Köpråd: Är Audi A7 en riskfylld affär?

filips_
10 april 2019 · 17 Inlägg

Hej!

Jag går i köptankar kring en Audi A7 3.0 TFSI -11 som gått 8000 mil. Gillar utseendet och kombinationen av såväl komfort som ganska bra effekt.

När jag läser runt lite har jag svårt att hitta info om just A7 och dess eventuella problem. Däremot hittar jag massvis av negativa artiklar och inlägg kring Audis TFSI-motorer. De rör allt från rasade motorer pga kamkedjor som gått av, motorer som dricker flera lite olja på 100 mil etc. I artiklarna nämns främst Audi A4 och A6.

Undrar dock om det är samma motor i A7:an och ifall ni har någon erfarenhet eller info om hur den modellen är?

Mitt alternativ är en BMW 428 -15 för ungefär samma pris.. Men tycker Audin vinner designmässigt..

Stort tack på förhand!

Senast redigerat av filips_ (10 april 2019)

torsen
11 april 2019 · 7 189 Inlägg

Du verkar köpa bil mer med hjärtat än med hjärnan.
Inget fel i det, så väljer man ju oftast livspartner.
Men skulle du tänka efter lite mer så har du rätt i vad du läst på forumet och väljer en asiat i stället för europeiska "riskobjekt".

BMW och AUDI ska man köpa nya och äga under garantitiden.
Annars kan det bli dyyyyyyrt!

filips_
11 april 2019 · 17 Inlägg

torsen skrev:
Du verkar köpa bil mer med hjärtat än med hjärnan.
Inget fel i det, så väljer man ju oftast livspartner.
Men skulle du tänka efter lite mer så har du rätt i vad du läst på forumet och väljer en asiat i stället för europeiska "riskobjekt".

BMW och AUDI ska man köpa nya och äga under garantitiden.
Annars kan det bli dyyyyyyrt!

Nog har du rätt i att känslan/hjärtat spelar en stor roll här, det tror jag det gör för de flesta med visst bilintresse. Men jag vill ju ändå hitta en balans mellan hjärta och hjärna. De asiatiska bilarna tilltalar mig tyvärr inte alls, därav min fundering på Audi eller BMW.

Någon annan som har koll på den specifika motorn eller har ägt en A7?

zemet
11 april 2019 · 4 016 Inlägg

Igår kollade jag för skojs skull på blocket på en Audi Q7 V12 TDI.

Där hade dem bytt bromsskovor fram, keramiska. Det hade gått på 100K. Bilen var till salu för strax över 300K...

Så riskfyllt är det helt klart att äga lyxbil. Om A7an är mer eller mindre drabbad av dyra reparationer än andra liknande bilar kan jag dock inte uttala mig om.

Men den är helt klart jävligt snygg:)

Presidento Of World
11 april 2019 · 3 305 Inlägg

Av dom två så låter bmwn det "smarta" valet. Sen tycker inte jag att A7 är speciellt komfortabel på något sätt. Snygg ja men inget mer än så. Då skulle jag hellre ta en A8.

Jag talar med erfarenhet av en årsmodell 2017 2.0Tfsi 240hk. En äldre är väl inte bättre men man vet aldrig.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
panda666
11 april 2019 · 4 228 Inlägg

skaffa dieseln då? måste du ha bensinaren? dom strular, som du säkert har kollat upp själv så är det lotto med dom. Dieseln har ja inte hört så mke problem med, speciellt 3.0dieseln låter nice. bmw 4 serien är skitsnygga! köper du en 2015 med låga mil kan du även räkna med maskinskadegaranti via din försäkring också, så det är egentligen mitt största tips till dig, skaffa nått helst så nytt som möjligt med låga miltal så att försäkringen kan hjälpa dig ifall nått skiter sig, ifall alltså. Köpte en gång en bil som kostade runt 170.000 och den hade gått för långt för att försäkring ska hjälpa mig och jag hade oturen som sagt, men aldrig igen.

filips_
18 april 2019 · 17 Inlägg

Lite sent svarat av mig, men stort tack för alla era svar! Det blev en BMW 428 -15, är mycket nöjd!

Glad påsk!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang