Sprucken ruta vid köp av bil. Försäkring?

1Adrian1
29 april 2019 · 356 Inlägg

Hej!

Har kikat på en bil som jag eventuellt ska köpa. Problemet är att rutan är sprucken och behövs bytas till nästa besiktning. Säljaren har inte tid att byta rutan innan försäljning.

Nu till frågan... Hur går man tillväga om jag nu köper bilen med sprucken ruta? Vad säger försäkringsbolaget om det eftersom sprickan redan fanns innan jag tecknar försäkringen?

Tacksam för svar!

Martee
29 april 2019 · 581 Inlägg

Brukar stå i villkoren för försäkringen, men i princip så täcker den inte om du inte varit ägare på den, men som sagt, bästa e ju å ringa försäkringsbolaget ditt.

Volvo 240, tar dig vart du vill!
liten tråd om mek med bilen, konstigt va!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323389
LocKtar Herr
29 april 2019 · 1 722 Inlägg

Man gör som så att du köper bilen för 1600kr mindre.. sen skaffar du minst halvförsäkring på bilen. sen åker du till carglas eller ryds bilglas eller annat lämpligt företag som byter rutan åt dej för ca:1600kr. Inga frågor kommer ställas.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
1Adrian1
29 april 2019 · 356 Inlägg

LocKtar skrev:
Man gör som så att du köper bilen för 1600kr mindre.. sen skaffar du minst halvförsäkring på bilen. sen åker du till carglas eller ryds bilglas eller annat lämpligt företag som byter rutan åt dej för ca:1600kr. Inga frågor kommer ställas.

Borde jag vänta kanske någon månad eller kommer de inte ifrågasätta att man tar in den någon dag efter man tecknat försäkring?

Lockwood
29 april 2019 · 394 Inlägg

Säljaren anmäler glasskadan till sitt bolag. Du ber att få skadenummer, kontrollera med bolaget att skadan verkligen är anmäld. Köp bilen, dra av självrisken. Byt rutan på hans försäkring när det passar dig, man brukar kunna vänta med bytet nån månad. Gjorde likadant på en bil jag sålde, ägaren bytte rutan på min (uppsagda) försäkring 1 år senare.

1Adrian1
29 april 2019 · 356 Inlägg

Lockwood skrev:
Säljaren anmäler glasskadan till sitt bolag. Du ber att få skadenummer, kontrollera med bolaget att skadan verkligen är anmäld. Köp bilen, dra av självrisken. Byt rutan på hans försäkring när det passar dig, man brukar kunna vänta med bytet nån månad. Gjorde likadant på en bil jag sålde, ägaren bytte rutan på min (uppsagda) försäkring 1 år senare.

Låter smidigt, tack för svar!

Utmarks-Loke
29 april 2019 · 5 833 Inlägg

Lockwood skrev:
Säljaren anmäler glasskadan till sitt bolag. Du ber att få skadenummer, kontrollera med bolaget att skadan verkligen är anmäld. Köp bilen, dra av självrisken. Byt rutan på hans försäkring när det passar dig, man brukar kunna vänta med bytet nån månad. Gjorde likadant på en bil jag sålde, ägaren bytte rutan på min (uppsagda) försäkring 1 år senare.

Men det kräver att säljaren har minst halvförsäkring på bilen, om han bara har trafikförsäkring så funkar det inte

Specialraggarn
29 april 2019 · 512 Inlägg

Köp bilen. Fixa halv/hel försäkring. Vänta nån mån. Ring till den du nu har som fixar stenskott/byte och anmäl skada bara, in åh byt åh betala självrisk.

Jag skaffade Okq8 Backup förut. Då betalar dom självrisken upp till 1500:- oxå 😉

Volkswagen Passat 1.8T "Fruräcer" (2004)
Utmarks-Loke
29 april 2019 · 5 833 Inlägg

Specialraggarn skrev:
Köp bilen. Fixa halv/hel försäkring. Vänta nån mån. Ring till den du nu har som fixar stenskott/byte och anmäl skada bara, in åh byt åh betala självrisk.

Jag skaffade Okq8 Backup förut. Då betalar dom självrisken upp till 1500:- oxå 😉

Senast jag bytte ruta så frågade dom när skadan skedde, man var tvungen att fylla i det på blanketten för att de skulle se att man verkligen hade försäkring vid tillfället. Så antingen skriver man sanningen och får betala hela rutan själv, eller så ljuger man och begår försäkringsbedrägeri.

Lockwood
29 april 2019 · 394 Inlägg

Rent krasst så beskriver du ett försäkringsbedrägeri Specialraggarn. Är bilen äldre o har bara trafik så kostar en ruta i regel mellan 1500-2000 kr på blocket, ny. Är man lite om och kring sig kan man montera den själv, eller betala en glasmästare för besväret.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang