Jeep Grand Cherokee - Budget-bygget som för länge sedan har spårat ur...

Nu är det nedförsbacke med projektet! Ska bara renovera bakaxeln... o byta fördelningslåda... och AC-kompressor... och höja den... eeeeh.... ja... ?
Cuefa Kungen av dagspendlande.
27 april · 3 534 Inlägg

Haha, ja nog är det lätt att felsöka när man inte kan undvika att se det där ens om man ville 🙈
Nu e jag dessvärre hemma eftersom min sambo är sjuk, kanske Covid, kanske inte... Vi får väl se vad provsvaren ger. Hade gärna sett till att få i den där kompressorn typ snarast men det får nog vänta en liten stund...

Har ju en ny rem hemma, och då jag ändå skulle beställa en länkarm till svågerns Merca tog jag hem en ny spännrulle också, lika bra o försöka fixa allt sånt där på en gång känner jag.
Passade på att ta hem ett oljefilter till, alltid bra att ha på hyllan.
Även ett nytt tanklock (mitt nuvarande börjar bli bråkigt att låsa upp...) samt filter-olja att göra rent mitt K&N-filter med fick följa med i samma beställning ^^

Senast redigerat av Cuefa (27 april )

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
Cuefa Kungen av dagspendlande.
30 april · 3 534 Inlägg

Jag har känt en hel del vibrationer i bilen på sistone.
Har ju fortfarande problem med att växellådsfästet ligger emot kardantunneln så jag har lurat mig själv att en del av vibrationerna kom därifrån.
Men de senaste dagarna har vibrationerna dessutom blivit värre.
Så pass illa att jag i tisdags började fundera på om jag höll på att tappa ett hjul.

När jag kom hem efter en åktur i tisdags så kontrollerade jag samtliga hjul, o allt sitter som det ska där.
Däremot kom jag ihåg att jag kände ett kärvande knutkors på bakre kardan när jag bytte växellåda.
Stack in bilen under o kände på knuten vid bakaxeln - varmt och mysigt. Aha...

Nå, det är ju en Jeep och då jag har original kardan med slip yoke så är det 4 taniga små skruvar som håller allt på plats.
Så jag sträckte mig in under bilen (med en pallbock under, för säkerhets skull, den lyfte inte många cm...) och skruvade bort kardanen.https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-b6aad305d2b8827f62c0321101f4b64e.jpg

Satte fast kardan i skruvstädet och försökte lossa låsclipsen till lagerskålarna. Det gick sådär...
Lagret kärvade alldeles fantastiskt, man fick ta i så nyporna blev vita för att rotera knuten. Varenda nål kändes som ett eget steg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-6a58d9f0962bb8f893383191ab0f4483.jpg

Gjorde lite eftersökningar och fick reda på att min bil har så kallade 1310-knutar. En rätt vanlig standard förr i tiden. Not so much nu längre.
De flesta firmor ville ha 4-600kr för ett sånt knutkors, och de var dessutom flera dagar bort.

Efter lite efterforskningar lyckades jag få reda på att det fanns en gammal goding från förr som också hade 1310-kors, nämligen Volvo 164!
Och då blev möjligheterna lite fler.

Biltema hade knutkors i passande storlek, till ett facilt pris (~110kr) men efter att ha läst i en tråd av Lars 9k på Overlanding.nu kunde jag konstatera att kvaliteten inte gjorde det låga priset värt besväret.
Men! Det visade sig att Autoexperten hade knutkors i sitt sortiment, och butiken i Uppsala hade t.om ett på lager!

Lars 9k hade sina misstankar att den dåliga erfarenheten han hade med Biltema-korsen berodde på att lagerskålarna och nållagren var mycket mindre på de knutarna än på originalkorsen han hade på sin Grand Cherokee.

Jag blev lite fundersam när jag packade upp mitt nyinhandlade knutkors (180kr kostade det för övrigt, art-nr är 20-100GKN om någon annan behöver hitta ett smile ) och insåg att det också hade väldigt mycket mindre "kortare" skålar än originalkorsen...
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-40d59cc1ea0e7035563de86b10692af5.jpg

Men jag tänkte att det får bära eller brista.

Det är tur i alla fall att det är en liten kardanaxel.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-cd031cdb19d88ed031f58c329a4c28e0.jpg

Jag gjorde inga fler försök att få isär det hemma utan tog med det till jobbet istället.
Väl där konstaterade jag rätt snabbt att det här är ingenting som någonsin blivit isärplockat på bilens 28000 mil..
Tog en press och nära på 3 ton innan grejerna släppte, och när det väl gav med sig sprack lagerskålen... 😬
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-8ad4b727b743805ecc5cfeec75a3e5ed.jpg

En snabb jämförelse med gammalt och nytt kors visade att mina farhågor var obefogade, trots en betydligt djupare lagerskål var faktiskt inte nålarna varken grövre eller längre än i de nya skålarna 😳
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-d2a6ee197f8f0b0dcf904d40c3a43ac4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-eee82af17626c90c182600736c497843.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-1f57500abd1fe95fb9ca94494441c992.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-84e54e1a084bfd677548b1643876605c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-cad1eefaa0ce79cdf16519a55e8563d8.jpg

Således var det bara att montera ihop grejerna igen!

Här syns att det är lika mycket av "yoken" som greppar lagerskålen även på de nya lagren, så jag kände mig nu rätt säker att det skulle funka bra även med dessa, mindre skålar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-464fa37f9a7bc60c4b6b26a15494e0a5.jpg

Fick även lite följdskador när jag pressade ur de gamla grejerna, knuten gjorde rätt illa åt yoken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-f1abceae43828c04c17f92b2f09c5552.jpg

Tack och lov var det inget som påverkade funktionen, lagerksålen ligger väl innanför de där märkena.

Ihopmonteringen gick så fort så där blev inga bilder tagna.
När jag kom hem igår kväll passade jag på att slänga upp kardan under bilen igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-189a397c68936825439633c864ece57a.jpg

Man är alltid lite nervös när man håller på med sånt här, ett nytt knutkors blir i stort sett alltid lite trögt när det väl är ihopmonterat med sprängringar o grejer, så man hoppas att det sliter till sig och att allt funkar när det väl är monterat på bilen...

Resultatet då?
Inga vibrationer! big_smile

Faktum är att bilen blev både vibrationsfri (nåja...) och tystare.
Det till och med känns som om den rullar lättare!
Placebo-effekten är gissningsvis hög här men det kändes riktigt bra att köra bilen efter detta.

Ångrar att jag inte bytte tidigare.

Just ja, det nya knutkorset har ju dessutom fettnippel för enkelt underhåll och längre liv.

Nog om detta, ikväll blir det finfin whiskey i glasen, imorrn är jag inhyrd som flytthjälp...
Söndag. Ska njuta ledigheten på söndag... *Skriver notis till sig själv att vara ledig på söndag...*

Adios gott folk! smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
simonfalun Mångfifflare
30 april · 297 Inlägg

Neeej! Är du tvungen att påminna mig om att jag har det där jobbet framför mig på min? 😂
Skönt att slippa vibrationer!
Behöver du grejer från Autoexperten fler gånger så ring butiken i Borlänge, jag har för mig att en av turbilarna går åt ditt håll dagligen 😁

BMW 525iT "E61" (2005)
Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
stingray-ragge
2 maj · 1 332 Inlägg

Skönt att du blev av med vibrationerna 👍😀

Cuefa Kungen av dagspendlande.
3 maj · 3 534 Inlägg

simonfalun skrev:
Neeej! Är du tvungen att påminna mig om att jag har det där jobbet framför mig på min? 😂
Skönt att slippa vibrationer!
Behöver du grejer från Autoexperten fler gånger så ring butiken i Borlänge, jag har för mig att en av turbilarna går åt ditt håll dagligen 😁

Haha, ska ha det i åtanke nästa gång då ^^
Det är faktiskt inte så blodigt som man kunde tro ändå, så länge låsningarna släpper och inte går av som på min... 🙈
Känns som om jag behöver ta en sväng åt ditt håll nån helg o spana in kärran din!

stingray-ragge skrev:
Skönt att du blev av med vibrationerna 👍😀

Ja det känns otroligt mycket bättre att köra bilen nu faktiskt!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
simonfalun Mångfifflare
5 maj · 297 Inlägg

Cuefa skrev:

simonfalun skrev:
Neeej! Är du tvungen att påminna mig om att jag har det där jobbet framför mig på min? 😂
Skönt att slippa vibrationer!
Behöver du grejer från Autoexperten fler gånger så ring butiken i Borlänge, jag har för mig att en av turbilarna går åt ditt håll dagligen 😁

Haha, ska ha det i åtanke nästa gång då ^^
Det är faktiskt inte så blodigt som man kunde tro ändå, så länge låsningarna släpper och inte går av som på min... 🙈
Känns som om jag behöver ta en sväng åt ditt håll nån helg o spana in kärran din!

stingray-ragge skrev:
Skönt att du blev av med vibrationerna 👍😀

Ja det känns otroligt mycket bättre att köra bilen nu faktiskt!

Haha du får inte titta för noga isåfall, den är så att säga good from far, but far from good 😂

Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
BMW 525iT "E61" (2005)
Cuefa Kungen av dagspendlande.
5 maj · 3 534 Inlägg

Hehe, det är väl så man resonerar med alla gamla offroadbilar 🤣
Utom Minigrisens Suzuki... den tål nog fan o synas utan och innan 🙈

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
Minigrisen
5 maj · 147 Inlägg

Cuefa skrev:
Hehe, det är väl så man resonerar med alla gamla offroadbilar 🤣
Utom Minigrisens Suzuki... den tål nog fan o synas utan och innan 🙈

Ja det blev lite mer än att slipa av rosten och rolla den militärgrön (som var tanken från början). Men vad skulle man annars pysslat med under den mörkare delen av året?

Volvo V60 T6 TE R-Design "Bruksbilen" (2021)
Suzuki SJ413 "Minigrisen" (1989)
simonfalun Mångfifflare
onsdag 23:13 · 297 Inlägg

Minigrisen skrev:

Cuefa skrev:
Hehe, det är väl så man resonerar med alla gamla offroadbilar 🤣
Utom Minigrisens Suzuki... den tål nog fan o synas utan och innan 🙈

Ja det blev lite mer än att slipa av rosten och rolla den militärgrön (som var tanken från början). Men vad skulle man annars pysslat med under den mörkare delen av året?

Ja vad sägs om att ligga på soffan som en utskiten potatis? Det är vad jag sysslat med 🤷🏼😂

Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
BMW 525iT "E61" (2005)
Minigrisen
torsdag 07:41 · 147 Inlägg

simonfalun skrev:

Minigrisen skrev:

Cuefa skrev:
Hehe, det är väl så man resonerar med alla gamla offroadbilar 🤣
Utom Minigrisens Suzuki... den tål nog fan o synas utan och innan 🙈

Ja det blev lite mer än att slipa av rosten och rolla den militärgrön (som var tanken från början). Men vad skulle man annars pysslat med under den mörkare delen av året?

Ja vad sägs om att ligga på soffan som en utskiten potatis? Det är vad jag sysslat med 🤷🏼😂

Det har jag med gjort (mellan 23:00 och 06:00).  Håll dig till dessa tider så ska du se att Discon också rör sig framåt wink

Volvo V60 T6 TE R-Design "Bruksbilen" (2021)
Suzuki SJ413 "Minigrisen" (1989)
Cuefa Kungen av dagspendlande.
torsdag 12:09 · 3 534 Inlägg

Man måste ta det lite lugnt också emellanåt 😎

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang