Köpråd: Underredsbehandla eller inte?

DanMicke
6 april · 9 Inlägg
#1

Fann att 'underredsbehandling' troligtvis får hänföras till 'Allmänt' och 'Köpråd' relaterar till köp av en tjänst.
Bara en öppen fråga som ni gärna få ge era personliga synpunkter på. Velar själv om det är värt pengarna, men ska försöka ge alla förutsättningar o förväntningar så tydligt som möjligt.

Har en Mazda MX5 NC1 2007 (Miata).
F.n. min enda bil och med hardtop och dubbdäck går den även vintrarna (södra Sverige).
Min plan är att ha den som bruksbil, men att hålla den i gott skick så länge som möjligt.

Vid senaste besiktningen (inga anmärkningar) gick jag med under och noterade att viss rost börjar komma. Inget 'farligt' men minns samtidigt hur man en gång fick svetsa balkar m.m. på sina gamla bilar. Har dock alltid köpt begagnat och inte funnit det så prisvärt att underredsbehandla dem. Men nu funderar jag trots allt då bilen är fräsch och jag tänkt behålla den länge.

Frågan är förstås som en sådan behandling biter på rätt sätt då ju viss rost finns efter 11 år på vägarna (på vintern med mig dock bara 4 år). Har dock hört med en firma som säger sig vara petiga med allt och som blästrar för att få ett så bra skydd som möjligt. Min verkstad menar mer att det troligen blir rost kvar och att behandlingen känns meningslös.

Så vad har ni för åsikt om detta? Gärna om någon har erfarenhet av liknande?

amazinjoey
6 april · 731 Inlägg
#2

Visst kan de finnas i porerna...men behandla du får oftast garanti från rostskyddsfirman ifall de börjar rosta.

Plus mazda har typ 0 rostskydd

malus Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
6 april · 3 655 Inlägg
#3

Det finns något som heter rostomvandlare och varför inte prova detta.
Hagmans har väl någon dl till ca 130 kr.
Pensla på och se om det är något att ha.
Borsta bort all lös rost först..

jaka54
6 april · 3 197 Inlägg
#4

Hej!
Har du rost under bilen så är det ingen ide att underredsbehandla.
Först måste du blästra bort rosten ,sedan lacka med 2-komp lack, epoxy och sedan underredsbehandla.

Kajak
6 april · 15 Inlägg
#5

Oavsett om du tar bort befintlig rost eller inte ska bilen dränkas i rostskydd det är min filosofi. En obehandlad bil löser upp sig som skorpor i ett glas vatten.

torsen
7 april · 3 417 Inlägg
#6

Om JAG ägde en MIATA med ytrost, men inte gravrost, i övrigt fin, och som jag trivs med, skulle jag:

Vänta till våren när det blir lite komfortablare ur klimatsynpunkt = varmare.

Skrapa bort all lös rost och underredsbehandling med en spackelspade och stålborste - INTE BLÄSTRA.

Spreja på tunt rostskyddsmedel på hela underredet och låta det tränga in i alla plåtskarvar under.

"Försegla" plåtskarvarna med tjockt och vaxliknande rostskyddsmedel.

Eventuellt täcka "sprututsatta" partier med stenskottsskydd på sprejburk.

På detta sätt får du ett visst skydd som förlänger din MIATA´s livslängd till en hemul kostnad.

Skulle ABSOLUT INTE LÄMNA IN BIL PÅ EN ROSTSKYDDBEHANDLING som kan kosta mellan fem- och 10-tusen kronor.

B t w så har jag flera gånger varit spekulant på den lilla fina MIATA´n, men tyvärr har kroppskonstituonen inte medgivit tillträde till förarplatsen - men en dag så kanske...…….

malus Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
7 april · 3 655 Inlägg
#7

Där fick han många goda tips..
Undrar vilken metod han tar till sig innan det blir försent. .smile
För detta skulle ju  ha utförts för  sisådär en 12 år sedan..

caromania Forummoderator
7 april · 8 186 Inlägg
#8

Jisses Jaka...

Självklart är det meningsfullt. Kryp under bilen beväpnad med 2-3 sprayburkar tectyl varje år. Tectyl suger in i rostporerna och stoppar upp/försenar vidare rostangrepp. Länge!

Sedan kan du ju absolut kosta på bilen en sådan behandling där en firma går in i balkarna och rostskyddar där.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
candyweiss
7 april · 412 Inlägg
#9

caromania skrev:
Jisses Jaka...

Självklart är det meningsfullt. Kryp under bilen beväpnad med 2-3 sprayburkar tectyl varje år. Tectyl suger in i rostporerna och stoppar upp/försenar vidare rostangrepp. Länge!

Sedan kan du ju absolut kosta på bilen en sådan behandling där en firma går in i balkarna och rostskyddar där.

Rostskyddet stänger inne fukten i balkar mm och rosten äter innifrån. Vaxet som finns från fabriken räcker mer än väl.

Senast redigerat av candyweiss (7 april )

malus Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
7 april · 3 655 Inlägg
#10

Ja du milde, nu hamnade vi i ett dödläge igen, typ skruvar och muttrar..
Hur kommer vi nu vidare på bästa sätt som trådstartarn vill ha det..?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 april · 12 148 Inlägg
#11

Min bil var uppsvetsad och rostskyddad under 2016. Enligt besiktningen så hade hon sett bilar som var 25 år yngre i betydligt sämre skick... Ett rostskydd behöver inte kosta mer än 1-2k om någon kan göra detta "Efter arbetstid" på en mindre verkstad *host*

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
jaka54
7 april · 3 197 Inlägg
#12

Hej!
Jag säger inte att man ska lämna in bilen  för att rostskyddsbehandling. Vad jag säger är att om man inte tar bort ALL rost så kommer rosten tillbaka snabbt som attan!
Och det ända sättet att helt ta bort rost snabbt är att blästra. Lägger man på techtyl och liknande på rost, om aldrig så lite rost, så kommer rosten snabbt tillbaka.

torsen
8 april · 3 417 Inlägg
#13

candyweiss skrev:
Rostskyddet stänger inne fukten i balkar mm och rosten äter innifrån. Vaxet som finns från fabriken räcker mer än väl.

I princip har du rätt, men det gäller att behandla när bilen är absolut torr, naturligtvis!!!!!!

DanMicke
8 april · 9 Inlägg
#14

_- skrev:
Där fick han många goda tips..
Undrar vilken metod han tar till sig innan det blir försent. .smile
För detta skulle ju  ha utförts för  sisådär en 12 år sedan..

Du fick fakta men kunde tydligen inte läsa. Bara åstadkomma ett förargligt inlägg. Vaste of space!

malus Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
8 april · 3 655 Inlägg
#15

Jag har aldrig skrivit något inlägg BARA för att förarga någon, utan är mer än villig till att både tipsa och hjälpa till med min ynka vetskap.
Kolla gärna mitt första inlägg om rostomvandlare från hagmans. .
Däremot så vill säkert vi som skrivit svar här gärna veta vilka av tipsen du kommer att använda.smile
Jag har själv en 20 år gammal bil och vet därför hur du tänker angående den förbaskade rosten. .

Senast redigerat av _- (8 april )

jaka54
8 april · 3 197 Inlägg
#16

Hej!
Tyvärr är rostomvandlare inte något som fungerar i längden. Rostomvandlaren "tar bara bort" översta skicktet av rosten och lägger sig sedan som en hinna över alltsammans. Under så fortgår rostandet!
Den enda kemsiska produkt som funkar, om än med mycket stålborstande ,är Corrostabil rostborttagare. Den tar bort rosten men man är tvungen att pensla på i omgångar med mycket stålbortande emellan och det tar dagar att få bort alla rostporer. Vill man snabbt ha bort all rost och är det stora ytor vi snackar om är den därför inte lämplig.

malus Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
8 april · 3 655 Inlägg
#17

Min riskokare har fått smaka på rostomvandlaren i 20 år..
Och besiktningen har inget fult sagt ännu..smile
Jag är nästan sugen på att lägga in en bild av undersidan av kärran här..
Och rostbrun är den inte, utan svart..

Senast redigerat av _- (8 april )

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang