.
Det var inte så då att de nya generatorn var gjord för rotation åt andra hållet?
På den Mitsubishi-generator som jag plockade från en Mazda 626 och satte in i min segelbåt, så funkade det perfekt i 9 år, med två parallellkopplade bly/syra-batterier.
När jag sen bytte till två AGM-batteier så ökade laddströmmen mot tidigare, under första halvtimmen. Generatorn laddade max och gick varm.
Visade sig att generatorn var konstruerad för medsols rotation.
Bytte plats på fläktnaven, så nu funkar det utmärkt. Alltså med motsols rotation.
Har lärt mig att effektivast kylning, får man när fläktvingarna är svepta bakåt, vid rotation på radialfläktar.
Dock tystare om de är svepta frammåt.
Så jämför kylvingarnas orientering.
Kan gott tänka mig att den nya generatorn blev överhettad.
Bokstäverna kanske anger rotationsriktning?
Svenska radialfläktar till t ex ventillationsanläggningar är märkta F resp B.
Senast redigerat av Meaganeowner (25 maj 2019)