6973
Sök

Köpråd: Trillingbil -09.

Forummoderator
18 356 Inlägg
9 april 2019
Trådstartare
#1
Lite sugen på en 107/C1/Aygo från -09. Har en på gång. Jag har bara kört dessa som nya bilar så kan man köpa en sådan som rullat 11500 mil? Ska pendla korta sträckor med...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Of World
3 380 Inlägg
9 april 2019
#2
Hade en C1 I somras. Kopplingskit skall vara bytt innan köp. Se upp med skrapande växellåda. Bra och snabb värme annars vid kallt väder och kall ac när det funkar.

Min hade gått 10 000mil och alla "fel" var åtgärdade redan då. Var en 2012..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Of World
3 380 Inlägg
9 april 2019
#3
Edit; noll komfort men på din korta sträcka så spelar det ingen roll.. Går billigt..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

7 793 Inlägg
9 april 2019
#4
Enligt f d ägare mycket opålitliga beträffande elsystemet.
Robotiserade manuella växellådan olidlig enligt flera ägare(och mig).
Har själv kört en dito med skräckblandad erfarenhet.
Finns mycket bättre bilar än trillingarna.
Avråder.

Forummoderator
18 356 Inlägg
9 april 2019
Trådstartare
#5
torsen skrev:
Enligt f d ägare mycket opålitliga beträffande elsystemet.
Robotiserade manuella växellådan olidlig enligt flera ägare(och mig).
Har själv kört en dito med skräckblandad erfarenhet.
Finns mycket bättre bilar än trillingarna.
Avråder.

Denna är manuell.

Tja, Finns fler kälkar till salu för 25-30k. Helst automater men de är oftast dyra i skatt/drift.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 793 Inlägg
10 april 2019
#6
Manuell är, efter vad jag erfarit, inte så vanliga, i alla fall inte i Citroen-version.
De flesta defekter har, efter vad jag hört, varit relaterade till "automatlådan".
En av sönerna hade en "automat-Toyota".
På den var jag med och letade elfel.
Mycket vanligt med jordfel för flera komponenter.
Demontera stomanslutningar, putsa, smörj med aluminiumfett och återmontera var melodin.
Annars är komforten som i en EU-mopedbil - men billigare.
Finns en del att läsa om Citroenversionen av Trillingen på Citroenakuten.

Of World
3 380 Inlägg
10 april 2019
#7
torsen skrev:
Manuell är, efter vad jag erfarit, inte så vanliga, i alla fall inte i Citroen-version.
De flesta defekter har, efter vad jag hört, varit relaterade till "automatlådan".
En av sönerna hade en "automat-Toyota".
På den var jag med och letade elfel.
Mycket vanligt med jordfel för flera komponenter.
Demontera stomanslutningar, putsa, smörj med aluminiumfett och återmontera var melodin.
Annars är komforten som i en EU-mopedbil - men billigare.
Finns en del att läsa om Citroenversionen av Trillingen på Citroenakuten.

Finns många manuella, min var det och på dom är koppling en svaghet så bör vara åtgärdad innan köp. Jag gillade min vid korta sträckor men vid körning längre än 2 mil enkel var det jobbigt..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Forummoderator
18 356 Inlägg
11 april 2019
Trådstartare
#8
Det löste sig. Bilen blev såld innan jag hann komma och titta själv. De flesta är dock manuella då de enbart såldes med detta från början.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök