Dags för elbil?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 februari 2020 · 14 042 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Hondas lilla elbil är faktiskt rätt snygg, för att vara en bil från 2000-talet. De flesta andra är ju grymt fula med konstig design. Synd bara att den är dyrare än konkurrenterna, med sämre räckvidd.

Vad heter den?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 februari 2020 · 17 470 Inlägg

KenthIJ skrev:

caromania skrev:

KenthIJ skrev:
Någon som vet hur lång tid det tar att ladda KIA e Niro fullt på 22 kw eller 7.4 kw uttag?

Hybrid vet förmodligen. Det han inte vet om deras elbilar behöver man inte veta.

Jo Hybrid är ju en klippa (som den Bohuslänska graniten) spec. när det gäller KIA. Hoppas han hör av sig i ärendet.

Smicker...
Upp till 80% klarar man på 7-8 timmar om den inte är sopslut i tanken. De sista 20 procenten tar ytterligare i princip lika mycket tid. Detta på en DEFA ABL som ger 7,4 kWh.

Värt att notera är att man själv kan välja att bilen bryter laddningen vid exempelvis 80% då de sista är bra tröga att få i. Vintertid tar laddningen längre tid att få upp farten. Men vet inte hur mycket då det är rejält med plusgrader här.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
2 februari 2020 · 5 833 Inlägg

Vettemannen skrev:

Svarte_Orm skrev:
Hondas lilla elbil är faktiskt rätt snygg, för att vara en bil från 2000-talet. De flesta andra är ju grymt fula med konstig design. Synd bara att den är dyrare än konkurrenterna, med sämre räckvidd.

Vad heter den?

/Benny

E, kort och koncist.

https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_e

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 februari 2020 · 14 042 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Vettemannen skrev:

Svarte_Orm skrev:
Hondas lilla elbil är faktiskt rätt snygg, för att vara en bil från 2000-talet. De flesta andra är ju grymt fula med konstig design. Synd bara att den är dyrare än konkurrenterna, med sämre räckvidd.

Vad heter den?

/Benny

E, kort och koncist.

https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_e

Jag tycker den liknar en Fiat 500.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 februari 2020 · 17 470 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Vettemannen skrev:

Svarte_Orm skrev:
Hondas lilla elbil är faktiskt rätt snygg, för att vara en bil från 2000-talet. De flesta andra är ju grymt fula med konstig design. Synd bara att den är dyrare än konkurrenterna, med sämre räckvidd.

Vad heter den?

/Benny

E, kort och koncist.

https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_e

Honda var tidigt ute med elbil:
https://sv.wikipedia.org/wiki/EV1

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
2 februari 2020 · 5 833 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Svarte_Orm skrev:

Vettemannen skrev:

Vad heter den?

/Benny

E, kort och koncist.

https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_e

Honda var tidigt ute med elbil:
https://sv.wikipedia.org/wiki/EV1

GM menar du? wink

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 februari 2020 · 17 470 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Hybrid_ skrev:

Svarte_Orm skrev:

E, kort och koncist.

https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_e

Honda var tidigt ute med elbil:
https://sv.wikipedia.org/wiki/EV1

GM menar du? wink

Ett så kallat hjärnsläpp...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Christian S
2 februari 2020 · 4 816 Inlägg

det är såhär det kommer att se ut i framtiden när alla ska ladda sina elbilar big_smile

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 februari 2020 · 14 042 Inlägg

Christian S skrev:
det är såhär det kommer att se ut i framtiden när alla ska ladda sina elbilar big_smile

Hahaha!!!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 februari 2020 · 17 470 Inlägg

Det där är nog Norge om jag inte minns fel. Men visst finns det vissa poänger med att ha en plug-in. Hoppas tillverkarna kan få fram någon som går 15 mil å en laddning men ändå kan köras på bensin sen om det krävs. BMW hade ju sin i3 REX. Inte en dum idé.

Jag laddar ofta så räckvidden är inget problem. Sen har vi andra bilar att tillgå om så krävs.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 februari 2020 · 14 042 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Det där är nog Norge om jag inte minns fel. Men visst finns det vissa poänger med att ha en plug-in. Hoppas tillverkarna kan få fram någon som går 15 mil å en laddning men ändå kan köras på bensin sen om det krävs. BMW hade ju sin i3 REX. Inte en dum idé.

Jag laddar ofta så räckvidden är inget problem. Sen har vi andra bilar att tillgå om så krävs.

Hur tänker man om man ska på semester ner i Europa 200 mil enkel resa och det enda man har är en ren elbil. Resan lär ju planeras in i minsta detalj med ett tillägg av kanske 2 dygn extra restid enkel resa. Rätta mig om jag har fel.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
caromania Forummoderator
2 februari 2020 · 9 296 Inlägg

Vettemannen skrev:

Hybrid_ skrev:
Det där är nog Norge om jag inte minns fel. Men visst finns det vissa poänger med att ha en plug-in. Hoppas tillverkarna kan få fram någon som går 15 mil å en laddning men ändå kan köras på bensin sen om det krävs. BMW hade ju sin i3 REX. Inte en dum idé.

Jag laddar ofta så räckvidden är inget problem. Sen har vi andra bilar att tillgå om så krävs.

Hur tänker man om man ska på semester ner i Europa 200 mil enkel resa och det enda man har är en ren elbil. Resan lär ju planeras in i minsta detalj med ett tillägg av kanske 2 dygn extra restid enkel resa. Rätta mig om jag har fel.

/Benny

Det är de där 1-2-3ggr om året händelserna som gör att jag tvekar på elbil. Jag kan ladda hemma så 364dagar om året är helt problemfria, men sedan ska man iväg till Skåne, fjällen eller ännu längre upp i Norrland. Till exempel planeras en semesterresa till norra Finland denna sommar, känns apkrångligt med elbil idag.

Som sagt, en plug-in med mer räckvidd skulle vara perfekt. Jag förutspår stora förändringar inom 5-10år inom utvecklingen. Det infaller nog lagom tills jag ska byta bil igen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
SportPilot Ubåtsingenjör
2 februari 2020 · 7 229 Inlägg

Tillverkar chevrolet fortfarande v8 hybrider ? Körde en Tahoe hybrid från Skåne till Åre och tillbaka och det var en trevlig upplevelse. Skönt att ha v8an med sig samtidigt som förbrukningen låg strax under litern. Bra med lastutrymme också

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
caromania Forummoderator
2 februari 2020 · 9 296 Inlägg

SportPilot skrev:
Tillverkar chevrolet fortfarande v8 hybrider ? Körde en Tahoe hybrid från Skåne till Åre och tillbaka och det var en trevlig upplevelse. Skönt att ha v8an med sig samtidigt som förbrukningen låg strax under litern. Bra med lastutrymme också

Iofs är väl Cheva lite samma som elbil, det är inte alls säkert att man kommer fram om man ska långt... Lexus tillverkar förresten både V8 och V6 hybrider. Kan tipsa om dessa. Min drar 0,7 trots en del tid i lekstugan 0-100 på 5s.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
2 februari 2020 · 7 234 Inlägg

Vettemannen skrev:

Hybrid_ skrev:
Det där är nog Norge om jag inte minns fel. Men visst finns det vissa poänger med att ha en plug-in. Hoppas tillverkarna kan få fram någon som går 15 mil å en laddning men ändå kan köras på bensin sen om det krävs. BMW hade ju sin i3 REX. Inte en dum idé.

Jag laddar ofta så räckvidden är inget problem. Sen har vi andra bilar att tillgå om så krävs.

Hur tänker man om man ska på semester ner i Europa 200 mil enkel resa och det enda man har är en ren elbil. Resan lär ju planeras in i minsta detalj med ett tillägg av kanske 2 dygn extra restid enkel resa. Rätta mig om jag har fel.

/Benny

Behöver inte vara en södra Europaresa.
Kör från södra Mälardalen till södra Lapplands inland, cirka 70 mil.
Från Sundsvall utefter rv 331 finns INGEN laddningsmöjlighet.
Inte ens en Tesla når upp till och norr om Borgafjäll.
För inte tala m den RIKTIGA fjällvärlden.
Tillbaka medelst bärgare.

SportPilot Ubåtsingenjör
2 februari 2020 · 7 229 Inlägg

caromania skrev:

SportPilot skrev:
Tillverkar chevrolet fortfarande v8 hybrider ? Körde en Tahoe hybrid från Skåne till Åre och tillbaka och det var en trevlig upplevelse. Skönt att ha v8an med sig samtidigt som förbrukningen låg strax under litern. Bra med lastutrymme också

Iofs är väl Cheva lite samma som elbil, det är inte alls säkert att man kommer fram om man ska långt... Lexus tillverkar förresten både V8 och V6 hybrider. Kan tipsa om dessa. Min drar 0,7 trots en del tid i lekstugan 0-100 på 5s.

Lexus modeller lockar inte direkt, tycker rent av att de är fula... sen är de i jämförelse ganska små

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Low
2 februari 2020 · 3 306 Inlägg

Hahah ja lite av framtidens köer! big_smile

Kön på Shell med 2-4 pumpar skulle göra köerna  minst 10 gånger längre om det skulle varit elbilar.big_smile

caromania Forummoderator
2 februari 2020 · 9 296 Inlägg

SportPilot skrev:

caromania skrev:

SportPilot skrev:
Tillverkar chevrolet fortfarande v8 hybrider ? Körde en Tahoe hybrid från Skåne till Åre och tillbaka och det var en trevlig upplevelse. Skönt att ha v8an med sig samtidigt som förbrukningen låg strax under litern. Bra med lastutrymme också

Iofs är väl Cheva lite samma som elbil, det är inte alls säkert att man kommer fram om man ska långt... Lexus tillverkar förresten både V8 och V6 hybrider. Kan tipsa om dessa. Min drar 0,7 trots en del tid i lekstugan 0-100 på 5s.

Lexus modeller lockar inte direkt, tycker rent av att de är fula... sen är de i jämförelse ganska små

Smaken är som baken. Jag har själv köpt opålitliga bilar av passion som kostat mycket att äga, så jag förstår dig. Nu som äldre med lite erfarenhet så föredrar jag god ekonomi, pålitlighet, bekvämlighet utan att tumma på prestanda.

Low skrev:
Hahah ja lite av framtidens köer! big_smile

Kön på Shell med 2-4 pumpar skulle göra köerna  minst 10 gånger längre om det skulle varit elbilar.big_smile

Nja. Så kommer det såklart inte bli. De flesta som köpt elbil laddar hemma. Behovet av ”mack” blir snart överflödigt parallellt som laddstationer kommer poppa upp överallt i omgivningen - men där kommer det kosta fläsk att ladda.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Low
3 februari 2020 · 3 306 Inlägg

Ivel skrev:

Low skrev:
Hahah ja lite av framtidens köer! big_smile

Kön på Shell med 2-4 pumpar skulle göra köerna  minst 10 gånger längre om det skulle varit elbilar.big_smile

Nej, elbilar köar inte för att tanka bensin.

Ha..ha... Ok you got me...(:

zemet
3 februari 2020 · 4 037 Inlägg

Ivel skrev:

torsen skrev:

Vettemannen skrev:

Hur tänker man om man ska på semester ner i Europa 200 mil enkel resa och det enda man har är en ren elbil. Resan lär ju planeras in i minsta detalj med ett tillägg av kanske 2 dygn extra restid enkel resa. Rätta mig om jag har fel.

/Benny

Behöver inte vara en södra Europaresa.
Kör från södra Mälardalen till södra Lapplands inland, cirka 70 mil.
Från Sundsvall utefter rv 331 finns INGEN laddningsmöjlighet.
Inte ens en Tesla når upp till och norr om Borgafjäll.
För inte tala m den RIKTIGA fjällvärlden.
Tillbaka medelst bärgare.

Laddstationer finns på följande platser mellan Sundsvall och Borgafjäll.
Kovland.
Indal.
Liden.
Sollefteå, 7km omväg förvisso.
Hammerdal.
Strömsund.
Har man en elbil kan man, om man är lite flexibel och inte promt på ett gubbgrinigt motsträvigt vis kör på de vägar där infrastrukturen är dåligt utbyggd utan åker de större vägarna genom de "större" samhällena, utan problem ladda sig upp till Borgafjäll mao.

Källa:
https://www.uppladdning.nu/SiteDetail.a … &ln=sv

Och dessutom finsn det väll ställen med elekticitet öven i dem områderna? Man måste ju inte använda en snabbladdare även om det är som bekvämast.

Varning för Ironi
Allt annat är ford F150/cheva 1500/ram 1500 är skit för om man skall dra 3500 kg i snö mellan södra mälardalen till lapplands inland och vägen inte är plogad så kommer man inte fram om man inte har egen snöplog monterad 4wd med locker i bakaxeln och minst LSD i framaxeln och stor nog dieseltank. 

Så alla som kör V70 är riktigt korkade för dem skulle aldrig klara den resan.


Ingen har sagt att elbilar är bäst på exakt allt alla gånger under alla förhållanden.
Men 99% av befolkningen kommer inte göra resan mellan mälardalen och södra lappland.

Och gör man det 1 gång om året kanske man kan leva med att ta lite längre tid att ladda, man sparar ju typ 5-600 kr i drivmedel... Och annars finns ju hyrbilar/vänners bilar man kan låna.

För dem allra flesta så hade det gått utmärkt att köra elbil och kanske ha en andra bil för dessa speciella situationer när man drar släp eller sjösätter båten eller åker riktigt långt.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang