Köra 100 mil med bil som behöver servas

Premium96
7 juni · 43 Inlägg
#1

Hej!

Ska köra ca 100 mil tur och retur i början av nästa vecka, och min bil behöver servas nu. (Gått mer eller mindre exakt 1500 mil sen senaste servicen.)

Har försökt få tag på en verkstad som kan serva den innan dess, men det är ju självklart ingen som har tid.

Det är oljan jag oroar mig för, tycker man rätt exakt ska byta när det gått 1500 mil sen senast. Men vågar jag köra 100 mil med samma olja, eller är det idiotiskt?

Bilen är en Peugeot 107 och den blev servad för cirka sju-åtta månader sedan.

Jag kan inte byta olja, hade gärna lärt mig men då jag bor i storstan utan några verktyg what-so-ever så blir det svårt.

Svarte_Orm
7 juni · 1 902 Inlägg
#2

Långfärder sliter ju mindre än många korta turer så jag tror inte du behöver vara speciellt orolig. Kolla bara så nivån är bra innan du ger dig av.

Ivel
7 juni · 140 Inlägg
#3

Har du nybilsgaranti på bilen?
Har du någon begbilsgaranti på bilen?
Har du någon motorskadeförsäkring på bilen?
Svarar du ja på någon av frågorna så är mitt råd att inte överskrida serviceintervallerna alls då de kan komma att bli ogiltiga.
Har du inget av ovan så kan du köra utan problem, Toyotamotorn slits inte märkbart av några hundra mil över intervall.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 juni · 11 832 Inlägg
#4

Bara kör. Inga problem.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
zleepy Trucker
7 juni · 1 167 Inlägg
#5

Byta olja är enkelt, leta reda på en GDS hall, hissa upp kärran, lossa oljepluggen i tråget, tappa ur oljan, dra åt den med ny packning, skruva loss oljefiltret med en avdragare, skruva dit nytt filter, dra åt med handkraft, häll i anvisad mängd olja, kolla stickan, färdigt smile

Jag hade nog inte ens väntat till 1500mil att byta olja, max 1000mil kör jag smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
torsen
7 juni · 3 194 Inlägg
#6

zleepy skrev:
Byta olja är enkelt, leta reda på en GDS hall, hissa upp kärran, lossa oljepluggen i tråget, tappa ur oljan, dra åt den med ny packning, skruva loss oljefiltret med en avdragare, skruva dit nytt filter, dra åt med handkraft, häll i anvisad mängd olja, kolla stickan, färdigt smile
Jag hade nog inte ens väntat till 1500mil att byta olja, max 1000mil kör jag smile

Kan nog vara betydligt enklare med en s k oljebytare(från bl a Biltema).
Oljebytaren är en 12 volt pump som via oljestickans hål suger ut oljan ur motorn ner i en dunk.
Då behöver man (på de flesta bilar) inte ens komma under bilen.
Oljebytaren drivs av strömmen i cigtänduttaget(eller mobilladduttaget).
Det enda du behöver är en dunk olja och en tom dunk samt oljefilter och papper eller trasor för att torka upp ev oljespill.
Beroende på bil kan det behövas verktyg för att lossa filtret.
Spinoff/-onfilter kräver(i regel) inga specialverktyg.
På mina bilar brukar det räcka med en jättepolygrip(som inte är så dyr hos t ex Biltema).

Men är det en bilmotor med insatsfilter kan det besvärligare, tyvärr.
Kan inte modena små Peugeot.
Någon annan kanske vet vilken typ av oljefilter t s bil har?
Små Citroener(syskonen) hade förr spinoff/-onfilter(vilket även min nuvarande "hobbycittra" har).

Ivel´s synpunkter bör beaktas, alltså det här med garantikrav.
Ingen billeverantör har rätt att kräva att service/oljebyte ska ske på auktoriserad verkstad för att garantin ska gälla.
Men oljebytesintervallerna tummar man inte på.
Så skriv själv in i serviceboken att du bytt olja.

Lycka till.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang