_

Loranga-
1 april · 20 Inlägg
#1

_

Senast redigerat av Emilperolov (3 april )

Svarte_Orm
1 april · 1 829 Inlägg
#2

Om det är volvo själva som gjort jobbet kanske man kan prata med dom och få reda på vad som blivit gjort

Loranga-
1 april · 20 Inlägg
#3

Svarte_Orm skrev:
Om det är volvo själva som gjort jobbet kanske man kan prata med dom och få reda på vad som blivit gjort

okej, så om det är en vovlo-lapp borde de då alltså vara en volvo-verkstad som utfört arbetet?

Svarte_Orm
1 april · 1 829 Inlägg
#4

Emilperolov skrev:

Svarte_Orm skrev:
Om det är volvo själva som gjort jobbet kanske man kan prata med dom och få reda på vad som blivit gjort

okej, så om det är en vovlo-lapp borde de då alltså vara en volvo-verkstad som utfört arbetet?

Man kanske får med en lapp om man köper ett volvo original kamremskit? I såna fall kan ju vem som helst han gjort det

Loranga-
1 april · 20 Inlägg
#5

Svarte_Orm skrev:

Emilperolov skrev:

Svarte_Orm skrev:
Om det är volvo själva som gjort jobbet kanske man kan prata med dom och få reda på vad som blivit gjort

okej, så om det är en vovlo-lapp borde de då alltså vara en volvo-verkstad som utfört arbetet?

Man kanske får med en lapp om man köper ett volvo original kamremskit? I såna fall kan ju vem som helst han gjort det

ja misstänker det också. lurigt det där...

Lockwood
1 april · 149 Inlägg
#6

Inte lurigt alls. Antingen så "litar" man på de uppgifter som finns (kan de styrkas med kvitto på material och ev arbete så är det ett +), eller så sejfar man, dvs byter remmen igen. Jag hade sejfat om jag är det minsta osäker.

caromania Forummoderator
1 april · 7 753 Inlägg
#7

Ställ bilens värde i förhållande till ett kamremsbyte. Lite som valet att teckna helförsäkring. Om bilen kostade 20k så kan det väl få gå om man litar på säljaren. Är bilen ”dyr” så kan det väl vara vettigt att byta kamrem igen? Om bilen har medföljande servicebok med gamla stämplar så är det ju märkligt om Volvo bytt kamrem utan att ha antecknat det.

Optiskt kan du framförallt se om kamremmen har torrsprickor.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Christian S
2 april · 4 446 Inlägg
#8

Svarte_Orm skrev:

Emilperolov skrev:

Svarte_Orm skrev:
Om det är volvo själva som gjort jobbet kanske man kan prata med dom och få reda på vad som blivit gjort

okej, så om det är en vovlo-lapp borde de då alltså vara en volvo-verkstad som utfört arbetet?

Man kanske får med en lapp om man köper ett volvo original kamremskit? I såna fall kan ju vem som helst han gjort det

man får med klisterlappen, den ligger i sama förpackning som kamremmen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
frasse4
2 april · 734 Inlägg
#9

Men något bevis måste väl säljaren kunna få fram? Kontoutdrag eller att säljaren själv kontakta verkstan som gjorde jobbet och få ett utdrag från dem. Annars skulle jag inte lita på en lapp på kåpan. Då skulle jag pruta med priset för bytet. Antingen vill säljaren gå med på detta eller inte, då kommer det andra bilar. Man kan ju inte åka runt och vara orolig.

torsen
2 april · 3 143 Inlägg
#10

Om man, i alla de fall jag varit med om, köper en komplett kamremssats, vare sig märkes eller Mekonomen, så medföljer, för utom etiketten, ett dokument att fylla i, för att "dokumentera" att kamremssatsen, och i förekommande fall även vattenpumpen, är bytta.
Detta är ett värdedokument som är viktigt och höjer bilens värde.
Saknas dokumentet så skulle jag vara skeptisk till att bytet skett.
Har hört talas om dem som köpt ut en kamremssats, plockat ur dekalen, och sedan lämnat tillbaka kamremsatsen.
Behöver inte vara så i aktuellt fall, men jag skulle vara liiiiite skeptisk till dekalen, speciellt när det gäller en så pass gammal bil.
Kolla upp på www.car.info/ hur länge säljaren ägt bilen.
Kort tid + nyapterad dekal = misstänkt.

it_mutt
2 april · 9 995 Inlägg
#11

torsen skrev:
Om man, i alla de fall jag varit med om, köper en komplett kamremssats, vare sig märkes eller Mekonomen, så medföljer, för utom etiketten, ett dokument att fylla i, för att "dokumentera" att kamremssatsen, och i förekommande fall även vattenpumpen, är bytta.
Detta är ett värdedokument som är viktigt och höjer bilens värde.
Saknas dokumentet så skulle jag vara skeptisk till att bytet skett.
Har hört talas om dem som köpt ut en kamremssats, plockat ur dekalen, och sedan lämnat tillbaka kamremsatsen.
Behöver inte vara så i aktuellt fall, men jag skulle vara liiiiite skeptisk till dekalen, speciellt när det gäller en så pass gammal bil.
Kolla upp på www.car.info/ hur länge säljaren ägt bilen.
Kort tid + nyapterad dekal = misstänkt.

Aldrig, vid de ~20 kamremesbyten jag gjort, fått med detta "dokument" du skriver om.

Inte med Biltemasatser, Inte med satser från Continental, Bosch, GY eller någon annan heller

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
torsen
2 april · 3 143 Inlägg
#12

it_mutt skrev:

torsen skrev:
Om man, i alla de fall jag varit med om, köper en komplett kamremssats, vare sig märkes eller Mekonomen, så medföljer, för utom etiketten, ett dokument att fylla i, för att "dokumentera" att kamremssatsen, och i förekommande fall även vattenpumpen, är bytta.
Detta är ett värdedokument som är viktigt och höjer bilens värde.
Saknas dokumentet så skulle jag vara skeptisk till att bytet skett.
Har hört talas om dem som köpt ut en kamremssats, plockat ur dekalen, och sedan lämnat tillbaka kamremsatsen.
Behöver inte vara så i aktuellt fall, men jag skulle vara liiiiite skeptisk till dekalen, speciellt när det gäller en så pass gammal bil.
Kolla upp på www.car.info/ hur länge säljaren ägt bilen.
Kort tid + nyapterad dekal = misstänkt.

Aldrig, vid de ~20 kamremesbyten jag gjort, fått med detta "dokument" du skriver om.

Inte med Biltemasatser, Inte med satser från Continental, Bosch, GY eller någon annan heller

Vid byte med kamremssats för Suzuki Samurai köpt hos Mekonomen följde ett "dokument" med att fylla i som bevis förutom "dekalen".
Samma sak vid byte kamremsats på Citroen GSA med originaldelar.
Fabrikatet på kamremsatserna minns jag inte - förutom att det INTE var Biltema.
Det sista INTE skrivet för att misskreditera Biltema.

it_mutt
3 april · 9 995 Inlägg
#13

torsen skrev:

it_mutt skrev:

torsen skrev:
Om man, i alla de fall jag varit med om, köper en komplett kamremssats, vare sig märkes eller Mekonomen, så medföljer, för utom etiketten, ett dokument att fylla i, för att "dokumentera" att kamremssatsen, och i förekommande fall även vattenpumpen, är bytta.
Detta är ett värdedokument som är viktigt och höjer bilens värde.
Saknas dokumentet så skulle jag vara skeptisk till att bytet skett.
Har hört talas om dem som köpt ut en kamremssats, plockat ur dekalen, och sedan lämnat tillbaka kamremsatsen.
Behöver inte vara så i aktuellt fall, men jag skulle vara liiiiite skeptisk till dekalen, speciellt när det gäller en så pass gammal bil.
Kolla upp på www.car.info/ hur länge säljaren ägt bilen.
Kort tid + nyapterad dekal = misstänkt.

Aldrig, vid de ~20 kamremesbyten jag gjort, fått med detta "dokument" du skriver om.

Inte med Biltemasatser, Inte med satser från Continental, Bosch, GY eller någon annan heller

Vid byte med kamremssats för Suzuki Samurai köpt hos Mekonomen följde ett "dokument" med att fylla i som bevis förutom "dekalen".
Samma sak vid byte kamremsats på Citroen GSA med originaldelar.
Fabrikatet på kamremsatserna minns jag inte - förutom att det INTE var Biltema.
Det sista INTE skrivet för att misskreditera Biltema.

Nej, det är som sagt inget jag fått med oavsett var satsen varit inköpt eller oavsett vem som tillverkat satsen.

Så, att den SKA finnas med, är tydligen väldigt osäkert.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang