Hjälp med lackering av dörr

Tvaforti
2 maj 2019 · 66 Inlägg

Hej! Tänkte lackera förardörren till min Volvo 240 då det är en rostblomma i nedre delen av den. Är absolut ny till lackering och vill få det förtydligat hur jag ska göra. Jag har köpt silikonborttagre för rengöring, sen ska jag köpa Biltemas rostätare för att ha i de rostporer som kommer finns kvar efter slipning. Sedan undrar jag ska man använda epoxi (typ Biltemas) som grund för att sedan använda något slags spackel för att få det jämt där rosten varit, eller räcker det med att man använder en filler spray istället för spackel? Är bara ytrost. Sedan kan man använda fillern för att lacka på eller ska man ha någon grundlag över det? Skall lacka i färgkod 601 signalröd som är en solid lack, kan jag ha en grå grundfärg som fillern eller ska det vara en annan färg? Har nämligen lackat med en mörkröd grundfärg innan men det blev en lite för ljus ton mot orginallacken. Sista frågan är räcker det med att jag använder 1 komponents lack (har köpt på mekonomen som de blanda åt mig i burk) eller ska man ha 2 k lack? Som sagt väldigt ny till det här men uppskattar lite vägledning och svar:)

Volvo Amazon 121 "Falo" (1964)
Saab 9-3 "Lollo" (2008)
Volvo 240 GL Blackline "Ragnar" (1988)
mb_pucken
2 maj 2019 · 5 083 Inlägg

Biltemas epoxigrund funkar kanon och lägga direkt på plåten efter slipning och rostomvandlare. Sitter grymt bra och är tät vilket man vill åt :-)
Har kört med bara biltemas epoxigrund i nederkant på dörren på almeran i snart ett år och ingen rost ännu.
Den funkar även bra som slipgrund och lacka på.
Jag har gjort följande på flera bilar med bra resultat.
Bläster eller slipning.
Epoxigrund.
Finspackel.
Slipning.
Epoxigrund.
Våtslip 120-500 korn.
Baslack.
Klarlack.
Polering.

Jag kör oftast enkomp basfärg och 2k klarlack :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Tvaforti
2 maj 2019 · 66 Inlägg

mb_pucken skrev:
Biltemas epoxigrund funkar kanon och lägga direkt på plåten efter slipning och rostomvandlare. Sitter grymt bra och är tät vilket man vill åt :-)
Har kört med bara biltemas epoxigrund i nederkant på dörren på almeran i snart ett år och ingen rost ännu.
Den funkar även bra som slipgrund och lacka på.
Jag har gjort följande på flera bilar med bra resultat.
Bläster eller slipning.
Epoxigrund.
Finspackel.
Slipning.
Epoxigrund.
Våtslip 120-500 korn.
Baslack.
Klarlack.
Polering.

Jag kör oftast enkomp basfärg och 2k klarlack :-)

Tack för bra svar! Skall köpas epoxi nu iallfall. Funkar det å pensla på? Har nämligen ingen spruta. Och då jag har solidlack så behöves det ingen klarlack men jag antar att enkomponent funkar fint om man bara ska göra ett hemma arbete med okej finish:)

Volvo 240 GL Blackline "Ragnar" (1988)
Volvo Amazon 121 "Falo" (1964)
Saab 9-3 "Lollo" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang