Jeep Grand Cherokee - Budget-bygget som för länge sedan har spårat ur...

Nu är det nedförsbacke med projektet! Ska bara renovera bakaxeln... o byta fördelningslåda... och AC-kompressor... och höja den... eeeeh.... ja... ?
  • 124 Följare
  • 234 976 Visningar
  • Uppdaterades senast 7 mars 2023
Cuefa Ain't no place like home...
28 januari 2021 · 4 628 Inlägg

Minigrisen skrev:

Cuefa skrev:

Minigrisen skrev:
Kommer gå fint.

Om du jobbar i Falun tror jag att jag såg pärlan idag.

Näedu, jag har gjort det en gång i tiden däremot!
Bor ju till 4 mil öster om Falun.
Håller du också till i mina trakter alltså? Eller var du på besök? ^^

Åkte igenom idag (på väg upp mot funasfjällen). Så stod det två Jeepar vid åkeriet precis vid vägen. Såg precis ut som din.

Såg just att Du bor i Västmanland så där fick jag svaret på den frågan ^^

Vore ju faktiskt lite roligt om det fanns en till i samma färg!
Den färgen fanns endast -96 och tydligen endast till Limited.
Dark Iris Pearl heter den.

Jag gillar den starkt faktiskt! smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Minigrisen
28 januari 2021 · 178 Inlägg

Cuefa skrev:

Minigrisen skrev:

Cuefa skrev:

Näedu, jag har gjort det en gång i tiden däremot!
Bor ju till 4 mil öster om Falun.
Håller du också till i mina trakter alltså? Eller var du på besök? ^^

Åkte igenom idag (på väg upp mot funasfjällen). Så stod det två Jeepar vid åkeriet precis vid vägen. Såg precis ut som din.

Såg just att Du bor i Västmanland så där fick jag svaret på den frågan ^^

Vore ju faktiskt lite roligt om det fanns en till i samma färg!
Den färgen fanns endast -96 och tydligen endast till Limited.
Dark Iris Pearl heter den.

Jag gillar den starkt faktiskt! smile

Har ju sett vart du bor men tänkte på din signatur. "Kungen av dagspendlande". Tänkte då att pendling till Falun passade rätt bra in. Dessutom en lika bil där.

Helt rätt,  färgen är grymt snygg.

Cuefa Ain't no place like home...
28 januari 2021 · 4 628 Inlägg

Pendlandet går faktiskt längre än så... Uppsala t.or varje vardag... Imorrn blir det Jeep till jobbet.
13 mil enkel väg... 😬

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Cuefa Ain't no place like home...
29 januari 2021 · 4 628 Inlägg

Det var kallt i morse... 🥶🥶🥶🥶🥶🥶🥶https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-34596e9ad454f478cb0582f359e39979.jpg

Tur Jeepen står i garaget för det mesta!

Jag monterade ju i väldigt fina LED lampor i mina strålkastare, ja...
Det syns då verkligen inte mycket... 😑
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-2aa698e2345f6201879dc1585f2c7d8c.jpg

Tur helljuset är desto bättre!
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-65ea5ca2fa9ee869a801a7126415eae0.jpg

Och då har jag fortfarande inte monterat mitt tredje xenonkit... det ligger dock i bilen, får se om det hinns med i helgen...
Lyser gör det i alla fall!
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-d3e1be6f1948fc44d78c0b1bac05c1b0.jpg

Det ser ju dessutom snyggare ut med LED i strålkastarna... så för syns skull, antar jag? 🙄
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-bf953c4c4a0f5a7385b236d03d5b3217.jpg

Tog några stil-bilder på pärlan här i vinterland.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-7a86d95f8752720e8eb2b3fdbfd0dde4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-d2ed320ddfa40b4122abc2a6c4e2b753.jpg

Otroligt skön och trygg bil att köra i vinterväglag!
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-cc15ed3a7b66bd1d1b6d02cd53af728b.jpg

Ikväll ställs den in i verksta'n så den får tina och torka inför morgondagens transmissions-marathon... 😬

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
simonfalun Mångfifflare
29 januari 2021 · 299 Inlägg

Jag väntar med spänning på uppföljningen 😁

BMW 525iT "E61" (2005)
Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
JohnWayne
31 januari 2021 · 5 071 Inlägg

Ljuset är suveränt må jag säga big_smile

Cuefa Ain't no place like home...
31 januari 2021 · 4 628 Inlägg
Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
31 januari 2021 · 1 373 Inlägg

Äntligen, det måste kännas skönt. Som en stor milstolpe :-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
n_andersson
1 februari 2021 · 689 Inlägg

Äntligen 👍

Minigrisen
1 februari 2021 · 178 Inlägg

Bra jobbat!

Cuefa Ain't no place like home...
1 februari 2021 · 4 628 Inlägg

vw_audi skrev:
Äntligen, det måste kännas skönt. Som en stor milstolpe :-)

Det känns som om jag satt min fot på månen!

n_andersson skrev:
Äntligen 👍

Ja, det var fan på tiden...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
1 februari 2021 · 4 628 Inlägg

Minigrisen skrev:
Bra jobbat!

Tack! Det känns bra smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Lucif3r
1 februari 2021 · 2 215 Inlägg

Vafasen... Inga problem alls? Ens med monteringen? Man är ju nästan besviken, skadeglad som man är big_smile

Näe men grattis smile , en bråkande växellåda är väl bland det mest irriterande felet man kan ha.

stingray-ragge
1 februari 2021 · 1 506 Inlägg

Grattis 👍
Kul att det blev bra med nya lådan 😀

Cuefa Ain't no place like home...
2 februari 2021 · 4 628 Inlägg

Lucif3r skrev:
Vafasen... Inga problem alls? Ens med monteringen? Man är ju nästan besviken, skadeglad som man är big_smile

Näe men grattis smile , en bråkande växellåda är väl bland det mest irriterande felet man kan ha.

Vi återkommer till det inom kort... wink

stingray-ragge skrev:
Grattis 👍
Kul att det blev bra med nya lådan 😀

Tack tack! big_smile


Jaha? Ni vet ju vid det här laget att lådan faktiskt fungerade, hela vägen hem dessutom.
Betyder det att allt löpte på bekymmersfritt?

Ooooooh nej. Glöm icke, kära vänner. Det är en Jeep vi pratar om...

Men vi tar det från början.
Jag körde ner Jeepen redan på fredagen, för att den skulle få en chans att bli varm och torr innan vi satte igång.
Redan på eftermiddagen hängde jag upp den på lyften och tog bort oljetråg samt filter så den fick stå och droppa av sig över natten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-6b27527aaade1f2972cff325f2a1972e.jpg

Det blev inte så mycket bilder tagna när vi väl kom igång, allt gick liksom av bara farten.
Vi började kl 11 ungefär på lördagen, 5 timmar senare hade vi kommit så här långt:
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-bb0470725c5b9c50b4136af3e1771a12.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-62eb6dae682ad32b919f4c96b686e621.jpg

Kvar i bilen satt motorn, som dessvärre verkar läcka en del från bakre packboxen.
Då jag inte hade någon ny att ersätta den med (sånt här som att tänka efter före har aldrig varit min starka sida...) så får det fortsatt se ut såhär.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-4c3737a2bf9f68841556bcf9f3669edb.jpg

För att byta den behöver lådan komma ur igen, men jag räknar kallt med att det kommer bli nödvändigt av andra orsaker... 🙄 Som sagt, det är en Jeep...

Den här bilden av ingående axeln, dvs den som momentomvandlaren sitter på, visar tydligt att det var MER än dags att kvitta sig med denna lådan. Bussningarna i momentomvandlaren verkar ha tagit totalt slut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-40f5f1c05a6f50d8f5c771cb53e6282f.jpg

Det här fästet håller växelväljarvajern, och det skiljer tydligen en hel del mot det som borde sitta på den här växellådan. Mer om det senare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-bd1fdcc2df2fd757db6036f1e35ad1bb.jpg

Här syns ännu en gång vilken enorm skillnad det är mellan lådorna. Grovleken på oljepumpen och ingående axeln mellan lådorna är ENORM!
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-6b459d8140db463473a08bc27ce34ca2.jpg

Det blev ingen bild med lådorna bredvid varandra men det är ca 10cm skillnad "över ryggen" på lådorna, 46RE är en BEST jämfört med 44RE...

Ca 6 timmar och många svordomar senare (sa jag att det var sjukt trångt att komma åt saker o ting?) sitter så den nya lådan uppe, med fördelningslådan överflyttad från min gamla.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-9ec4c93595cb9c8d702fd7a1794b133d.jpg

Nu började allt det roliga...
Efter att ha skruvat dit allt som borde sitta på plats visade det sig snart att vissa väldigt viktiga steg hade missats i det här.

Det första steget var att det ju såklart ska sitta en tätning på röret för växellådans oljemätsticka.
Hade jag någon dylik? Självklart inte. Tänkte jag på det då? Neeej då!
Såhär skulle den sett ut:
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-f9baf58027403add28f9fb4d4e3551e3.jpg

Det här är en usel bild, men det ska föreställa ett rör för oljemätstickan, som sitter i ett hål i växellådan. Utan tätning.
Ni kan nog förstå vilket blodbad det blev under bilen...
Dessutom fick vi i ca 4-5 liter olja, vilket inte räcker för att ens våga starta bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-fe8c8654e0a2cd33a4142336d7fdc28e.jpg
Nu blev det inga fler bilder då det var sent, vi var trötta och jag var less och förbannad.
Så härifrån blir det bara text.

Min vapendragare Erik (Lange här på G.org) valde vid detta tillfälle att tacka för sig och röra sig hemöver. Klockan var någonstans runt 23:30 och det började bli väl sent.
Erik ska för övrigt ha världens största tack för all hjälp och för uppmuntrande ord och sjuk humor!

Jag krigade vidare en stund. Jag fick sänka ner lådan i bakkant igen så jag kunde komma åt ena bulten längst upp på sprängkåpan, då denna även håller röret för oljestickan.
Med röret urdraget ur lådan tog jag 4st halv-grova tätringar ur sortimentlådan, trädde dessa på en 10mm halvtumshylsa, petade in hylsan i röret och smekte över tätringarna på utsidan av röret. Enkelt!

Sen ner med röret igen, dit med ett buntband som ska hindra o-ringarna att vandra upp ur lådan och orsaka mer läckage. Tog ungefär 35 minuter av att stå på tå med ena armen instoppad mellan växellåda och tunneln för att få i bulten som håller röret på plats...

Nu då! I med mer olja. Inget läckage mer än att jag spillde en halvliter olja över grenrör och annat. Sa jag att jag inte kan planera i förväg? den fantastiska tratten jag tänkt använda för detta ändamål låg hemma i garaget...

Ok, det är tätt. Bra!
Provstart. Klick. Nähe...? Klick klick klick. Startmotorn gjorde exakt det ljudet, exakt ingenting mer än så.
Svordomar i kubik och kvadrat.
Växelväljaren kändes väldigt konstig, lägena var inte alls bra. Snilleblixt...
Ner under bilen igen och lossa vajern o sen sätta lådan i neutral direkt på växelaxeln istället (dessa lådor pumpar bara i neutral och med växlar i, aldrig i P-läge...)
NU DÅ?!
Jojomän, nu snurrade allt.
Orsaken var att när vajern inte hamnade i korrekta lägen så aktiverades inte min "Neutral Safety Switch" som ska förhindra möjligheten att starta med växel i.

Jag hade dragit av kabeln till tändspolen för att få bygga lite oljetryck i både motor och låda (oljefiltret sitter i vägen för en av bultarna till lådan, så varför inte byta olja samtidigt då...)
På med kabel, jodå, det startades upp så snällt så.

Nu var klockan 00:40 och jag var TRÖTT.
Så jag lämnade allt där och rullade mina 2 timmar hem till Hofors.


Ok, söndag. Lunch, eller strax därefter.
Tillbaks på brottsplatsen. (det såg ut som om minst 3 människor hade blivit mördade under bilen. ATF E-E-E-E-EVERYWHERE!!!!)

Ok, dags för det STORA testet. Provstart och provkörning av lådan.
Eftersom jag hade hakat av vajern kvällen innan så kunde jag ju inte köra lådan genom sina lägen för att se så pumpen jobbade.

Så första steget blev att försöka modifiera fästet som vajern går genom.
Det sitter där nu... men allt är i fel vinkel och fästet tar i tunneln, så tight är det där under.
Måste försöka fixa ett nytt fäste alternativt tillverka ett dylikt.
Nåja, senare problem.

Haka på vajern. I med neutral. Provstart. Eureka! Den startar!
Lägga i D... händer ingenting. Nähe... R då? Samma sak, inte ett liv... låter förjävligt under bilen dock.

Någonstans här började jag fundera på hur snabbt man förblöder om man skär upp handlederna på sig själv med en slö tesked.

40 minuter senare. Fortfarande oväsen, fortfarande ingen drift.
Nåja tänkte jag, jag kan ju låta den gå och kolla under så det inte pissar olja nånstans.
Det låter verkligen förjävligt... från fördelningslådan...? Ja men såklart, den står ju i neutral... D'oh!

Så, lägga i högväxel, och så tar vi det från början då.
NU! Nu driver den så fint så! Äntligen!

Oljenivån kontrollerades och justerades (tog med mig tratten, dagen till ära!)
Sådär, dags för provkörning!

Vad tror ni händer?
Jo, lyft-jäveln vill inte gå ner...

Börjar ni se mönstret här? Murphy tittar på mig från sitt helvete och hånskrattar mig rakt i ansiktet...

Ca en timme senare (nu är det redan mörkt ute igen...) så lyckas jag lura ner lyften på backen.
SNABBT som tusan, bort med bilen! Den driver fint framåt och bakåt, efter att jag har bråkat med länkagen för både växellåda och fördelningslåda. Skönt!

Ut på vägen runt kvarteret. Växlar fint 1-2-3... och sen inget mer.
Ca 30 minuter senare är det samma sak, ingen 4e växel, ingen lockup.

Nu börjar det seriöst bli dags för något nytt, det här är så gammalt så jag orkar inte ens beskriva i ord... tankar som att det skulle göra mindre ont att brinna till döds for genom min då helt slutpumpade hjärna.

Ok, den läcker ingen olja i alla fall så jag får nöja mig med det lilla då antar jag.

2 timmar senare är platsen jag stått på i helgen "sanerad" (golvet såg ut som.... ja... ni förstår...) och alla verktyg är tvättade och satta där de satt. Tror jag... 😬

Så, klockan är nu sen kväll och det är dags att åka hem med min 3-växlade Jeep. Igen...

Snurrar runt i Uppsala lite, tankar, köper lite mat. Tänker att eftersom jag befinner mig på "den" sidan av stan kan jag lika gärna köra ut på E4an och köra norrut till nästa rondell, det blir närmre för mig att ta mig hem den vägen.

Sagt o gjort, ut på E4an bär det av. Låser farthållaren på 100km/h.
KLONK!

Vaffan var det....? Vad tyst det blev...! Vänta nu, 1800rpm i 100km/h...? Det är ju inte bara 4an utan även Lockup! Haleluja!!!!

GUD HÖR BÖN! (T.om från en ateist som mig själv!)

Såhär i efterhand är det kanske inte så konstigt att en växellåda som legat torr några år, behöver lite tid, oljetryck och värme för att komma igång igen...

Hur som, resten av hemresan förlöpte utan större drama. Det vibrerar lite i bilen från ett bakre knutkors som är rätt taskigt (har ett hemma som borde passa så det ska bytas snarast) och det durrar lite från fästet till växelvajern då det går emot tunneln då och då när motorn rör sig.

Men det är ändå SÅ mycket bättre än det någonsin varit!
Under hela tiden jag ägt denna bil har växellådan aldrig fungerat helt som den ska. Förrän nu.


Så nu har ni hela helgens äventyr, lite i bilder och massor i text.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
2 februari 2021 · 4 628 Inlägg

JohnWayne skrev:
Ljuset är suveränt må jag säga big_smile

Glömt svara på detta!
Ja, det är skillnad, så mycket kan vi säga.
T.om min sambo, som fick sin första provåkning i bilen igår efter växellådsbytet, tyckte att det såg bättre ut.
Men det ska bli ÄNNU bättre så småningom, med nya strålisar! wink

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Berglund_89
2 februari 2021 · 1 476 Inlägg

Cuefa skrev:

Lucif3r skrev:
Vafasen... Inga problem alls? Ens med monteringen? Man är ju nästan besviken, skadeglad som man är big_smile

Näe men grattis smile , en bråkande växellåda är väl bland det mest irriterande felet man kan ha.

Vi återkommer till det inom kort... wink

stingray-ragge skrev:
Grattis 👍
Kul att det blev bra med nya lådan 😀

Tack tack! big_smile


Jaha? Ni vet ju vid det här laget att lådan faktiskt fungerade, hela vägen hem dessutom.
Betyder det att allt löpte på bekymmersfritt?

Ooooooh nej. Glöm icke, kära vänner. Det är en Jeep vi pratar om...

Men vi tar det från början.
Jag körde ner Jeepen redan på fredagen, för att den skulle få en chans att bli varm och torr innan vi satte igång.
Redan på eftermiddagen hängde jag upp den på lyften och tog bort oljetråg samt filter så den fick stå och droppa av sig över natten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-6b27527aaade1f2972cff325f2a1972e.jpg

Det blev inte så mycket bilder tagna när vi väl kom igång, allt gick liksom av bara farten.
Vi började kl 11 ungefär på lördagen, 5 timmar senare hade vi kommit så här långt:
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-bb0470725c5b9c50b4136af3e1771a12.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-62eb6dae682ad32b919f4c96b686e621.jpg

Kvar i bilen satt motorn, som dessvärre verkar läcka en del från bakre packboxen.
Då jag inte hade någon ny att ersätta den med (sånt här som att tänka efter före har aldrig varit min starka sida...) så får det fortsatt se ut såhär.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-4c3737a2bf9f68841556bcf9f3669edb.jpg

För att byta den behöver lådan komma ur igen, men jag räknar kallt med att det kommer bli nödvändigt av andra orsaker... 🙄 Som sagt, det är en Jeep...

Den här bilden av ingående axeln, dvs den som momentomvandlaren sitter på, visar tydligt att det var MER än dags att kvitta sig med denna lådan. Bussningarna i momentomvandlaren verkar ha tagit totalt slut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-40f5f1c05a6f50d8f5c771cb53e6282f.jpg

Det här fästet håller växelväljarvajern, och det skiljer tydligen en hel del mot det som borde sitta på den här växellådan. Mer om det senare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-bd1fdcc2df2fd757db6036f1e35ad1bb.jpg

Här syns ännu en gång vilken enorm skillnad det är mellan lådorna. Grovleken på oljepumpen och ingående axeln mellan lådorna är ENORM!
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-6b459d8140db463473a08bc27ce34ca2.jpg

Det blev ingen bild med lådorna bredvid varandra men det är ca 10cm skillnad "över ryggen" på lådorna, 46RE är en BEST jämfört med 44RE...

Ca 6 timmar och många svordomar senare (sa jag att det var sjukt trångt att komma åt saker o ting?) sitter så den nya lådan uppe, med fördelningslådan överflyttad från min gamla.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-9ec4c93595cb9c8d702fd7a1794b133d.jpg

Nu började allt det roliga...
Efter att ha skruvat dit allt som borde sitta på plats visade det sig snart att vissa väldigt viktiga steg hade missats i det här.

Det första steget var att det ju såklart ska sitta en tätning på röret för växellådans oljemätsticka.
Hade jag någon dylik? Självklart inte. Tänkte jag på det då? Neeej då!
Såhär skulle den sett ut:
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-f9baf58027403add28f9fb4d4e3551e3.jpg

Det här är en usel bild, men det ska föreställa ett rör för oljemätstickan, som sitter i ett hål i växellådan. Utan tätning.
Ni kan nog förstå vilket blodbad det blev under bilen...
Dessutom fick vi i ca 4-5 liter olja, vilket inte räcker för att ens våga starta bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-fe8c8654e0a2cd33a4142336d7fdc28e.jpg
Nu blev det inga fler bilder då det var sent, vi var trötta och jag var less och förbannad.
Så härifrån blir det bara text.

Min vapendragare Erik (Lange här på G.org) valde vid detta tillfälle att tacka för sig och röra sig hemöver. Klockan var någonstans runt 23:30 och det började bli väl sent.
Erik ska för övrigt ha världens största tack för all hjälp och för uppmuntrande ord och sjuk humor!

Jag krigade vidare en stund. Jag fick sänka ner lådan i bakkant igen så jag kunde komma åt ena bulten längst upp på sprängkåpan, då denna även håller röret för oljestickan.
Med röret urdraget ur lådan tog jag 4st halv-grova tätringar ur sortimentlådan, trädde dessa på en 10mm halvtumshylsa, petade in hylsan i röret och smekte över tätringarna på utsidan av röret. Enkelt!

Sen ner med röret igen, dit med ett buntband som ska hindra o-ringarna att vandra upp ur lådan och orsaka mer läckage. Tog ungefär 35 minuter av att stå på tå med ena armen instoppad mellan växellåda och tunneln för att få i bulten som håller röret på plats...

Nu då! I med mer olja. Inget läckage mer än att jag spillde en halvliter olja över grenrör och annat. Sa jag att jag inte kan planera i förväg? den fantastiska tratten jag tänkt använda för detta ändamål låg hemma i garaget...

Ok, det är tätt. Bra!
Provstart. Klick. Nähe...? Klick klick klick. Startmotorn gjorde exakt det ljudet, exakt ingenting mer än så.
Svordomar i kubik och kvadrat.
Växelväljaren kändes väldigt konstig, lägena var inte alls bra. Snilleblixt...
Ner under bilen igen och lossa vajern o sen sätta lådan i neutral direkt på växelaxeln istället (dessa lådor pumpar bara i neutral och med växlar i, aldrig i P-läge...)
NU DÅ?!
Jojomän, nu snurrade allt.
Orsaken var att när vajern inte hamnade i korrekta lägen så aktiverades inte min "Neutral Safety Switch" som ska förhindra möjligheten att starta med växel i.

Jag hade dragit av kabeln till tändspolen för att få bygga lite oljetryck i både motor och låda (oljefiltret sitter i vägen för en av bultarna till lådan, så varför inte byta olja samtidigt då...)
På med kabel, jodå, det startades upp så snällt så.

Nu var klockan 00:40 och jag var TRÖTT.
Så jag lämnade allt där och rullade mina 2 timmar hem till Hofors.


Ok, söndag. Lunch, eller strax därefter.
Tillbaks på brottsplatsen. (det såg ut som om minst 3 människor hade blivit mördade under bilen. ATF E-E-E-E-EVERYWHERE!!!!)

Ok, dags för det STORA testet. Provstart och provkörning av lådan.
Eftersom jag hade hakat av vajern kvällen innan så kunde jag ju inte köra lådan genom sina lägen för att se så pumpen jobbade.

Så första steget blev att försöka modifiera fästet som vajern går genom.
Det sitter där nu... men allt är i fel vinkel och fästet tar i tunneln, så tight är det där under.
Måste försöka fixa ett nytt fäste alternativt tillverka ett dylikt.
Nåja, senare problem.

Haka på vajern. I med neutral. Provstart. Eureka! Den startar!
Lägga i D... händer ingenting. Nähe... R då? Samma sak, inte ett liv... låter förjävligt under bilen dock.

Någonstans här började jag fundera på hur snabbt man förblöder om man skär upp handlederna på sig själv med en slö tesked.

40 minuter senare. Fortfarande oväsen, fortfarande ingen drift.
Nåja tänkte jag, jag kan ju låta den gå och kolla under så det inte pissar olja nånstans.
Det låter verkligen förjävligt... från fördelningslådan...? Ja men såklart, den står ju i neutral... D'oh!

Så, lägga i högväxel, och så tar vi det från början då.
NU! Nu driver den så fint så! Äntligen!

Oljenivån kontrollerades och justerades (tog med mig tratten, dagen till ära!)
Sådär, dags för provkörning!

Vad tror ni händer?
Jo, lyft-jäveln vill inte gå ner...

Börjar ni se mönstret här? Murphy tittar på mig från sitt helvete och hånskrattar mig rakt i ansiktet...

Ca en timme senare (nu är det redan mörkt ute igen...) så lyckas jag lura ner lyften på backen.
SNABBT som tusan, bort med bilen! Den driver fint framåt och bakåt, efter att jag har bråkat med länkagen för både växellåda och fördelningslåda. Skönt!

Ut på vägen runt kvarteret. Växlar fint 1-2-3... och sen inget mer.
Ca 30 minuter senare är det samma sak, ingen 4e växel, ingen lockup.

Nu börjar det seriöst bli dags för något nytt, det här är så gammalt så jag orkar inte ens beskriva i ord... tankar som att det skulle göra mindre ont att brinna till döds for genom min då helt slutpumpade hjärna.

Ok, den läcker ingen olja i alla fall så jag får nöja mig med det lilla då antar jag.

2 timmar senare är platsen jag stått på i helgen "sanerad" (golvet såg ut som.... ja... ni förstår...) och alla verktyg är tvättade och satta där de satt. Tror jag... 😬

Så, klockan är nu sen kväll och det är dags att åka hem med min 3-växlade Jeep. Igen...

Snurrar runt i Uppsala lite, tankar, köper lite mat. Tänker att eftersom jag befinner mig på "den" sidan av stan kan jag lika gärna köra ut på E4an och köra norrut till nästa rondell, det blir närmre för mig att ta mig hem den vägen.

Sagt o gjort, ut på E4an bär det av. Låser farthållaren på 100km/h.
KLONK!

Vaffan var det....? Vad tyst det blev...! Vänta nu, 1800rpm i 100km/h...? Det är ju inte bara 4an utan även Lockup! Haleluja!!!!

GUD HÖR BÖN! (T.om från en ateist som mig själv!)

Såhär i efterhand är det kanske inte så konstigt att en växellåda som legat torr några år, behöver lite tid, oljetryck och värme för att komma igång igen...

Hur som, resten av hemresan förlöpte utan större drama. Det vibrerar lite i bilen från ett bakre knutkors som är rätt taskigt (har ett hemma som borde passa så det ska bytas snarast) och det durrar lite från fästet till växelvajern då det går emot tunneln då och då när motorn rör sig.

Men det är ändå SÅ mycket bättre än det någonsin varit!
Under hela tiden jag ägt denna bil har växellådan aldrig fungerat helt som den ska. Förrän nu.


Så nu har ni hela helgens äventyr, lite i bilder och massor i text.

lol vilken skribent du är!

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Cuefa Ain't no place like home...
2 februari 2021 · 4 628 Inlägg

Jag skriver jävligt snabbt i alla fall!
Jag har väl talets och skrivandets gåva antar jag ^^
Kanske skulle sysslat med något annat än att renovera fallfärdiga Jeepar 🤣

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Lucif3r
2 februari 2021 · 2 215 Inlägg

Tyckte väl att det inte kunde gått riktigt så enkelt som filmsnutten visade, men jisses... Var det något som INTE krånglade? yikes

Från ett 3e parts perspektiv är det ju dock en väldigt rolig historia big_smile
Men fasen... jag hade nog dumpat skiten i första bästa skog och tänt eld på skiten och dansat naken i lycka över att slippa eländet. Fast, när inte ens lyften behagar att släppa ner eländet blir ju det alternativet lite svårt också...

Nä fan, bra jobbat. big_smile

Cuefa Ain't no place like home...
2 februari 2021 · 4 628 Inlägg

Lucif3r skrev:
Tyckte väl att det inte kunde gått riktigt så enkelt som filmsnutten visade, men jisses... Var det något som INTE krånglade? yikes

Från ett 3e parts perspektiv är det ju dock en väldigt rolig historia big_smile
Men fasen... jag hade nog dumpat skiten i första bästa skog och tänt eld på skiten och dansat naken i lycka över att slippa eländet. Fast, när inte ens lyften behagar att släppa ner eländet blir ju det alternativet lite svårt också...

Nä fan, bra jobbat. big_smile

Haha, just därför tyckte jag din kommentar var rätt lustig, det var verkligen inte en dans på rosor.
Tanken att elda har inte slagit mig än, men försäljning har varit på tapeten då och då... ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang