Byta till betydligt dyrare bilförsäkring?

krep42
31 juli 2019 · 11 Inlägg

Jag har en Audi Q5 2.0TDI med 7-stegad S-tronic, 2014.

Jag betalar idag ca 5700 kr per år för helförsäkring på Länsförsäkringar, vilket jag tycker är en bra premie.

Nu slår snart mätaren om till 12000 mil, vilket gör att maskinskadeförsäkringen slutar gälla.

Då är frågan, ska man byta till Audi Försäkring och få 15000 mil på maskinskadeförsäkringen, och betala 9500 kr per år?

I slutändan är det ju bara jag och min ekonomiska situation som kan fatta beslutet, men det är alltid intressant att få lite inspel från er andra.

Hur hade ni gjort?

M123
31 juli 2019 · 962 Inlägg

Låtit bli.

3000 mil är väl för många en normal sträcka per/år.
Då är ju den ev nya försäkringen ej täckande heller efter det och till priset av 3800 kr.

Sannolikheten att en bil med dom milen skulle få sådant haveri att det blir lönsamt är väldigt liten.
Sen saker kan hända men här skulle jag behålla kvar den gamla även om jag skrivit i andra trådar att alltid det säkra kortet för det osäkra, man får se det till helheten med.
Man ska ha bra försäkringar men inte för den delen betala ihjäl sig.
Det där lagom är rätt lagom, rätt lagom ofta

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
torsen
1 augusti 2019 · 7 238 Inlägg

Jag hade bytt.
Men bytt tillbaka när bilen passerat 15.000 mil.

krep42
1 augusti 2019 · 11 Inlägg

Tack för input!

Självrisken på maskinskadeförsäkringen hos Audi Försäkring är ju 8000 kronor. Så med premieökningen kan man ju säga att det är kostnaden över 12000 kronor jag skyddar mig mot.

Och det är klart att exempelvis ett växellådshaveri springer ju iväg, men sen är det ju sannolikheten man själv får bedöma...

panda666
1 augusti 2019 · 4 250 Inlägg

skulle byta, några extra lappar per månad gentemot vad en ny motor/låda/annat skulle kosta ifall skit händer. många gör 3000mil? ja gör typ 1200-1300 runt där. Skulle sova mycket bättre om nätterna om ja visste att min bil är täckt ifall nått skit skulle hända.

Marlboroman
1 augusti 2019 · 8 233 Inlägg

När har du förfallodag får i år på din nuvarande försäkring? Den lär man också tänka lite på om man ska byta försäkring.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
krep42
1 augusti 2019 · 11 Inlägg

Marlboroman skrev:
När har du förfallodag får i år på din nuvarande försäkring? Den lär man också tänka lite på om man ska byta försäkring.

Ja, jag får ställa av bilen en dag i värsta fall. För det är ganska långt till förfallodag.

torsen
1 augusti 2019 · 7 238 Inlägg

krep42 skrev:

Marlboroman skrev:
När har du förfallodag får i år på din nuvarande försäkring? Den lär man också tänka lite på om man ska byta försäkring.

Ja, jag får ställa av bilen en dag i värsta fall. För det är ganska långt till förfallodag.

Eller regga den på annan familjemedlem = fru, sambo eller flickvän(som är skriven på samma adress).
Annars måste årsförfallodatum inväntas.

B t w så har flera av min bilar fått lägre försäkring då de skrivits på sambon - kolla den saken också.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang