Köpråd Audi A4 B7 2.0 TDI

bonde1020
6 augusti · 11 Inlägg
#1

Hej!

Går i tankarna att köpa en A4 B7 TDI. Har googlat ang dessa bilar och har fått halvluddiga svar på mina frågor så tänkte göra ett sista försök på att få raka klara svar på mina funderingar.

Hur är dessa bilar? Motorn, både 140 och 170hk modellerna, några årsmodeller man ska undvika? Reparationskostnader osv?

Diesel är det ända som är intressant så några tips att köpa bensinare undanbes.

Tack på förhand!
Mvh

Cuefa Kungen av dagspendlande.
6 augusti · 1 595 Inlägg
#2

Räkna med att de flesta exemplar är långmilade och/eller har någon form av rost-angrepp.
Annars är det väldigt trevliga bilar.

140hk motorn är en 8-ventilare och räcker rätt långt men tappar lite när man vill upp i högre farter.
170hk motorn är en 16-ventilare och är tröttare på låga varv men presterar bättre när du får upp flåset.

I min mening är 140hk motorn lättare att köra då den är starkare på låga varv, men ingen av dem kan prestera särskilt bra under 1700rpm pga gammal insprutningsteknik.

Ju senare årsmodell desto mindre barnsjukdomar och problem. 2007-2008 är att rekommendera.

Det finns en uppsjö med tillbehör till dessa bilar, vissa är bara kosmetika, andra, som t.ex RS4 eller H&R bakre krängningshämmare, gör bilen ORDENTLIGT mycket roligare att köra.

140hk och versionerna har underdimensionerade bromsar från fabrik (288mm fram, 245mm bak) men dessa kan lätt bytas ut mot större dito.

Fram går 312mm skivor på, byter man ok-hållarna kan man köra samma bromsok som på 288mm.
Bak behöver oken också bytas, men de passar från en framhjulsdriven bil också o där tar man 288mm skivorna från en 2.0TFSI.

170hk versionen har redan 312mm skivor fram men 255mm bak.

Som regel är dessa bilar snålt utrustade, t.ex är det INTE standard med elhissar bak. Många saknar xenon och halogenstrålkastarna är ett skämt.

Men annars är de rätt skottsäkra, största faran är som alltid tidigare ägare.

Har haft en 140hk TDI quattro som jag modifierade en del och hade många trevliga mil i, så har du fler frågor eller funderingar kan du hojta till smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
insidan Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
6 augusti · 3 531 Inlägg
#3

Cuefa skrev:
Men annars är de rätt skottsäkra, största faran är som alltid tidigare ägare.

Detta måste vara  veckans, om inte månadens eminentaste svar!
Man blir riktigt glad när man läser något som stämmer till 100% , men retar sig lite på att man inte kommit på att skriva det själv..smile

bonde1020
6 augusti · 11 Inlägg
#4

Cuefa skrev:
Räkna med att de flesta exemplar är långmilade och/eller har någon form av rost-angrepp.
Annars är det väldigt trevliga bilar.

140hk motorn är en 8-ventilare och räcker rätt långt men tappar lite när man vill upp i högre farter.
170hk motorn är en 16-ventilare och är tröttare på låga varv men presterar bättre när du får upp flåset.

I min mening är 140hk motorn lättare att köra då den är starkare på låga varv, men ingen av dem kan prestera särskilt bra under 1700rpm pga gammal insprutningsteknik.

Ju senare årsmodell desto mindre barnsjukdomar och problem. 2007-2008 är att rekommendera.

Det finns en uppsjö med tillbehör till dessa bilar, vissa är bara kosmetika, andra, som t.ex RS4 eller H&R bakre krängningshämmare, gör bilen ORDENTLIGT mycket roligare att köra.

140hk och versionerna har underdimensionerade bromsar från fabrik (288mm fram, 245mm bak) men dessa kan lätt bytas ut mot större dito.

Fram går 312mm skivor på, byter man ok-hållarna kan man köra samma bromsok som på 288mm.
Bak behöver oken också bytas, men de passar från en framhjulsdriven bil också o där tar man 288mm skivorna från en 2.0TFSI.

170hk versionen har redan 312mm skivor fram men 255mm bak.

Som regel är dessa bilar snålt utrustade, t.ex är det INTE standard med elhissar bak. Många saknar xenon och halogenstrålkastarna är ett skämt.

Men annars är de rätt skottsäkra, största faran är som alltid tidigare ägare.

Har haft en 140hk TDI quattro som jag modifierade en del och hade många trevliga mil i, så har du fler frågor eller funderingar kan du hojta till smile

Tack för svar!
Det jag har varit mest orolig över är när folk har skrivit om havererande oljepumpar bland annat. Men har inte riktigt fått det hundra bekräftat utan mer bara som spekulationer upplever jag det iallafall, någon koll på detta?
Hur är motorerna i övrigt är det några vanliga fel större fel som tex oljepump som ger upp eller är dom driftsäkra i övrigt?
Den jag har siktat in mig på nu är en 140hk dock årgången 2006, vad har dom haft för barnsjukdomar? Tänker mig om det är mildare eller om det är större problem?

Tack!
Mvh

Senast redigerat av bonde1020 (6 augusti )

Cuefa Kungen av dagspendlande.
6 augusti · 1 595 Inlägg
#5

Oljepumpen har varit lite av ett problem på de flesta 2.0TDI PD-motorer inom VAG-koncernen.
Vet att en del tidiga bilar hade problem med balansaxelmodulerna men dom gjorde om konstruktionen sedan. Oljepumpen är en del av denna modul.
Det som brukar krångla med dessa är dock axeln som går in i pumpen. Den är 6-kantig men efter en stund kan de bli runda o då drivs pumpen dåligt smile
Båda motortyperna i allmänhet (BPW - 140hk, och BRD - 170hk) har problem med att nocken på kamaxeln som slår på spridaren (PD - Pumpe Düse) ibland blir nednött.
Det är en nock per spridare.
På 170hk som är en 16v-maskin sitter spridaren mellan kammarna, det har förekommit att spridarna har börjat röra sig i sidled pga påfrestningarna från kam-nocken, speciellt om bilen fått leva länge på höga varv.
Resultatet blir att hålet i toppen där spridaren går ner i cylindern blir ovalt, och bilen börjar dra tjuvluft.
Enda botemedlet är topp-byte, mig veterligt.

EGR-ventiler kan också strejka på dessa, precis som avgaskylare.

De flesta bilar har hunnit gå så pass långt idag så det är troligen (men inte garanterat!) åtgärdat redan.

Annars är det gammal beprövad teknik som sällan strular.
Jag bytte 2 glödlampor på dom nästan 10000 mil jag körde på dryga 3 år, förutom sånt som var slitdelar eller byttes för att jag ville göra det.
Mest pålitliga bil jag någonsin haft.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
bonde1020
8 augusti · 11 Inlägg
#6

Cuefa skrev:
Oljepumpen har varit lite av ett problem på de flesta 2.0TDI PD-motorer inom VAG-koncernen.
Vet att en del tidiga bilar hade problem med balansaxelmodulerna men dom gjorde om konstruktionen sedan. Oljepumpen är en del av denna modul.
Det som brukar krångla med dessa är dock axeln som går in i pumpen. Den är 6-kantig men efter en stund kan de bli runda o då drivs pumpen dåligt smile
Båda motortyperna i allmänhet (BPW - 140hk, och BRD - 170hk) har problem med att nocken på kamaxeln som slår på spridaren (PD - Pumpe Düse) ibland blir nednött.
Det är en nock per spridare.
På 170hk som är en 16v-maskin sitter spridaren mellan kammarna, det har förekommit att spridarna har börjat röra sig i sidled pga påfrestningarna från kam-nocken, speciellt om bilen fått leva länge på höga varv.
Resultatet blir att hålet i toppen där spridaren går ner i cylindern blir ovalt, och bilen börjar dra tjuvluft.
Enda botemedlet är topp-byte, mig veterligt.

EGR-ventiler kan också strejka på dessa, precis som avgaskylare.

De flesta bilar har hunnit gå så pass långt idag så det är troligen (men inte garanterat!) åtgärdat redan.

Annars är det gammal beprövad teknik som sällan strular.
Jag bytte 2 glödlampor på dom nästan 10000 mil jag körde på dryga 3 år, förutom sånt som var slitdelar eller byttes för att jag ville göra det.
Mest pålitliga bil jag någonsin haft.

Tack för så hjälpsamma svar!

Vad är att föredra då? 140 eller 170hk?

amazinjoey
8 augusti · 724 Inlägg
#7

170

Cuefa Kungen av dagspendlande.
8 augusti · 1 595 Inlägg
#8

Som sagt, 170hk har mer effekt men inte nödvändigtvis mer ork på låga varv, och det är ju där man använder en diesel. Jag stod ut bra med min 140hk.
Men allra bäst är att Du provkör bägge alternativ och ser vilket som passar Dig bäst.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 augusti · 12 037 Inlägg
#9

Cuefa skrev:
Som sagt, 170hk har mer effekt men inte nödvändigtvis mer ork på låga varv, och det är ju där man använder en diesel. Jag stod ut bra med min 140hk.
Men allra bäst är att Du provkör bägge alternativ och ser vilket som passar Dig bäst.

Mer inne på din linje. Bättre bottendrag är oftast behagligare än mer mos på höga varv, vet själv när man haft bilar som har krävt varv för att effekten ska rinna till. Blir lite tröttsamt i längden.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
bonde1020
8 augusti · 11 Inlägg
#10

Cuefa skrev:
Som sagt, 170hk har mer effekt men inte nödvändigtvis mer ork på låga varv, och det är ju där man använder en diesel. Jag stod ut bra med min 140hk.
Men allra bäst är att Du provkör bägge alternativ och ser vilket som passar Dig bäst.

Så om jag förstår de rätt så är det bättre drag i 140hk versionen på låga varv och mer krut i 170hk på höga varv?
Har nämligen hittat en som jag vart sugen på dock med 170hk motorn. För mig egentligen så spelar det absolut ingen roll, tänkte mest om det var någon skillnad på pålitligheten.

bonde1020
8 augusti · 11 Inlägg
#11

Hybrid_ skrev:

Cuefa skrev:
Som sagt, 170hk har mer effekt men inte nödvändigtvis mer ork på låga varv, och det är ju där man använder en diesel. Jag stod ut bra med min 140hk.
Men allra bäst är att Du provkör bägge alternativ och ser vilket som passar Dig bäst.

Mer inne på din linje. Bättre bottendrag är oftast behagligare än mer mos på höga varv, vet själv när man haft bilar som har krävt varv för att effekten ska rinna till. Blir lite tröttsamt i längden.

Absolut är det så, håller med dig till fullo. Hade jag velat plåga bilen och busa runt hade jag köpt en helt annan bil. Vet du om det är stor skillnad på dessa just vid låga varm om man känner stor skillnad?
För mig spelar det ingen roll om det är 140 eller 170hk, men skiljer det sig mycket på låga varv så känns det meningslöst att köpa 170.
Men är det inte så stor skillnad så är det såklart aldrig fel med lite extra mos om det någon gång skulle krävas.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 augusti · 12 037 Inlägg
#12

bonde1020 skrev:

Hybrid_ skrev:

Cuefa skrev:
Som sagt, 170hk har mer effekt men inte nödvändigtvis mer ork på låga varv, och det är ju där man använder en diesel. Jag stod ut bra med min 140hk.
Men allra bäst är att Du provkör bägge alternativ och ser vilket som passar Dig bäst.

Mer inne på din linje. Bättre bottendrag är oftast behagligare än mer mos på höga varv, vet själv när man haft bilar som har krävt varv för att effekten ska rinna till. Blir lite tröttsamt i längden.

Absolut är det så, håller med dig till fullo. Hade jag velat plåga bilen och busa runt hade jag köpt en helt annan bil. Vet du om det är stor skillnad på dessa just vid låga varm om man känner stor skillnad?
För mig spelar det ingen roll om det är 140 eller 170hk, men skiljer det sig mycket på låga varv så känns det meningslöst att köpa 170.
Men är det inte så stor skillnad så är det såklart aldrig fel med lite extra mos om det någon gång skulle krävas.

Cuefa kanske kan svar på den saken. Jag undviker Audi.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Mangisen
8 augusti · 914 Inlägg
#13

Hybrid_ skrev:

bonde1020 skrev:

Hybrid_ skrev:

Mer inne på din linje. Bättre bottendrag är oftast behagligare än mer mos på höga varv, vet själv när man haft bilar som har krävt varv för att effekten ska rinna till. Blir lite tröttsamt i längden.

Absolut är det så, håller med dig till fullo. Hade jag velat plåga bilen och busa runt hade jag köpt en helt annan bil. Vet du om det är stor skillnad på dessa just vid låga varm om man känner stor skillnad?
För mig spelar det ingen roll om det är 140 eller 170hk, men skiljer det sig mycket på låga varv så känns det meningslöst att köpa 170.
Men är det inte så stor skillnad så är det såklart aldrig fel med lite extra mos om det någon gång skulle krävas.

Cuefa kanske kan svar på den saken. Jag undviker Audi.

Nähä, du skämtar hybrid??

Cuefa Kungen av dagspendlande.
9 augusti · 1 595 Inlägg
#14

Hybrid_ skrev:

bonde1020 skrev:

Hybrid_ skrev:

Mer inne på din linje. Bättre bottendrag är oftast behagligare än mer mos på höga varv, vet själv när man haft bilar som har krävt varv för att effekten ska rinna till. Blir lite tröttsamt i längden.

Absolut är det så, håller med dig till fullo. Hade jag velat plåga bilen och busa runt hade jag köpt en helt annan bil. Vet du om det är stor skillnad på dessa just vid låga varm om man känner stor skillnad?
För mig spelar det ingen roll om det är 140 eller 170hk, men skiljer det sig mycket på låga varv så känns det meningslöst att köpa 170.
Men är det inte så stor skillnad så är det såklart aldrig fel med lite extra mos om det någon gång skulle krävas.

Cuefa kanske kan svar på den saken. Jag undviker Audi.

Jag tyckte personligen att det var STOR skillnad på dessa två motorer just på låga varv. Det beror dock på vilken bil motorn sitter i. De tvärställda motorerna i t.ex Passat eller A3 påverkas inte alls lika mycket som i A4, troligen pga A4an har permanent 4wd och de andra har Haldex (enda anledningen jag kan tänka mig att det skiljer så mycket i känsla iaf)

Jag skulle absolut provkört bägge, men som sagt jag tyckte att 140hk var starkare på låga varv.
Som jag skrev förut, allt under typ 1500-1700 varv är rätt meningslöst i en PD-TDI, dom är ganska klena där överlag. Det är en enorm skillnad om du skulle gå upp till en A4 B8 som har CR-TDI, dom drar snällt från strax över 1000rpm.

Men åter igen, provkör och bilda Dig en egen uppfattning, för det är inte alls osannolikt att Du har en annan uppfattning än vad Jag har smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Slim
9 augusti · 153 Inlägg
#15

Cuefa skrev:

Hybrid_ skrev:

bonde1020 skrev:

Absolut är det så, håller med dig till fullo. Hade jag velat plåga bilen och busa runt hade jag köpt en helt annan bil. Vet du om det är stor skillnad på dessa just vid låga varm om man känner stor skillnad?
För mig spelar det ingen roll om det är 140 eller 170hk, men skiljer det sig mycket på låga varv så känns det meningslöst att köpa 170.
Men är det inte så stor skillnad så är det såklart aldrig fel med lite extra mos om det någon gång skulle krävas.

Cuefa kanske kan svar på den saken. Jag undviker Audi.

Jag tyckte personligen att det var STOR skillnad på dessa två motorer just på låga varv. Det beror dock på vilken bil motorn sitter i. De tvärställda motorerna i t.ex Passat eller A3 påverkas inte alls lika mycket som i A4, troligen pga A4an har permanent 4wd och de andra har Haldex (enda anledningen jag kan tänka mig att det skiljer så mycket i känsla iaf)

Jag skulle absolut provkört bägge, men som sagt jag tyckte att 140hk var starkare på låga varv.
Som jag skrev förut, allt under typ 1500-1700 varv är rätt meningslöst i en PD-TDI, dom är ganska klena där överlag. Det är en enorm skillnad om du skulle gå upp till en A4 B8 som har CR-TDI, dom drar snällt från strax över 1000rpm.

Men åter igen, provkör och bilda Dig en egen uppfattning, för det är inte alls osannolikt att Du har en annan uppfattning än vad Jag har smile

Nu kapar jag tråden lite, men är motorn i A4 B8 177hk? Letar efter vad det är för skillnad mellan 170 och 177hk maskinerna.
177 verkar ha betydligt bättre vrid och effektkurva än 170.

Cuefa Kungen av dagspendlande.
9 augusti · 1 595 Inlägg
#16

Slim skrev:

Cuefa skrev:

Hybrid_ skrev:

Cuefa kanske kan svar på den saken. Jag undviker Audi.

Jag tyckte personligen att det var STOR skillnad på dessa två motorer just på låga varv. Det beror dock på vilken bil motorn sitter i. De tvärställda motorerna i t.ex Passat eller A3 påverkas inte alls lika mycket som i A4, troligen pga A4an har permanent 4wd och de andra har Haldex (enda anledningen jag kan tänka mig att det skiljer så mycket i känsla iaf)

Jag skulle absolut provkört bägge, men som sagt jag tyckte att 140hk var starkare på låga varv.
Som jag skrev förut, allt under typ 1500-1700 varv är rätt meningslöst i en PD-TDI, dom är ganska klena där överlag. Det är en enorm skillnad om du skulle gå upp till en A4 B8 som har CR-TDI, dom drar snällt från strax över 1000rpm.

Men åter igen, provkör och bilda Dig en egen uppfattning, för det är inte alls osannolikt att Du har en annan uppfattning än vad Jag har smile

Nu kapar jag tråden lite, men är motorn i A4 B8 177hk? Letar efter vad det är för skillnad mellan 170 och 177hk maskinerna.
177 verkar ha betydligt bättre vrid och effektkurva än 170.

Det är olika motortyper med olika turbos, injektorer och mjukvara.
170hk-motorn sitter i A4 B8 mellan 2008-2011, sen kom 177hk motorn.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang