Hur skadad blir en bil vid påkörning bakifrån?

Fruga
17 maj 2019 · 4 Inlägg

Har en Kia sportage.  Bytte stötdämpare länkarmar krängningshämmare och allt sådant i maj i fjol. Bilen gick jättefint och har aldrig haft problem med hjulslitage mer än normalt vid körning.
Nu bytte jag däcken i slutet på mars på däckfirma.  I april blev jag påkörd bakifrån. En pickup. Det enda som syns är att dragkroken böjdes uppåt lite i sidled. Och stötfångaren blev lite repig. Dock började bilen låta konstigt från bakpartiet och skaka när man kom upp i hastighet över 80 km. Bilen drar lite snett vid inbromsning. Ena framhjulet har inget mönster kvar (har bara rullat halva förra sommaren ca 400 mil). På mindre än en månad är däcket slut. Handtaget på bakluckan kärvar och spolararmen bak fungerar inte längre.
På verkstaden har allt detta konstaterats och man har funnit att ett hjullager bak ska bytas och länkarmsbussningarna bla. Man säger att hjulinställningen ska justeras då framhjulet slitits ut, trots att det aldrig tidigare varit problem och jag endast kört på vanliga vägar utan gupp. Kör ca 1000 mil per år och vid ett enda tillfälle på motorväg till Arlanda.
Nu säger försäkringsbolaget att man bara tänker ersätta dragkrok o omlack av stötfångaren.
Jag misstänker att bilen blivit ramsned och att en hjulinställning blir lite konstgjord andning och att jag kommer att få köpa ett nytt däck en gång i månaden. Jag har alla kvitton kvar på däck och reparation i bakdelen (krängningshämmare. Länkarmar mm) och förra årets besiktningsprotokoll ua o utan "bra-att-veta".
Vad tror ni? Bilen låter som ett krossverk o skakar, började direkt efter olyckan. Är det verkligen bara dragkrok o stötfångaren som tagit skada eller kan de andra problemen knytas till denna? Tilläggas bör att den andra bilen fick mycket svåra skador i fronten.

candyweiss
17 maj 2019 · 876 Inlägg

En släkting blev påkörd bakifrån för 4 år sedan, det var en Golf V i perfekt skick.
Stötfångaren sprack och bakluckan gick inte att öppna, men det syntes inte så mycket.
Försäkringsbolaget valde att skrota bilen då den blivit sned i ramen.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Fruga
18 maj 2019 · 4 Inlägg

Fick han kräva att bilen kollades om den var ramsned eller gjorde verkstaden det ändå?

candyweiss
18 maj 2019 · 876 Inlägg

Fruga skrev:
Fick han kräva att bilen kollades om den var ramsned eller gjorde verkstaden det ändå?

Det gjorde verkstaden utan krav eller fråga.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Fruga
18 maj 2019 · 4 Inlägg

Ska be verkstaden göra en mätning. Det är inte gjort...

turbodeath
18 maj 2019 · 2 452 Inlägg

en bil som blir påkörd baki högre hastighet,brukar ju lämna en del skador....dels om den trycker till så kan det bli att dörrar kärvar,var det på min i allafall när jag blev påkörd bak....den skrotades då det var för mycket skador o skulle kosta en del mot vad en annan bil kostade.

döden kommer tillbaka
Utmarks-Loke
18 maj 2019 · 5 836 Inlägg

Det låter helt klart som att bilen är "ramsned". Tvivlar på att det räcker med en hjulinställning för att fixa en påkörning på dragkroken så hjulen plötsligt pekar åt olika håll.

Fruga
18 maj 2019 · 4 Inlägg

Candyweiss, Turbodeath o Svarte_Orm
Skönt att ha fler med på min sida. Jag ska ta upp fighten med försäkringsbolaget på måndag och kräva att de omprövar sit beslut.
Någon som vet om Länsförsäkringar är kinkiga än andra bolag i sådana frågor?  Fast å andra sidan är det ju motpartens försäkringsbolag som ska betala...

torsen
18 maj 2019 · 7 236 Inlägg

Du skriver att bilen blev "ramsned"!
Tyder på att det är första generationen av Sportage, den som byggdes av Karmann i Österrike, och som, när den introducerades, valdes till årets (bästa) 4x4-bil.
Ska nog krävas stor påverkan för att den ramen ska deformeras.

Men, om det är fråga om en tvilling till Huyndai, då skulle jag inte acceptera att enbart draganordningen byts ut.
Om draganordningen, som är konstruerad för flerfalt större belastning än tillåten dragförmåga, skadats måste påverkan på bilens deformationszon har påverkats mycket kraftigt.

Nöj dig absolut inte med enbart ny "krok" och lackbättring.

Konsultera en bilprovningsanläggning och be om ett utlåtande, eventuellt en kunnig KIA-verkstad.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang