100hk mer.
Sen hur mycket sleeper det är...låter jag väl vara osagt

Sen om en "stor tung tysk" ska klassas som sportbil låter jag vara osagt. Flyttar på sig...det gör dom dock

Senast redigerat av it_mutt (31 mars )

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
azer666
31 mars · 26 Inlägg
#33

Chevrolet Camaro från 2011och framåt är trevliga och prisvärda bilar. Speciellt 2016 och framåt. Verkar inte tappa så mycket i värde heller. 460 hk. Ska vara pålitliga motorer.
https://www.blocket.se/vi/84473336.htm

Jaguar XFR är inte fel heller om man vill ha nåt som går skönt på vägen också.
https://www.blocket.se/vi/82175411.htm

Eller bmw 6 serie 2011 och framåt.
Sjukt trevlig bil.
https://www.blocket.se/vi/80379700.htm

kontantlost
1 april · 19 Inlägg
#34

Uppdatering!

Fick upp ögonen för att det faktiskt finns billiga Hellcats (717 hk!!) för 5-600tkr. Låter som ett BRA rimligt pris, andrahandsvärdet för en sådan bil om några år kommer hålla kvar sig ganska högt bedömer jag. Eller tänker jag fel? Ovanlig, snygg bil som har ORDENTLIGT mycket hästar jämfört med europeiska motsvarigheter + rel. pålitlig? Blir kanske att spara ihop halvmillen och casha en sådan här direkt. Årsskatt på dryga 6tkr, försäkring förmodligen i samma klass som Boxstern. Eftersom de har så få mil blir nog servicarna billiga + små risker för reparationsutgifter och den största utgiften blir som bekant bensinen.

Kanske är detta bilen jag sökt? Känns som att Boxster, Camaro SS m.m bleknar i jämförelse med en Hellcat?

Mvh

SportPilot skånsk högflygande adel
1 april · 6 536 Inlägg
#35

en hellcat är allt annat än en sportbil, så den stora frågan är vad för typ av bil vill du ha ? ska den bara gå snabbt eller ska den kunna svänga lite också ? dodgen är den av muskelbilarna med sämst väghållning

Svarte_Orm
1 april · 2 018 Inlägg
#36

SportPilot skrev:
en hellcat är allt annat än en sportbil, så den stora frågan är vad för typ av bil vill du ha ? ska den bara gå snabbt eller ska den kunna svänga lite också ? dodgen är den av muskelbilarna med sämst väghållning

Men den är nog väldigt effektiv för att förverka körkort med ute på motorvägen

kontantlost
1 april · 19 Inlägg
#37

SportPilot skrev:
en hellcat är allt annat än en sportbil, så den stora frågan är vad för typ av bil vill du ha ? ska den bara gå snabbt eller ska den kunna svänga lite också ? dodgen är den av muskelbilarna med sämst väghållning

Självklart är det överstyrning och generellt styvt med en muskelbil men visste vore det fränt med 700 hästar under huven jämfört med Boxsterns knappa 300? Bara något jag funderar på!

Svarte_Orm
1 april · 2 018 Inlägg
#38

kontantlost skrev:

SportPilot skrev:
en hellcat är allt annat än en sportbil, så den stora frågan är vad för typ av bil vill du ha ? ska den bara gå snabbt eller ska den kunna svänga lite också ? dodgen är den av muskelbilarna med sämst väghållning

Självklart är det överstyrning och generellt styvt med en muskelbil men visste vore det fränt med 700 hästar under huven jämfört med Boxsterns knappa 300? Bara något jag funderar på!

Men när räknar du med att kunna utnyttja de där 700 hästkrafterna? Eller är det bara imponatoreffekten du är ute efter?

kontantlost
1 april · 19 Inlägg
#39

Svarte_Orm skrev:

kontantlost skrev:

SportPilot skrev:
en hellcat är allt annat än en sportbil, så den stora frågan är vad för typ av bil vill du ha ? ska den bara gå snabbt eller ska den kunna svänga lite också ? dodgen är den av muskelbilarna med sämst väghållning

Självklart är det överstyrning och generellt styvt med en muskelbil men visste vore det fränt med 700 hästar under huven jämfört med Boxsterns knappa 300? Bara något jag funderar på!

Men när räknar du med att kunna utnyttja de där 700 hästkrafterna? Eller är det bara imponatoreffekten du är ute efter?

Trafikljus 0-100, tidiga morgnar/sena kvällar samt på lugna landsvägar. Innerstan 0-70. Som bäddat för böter men med regelbundna G-kraftsinducerade adrenalinpåslag i utbyte torde det vara värt besväret? wink

Som sagt bara en tanke jag haft, mvh

Svarte_Orm
1 april · 2 018 Inlägg
#40

kontantlost skrev:

Svarte_Orm skrev:

kontantlost skrev:

Självklart är det överstyrning och generellt styvt med en muskelbil men visste vore det fränt med 700 hästar under huven jämfört med Boxsterns knappa 300? Bara något jag funderar på!

Men när räknar du med att kunna utnyttja de där 700 hästkrafterna? Eller är det bara imponatoreffekten du är ute efter?

Trafikljus 0-100, tidiga morgnar/sena kvällar samt på lugna landsvägar. Innerstan 0-70. Som bäddat för böter men med regelbundna G-kraftsinducerade adrenalinpåslag i utbyte torde det vara värt besväret? wink

Som sagt bara en tanke jag haft, mvh

Se till att du inte blir ovän med dina arbetskamrater för du kanske blir deras arbetspass en dag när du trampat för hårt på gasen. Visserligen verkar mustangerna vara värre på att hamna i skogen om man skall tro youtube, men ändå

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang