Omröstning: Sveriges Snyggaste Bil 2019

Bierstube
14 juni 2019 · 616 Inlägg

Omröstningen till titeln Sveriges snyggaste bil är nu öppen.

Traditionellt brukar två typer av lika meningslösa inlägg förekomma i dessa trådar. Den ena typen av inlägg går ut på "alla är ju lika fula" eller "den å den borde inte va med" och den andra typen av inlägg innehåller bara "jag röstade på den".

Motivera gärna varför ni röstar som ni gör. Man har en anledning till sitt röstande, skriver man ett inlägg så ingår det att man redogör för hur man tänkt.

http://sverigessnyggastebil.se/

Jag tänkte såhär - originalbilar tycker jag är tråkiga så bort föll:
Crown Victoria
PV
GTO

Vidare tycker jag byggen man redan sett i ett par år bör bortprioriteras och för året nya byggen ges chansen, därför föll följande bort:
Volvo Mattsson
Ford Deuce Roadster
Volvo 1800S

Kvar har jag då att välja på:
Dodge Coronet
Bel Air
Fairlane
Tudor

Höga bilar är inte min tekopp så Dodge Coronet-gassern valdes bort.

Bel Air:en tyckte jag inte var så kreativ även om den var smakfull å i min stil, så den valdes bort. Och på samma grund blev Tudoren bortvald.

Kvar som vinnare i mina ögon är Fairlane-bygget. Ny för i år, från en okänd byggherre som inte är skrytsam, vann Best in Show på Elmia, seriöst Pro Touring bygge i Sema-klass å helt genomarbetad å rätt stuk överallt. Självklar vinnare i mina ögon.

Lockwood
14 juni 2019 · 394 Inlägg

Varför finns inte Toyota Mirai med som alternativ?

torsen
14 juni 2019 · 7 189 Inlägg

Suzuki Jimny 2019.
Praktisk kaross som tar till vara yttermåtten maximalt.
Upprättstående fram-, bak-, och sidorutor.
Smala A-, B-, och C-stolpar som ger optimal sikt runt om.
Rejäla utvändiga backspeglar.
Bekväm att gå i och ur.*)
Förnämligt chassie med smidda länkarmar runt om.**)
Föredömligt placerade styrstag.***)
Måttligt stora och breda fälgar med högprofildäck.
Fördelningslåda med 2WD hög, 4WD hög samt 4WD låg.
VVT-motor som är högt placerad så att oljetråget inte skadas av fasta föremål under.
Inte en massa trams som elektrisk och automatiskt parkeringsbroms, nyckellöst dörr- och tändlås, menystyrd värme- och ventilationsanläggning, sätesvärme etc.

Allt som är ändamålsenligt och praktiskt är vackert.
Synd bara att bilen inte finns att köpa förrän nästa sommar(i Sverige om man tecknar sig nu).

*) Inte som t ex nya Volvo XC40.
**) Inte dammsugarrör som på vissa bilar.
***) Högt placerade styrstag som inte skadas så lätt som på t ex Jeep Wrangler och Land Rover Defender.

Utmarks-Loke
14 juni 2019 · 5 791 Inlägg

Belair, för att det är en snygg modell, den är i bra skick, snygga färger och med lagom stuk. Nu ser man ju inte mer än en liten bild så jag har inte så mycket annat att bedöma det på.

torsen
15 juni 2019 · 7 189 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Belair, för att det är en snygg modell, den är i bra skick, snygga färger och med lagom stuk. Nu ser man ju inte mer än en liten bild så jag har inte så mycket annat att bedöma det på.

Finns Bel Air (Chevrolet) som årsmodell 2019?
För det var väl av 2019 års modell, om jag tolkat rubriken rätt?

caromania Forummoderator
15 juni 2019 · 9 296 Inlägg

Åh nej. Inte nu igen...

Får jag komma med ett önskemål. Rösta bara om ni sett de 10 bilarna i verkligheten då skaparen av röstsidan återigen visar sig vara inkompetent.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
M123
15 juni 2019 · 962 Inlägg

Ingen av bilarna är seriöst Sveriges finaste.
En Chev 57:a är väl bland det tråkigaste som står på 4 hjul.
Sen vad är det med alla dom här roddarna, dom är ju lika stöpta allihopa.
Lite fantasi kan man väl ha tycker jag.

Är ett stort NEJ över allting.

Äh var en 56: men lika tråkiga dom med.

Senast redigerat av M123 (15 juni 2019)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
caromania Forummoderator
15 juni 2019 · 9 296 Inlägg

Vettemannen skrev:

caromania skrev:
Åh nej. Inte nu igen...

Får jag komma med ett önskemål. Rösta bara om ni sett de 10 bilarna i verkligheten då skaparen av röstsidan återigen visar sig vara inkompetent.

Inkompetent på vilket vis?

/Benny

Det kanske är jag som är inkompetent men jag kan bara se en bild per bil i ganska dålig upplösning i en vinkel. Jag vill se bilen från alla håll. Interiör. Under bagagerumsmattan. Underredet. Eller är det bilmodell vi röstar om? Varför är det då flera roddar? Nej, jag tolkar tävlingen som att vi väljer ut en individuell bil, det exemplaret. Alltså anser jag att man inte ska rösta om man inte sett bilarna i verkligheten.

Det vore som att skriva ut kända konstverk på färgskrivare och sedan ställa ut dem på en ”internetkonsthall”. Trams!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
15 juni 2019 · 9 296 Inlägg

Vettemannen skrev:

caromania skrev:

Vettemannen skrev:

Inkompetent på vilket vis?

/Benny

Det kanske är jag som är inkompetent men jag kan bara se en bild per bil i ganska dålig upplösning i en vinkel. Jag vill se bilen från alla håll. Interiör. Under bagagerumsmattan. Underredet. Eller är det bilmodell vi röstar om? Varför är det då flera roddar? Nej, jag tolkar tävlingen som att vi väljer ut en individuell bil, det exemplaret. Alltså anser jag att man inte ska rösta om man inte sett bilarna i verkligheten.

Det vore som att skriva ut kända konstverk på färgskrivare och sedan ställa ut dem på en ”internetkonsthall”. Trams!

Alla som vill rösta kan väl inte åka runt och titta på alla bilarna. Man får väl ta det för vad det är. Den enda som jag sett i verkligheten är Johans Charger som vann 2018. Har för mig att jag inte röstade på den för att den är i mitt tycke för extrem trots att jag älskar 68 Charger!

/Benny

Så om du inte hade sett den så hade du kanske röstat på den?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Knugcab
15 juni 2019 · 5 111 Inlägg

Jag håller med, det är Sveriges snyggaste bil 2019, inte 1999. Ett tiotal högupplösta bilder per bil vore inte för mycket begärt i dagsläget..... Nu känner jag till att PVn är en mycket fin renovering, så röstade på den.....

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 juni 2019 · 17 345 Inlägg

Den omröstningen var nog inget för mig. Vänder sig till äldre antar jag?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
15 juni 2019 · 9 296 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Den omröstningen var nog inget för mig. Vänder sig till äldre antar jag?

Äldre eller ej så vänder den sig bara till en krets inom bilhobbyn. Eller möjligtvis två. Tycker det är en extremt trist och intetsägande omröstning som går under helt fel namn. Det har inget med ”Sveriges snyggaste bil” att göra öht.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
M123
15 juni 2019 · 962 Inlägg

caromania skrev:

Hybrid_ skrev:
Den omröstningen var nog inget för mig. Vänder sig till äldre antar jag?

Äldre eller ej så vänder den sig bara till en krets inom bilhobbyn. Eller möjligtvis två. Tycker det är en extremt trist och intetsägande omröstning som går under helt fel namn. Det har inget med ”Sveriges snyggaste bil” att göra öht.

Håller med. Till den kortslutna kretsen kortslutning.

Jag tror inte det är dom här riktigt häftiga bensinhuvudena som röstar utan dom här som har posjkdrömmar i vuxen ålder.
Lite dom som köper leksaksbilar och stoppar i bokhyllan. Men hallå säger jag vem har bokhylla egentligen?

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
caromania Forummoderator
15 juni 2019 · 9 296 Inlägg

M123 skrev:

caromania skrev:

Hybrid_ skrev:
Den omröstningen var nog inget för mig. Vänder sig till äldre antar jag?

Äldre eller ej så vänder den sig bara till en krets inom bilhobbyn. Eller möjligtvis två. Tycker det är en extremt trist och intetsägande omröstning som går under helt fel namn. Det har inget med ”Sveriges snyggaste bil” att göra öht.

Håller med. Till den kortslutna kretsen kortslutning.

Jag tror inte det är dom här riktigt häftiga bensinhuvudena som röstar utan dom här som har posjkdrömmar i vuxen ålder.
Lite dom som köper leksaksbilar och stoppar i bokhyllan. Men hallå säger jag vem har bokhylla egentligen?

Hallå där! sad Jag som har ett hundratal Dinkybilar i montrar. Fast jag är kanske ursäktad eftersom jag har en inte helt oangenäm bilpark i skala 1:1 också...

Jag hade varit jättenöjd om tävlingen hetat något i stil med Best in Show/Concours Nostalgia Festival 2019. För det är ju det denna tävling handlar om.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 juni 2019 · 17 345 Inlägg

caromania skrev:

M123 skrev:

caromania skrev:

Äldre eller ej så vänder den sig bara till en krets inom bilhobbyn. Eller möjligtvis två. Tycker det är en extremt trist och intetsägande omröstning som går under helt fel namn. Det har inget med ”Sveriges snyggaste bil” att göra öht.

Håller med. Till den kortslutna kretsen kortslutning.

Jag tror inte det är dom här riktigt häftiga bensinhuvudena som röstar utan dom här som har posjkdrömmar i vuxen ålder.
Lite dom som köper leksaksbilar och stoppar i bokhyllan. Men hallå säger jag vem har bokhylla egentligen?

Hallå där! sad Jag som har ett hundratal Dinkybilar i montrar. Fast jag är kanske ursäktad eftersom jag har en inte helt oangenäm bilpark i skala 1:1 också...

Jag hade varit jättenöjd om tävlingen hetat något i stil med Best in Show/Concours Nostalgia Festival 2019. För det är ju det denna tävling handlar om.

Lite så. 2019 för mig betyder just 2019. Inte någon gammal Bel Air som jag hellre hade blivit skjuten i ansiktet än visat mig i offentligt. Snacka om raggarstämpel...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
15 juni 2019 · 5 791 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Lite så. 2019 för mig betyder just 2019. Inte någon gammal Bel Air som jag hellre hade blivit skjuten i ansiktet än visat mig i offentligt. Snacka om raggarstämpel...

Så härligt provokativ du är smile Kanske skall påminna om att du är på ett bilforum och inte på QX forum big_smile

M123
15 juni 2019 · 962 Inlägg

Vettemannen skrev:
Varför inte bara rösta utan en massa tjafs och gå vidare. Detta är bara en tävling som vilken annan som helst.

/Benny

Nej det är en tävling om att få representera den finaste bilen i ett land. Då ska den även motsvara att den är representerat vara folkligt vald och kunna konkurrera med andra länder bilar.
Hur många tror du röstar här och kommer i kontakt med formuläret för att rösta.
Är resultatet talande för en hel nation eller bara bajs från ett förlag för att tjäna pengar?

Nej det här är inte seriöst någonstans så min röst får spektaklet inte.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Knugcab
15 juni 2019 · 5 111 Inlägg

Ivel skrev:

Svarte_Orm skrev:

Hybrid_ skrev:
Lite så. 2019 för mig betyder just 2019. Inte någon gammal Bel Air som jag hellre hade blivit skjuten i ansiktet än visat mig i offentligt. Snacka om raggarstämpel...

Så härligt provokativ du är smile Kanske skall påminna om att du är på ett bilforum och inte på QX forum big_smile

Måste man gilla gamla rostiga gungiga massproducerade själlösa jänkejärn för att kunna hänga på ett bilforum?
Vad har QX för övrigt med ett bilintresse att göra?

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRCXHz5v3OHGkB4uIfMwcMU_55eH3_2Y1Qwt0bSWHaK1KCSZ7TdEA

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
ironhead volvoraggare
15 juni 2019 · 4 776 Inlägg

blev roadstern för  min del här  ja jag är lite  svag  för  just roddar   ja  matssons volvo föll bort direkt  eftersom jag kände  att det är bilsport classic som anordnar tävlingen så kändes den malplacerad

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
torsen
16 juni 2019 · 7 189 Inlägg

caromania skrev:

M123 skrev:

caromania skrev:
Äldre eller ej så vänder den sig bara till en krets inom bilhobbyn. Eller möjligtvis två. Tycker det är en extremt trist och intetsägande omröstning som går under helt fel namn. Det har inget med ”Sveriges snyggaste bil” att göra öht.

Håller med. Till den kortslutna kretsen kortslutning.

Jag tror inte det är dom här riktigt häftiga bensinhuvudena som röstar utan dom här som har posjkdrömmar i vuxen ålder.
[b]Lite dom som köper leksaksbilar och stoppar i bokhyllan. Men hallå säger jag vem har bokhylla egentligen?

Hallå där! sad Jag som har ett hundratal Dinkybilar i montrar. Fast jag är kanske ursäktad eftersom jag har en inte helt oangenäm bilpark i skala 1:1 också...

[/b]Jag hade varit jättenöjd om tävlingen hetat något i stil med Best in Show/Concours Nostalgia Festival 2019. För det är ju det denna tävling handlar om.


Känner mig också lite diskriminerad.
Vad är det för fel på att ha bilar i olika skalor, från 1:8 till 1:160 i bokhyllor(6 st) och montrar(5 st) samt 1:1 i garage (rymmande 4 bilar i "trängande" fall).

För övrigt är världens vackrast bil, alla kategorier, NSU RO80, tätt följd av Citroen GS Birotor.
Googla ni bilanalfabeter och frossa.
Att sedan båda hade så dåliga motorer att det knappast var någon idé att byta olja utan i stället byta kompletta motorer är en heeeeelt annan sak!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang