(Löst) v70 2.4 n/a fuel trim uppåt väggarna. Går leant och har nästan prövat allt.

unok
27 juni 2019 · 8 Inlägg

Jag har en v70 2.4 sugmotor 170hk från 2005.
23000 mil.
Var rätt svag när jag köpte den billigt med lysande motorlampa.

Får felkod p0171 system to lean.
Borde vara en enkel fix. Typ vakumläcka eller skitig/trasig Lmm.
Men icke sa nicke.

Har gjort följande preventiva åtgärder:
Bytt olje/luft/bränslefilter.
Olja. Tändstift.

Efter detta gjorde jag rent lmm.
Fick säkert tillbaka 30hk. Men fortfarande felkod.
Rev ner alla spridare och ultraljudstvättade dem. Böt även oringar då jag hittade/hörde lite vakum läkage.
Fick tillbaka ytterligare 30hk.
Bilen känns nu som den faktiskt har sina 170hk tillbaka.

Obd livedata visar fortfarande +22% longterm fuel trim på tomgång. Short ligger runt noll.
Vid gaspådrag ökar dessa båda till ca +25% (50% totalt)
Skrev ner följande värden från lmm och ökningen är linjär om man ritar upp det i diagram.
Utan last. Neutral, utan AC
Rpm/gramsekund/Trottelläge%
1000/3.8gs/3
1250/4.8gs/4
1500/5.8gs/5
1750/6.7gs/5
2000/7.8gs/6
2250/9.2gs/7
2500/9.8gs/7

Jag har googlat säkert i 3 timmar utan att hitta korrekta/rätt llm värden för min motor. Har kollat snabbt på en polares 2.4 turbo och han har liknade värden vid tomgång.
Har även kört en del repor på väg och sett den spika upp till 140gs vid fullast och wot.
Värdena är rimliga och linjära.
Är det någon som vet vad rätt värden är?
Vill inte köpa en ny lmm i onödan. Dyra grejjer.

Kopplar bort alla vakumslangar på högersidan av insuget Och pluggar allt. Läcksöker insug. Felkod och fueltrim  kvarstår.

Kollar man på lamdorna såg ger den ena volt.
Pendlar mellan 0.8 och 0.3 flera gånger under en 30sek period.
Vilket jag förstått ska vara rätt, att den skall hålla sig kring 0.5... Eller?
Den andra visar bara temp och afr.  Ligger och sladdar kring 14.7 eller nästan alltid strax ovanför.

Map sensorn visar  rimliga värden. Under 50kpa på tomgång. Så lågt som 22kpa
Även kollat efter läckor på avgassidan innan bakre lamda.

Börjar tappa förståndet här. Meckat bilar sedan 13års ålder(25år) och detta är min första volvo...
Börjar tappa förståndet.
Hjälp och input önskas!

Edit:
Just det. Försökte kolla bränsletryck. Men denna modell har ingen sådan sensor. Bränslepumpen ger ett statiskt tryck på denna. Har ingen analog mätare. Men vid demontering/dränering av spridare så var det ett jäkla tryck i fuelrailen. Plus att jag bytt bränslefilter.

Senast redigerat av unok (5 juli 2019)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
28 juni 2019 · 4 917 Inlägg

https://youtu.be/SugtR4KMIDU
Lite tips och info..
Iofs Toyota,  men det kanske går på Volvo också..

Senast redigerat av insidan (28 juni 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Nybergrobin
28 juni 2019 · 2 380 Inlägg

Vad säger vida om du gör en riktig felsökning?

unok
28 juni 2019 · 8 Inlägg

insidan skrev:
https://youtu.be/SugtR4KMIDU
Lite tips och info..
Iofs Toyota,  men det kanske går på Volvo också..

Tack. Redan sett den men kollade igen.
Redan kollat de flesta tipsen.
Men ska kolla bromsservot igen. Bör inte vara det då jag redan testat att plugga dessa vakumslangarna en gång tidigare.

Nybergrobin skrev:
Vad säger vida om du gör en riktig felsökning?

Har inte vida. Kör odb läsare och carscanner app. Får ut en jäkla massa livedata. Är det nått specifikt värde du tänker på?
Eller vad menar du med riktig felsökning?
Har dålig kolla på vad Vida klara av.

Finns det någonstans publicerat rimliga/normala värden för denna motor?
Typ för luftmassemätaren.
B5244S 170hk.?

Senast redigerat av unok (28 juni 2019)

Jesper328
28 juni 2019 · 2 371 Inlägg

Kollat vevhusventilationen?
Antar att du har tömt en flaska startgas över samtliga slangar och rör?
Kolla din EGR.

Kan tyvärr inte hjälpa dig med värdena för din LMM, men "översätter" du dem från G/S till MG/Cykel så kan jag nog svara på om de är normala eller ej. smile
Hursom så låter det okej.

Jag tror faktist att du har ett läckage som är jobbigt att hitta.

Up the RA
Marlboroman
28 juni 2019 · 8 233 Inlägg

Höll på och jagade samma felkod på min förra V70 och efter att ha bytt alla slangar och lmm 2 gånger så bytte jag bränslepumpen och då försvann koden och den började gå som den skulle.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
unok
28 juni 2019 · 8 Inlägg

Jesper328 skrev:
Kollat vevhusventilationen?
Antar att du har tömt en flaska startgas över samtliga slangar och rör?
Kolla din EGR.

Kan tyvärr inte hjälpa dig med värdena för din LMM, men "översätter" du dem från G/S till MG/Cykel så kan jag nog svara på om de är normala eller ej. smile
Hursom så låter det okej.

Jag tror faktist att du har ett läckage som är jobbigt att hitta.

Ok.
Bytte en vehusvetilationsslang för ett tag sedan. Den som går från ventilkåpan till oljefällan.
Men nu när jag kollade igen ser jag att det går en vakumslang på vänster sida  om insug till oljefällan. Som jag tidigare missat, Men alla slangar är hela och täta.
Kan oljefällan ha ett internt läckage? Inte bara att den blir igensatt/koksad. Men att den drar tjuvluft?/har intert läck?

Senast redigerat av unok (28 juni 2019)

unok
28 juni 2019 · 8 Inlägg

Marlboroman skrev:
Höll på och jagade samma felkod på min förra V70 och efter att ha bytt alla slangar och lmm 2 gånger så bytte jag bränslepumpen och då försvann koden och den började gå som den skulle.

Ja. Det kan vara en trolig orsak.
Då fueltrimmet ökar vid belastning.
Stämmer överens med att bränsletryck inte orkar hhänga med.
Men trycket "verkar" bra.
Att köpa en bränsletrycksmätare är typ lika dyrt som en bränslepump.
Får se om jag kan låna en. Kollade lite videos på bytet, verkar rätt meckligt med att få ut halva bilens inredning, två luckor med givare och massa sladdar, givare och bös.

Vill helst inte slänga massa pengar på problemet innan jag hittat felet.
Lmm, lamdor, kat och bränslepup är rätt kostsamt.
Detta är ett lågprisprojekt smile
Men tack för input. Bränsletryck skall definitivt följas upp efter jag varit på läckagejakt nummer 2.

Senast redigerat av unok (28 juni 2019)

unok
28 juni 2019 · 8 Inlägg

Uppdatering. Rev ner insug så jag kom åt allt vakumtjaffs. Köpte ny vevhusventilationsburk/oljefälla. Byter även insugs och spjällhuspackning.

unok
28 juni 2019 · 8 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232372/232372-f4c00af6d2d091d99d95d9183180d5ba.jpg

Rev ner insug och böt oljefällan och slangar. Gjorde rent spjällhus och rensade oljekanalerna i blocket.
Så nu finns garanterat inga vakumläckor.
Eftersom jag kopplade loss batteriet så nollställdes long fuel trim.
Direkt efter start så låg short på ca +15%.
Men ibland kryper den ner mot noll. Men oftast på+15%ish.

Nästa grejj blir väl kolla bränsletryck.
Denna motormodell har ingen bränsletrycksensor. Inte heller någon retur från railen.
Det betyder väl statiskt tryck från pumpen. Hittar ingen regulator.

Vad är normalt bränsletryck för denna? B5244s 170hk?
Lågt tryck, beror det alltid på dålig pump eller finns det något annat jag missat.?Typ vakumstyrd soppakran eller nått.

spillolja
28 juni 2019 · 4 025 Inlägg

Ser evt. ut som tryckregulatorn sitter i bränsletanken, gissningsvis ska trycket ligga runt 2,5-3 bar

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Nybergrobin
28 juni 2019 · 2 380 Inlägg

Vida är volvos egna program!   Autocom etc fungerar inge vidare när det gäller volvo o felsökning....

unok
1 juli 2019 · 8 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232372/232372-ba2eade89121fbf25326f38e9dc24bcf.jpg
Uppdatering.

Trots allt fixande återkomm fueltrimmet.

Byggde en hemmgjord bränsletrycksmätare av gamla klockor och slangar. Testade med två olika klockor.
Båda visade samma resultat. Ca 1.7 bar framme vid fuel railen.
Vilket är typ hälfen av rekommenderat värde.

Så trasig pump eller regulator (finns ingen sensor)
Men innan jag köper ny pump för 1500:- spänn och river ur halva bilen.
Vad gör den inringande vakumventilen/sensorn?
Den är kopplad till insuget, går sedan vidare bakåt under bilen. Ser inte vart men förmodligen till tanken. Påverkar denna bränsletryck? Tips på hur man felsöker?

Marlboroman
1 juli 2019 · 8 233 Inlägg

Det borde vara evap-ventilen och den har inget med bränsletrycket att göra.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
unok
5 juli 2019 · 8 Inlägg

Marlboroman skrev:
Höll på och jagade samma felkod på min förra V70 och efter att ha bytt alla slangar och lmm 2 gånger så bytte jag bränslepumpen och då försvann koden och den började gå som den skulle.

Winner winner chicken dinner!

Nu går den som en klocka.

Beställde en bränslepump från vparts. 1300:-ish
2 dagars levtid.

Ett jäkla otympligt jobb.
Kolla youtube innan du sätter igång.
Sätesryggarna är tunga och bråkiga.
Att få upp båda bränsleluckorna utan specialverktyg var tufft och krävde en del kreativt bankande.
Ska ni göra detta rekommederas att ha damsugare framme. Sug rent innan demontering. Och håll rent.
Se till att ha mindre än halv tank. Jag hade typ 60%. Det läckte ut nån liter och var smetfyllt i tanken. https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232372/232372-d7000943a7372489a0d0be1dd045098d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232372/232372-d84cf90859cf09938a51a230c8254dd2.jpg

Senast redigerat av unok (5 juli 2019)

Marlboroman
6 juli 2019 · 8 233 Inlägg

Att byta pump är inget man gör i en handvändning... Att få loss plastringarna till pumpen och ledningen slutade med att jag i mitt fall gav upp och köpte ett verktyg för jobbet. Och så gäller det ju att komma ihåg att knyta en kabel eller liknande i givaren innan man drar ut allt så man kan få i den nya pumpen. Och sedan börjar brottningsmatchen med att hitta rätt läge på allt när man försiktigt ska dra ledningen utan böja den (viktigt!) tvärs igenom tanken.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang