Köpråd runt 20

angelie
13 juli 2019 · 6 Inlägg

Hejsan
Skulle behöva köpråd då jag måste köpa ny bil, har runt 20 att lägga och har ingen aning om vad jag ska titta på. Är ensamstående tjej med 2barn och hade tidigare en Mondeo 03 kombi som jag trivdes bra med, men det kanske finns någon annan som är bra? Har hört Saab 9-3 och Volvo v50, men satt och tittade på lite annonser och såg en Nissan Primera som jag tyckte var fin, gillar att det är mycket knappar smile Någon som vet hur en sån är?
Jag bryr mig inte så mycket om den är snabb/rolig att köra, det jag prioriterar är att den är billig att köra och äga och inte alltför dyrt om man behöver laga (kan inget själv) och helst så mycket finesser/knappar som möjligt. Tack på förhand smile

M123
13 juli 2019 · 962 Inlägg

Vill du att man ska länka till bilar eller bara ge generella råd?

Jag kan nog tycka att dom bilar du lägger fram är lite väl trånga och V50 som sådan är inte Volvos klaraste stjärna om man ser till hur mycket problem dom dragits med man läst om.
Då är V70 ett bättre val med kvaliteten.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
viccoA
13 juli 2019 · 3 109 Inlägg

Nissan Primera är ett okej mellanmjölksalternativ.

angelie
13 juli 2019 · 6 Inlägg

M123 skrev:
Vill du att man ska länka till bilar eller bara ge generella råd?

Jag kan nog tycka att dom bilar du lägger fram är lite väl trånga och V50 som sådan är inte Volvos klaraste stjärna om man ser till hur mycket problem dom dragits med man läst om.
Då är V70 ett bättre val med kvaliteten.

Lite mer allmänna råd vilka bilar som är "bra" eller vad man ska se upp med på vissa modeller, men ni får ju gärna länka om det finns något bra smile bor i skåne
Det är nästan bara bra om bilarna är lite trånga då jag är ganska liten, hade en v70 innan och hade ärligt talat svårt att nå fram till pedalerna, mondeon kändes lite mindre.

Senast redigerat av angelie (13 juli 2019)

angelie
13 juli 2019 · 6 Inlägg

viccoA skrev:
Nissan Primera är ett okej mellanmjölksalternativ.

Tack, tyckte den verkade fin, men brorsan tyckte jag var knäpp som gick efter hur mycket knappar det var smile

caromania Forummoderator
13 juli 2019 · 9 296 Inlägg

angelie skrev:

viccoA skrev:
Nissan Primera är ett okej mellanmjölksalternativ.

Tack, tyckte den verkade fin, men brorsan tyckte jag var knäpp som gick efter hur mycket knappar det var smile

Primeran är helt okej att åka runt i, framförallt om man inte är så lång. Jag hade en sådan förut av modellen kring millennieskiftet och det största felet var att den var för trång för mig som är lång. Rostade en hel del dock på synliga ställen så den var ganska ful. Annars är japsen generellt bra bilar, pålitliga och ligger högt i jämförelser hos bilprovningen etc. Honda Accord, Toyota Avensis är andra exempel på pålitliga bilar som sällan krånglar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Presidento Of World
13 juli 2019 · 3 328 Inlägg

Opel Astra från 2005 med 1.6 är bra och billig bil som brukar funka fint

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 juli 2019 · 17 477 Inlägg

Som Caromania påpekar är Avensis och Accord fina. Rost? Visst! Men det ser man ju. Själv kört en Primera från 2005. Backkamera är ju kul. Oftast finns regnsensor med. Bra grej. Gillade bilen men det var många år sedan.

Här kan du se en till salu med många bilder:
https://www.blocket.se/halland/Nissan_P … 15&w=2

I nuläget kör jag en gammal Citroen Picasso som pendlarbil den korta sträcka jag har till jobbet. De är mycket billiga och så är även Citroen C5 (2005-) Lite lurigt dock att köpa en fransk bil av äldre modell. De kan fungera men de kan även strula som fan. För min del spelar det ingen roll. Har andra bilar.

Eftersom du är ensamstående och har barn skulle jag rekommendera att du köper en bil med aktivt antisladdsystem. Vanligen kallat ESP. I en farlig situation kan detta hjälpa dig att undvika en krock. Jag kör bara bilar med detta då det hjälpt mig undvika en älg en gång (Hade inte fixat den undanmanövern själv)

En Volvo V50 är en billig bil men är riktigt trång inuti. Prova först! Finns flera motoralternativ och jag är dålig på dessa. Hoppas någon annan svarar som vet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
14 juli 2019 · 7 236 Inlägg

Av de av dig uppräknade bilarna skulle jag utan minsta tvekan välja Nissan Primera.
Först och främst för att den är japansk = kvalitetsbil mekaniskt.
Rost finns på ALLA bilar i din budgetklass.
Finns både synlig och dold.
Är den besiktad och godkänd och inte har allt för mycket synlig rost så slå till.
V50 är en mycket liten bil inuti.
SAAB 9-3 avråder jag på det bestämdaste ifrån. Den var dålig redan som ny och nu, sedan fabriken lades ner, börjar det bli svårt med delar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 juli 2019 · 17 477 Inlägg

torsen skrev:
Av de av dig uppräknade bilarna skulle jag utan minsta tvekan välja Nissan Primera.
Först och främst för att den är japansk = kvalitetsbil mekaniskt.
Rost finns på ALLA bilar i din budgetklass.
Finns både synlig och dold.
Är den besiktad och godkänd och inte har allt för mycket synlig rost så slå till.

V50 är en mycket liten bil inuti.
SAAB 9-3 avråder jag på det bestämdaste ifrån. Den var dålig redan som ny och nu, sedan fabriken lades ner, börjar det bli svårt med delar.

Vad köper du för skit?

Självklart kan man köpa en bil för 20k som är rostfri. Min är det och den pendlarburken jag hade innan var det med. Säger tvärtom: För 20k kan man kräva att bilen är rostfri.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mangisen
14 juli 2019 · 1 034 Inlägg

Hybrid_ skrev:

torsen skrev:
Av de av dig uppräknade bilarna skulle jag utan minsta tvekan välja Nissan Primera.
Först och främst för att den är japansk = kvalitetsbil mekaniskt.
Rost finns på ALLA bilar i din budgetklass.
Finns både synlig och dold.
Är den besiktad och godkänd och inte har allt för mycket synlig rost så slå till.

V50 är en mycket liten bil inuti.
SAAB 9-3 avråder jag på det bestämdaste ifrån. Den var dålig redan som ny och nu, sedan fabriken lades ner, börjar det bli svårt med delar.

Vad köper du för skit?

Självklart kan man köpa en bil för 20k som är rostfri. Min är det och den pendlarburken jag hade innan var det med. Säger tvärtom: För 20k kan man kräva att bilen är rostfri.

Jag håller helt med hybrid, för 20k så kan man få väldigt fina bruksbilar i mycket bra skick!
En fin rostfri  japansk kälke ska ts leta efter

angelie
14 juli 2019 · 6 Inlägg

Tack så jättemycket för alla svar, kul att se att det finns andra bilar än Saab och Volvo, ska skicka brorsan att kolla på en Avensis även om jag mer lutar åt en Primera nu, gillade verkligen alla extrasaker. Har blivit bestämt avrådd att köpa Citroen då det tydligen skulle vara mycket problem och svårt att laga, annars gillade jag picasson med brickor i baksätet smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 juli 2019 · 17 477 Inlägg

Ivel skrev:

Hybrid_ skrev:

torsen skrev:
Av de av dig uppräknade bilarna skulle jag utan minsta tvekan välja Nissan Primera.
Först och främst för att den är japansk = kvalitetsbil mekaniskt.
Rost finns på ALLA bilar i din budgetklass.
Finns både synlig och dold.
Är den besiktad och godkänd och inte har allt för mycket synlig rost så slå till.

V50 är en mycket liten bil inuti.
SAAB 9-3 avråder jag på det bestämdaste ifrån. Den var dålig redan som ny och nu, sedan fabriken lades ner, börjar det bli svårt med delar.

Vad köper du för skit?

Självklart kan man köpa en bil för 20k som är rostfri. Min är det och den pendlarburken jag hade innan var det med. Säger tvärtom: För 20k kan man kräva att bilen är rostfri.

Vad tror du om en Picasso även åt TS? Hur sitter man om man inte är i min storlek?
Hittade en här som förefaller vettig.
https://mobil.blocket.se/annons/skane/c … e/85080184

Hittade även denna Picasso.
https://mobil.blocket.se/annons/skane/c … c/84754505

(Jag förstår att du gillar bilen, mycket bekväm och inte så jkl trist mainstream för att inte tala om blinkersljudet... En kompis som var frankofil och citronist tiggde till sig att få köpa demoexet hos handlaren och blev först i Sverige som privatägare till en gråmetallic Picasso, jag var nummer två att köra den.)

Vet inte riktigt hur dessa är som begagnade. Min fungerar förvisso utmärkt och eftersom den är bestyckad med automatlåda har den 2-litersmotorn som återfinns i många franska kälkar och sällan vållar problem.  Hur den manuella med 1.8-maskinen fungerar har jag ingen aning om. Hade en sådan 2004 men då var den ny. Den är dock fortfarande i trafik. Vet att AC kan krångla. Ingen höjdare tydligen då klimatanläggningen får fnatt om så är fallet. Men ja: Jag gillar att åka om kring i den gamla formfranskan. Man sitter högt dessutom. På längre sträckor kryper förbrukningen ner till 0.68/mil. Enligt datorn alltså. kör för lite för att kunna jämföra vid pump.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 juli 2019 · 17 477 Inlägg

angelie skrev:
Tack så jättemycket för alla svar, kul att se att det finns andra bilar än Saab och Volvo, ska skicka brorsan att kolla på en Avensis även om jag mer lutar åt en Primera nu, gillade verkligen alla extrasaker. Har blivit bestämt avrådd att köpa Citroen då det tydligen skulle vara mycket problem och svårt att laga, annars gillade jag picasson med brickor i baksätet smile

Fråga samma person som sa detta om Audi eller BMW är ett klokt val...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Nybergrobin
14 juli 2019 · 2 378 Inlägg

Saab och v50 är inte något jag kan rekomendera.

vad tycker folket om en sådan?     https://www.blocket.se/ostergotland/For … =4&w=3

Lockwood
14 juli 2019 · 394 Inlägg

För 20k skulle jag köpt en Passat ”nya modellen” (sent 2005?)  6 växlad mm. Eller en Mondeo även den nya modellen som kom sent 2007?

Lockwood
14 juli 2019 · 394 Inlägg

Den länkade Forden är väl OK, för 15k skattad o klar. 21k + skatt = NEJ

torsen
15 juli 2019 · 7 236 Inlägg

Om ts av någon anledning skulle falla för en Citroen, som jag för övrigt i över 40 år haft minst ett exemplar av, så vill jag på det bestämdaste avråda från exemplar med den "robotiserade" manuella växellådan.
Både i Cactus, som väl knappast kan vara aktuell i rådande budgetläge, samt Picasso.
Båda kräver en inte allt för sällan uppdatering av mjukvaran till växellådan.
Picasso GPE dessutom ofta uppdatering av mjukvaran till fjädringen.
Uppgifterna ovan baserade på en sons och en dotters ägande av Picasso respektive Cactus i som mest 3 år och 8.000 mil.
För övrigt underbara komfortbilar, undantagandes växellådan i tätortstrafik.
GPE är en spännande bil att köra på motorväg i kombination med sidvind, har jag själv erfarit.
Nämnas bör, men som väl inte är aktuellt för ts, så har Citroen lämnat den "robotiserade" växellådan till förmån för en konventionell automatväxellåda.
Ursäkta o t eftersom väl ingen av ovan nämnda bilar av kostnadsskäl är aktuella för t s.

angelie
15 juli 2019 · 6 Inlägg

Den nya mondeon hade jag helt klart köpt om jag hittat någon för de pengarna, men har bara sett mycket dyrare. Gillade min mondeo som jag hade och hade inte köpt ny bil om det inte var för att min blev påkörd sad min var i jättefint skick med helskinn och allt och tror att jag bara skulle bli besviken om jag köper en likadan men i sämre skick, så därför jag ville se om det kanske fanns något annat märke som kunde vara bra för mig. 
Saken är att jag tycker det är skittråkigt att köra och hatar alla bilar från början så jag vill inte ens provköra (vet att det är skitknäppt) men jag vänjer mig sedan och älskar min bil smile Har bett min bror kolla på bil, men han var först bara inne på Saab och Volvo och kan väl egentligen inte så mycket om bilar. De flesta bilar som står på annons tycker jag är såna som bytt ägare för en vecka sedan och det känns lite skumt, så han vill vänta tills det dyker upp något bra.

torsen
15 juli 2019 · 7 236 Inlägg

Vet inte om du är hjälpt av det, men i alla fall ett tips, om du inte redan gjort det.
Gå in på Blocket och bocka av dina önskemål.
Prismässigt kan du gå upp till 25.000:-, eftersom det i regel finns prutmån.
När du funnit intressanta bilar kan du gå vidare med biluppgifter. se och car.info och se bilens historik beträffande ägare gällande ägd tid och även ålder(fördomsfull som jag är så misstänker jag att yngre personer "räjsar" oftare än pensionärer.
Geografiskt så är storstadsbilar oftare rostigare och är mer slitna i drivlinan än "norrlandsbilar och andra "lantisar".
De senare vanligtvis mer slitna i hjulupphängningar såsom kulleder, bussningar och stötdämpare.
Som det gamla valet: pest eller kolera.
Fåägarbilar är guld!
Kanske slog jag in öppna dörrar?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang