Lucif3r skrev:
Vafasen... Inga problem alls? Ens med monteringen? Man är ju nästan besviken, skadeglad som man är
Näe men grattis , en bråkande växellåda är väl bland det mest irriterande felet man kan ha.
Vi återkommer till det inom kort...
stingray-ragge skrev:
Grattis 👍
Kul att det blev bra med nya lådan 😀
Tack tack!
Jaha? Ni vet ju vid det här laget att lådan faktiskt fungerade, hela vägen hem dessutom.
Betyder det att allt löpte på bekymmersfritt?
Ooooooh nej. Glöm icke, kära vänner. Det är en Jeep vi pratar om...
Men vi tar det från början.
Jag körde ner Jeepen redan på fredagen, för att den skulle få en chans att bli varm och torr innan vi satte igång.
Redan på eftermiddagen hängde jag upp den på lyften och tog bort oljetråg samt filter så den fick stå och droppa av sig över natten.
Det blev inte så mycket bilder tagna när vi väl kom igång, allt gick liksom av bara farten.
Vi började kl 11 ungefär på lördagen, 5 timmar senare hade vi kommit så här långt:
Kvar i bilen satt motorn, som dessvärre verkar läcka en del från bakre packboxen.
Då jag inte hade någon ny att ersätta den med (sånt här som att tänka efter före har aldrig varit min starka sida...) så får det fortsatt se ut såhär.
För att byta den behöver lådan komma ur igen, men jag räknar kallt med att det kommer bli nödvändigt av andra orsaker... 🙄 Som sagt, det är en Jeep...
Den här bilden av ingående axeln, dvs den som momentomvandlaren sitter på, visar tydligt att det var MER än dags att kvitta sig med denna lådan. Bussningarna i momentomvandlaren verkar ha tagit totalt slut.
Det här fästet håller växelväljarvajern, och det skiljer tydligen en hel del mot det som borde sitta på den här växellådan. Mer om det senare.
Här syns ännu en gång vilken enorm skillnad det är mellan lådorna. Grovleken på oljepumpen och ingående axeln mellan lådorna är ENORM!
Det blev ingen bild med lådorna bredvid varandra men det är ca 10cm skillnad "över ryggen" på lådorna, 46RE är en BEST jämfört med 44RE...
Ca 6 timmar och många svordomar senare (sa jag att det var sjukt trångt att komma åt saker o ting?) sitter så den nya lådan uppe, med fördelningslådan överflyttad från min gamla.
Nu började allt det roliga...
Efter att ha skruvat dit allt som borde sitta på plats visade det sig snart att vissa väldigt viktiga steg hade missats i det här.
Det första steget var att det ju såklart ska sitta en tätning på röret för växellådans oljemätsticka.
Hade jag någon dylik? Självklart inte. Tänkte jag på det då? Neeej då!
Såhär skulle den sett ut:
Det här är en usel bild, men det ska föreställa ett rör för oljemätstickan, som sitter i ett hål i växellådan. Utan tätning.
Ni kan nog förstå vilket blodbad det blev under bilen...
Dessutom fick vi i ca 4-5 liter olja, vilket inte räcker för att ens våga starta bilen.
Nu blev det inga fler bilder då det var sent, vi var trötta och jag var less och förbannad.
Så härifrån blir det bara text.
Min vapendragare Erik (Lange här på G.org) valde vid detta tillfälle att tacka för sig och röra sig hemöver. Klockan var någonstans runt 23:30 och det började bli väl sent.
Erik ska för övrigt ha världens största tack för all hjälp och för uppmuntrande ord och sjuk humor!
Jag krigade vidare en stund. Jag fick sänka ner lådan i bakkant igen så jag kunde komma åt ena bulten längst upp på sprängkåpan, då denna även håller röret för oljestickan.
Med röret urdraget ur lådan tog jag 4st halv-grova tätringar ur sortimentlådan, trädde dessa på en 10mm halvtumshylsa, petade in hylsan i röret och smekte över tätringarna på utsidan av röret. Enkelt!
Sen ner med röret igen, dit med ett buntband som ska hindra o-ringarna att vandra upp ur lådan och orsaka mer läckage. Tog ungefär 35 minuter av att stå på tå med ena armen instoppad mellan växellåda och tunneln för att få i bulten som håller röret på plats...
Nu då! I med mer olja. Inget läckage mer än att jag spillde en halvliter olja över grenrör och annat. Sa jag att jag inte kan planera i förväg? den fantastiska tratten jag tänkt använda för detta ändamål låg hemma i garaget...
Ok, det är tätt. Bra!
Provstart. Klick. Nähe...? Klick klick klick. Startmotorn gjorde exakt det ljudet, exakt ingenting mer än så.
Svordomar i kubik och kvadrat.
Växelväljaren kändes väldigt konstig, lägena var inte alls bra. Snilleblixt...
Ner under bilen igen och lossa vajern o sen sätta lådan i neutral direkt på växelaxeln istället (dessa lådor pumpar bara i neutral och med växlar i, aldrig i P-läge...)
NU DÅ?!
Jojomän, nu snurrade allt.
Orsaken var att när vajern inte hamnade i korrekta lägen så aktiverades inte min "Neutral Safety Switch" som ska förhindra möjligheten att starta med växel i.
Jag hade dragit av kabeln till tändspolen för att få bygga lite oljetryck i både motor och låda (oljefiltret sitter i vägen för en av bultarna till lådan, så varför inte byta olja samtidigt då...)
På med kabel, jodå, det startades upp så snällt så.
Nu var klockan 00:40 och jag var TRÖTT.
Så jag lämnade allt där och rullade mina 2 timmar hem till Hofors.
Ok, söndag. Lunch, eller strax därefter.
Tillbaks på brottsplatsen. (det såg ut som om minst 3 människor hade blivit mördade under bilen. ATF E-E-E-E-EVERYWHERE!!!!)
Ok, dags för det STORA testet. Provstart och provkörning av lådan.
Eftersom jag hade hakat av vajern kvällen innan så kunde jag ju inte köra lådan genom sina lägen för att se så pumpen jobbade.
Så första steget blev att försöka modifiera fästet som vajern går genom.
Det sitter där nu... men allt är i fel vinkel och fästet tar i tunneln, så tight är det där under.
Måste försöka fixa ett nytt fäste alternativt tillverka ett dylikt.
Nåja, senare problem.
Haka på vajern. I med neutral. Provstart. Eureka! Den startar!
Lägga i D... händer ingenting. Nähe... R då? Samma sak, inte ett liv... låter förjävligt under bilen dock.
Någonstans här började jag fundera på hur snabbt man förblöder om man skär upp handlederna på sig själv med en slö tesked.
40 minuter senare. Fortfarande oväsen, fortfarande ingen drift.
Nåja tänkte jag, jag kan ju låta den gå och kolla under så det inte pissar olja nånstans.
Det låter verkligen förjävligt... från fördelningslådan...? Ja men såklart, den står ju i neutral... D'oh!
Så, lägga i högväxel, och så tar vi det från början då.
NU! Nu driver den så fint så! Äntligen!
Oljenivån kontrollerades och justerades (tog med mig tratten, dagen till ära!)
Sådär, dags för provkörning!
Vad tror ni händer?
Jo, lyft-jäveln vill inte gå ner...
Börjar ni se mönstret här? Murphy tittar på mig från sitt helvete och hånskrattar mig rakt i ansiktet...
Ca en timme senare (nu är det redan mörkt ute igen...) så lyckas jag lura ner lyften på backen.
SNABBT som tusan, bort med bilen! Den driver fint framåt och bakåt, efter att jag har bråkat med länkagen för både växellåda och fördelningslåda. Skönt!
Ut på vägen runt kvarteret. Växlar fint 1-2-3... och sen inget mer.
Ca 30 minuter senare är det samma sak, ingen 4e växel, ingen lockup.
Nu börjar det seriöst bli dags för något nytt, det här är så gammalt så jag orkar inte ens beskriva i ord... tankar som att det skulle göra mindre ont att brinna till döds for genom min då helt slutpumpade hjärna.
Ok, den läcker ingen olja i alla fall så jag får nöja mig med det lilla då antar jag.
2 timmar senare är platsen jag stått på i helgen "sanerad" (golvet såg ut som.... ja... ni förstår...) och alla verktyg är tvättade och satta där de satt. Tror jag... 😬
Så, klockan är nu sen kväll och det är dags att åka hem med min 3-växlade Jeep. Igen...
Snurrar runt i Uppsala lite, tankar, köper lite mat. Tänker att eftersom jag befinner mig på "den" sidan av stan kan jag lika gärna köra ut på E4an och köra norrut till nästa rondell, det blir närmre för mig att ta mig hem den vägen.
Sagt o gjort, ut på E4an bär det av. Låser farthållaren på 100km/h.
KLONK!
Vaffan var det....? Vad tyst det blev...! Vänta nu, 1800rpm i 100km/h...? Det är ju inte bara 4an utan även Lockup! Haleluja!!!!
GUD HÖR BÖN! (T.om från en ateist som mig själv!)
Såhär i efterhand är det kanske inte så konstigt att en växellåda som legat torr några år, behöver lite tid, oljetryck och värme för att komma igång igen...
Hur som, resten av hemresan förlöpte utan större drama. Det vibrerar lite i bilen från ett bakre knutkors som är rätt taskigt (har ett hemma som borde passa så det ska bytas snarast) och det durrar lite från fästet till växelvajern då det går emot tunneln då och då när motorn rör sig.
Men det är ändå SÅ mycket bättre än det någonsin varit!
Under hela tiden jag ägt denna bil har växellådan aldrig fungerat helt som den ska. Förrän nu.
Så nu har ni hela helgens äventyr, lite i bilder och massor i text.