Rättigheter vid dåliga däck vid beg-köp

Skodasuperb
27 april 2019 · 7 Inlägg

Köpte för bara härom dagen en begagnad bil, 1.5 år gammal för 220’. Köpet gjordes via telefon och digitalt köpekontrakt efter att ha frågat lite saker om bilen, kändes ok med en så ny bil och hos stor auktoriserad ÅF. Säljaren skrev bland annat i mail att ”det finns både s- och v-hjul till bilen som är på ca 6mm”.

Han rapporterade skav på vinterfälgar och en mindre skada på bakre kofångare. Detta skulle de enl avtal fixa med lackstift.

När jag hämtar bilen noterar jag även skav på 2/4 av sommarfälgar. Skadan på bakre kofångare var i själva verket tre separata skador där man kletat på lackstift i fel vit kulör med en treårings precision.

Eftersom jag rest 60 mil och redan betalat bilen bet jag i det sura äpplet och gjorde ingen grej av det.

När jag nu kommer hem noterar jag att framhjulen är nedslitna till mönstermarkören. Har inte mätt och de kan mkt väl vara olagliga. Bakhjulen är ok.

Skicket på hjulen står ej i kontraktet. Är hjulen olagliga har jag förstått att jag ska kunna åberopa konsumentköplagen. Är dom precis på gränsen har jag ju som sagt mailbevis på hur jag blivit vilseledd men borde självklart kollat däcken innan avfärd.

Vad tror ni om läget?

Senast redigerat av Skodasuperb (3 maj 2019)

M123
27 april 2019 · 962 Inlägg

Har du pratat med dom om hur du bedömmer skicket på däcken?
Eller gick du raka vägen ut på internet istället?

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 april 2019 · 14 039 Inlägg

Varför tittade du inte på däcken när du hämtade bilen så du kunde påpeka detta redan då?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
granadadr
27 april 2019 · 7 286 Inlägg

håller med dem föregående talarna,, men sen har jag en fråga,, varför tittar du inte på en bil för dem pengarna INNAN du köper den?  jag köper bara BILLIGA bilar alltså typ sådana jag kan skrota och endå få pengar tillbaka på osedda,

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
torsen
27 april 2019 · 7 233 Inlägg

Inte bara VAG-bilarna som lämnar en del i övrigt att önska.
Även återförsäljarna.
VAG-har i många år legat i botten, enligt flertal enkäter, bland kunder för dåligt bemötande.
Gäller både sälj- och servicesidan.
Har köpt nya Jetta, Golf och Vento.
Har varit problem även vid köp av nya VAG-bilar.
En son även problem med nyköpt Passat.
Men Volvo är inte bättre.
Har köpt 3 fabriksnya Volvo.
Strul vid leveransen med alla 3.

Jag måste instämma  i kören ovan.
Hur kan man köpa en bil i den prisklassen utan att först se bilen?
Får den uppfattningen att du dessutom betalat bilen i förväg(osett)!!!!!
Finns ett talesätt att köpa grisen i säcken - passar bra in här.
Om jag, mot förmodan, hade jag gjort en sådan bilaffär hade jag aldrig skrivit offentligt om den.
Ta det hela som lärpengar, du förmögne unge man.

GunnaRahl
27 april 2019 · 2 Inlägg

Vem f*n köper en bil för 220k osett? Alltså seriöst, skulle knappt ens köpa en bil för 2200kr osett...

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 april 2019 · 14 039 Inlägg

GunnaRahl skrev:
Vem f*n köper en bil för 220k osett? Alltså seriöst, skulle knappt ens köpa en bil för 2200kr osett...

En som har väldigt gott om pengar kanske!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
GunnaRahl
27 april 2019 · 2 Inlägg

Vettemannen skrev:

GunnaRahl skrev:
Vem f*n köper en bil för 220k osett? Alltså seriöst, skulle knappt ens köpa en bil för 2200kr osett...

En som har väldigt gott om pengar kanske!

/Benny

Pengar som man är villig att kasta i sjön kanske. Köpt en för drygt 230 för ett halvår sen, den provkörde i en halvtimme vi på plats, kollade igenom och tog en lunch och diskuterade innan vi ens tog något beslut. Ändå hittar i fortfarande småsaker på den som irriterar.
Skulle ju aldrig lita på en bilhandlare, de flesta kollar inte igenom bilen mer än max några minuter innan dom lägger ut den för försäljning. En bil i samma prisklass som vi kollade på hade inte ens torkarblad när vi körde iväg med den i regnet, resultatet var en stor repa över vindrutan. ”Oj, vi fick in den igår och har inte haft tid att koll igenom den” sades det när vi kom tillbaka, lagom bra koll på bilarna.

Utmarks-Loke
27 april 2019 · 5 833 Inlägg

Personligen skulle jag köpa nya däck själv och glömma hela grejen. 2000kr är billigt för att slippa hela processen med att försöka pressa ur försäljaren några däck, och man skulle förmodligen bara få begagnade om man ens fick något alls. Bara att betala och ta det som lärpengar, sedan vet man att man aldrig skall lita på en bilnasare.

Skodasuperb
27 april 2019 · 7 Inlägg

Skulle inte köpa en äldre bil på detta sätt men resonemanget vid köpet gick att bilen är så ny och fortfarande har nybilsgaranti 1.5 år till samt att det var av en större märkeshandlare (vilket jag nu lärt mig då inte är en garanti för seriositet). Jag tänkte att man skulle kunna lita någorlunda på vad säljaren rapporterat kring bilen. Samt att jag fick pruta 9% på listpriset vilket innebar att priset blev attraktivt sett till marknaden.

M123
27 april 2019 · 962 Inlägg

Har du kontaktat dom angående däcken? Vilket jag tidigare frågade om men du svarade inte.

Är väldigt lätt att smutskasta andra för att vara oseriösa men tycker har man inte ens gett dom en chans att säga något om det här och hur dom ser det blir bara trådar likt denna oseriöst på ett helt annat plan där den andra parten inte kan försvara sig.

Vem vet dom kanske inte visste att däcken var i det skick du påstår och hjälpsamt erbjudit dig nya eller en kompensation.

Prata med dom och återkom med vad dom säger om saken.
Sen tycker jag det är ditt fel med som inte kollar vad du köper och inte går igenom bilen när du lämnade handlaren.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Skodasuperb
27 april 2019 · 7 Inlägg

Jag missade svara på ditt inlägg. Jag upptäckte det igårkväll och ska kontakta dem på måndag. Att jag skrev här innan var helt enkelt för att få mer kött på benen avseende situationen innan, inget konstigt med det i min värld. Och förhoppningsvis kan tråden hjälpa någon annan i framtiden.

Självklart har jag själv ett ansvar, det säger jag inget om och mitt fel var helt enkelt att lita på vad säljaren sagt. Mitt fokus vid leveransen landade på lackskadorna och fälgskadorna som ej varit korrekt beskrivna och ordentligt fixade enl avtalet och däcken glömdes bort. Hade ju skriftligen att de skulle vara ca 6mm dessutom. Inte jättepositivt inställd till handlaren efter detta av förklarliga skäl.

Då man satte på sommardäcken strax innan leverans har man garanterat noterat skicket på däcken och tyckt det varit acceptabelt vilket känns konstigt när de uppenbarligen är på gränsen till olagliga.

Återkommer med fortsättningen.

Senast redigerat av Skodasuperb (27 april 2019)

Brådhis * Voff voff *
27 april 2019 · 10 276 Inlägg

Just stora handlare har ju större marginaler så chansen att det löser sig är ju rätt stor om du bara helt lugnt förklarar situationen för dom. Lite är det ju så att framgång i det här ärendet handlar egentligen mer om goodwill än om att kunna åberopa paragrafer i konsumentköplagen utantill till höger och vänster, och då kommer man långt med en lugn och saklig ton.

Jag köpte min nuvarande Octavia RS från en stor handlare här där jag bor och när batteriet la av efter några veckor så fick jag ett nytt "på garantin" 20 minuter efter att jag ringde säljaren. Inget snack och inga problem! Precis som det ska vara.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 april 2019 · 13 734 Inlägg

polarn köpte en Passat där däcken var i liknande skick..  det verkar som dom hela tiden chansar..   dom vinterdäcken som följde med till hans bil var så dåliga att jag inte ens använt dom till reservdäck.
2sommardäck såg skit bra ut dom andra 2 var totalt soppor.   en fd leasing bil så verkar vanligt att dom helt enkelt chansar lite.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
candyweiss
27 april 2019 · 875 Inlägg

torsen skrev:
Inte bara VAG-bilarna som lämnar en del i övrigt att önska.
Även återförsäljarna.
VAG-har i många år legat i botten, enligt flertal enkäter, bland kunder för dåligt bemötande.
Gäller både sälj- och servicesidan.
Har köpt nya Jetta, Golf och Vento.
Har varit problem även vid köp av nya VAG-bilar.
En son även problem med nyköpt Passat.

Så jäkla orättvist det kan vara. Vi har nog haft och har totalt ca 15 - 20 VW, vi har aldrig haft dessa problemen. Likadant med vänner och arbetskollegor, ingen som haft dessa problemen.
Du måste blivit född på en måndag och ha problem med det mesta du köper big_smile Eller du har kanske tummen mitt i näven så att säga big_smile big_smile big_smile

Senast redigerat av candyweiss (27 april 2019)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
panda666
27 april 2019 · 4 250 Inlägg

Det hela låter som rena galenskapen, säljaren måste ha blivit förvirrad eller nått. aldrig hört om att nån köpt nån bil för så mke pengar utan att kolla på den och betalat i förväg och åkt o tagit den o åkt hem. trodde det var som regel att kolla på bilfan innan man köper o åker iväg? eller ja måste ha förstått helt fel. Enda gången i mitt liv där ja som säljare har försökt o få iväg en honda civic 95 för 5000 var det en svensk far med sin son som kom o hämta den, dom kollade nästan ingenting och efter 3 minuter fick ja pengar i hand o dom åkte iväg, minns inte ens om dom provkörde. men som sagt 5000kr och den skulle hans son ha,,men aldrig hört i mitt liv att nån köpt nått för över 200k o inte ens kollat på den. Man hör/ser alltid nått nytt i livet^^

#Madness

spillolja
27 april 2019 · 4 020 Inlägg

Hade en bil som det var en 40 mil från mig som ville köpa den på telefon och föra över till mitt bankkonto, men nej vill någon ha en bil få dom komma hit och och åtminstånde provköra den minimun ett par km

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Skodasuperb
30 april 2019 · 7 Inlägg

Jag la fram saken sakligt och säljaren tog på sig detta och fixar nya däck genom koncernverkstad på hemorten. Tack för feedback!

M123
30 april 2019 · 962 Inlägg

Skodasuperb skrev:
Jag la fram saken sakligt och säljaren tog på sig detta och fixar nya däck genom koncernverkstad på hemorten. Tack för feedback!

Synd bara att du var så snabb med att skriva hur oseriösa dom var.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Skodasuperb
3 maj 2019 · 7 Inlägg

M123 skrev:

Skodasuperb skrev:
Jag la fram saken sakligt och säljaren tog på sig detta och fixar nya däck genom koncernverkstad på hemorten. Tack för feedback!

Synd bara att du var så snabb med att skriva hur oseriösa dom var.

Du var då bitter bortom nåde. Även om det nu löste sig betyder inte det att de inte ska ha kritik för bristfällig information kring bilen/däckens skick, hur man tog sig an lackskadan man åtog sig att fixa och merjobbet detta innebär. Köpare ska kunna lita på vad en säljare anger, och uppnår inte varan avtalat skick ska detta åtgärdas vilket blivit uppenbart efter lite efterforskning bland annat genom denna forumtråd.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang