b230f med stora problem

Bolmin
11 juli 2005 · 32 Inlägg

Jag har en 740 -88 som har 115!?hk motor(b230f). som slutar tända hela tiden
har testat byta tändspole,hallgivare, strömfördelare,locket + rotor, styrbox+tänd modul, tändkablar.. å de kommer ström till spolen hela tiden, men gnistan försvinner, har testat typ allt.. hjälp mig ! den brukar gå allt från 1 km till 20 innan den stannar, å då brukar man inte få igång den på skitlänge, det underliga är att den startar bättre när den är kall.. men nu har den nestan slutat starta då oxå hmm help needed!

Dont drink water,the fish fuck`s in it
VOLVO142TIC
11 juli 2005 · 240 Inlägg

testa å byt svänghjulsgivarna! de känner av hur svänghjul och vevaxel snurrar och sköter tändning utifrån det..

BoraV6
12 juli 2005 · 677 Inlägg

Det är väl den som kallas hallgivare? Har för mig det. Det är ju ett vanligt fel på dessa, men den har du ju bytt.

Säker på att det är gnistan som försvinner? Ett annat känt fel är annars krånglande bräsnlepumpsrelä. De brukar funka lite som dom vill.
Nästan så att jag har för mig att det har nått att göra med tändningen också, men är inte säker.

Det är inte så att du i felsökningen och kabelbyte sprayade tändkabeln till spolen med typ 5-56? Då kan du få överslag i kabeln å då blir gnistan helt fel.

Några ider jag fick bara!

Kolla annars med folket på den här sidan. Dom vet säkert. Det är inte bara turbofolk som håller på här.
http://www.turboperformanceclub.com

Kirre
12 juli 2005 · 2 122 Inlägg

har en polare som hade samma problem ibland så stannade den och man var tvungen att vänta en stund sen starta bilen. Fast han ahr en 240 med 230F. jag har för mej att han bara tog lös minus polen och nollställde en felkodsmätare och det är den som klipper tänningen. så var det för honom iaf.

hoppas du får till det

Senast redigerat av Kirre (12 juli 2005)

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Bolmin
12 juli 2005 · 32 Inlägg

finn ingen svänghjulsgivare (även kallad impulsgivare) på min vid svänghjulet, den sitter i strömfördelar locket..å ja har testat at nollställa datorn..mera förslag!?

Dont drink water,the fish fuck`s in it
Kirre
13 juli 2005 · 2 122 Inlägg

Bolmin skrev:
finn ingen svänghjulsgivare (även kallad impulsgivare) på min vid svänghjulet, den sitter i strömfördelar locket..å ja har testat at nollställa datorn..mera förslag!?

klart de finns en hallgivare de gör det alltid på F motorerna

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
Bolmin
13 juli 2005 · 32 Inlägg

nej smile de e hallgivaren smile den räknar varven uppe vid kammen

Dont drink water,the fish fuck`s in it
Bolmin
19 juli 2005 · 32 Inlägg

en polares farsa verkar ha hittat felet, vet inte riktit va de e ja men smile
va nått me ngn förvärming som går från avgasröret till luftburken å så ngt spjäll där som jävlas så att de blir på tok för hett å så bryter de gnistan!?

Dont drink water,the fish fuck`s in it
Bolmin
1 augusti 2005 · 32 Inlägg

åkej. de va tydligen inte felet hmm mera förslag tack!

Dont drink water,the fish fuck`s in it
Alexander Ritseson
3 augusti 2005 · 56 Inlägg

Skrota bilen wink Men vad kör du på för stift? Kan det vara dom som jävlas? Men varför skulle det vara lätt?

En motor för mig är en V8
Bolmin
4 augusti 2005 · 32 Inlägg

har nu kommit fram till av tänd nestan all som har att göra med tändningen blir för varmt.. ider på varför?

Dont drink water,the fish fuck`s in it
BoraV6
4 augusti 2005 · 677 Inlägg

Va?

Bolmin
16 augusti 2005 · 32 Inlägg

tändsystemet överhettas tydligen..

Dont drink water,the fish fuck`s in it
jagardu
18 augusti 2005 · 14 Inlägg

Kolla så att tändslutsteget får ordentligt med kylning så att inte kylningen från det är borta, för då kan den bryta, anars om du har för stort gnistgap så kan det bli likadant

Varför vara praktisk när man kan vara snygg?
sorryyou
9 september 2005 · 11 Inlägg

Ska finnas ett relä för spridarna, på min satt det vid vänstra fjäderbenet, vid vattanbehållaren...fast det var en -90:a men den kunde också bara dö! och ibland startade den och ibland inte. .....

/jocke

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang