3219
Sök

Volvo 745gl -88 dör utan förvarning

208 Inlägg
21 januari 2007
Trådstartare
Nu har jag tröttnat på min vinterbil. Dehär va sista året som jag va snål när de gäller vinterbilar. Bilen är en Volvo 745 gl -88 med insprutningsmotorn.

Den går som en klocka, startar hur lätt som helst men utan förvarning på obestämd tid så dör den och blir sjukt svårstartad. När den har dött en gång så går det typ inte att få igång den igen, om du mot all förmodan får igång den så går den o tuggar och hostar i 5 sek möjligtvis o sen dör den igen.
Detta hände första gången förra veckan då jag körde i en stor vattenpöl. Igår hände samma sak igen när jag åkte på en snöig och oplogad gata här i stan.

Vad är fel med aset? börjar fördelaren bli rutten? eller finns de ngt annat allternativ?

mvh linus

207 Inlägg
21 januari 2007
Låter som bränslerelä. så var min med.  men då starta den inte alltid heller.

208 Inlägg
21 januari 2007
Trådstartare
Sorling skrev:
Låter som bränslerelä. så var min med.  men då starta den inte alltid heller.

relät va tydligen relativt nybytt när jag köpte sktien i början av förra året.. de luktar rätt mkt soppa om bilfan också.. när den väl stannat

49 Inlägg
21 januari 2007
Har liknande problem med min 745:a 88 GLT.När jag kör i vattenpölar eller liknande så stänker det upp vatten i motorutrymmet.Felet tror jag är (har ej kollat ännu) att det kommer upp vatten i typ fördelar dosan eller någonstans i tändnings systemet. Mitt problem gäller bara medans jag kör i väldigt blött väglag. När felet inträffar brukar jag gå ner en växel eller och varva ut så löser det sig.

208 Inlägg
21 januari 2007
Trådstartare
Volvo745_88 skrev:
Har liknande problem med min 745:a 88 GLT.När jag kör i vattenpölar eller liknande så stänker det upp vatten i motorutrymmet.Felet tror jag är (har ej kollat ännu) att det kommer upp vatten i typ fördelar dosan eller någonstans i tändnings systemet. Mitt problem gäller bara medans jag kör i väldigt blött väglag. När felet inträffar brukar jag gå ner en växel eller och varva ut så löser det sig.

då är mitt fel rätt likt ditt.. men försöka jag ge på mer gas så händer inget allternativt att den dör fortare hmm

208 Inlägg
25 januari 2007
Trådstartare
jag har felsökt vidare.. saker som de inte är:
#sopparelä
#tändmodul
#ispropp
#vatten i tanken
#soppatorsk:P

idag kunde jag konstatera att de är ett tändningsproblem.. kan de vara något annat än hallgivaren eller kanske hela fördelaren?

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
26 januari 2007
Hallgivarna brukar vara känsliga för fukt. Tips ha med dig ett extra tändstift å när bilen dör så sätt i stiftet i valfri tändkabel å se om det kommer gnista, kan va lite svårt om man är själv :p men alt går om man vill smile    Har du kollat fördelaren? om det är belägninar med mer?

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

208 Inlägg
26 januari 2007
Trådstartare
Turbo_Power_86 skrev:
Hallgivarna brukar vara känsliga för fukt. Tips ha med dig ett extra tändstift å när bilen dör så sätt i stiftet i valfri tändkabel å se om det kommer gnista, kan va lite svårt om man är själv :p men alt går om man vill smile    Har du kollat fördelaren? om det är belägninar med mer?

jag va på och bytta hallgivaren när jag köpte bilen, den strula tydligen för förra ägaren.. kan va ngt med de.

Jag körde hem en polares polare för några minuter sen och han jobbar på volvo här i uppsala.. han snacka om ngn impulsgivare som sitter vid svänghjulet.. vad tros om de ? smile

21 761 Inlägg
26 januari 2007
Vilken motor har du, B230E eller F?

På F-motorn så ska väl tändlägesgivaren(impulsgivaren)sitta vid svänghjulet men på E-motorn brukar den sitta i fördelaren, då heter det Hallgivare. Så är det på 240 iaf.

One Man Clan
4 287 Inlägg
26 januari 2007
Skulle tro att de är fördelaren men lika stor risk är de nog att impulsgivaren är felet ...

208 Inlägg
28 januari 2007
Trådstartare
hinken har en F motor.. eftersom jag har bytt hallgivaren vid ett tidigare tillfälle så har jag lite svårt att tro att de kan va den.. tycker att de borde va impulsgivaren.. är de bökigt att komma åt den tros? :S är inte så hemma på gamla volvos tongue

47 Inlägg
28 januari 2007
Hade samma fel på min 745:a, jag bytte allt som hade med tändning och bränslesystemet att göra sen kom en bekant och gjorde rent säkringarna 1 och 11 sen funkade den felfritt, gissa om man kände sig dum.

208 Inlägg
29 januari 2007
Trådstartare
de är ett evigt pickel med dehär.. idag sura jag till och åkte iväg för att lösa problemet. De visade sig att hallgivaren glappade 1mm ungefär.. så jag böka i lite superlimm så den skulle sitta stumt..
nu verkar bilen gå som den ska, den har inte stannat hittills iaf. vi får se hur länge de håller i smile

Sök