Finns det NÅGRA märkesverkstäder/ÅF:ar/generalagenter som har bra rykte?

d-b
26 juli 2019 · 541 Inlägg

Jag har läst ett antal diskussioner på olika forum om folk som har halvnya bilar som drabbats av dyra fel och överallt får man höra "Men det vet ju alla att Volvo/Audi/BMW/etc är skitsnåla på att ta ansvar för det där felet som är välkänt modellspecifikt".

Finns det något bilmärke som är känt för att vara generösa på den fronten?

Jag kan jämföra med Apple. Min 5 år gamla Macbook Pros batteri hade svällt. De bytte de gratis (Normalt kostar ett sådant batteribyte 2500:- och även om datorn kostade 30 000:- när den var ny var väl dess andrahandsvärde kanske i storleksordningen vad batteribytet kostade.) Apple har även bjudit på service för två krånglande iPhones jag ägt som varit utanför garanti. Även om Apples prylar är dyra i inköp så får man något för pengarna. Det verkar inte gälla många prestigemärken bland bilar, eller?

xXSammy
26 juli 2019 · 6 570 Inlägg

Ford följer sina garantilinjer strikt, även om det bara gäller en dag så blir det nej.
Alla återförsäljare får dock en goodwill summa att utnyttja, ska även gå att kunna höja? Inte allt för insatt i den biten.

Ford brukar justera sina priser istället om det gäller kända fel, te.x Fördelningsröret, ink 4 spridare till 1.8 flexifuel gick att köpa förut för ~1500 kr.

De/Dem
panda666
26 juli 2019 · 4 250 Inlägg

Bmw har ja tyvärr dåliga erfarenheter ifrån, speciellt bavaria solna, där satt en kvinna me långa naglar o inte brydde sig ett skit om mig och mitt problem, sen vart det tvärnej med goodwill för min del(rasad manuell låda på f10 2.0d 13.000mil 2011. ja ja är fortfarande bitter;))))

Lexus är den trevligaste handlaren jag vart med om hela mitt liv dom iaf i Täby. Välkomnar en in i hallen, bjuder på kaffe och undrar om man vill provköra nån bil och eller vad man är intresserad av att pröva/köpa, provkörde en is 300h 2017 tror jag och säljare frågade ifall jag vill ta hem bilen och köra den i 2-3 dagar för att bilda uppfattning om bilen och sen bestämma ifall det är nått för mig.

Mercedes har ja hört bra om? dom ska vara snälla med goodwill och att vilja hjälpa en ifall nått har gått knas, men har bara hört och inte upplevt nått själv.

Lockwood
26 juli 2019 · 394 Inlägg

Koenigsegg, Bugatti och till viss del Lamborghini tar BRA hand om dig om problem uppstår inom garantitiden.

Lockwood
26 juli 2019 · 394 Inlägg

Till viss del

mb_pucken
26 juli 2019 · 5 087 Inlägg

Skulle säga att verkstäder på mindre orter oavsett märke oftast är mer hjälpsamma och tar bättre hand om sina kunder. Detta beror helt enkelt på det lilla kundunderlaget och återkommande kunder är viktiga.
Även lättare att få hjälp med godwill osv som stamkund skulle jag tro.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
panda666
26 juli 2019 · 4 250 Inlägg

Ivel skrev:

Lockwood skrev:
Koenigsegg, Bugatti och till viss del Lamborghini tar BRA hand om dig om problem uppstår inom garantitiden.

Är det personligt upplevt?

inom garantitiden läste ja rätt? klart som wurst att dom ska ta hand om dig då elelr fattar ja nått fel nu. det är efter garantitiden som dom ska försöka hjälpa en. hehe speciellt om man köpt en bil för flera miljoner som königseg. då jävlar ska kaffe latte vara redo så fort man anländer på deras verkstad.

d-b
27 juli 2019 · 541 Inlägg

Lockwood skrev:
Koenigsegg, Bugatti och till viss del Lamborghini tar BRA hand om dig om problem uppstår inom garantitiden.

Nu handlade ju tråden om inbyggda fel som uppstår efter garantitiden.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 juli 2019 · 13 742 Inlägg

det existerar inte.. du kommer bli rånad hur du än gör..     välj en bil med bra garantier istället...   vet flera som varit på kompisens verkstad som inte ens vetat att dom har garanti på bilen. men kunderna har blivit väldigt glada när dom blev hänvisad till Kia och Hyundai och dom löst deras problem helt utan kostnad..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang