Köpråd: miljövänlig bil med bra plats för tre barnstolar

altren
16 augusti 2019 · 12 Inlägg

Vi kommer snart att ha tre barn ålder 5, 2 och 0 år. I nuläget har vi en V70 som funkar bra för två barn, men det börjar ändå bli dags att byta bil och funderar då på om det finns bättre alternativ när man ska in med tre barnstolar.

Hittar framför allt äldre, ca 5 år gamla trådar där många talar varmt om MPV:er (VW Touran/Sharan, Opel Zafira, Seat Alhambra, Ford S-Max, Citroën C4 Grand Picasso) - är det fortfarande bästa valet om man ser rent praktiskt (få plats med barnstolar, få in/ur barn, plats för barnvagn etc)?

Helst skulle jag vilja ha en så miljövänlig bil som möjligt, men det verkar inte heller helt lätt. Ska man ha laddhybrid? Gasbil? Dieselbil kompatibel med HVO100?

Tacksam för tips!

Lockwood
16 augusti 2019 · 394 Inlägg

Med tanke på att TS har en 5-7 år gammal V70 så kan han säkert hitta nån skum Model X ungefär lika gammal som den han har nu men med en prislapp på ca 500k

altren
16 augusti 2019 · 12 Inlägg

Tack! Glömde nämna att det finns en smärtgräns prismässigt också på 250-300k, så Model X går tyvärr bort.

Lockwood
16 augusti 2019 · 394 Inlägg

Fast fulare o tråkigare bil än Prius med eller utan plus får man leta efter. Länge. Men eftersom varken körglädje eller utseende är prioriterat så why not? Jag har personligen kört Prius i ca 1 vecka, en helt ny från 2017 som jag fick som hyrbil via jobbet på ett uppdrag utomlands, det var ingen höjdare men ”företagets miljöpolicy” fick styra den gången.

Lockwood
16 augusti 2019 · 394 Inlägg

Jag tycker du ska kika på nåt mer traditionellt. Skoda Kodiaq finns som 7-sittsig, du borde kunna hitta en 2-3 år gammal med ca 5000-8000 mil på mätaren för 300k.

altren
16 augusti 2019 · 12 Inlägg

Ivel skrev:

altren skrev:
Tack! Glömde nämna att det finns en smärtgräns prismässigt också på 250-300k, så Model X går tyvärr bort.

Okej.
Då skulle jag som har enbart goda erfarenheter av Prius prova en Prius+.
Samma driftsäkerhet som Prius fast gott om utrymme samt lite mindre busskänsla än de MPV du nämnde.

Tack, den har jag också varit intresserad av. Blir den rymligare/mer praktisk än en V70 när det gäller barnstolar etc?

panda666
16 augusti 2019 · 4 228 Inlägg

altren skrev:
Vi kommer snart att ha tre barn ålder 5, 2 och 0 år. I nuläget har vi en V70 som funkar bra för två barn, men det börjar ändå bli dags att byta bil och funderar då på om det finns bättre alternativ när man ska in med tre barnstolar.

Hittar framför allt äldre, ca 5 år gamla trådar där många talar varmt om MPV:er (VW Touran/Sharan, Opel Zafira, Seat Alhambra, Ford S-Max, Citroën C4 Grand Picasso) - är det fortfarande bästa valet om man ser rent praktiskt (få plats med barnstolar, få in/ur barn, plats för barnvagn etc)?

Helst skulle jag vilja ha en så miljövänlig bil som möjligt, men det verkar inte heller helt lätt. Ska man ha laddhybrid? Gasbil? Dieselbil kompatibel med HVO100?

Tacksam för tips!

varför ska ni ha 3 barnstolar? 5 åringen kan sitta i ett barnsäte sen sån där som lyfter upp bara, min hatar barnstol och sitter inte bekvämt i en så hon får sitta i baksäte med en *barnstol som höjer henne bara* en sån menar jag

https://www.biltema.se/bil---mc/bilinte … 2000031776

Hon sitter på en sån.

så du kan ha 2 barnstolar, riktiga barnstolar för dom andra och en sån där för din 5 åring. Då behöver du inte byta bil till en 7 sittsig eftersom dom är till ifall du har 5 barn^^ borde gå aldeless utmärkt me v70n. Annars som dom andra sagt tidigare köp prius+ 7 sitsig då jag har svårt att hitta bättre exemplar som skulle kunna hålla bättre eller är bättre för miljön. Men jag personligen skulle klara mig skitbra me volvon ananrs me barnstolarna^^

Presidento Of World
16 augusti 2019 · 3 305 Inlägg

panda666 skrev:

altren skrev:
Vi kommer snart att ha tre barn ålder 5, 2 och 0 år. I nuläget har vi en V70 som funkar bra för två barn, men det börjar ändå bli dags att byta bil och funderar då på om det finns bättre alternativ när man ska in med tre barnstolar.

Hittar framför allt äldre, ca 5 år gamla trådar där många talar varmt om MPV:er (VW Touran/Sharan, Opel Zafira, Seat Alhambra, Ford S-Max, Citroën C4 Grand Picasso) - är det fortfarande bästa valet om man ser rent praktiskt (få plats med barnstolar, få in/ur barn, plats för barnvagn etc)?

Helst skulle jag vilja ha en så miljövänlig bil som möjligt, men det verkar inte heller helt lätt. Ska man ha laddhybrid? Gasbil? Dieselbil kompatibel med HVO100?

Tacksam för tips!

varför ska ni ha 3 barnstolar? 5 åringen kan sitta i ett barnsäte sen sån där som lyfter upp bara, min hatar barnstol och sitter inte bekvämt i en så hon får sitta i baksäte med en *barnstol som höjer henne bara* en sån menar jag

https://www.biltema.se/bil---mc/bilinte … 2000031776

Hon sitter på en sån.

så du kan ha 2 barnstolar, riktiga barnstolar för dom andra och en sån där för din 5 åring. Då behöver du inte byta bil till en 7 sittsig eftersom dom är till ifall du har 5 barn^^ borde gå aldeless utmärkt me v70n. Annars som dom andra sagt tidigare köp prius+ 7 sitsig då jag har svårt att hitta bättre exemplar som skulle kunna hålla bättre eller är bättre för miljön. Men jag personligen skulle klara mig skitbra me volvon ananrs me barnstolarna^^

Jag kommer byta till prius+ när ungen 2 kommer, just för att det är smidigare :p

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
panda666
16 augusti 2019 · 4 228 Inlägg

Presidento skrev:

panda666 skrev:

altren skrev:
Vi kommer snart att ha tre barn ålder 5, 2 och 0 år. I nuläget har vi en V70 som funkar bra för två barn, men det börjar ändå bli dags att byta bil och funderar då på om det finns bättre alternativ när man ska in med tre barnstolar.

Hittar framför allt äldre, ca 5 år gamla trådar där många talar varmt om MPV:er (VW Touran/Sharan, Opel Zafira, Seat Alhambra, Ford S-Max, Citroën C4 Grand Picasso) - är det fortfarande bästa valet om man ser rent praktiskt (få plats med barnstolar, få in/ur barn, plats för barnvagn etc)?

Helst skulle jag vilja ha en så miljövänlig bil som möjligt, men det verkar inte heller helt lätt. Ska man ha laddhybrid? Gasbil? Dieselbil kompatibel med HVO100?

Tacksam för tips!

varför ska ni ha 3 barnstolar? 5 åringen kan sitta i ett barnsäte sen sån där som lyfter upp bara, min hatar barnstol och sitter inte bekvämt i en så hon får sitta i baksäte med en *barnstol som höjer henne bara* en sån menar jag

https://www.biltema.se/bil---mc/bilinte … 2000031776

Hon sitter på en sån.

så du kan ha 2 barnstolar, riktiga barnstolar för dom andra och en sån där för din 5 åring. Då behöver du inte byta bil till en 7 sittsig eftersom dom är till ifall du har 5 barn^^ borde gå aldeless utmärkt me v70n. Annars som dom andra sagt tidigare köp prius+ 7 sitsig då jag har svårt att hitta bättre exemplar som skulle kunna hålla bättre eller är bättre för miljön. Men jag personligen skulle klara mig skitbra me volvon ananrs me barnstolarna^^

Jag kommer byta till prius+ när ungen 2 kommer, just för att det är smidigare :p

ja skulle ha sedan även om ja hade 5 barn. Men visst känner man att man vill ha utrymme overkill kör på prius +. bara för guds skull köp inte lancia voyager eller  liknande, hatar verkligen dom där sakerna av all helvete.

altren
16 augusti 2019 · 12 Inlägg

Bara så jag förstår: vad är fördelen med en 7-sits när man har tre barnstolar? Är tanken att man alltid använder den tredje stolsraden (vilket ju då betyder väldigt dåligt bagageutrymme), eller kan man lättare fästa tre barnstolar på andra stolsraden än i t ex en V70 (där jag upplever det som rätt besvärligt)?

altren
16 augusti 2019 · 12 Inlägg

Ivel skrev:

altren skrev:
Bara så jag förstår: vad är fördelen med en 7-sits när man har tre barnstolar? Är tanken att man alltid använder den tredje stolsraden (vilket ju då betyder väldigt dåligt bagageutrymme), eller kan man lättare fästa tre barnstolar på andra stolsraden än i t ex en V70 (där jag upplever det som rätt besvärligt)?

Tanken jag har med en Prius+ gällande utrymmet är att den har tre individuellt skjutbara stolar i baksätet så ni kan placera den äldre i mitten, en vuxen bakom främre passagerarstolen och en bakvänd stol bakomföraren samt en i passagerarsätet fram samt ha ett rymligt bagage för vagn, matkassar osv.
Att försöka ha en bakvänd stol i baksätet och använda stolen framför i en V70 gör att endast femåringen kan köra bilen eftersom det blir så trångt.
Vi har satt vår fyraåring bakvänd fram då passagerarsätet blir obrukbart när barnet blir för tungt för isofixbyglarna och hamnar längre ut på baksätets sittdyna.

Tack, låter ju utmärkt!

Så egentligen är det individuellt skjutbara stolar man vill åt, inte 7-sits per se? För jag ser inget uppenbart behov med en tredje stolsrad (som väl dessutom måste bli rätt trång).

altren
17 augusti 2019 · 12 Inlägg

Hmm, försöker förstå det här med ”miljövänlig” bättre, inte helt lätt.

Prius har väl en vanlig förbränningsmotor som får elassistans och därmed lite lägre utsläpp, men ändå runt 100 g CO2/km vilket väl är som en effektiv dieselbil ungefär?

Nu har ju även mer miljövänlig diesel kommit, t ex HVO100, så skulle man i praktiken inte ligga lägre på CO2-utsläpp (om nu det är bästa måttet att fokusera på) med en modern dieselbil än en Prius+ med bensin och elassistans?

Sen finns ju perspektivet kring ”livscykelutsläpp”, eller vad man nu benämner det, men det har jag förstått framför allt blir relevant om man kollar på rena elbilar där tillverkning/omhändertagande av stort batteri blir en viktig aspekt. Så kanske inte relevant när jag jämför Prius och diesel?

Gas verkar bra ur miljösynpunkt men tveksamt om jag skulle orka hålla på att leta tankställen för det - och är det något man kommer att fortsätta satsa på?

Lockwood
17 augusti 2019 · 394 Inlägg

Jag säger det igen. Kodiaq. Eller varför inte en ny Peugeot 5008? Då med förslagsvis minsta/snålaste motorn. 5008 har de på Garaget så högt prisade "skjutbara" stolarna https://www.blocket.se/uppsala/Peugeot_ … 11&w=3
https://www.blocket.se/stockholm/Peugeo … 11&w=3
https://www.blocket.se/stockholm/Peugeo … 11&w=3
https://www.blocket.se/jonkoping/Peugeo … 11&w=3

Senast redigerat av Lockwood (17 augusti 2019)

altren
17 augusti 2019 · 12 Inlägg

Lockwood skrev:
Jag säger det igen. Kodiaq. Eller varför inte en ny Peugeot 5008? Då med förslagsvis minsta/snålaste motorn. 5008 har de på Garaget så högt prisade "skjutbara" stolarna https://www.blocket.se/uppsala/Peugeot_ … 11&w=3
https://www.blocket.se/stockholm/Peugeo … 11&w=3
https://www.blocket.se/stockholm/Peugeo … 11&w=3
https://www.blocket.se/jonkoping/Peugeo … 11&w=3

Tack, de är ju helt klart snyggare än tidigare nämnda MPV:er och inte så dyra heller. Ska kolla närmare på dem. 5008 verkar främst finnas med bensinmotor, dock, och där finns vad jag vet inga fossilfria alternativ liknande HVO100?

Lockwood
17 augusti 2019 · 394 Inlägg

Enligt detta https://media.peugeot.se/file/59/6/pop- … DLHKC0A0C0 så finns de som diesel, och är då "100% HVO kompatibla". Det kan vara som så att Peugeot pushar mer för bensin än diesel?
En "naken" 130HDi maneull kostar på "kampanj"  268k, med 8-växlad automat 288k. Lastar man på liiite utrustning o prutar en del (7-10%) så hamnar på knappa 300k för en rätt normal utrustad bil (automat). Jag har läst nånstans att de har 5 års (eller 10000 mil, vilket som inträffar först) nybilsgaranti och 3 års fri service. Stämmer detta så borde ju ägande kostnaderna praktiskt taget vara "noll kronor" första 3 åren.

Senast redigerat av Lockwood (17 augusti 2019)

KenthIJ
17 augusti 2019 · 1 429 Inlägg

För de pengarna bör du kunna hitta en riktigt bra Prius+  hybrid / HSD hos Toyota handlare.
(kolla gärna på ”faceliftade” modellen som kom 2015 tror jag, eftersom den är lite bättre isolerad och stötdämpad än föregångaren 2012-14)
Där får du ju även en åttaåring/ 15.000 mil "trygghetsgaranti"  på begagnat.
Toyota hybriderna har ju även låg skatt (360 /år har jag för mig) och Toyota brukar vara måna om sitt goda rykte vad det gäller driftsäkerhet och goodwill.

Hybriderna är ju ganska snåla i bensinförbrukning. Vi har kört vår Prius + HSD /hybrid 2.100 mil på 5.01 blandad körning, sedan vi köpte den 2018-12-10 när vi kollat vid pump ( använder fuelio appen) men... 
CVT automatlådan och drivlinan är ju lite speciella att köra så provkör noga. Gillar man lugn och smidig körning så kan de vara kanon. Rekommenderar absolut att testa.

Vi har en Prius+ 2016/17 som vi är väldigt nöjd med.
Väldigt bekväm och rymlig.
Tre separata säten andra raden bak som är individuellt skjutbara  ( som ”Ivel” skrev i tråden) plus två nedfällbara säten i tredje raden.(vi har dock tagit bort tredje sätesraden till förmån för mer lastutrymme)

Lockwood
17 augusti 2019 · 394 Inlägg

Peugeot 5008 -19 CO2 106-109 g/km enligt NEDC, ca 147 g/km enligt WLTP
Prius+ -19 CO2 106 g/km, framgår ej enligt vilken "metod" detta mätts. Jag gissar dock på WLTP, men jag kan ha helt fel. Enligt WLTP drar Peugeot ca 0.57/mil, om det är en diesel, samma för Prius 0.46/mil bensin.

Om rätt skall vara rätt o en Prius+ släpper ut 106 g/km och Kodiaq 153 g/km, allt enligt samma mätmetod, så släpper Kodiaq ut drygt 44% mer.

Senast redigerat av Lockwood (17 augusti 2019)

M123
18 augusti 2019 · 962 Inlägg

Ivel skrev:

altren skrev:
Hmm, försöker förstå det här med ”miljövänlig” bättre, inte helt lätt.

Prius har väl en vanlig förbränningsmotor som får elassistans och därmed lite lägre utsläpp, men ändå runt 100 g CO2/km vilket väl är som en effektiv dieselbil ungefär?

Nu har ju även mer miljövänlig diesel kommit, t ex HVO100, så skulle man i praktiken inte ligga lägre på CO2-utsläpp (om nu det är bästa måttet att fokusera på) med en modern dieselbil än en Prius+ med bensin och elassistans?

Sen finns ju perspektivet kring ”livscykelutsläpp”, eller vad man nu benämner det, men det har jag förstått framför allt blir relevant om man kollar på rena elbilar där tillverkning/omhändertagande av stort batteri blir en viktig aspekt. Så kanske inte relevant när jag jämför Prius och diesel?

Gas verkar bra ur miljösynpunkt men tveksamt om jag skulle orka hålla på att leta tankställen för det - och är det något man kommer att fortsätta satsa på?

Co2 utsläpp är en aspekt när vi tänker miljö, nox är en annan och en dieselbil släpper i regel ut högre halter av detta.
En tung suv som Kodiaq förbrukar i sitt snålaste bensinutförande, med den inte sällan omnämnda 1.4tsi, 6.8l/100km eller 153g CO2 eller 55% mer än en Prius+.
Sedan tillkommer de där trasiga delarna som folkvagnsägare får byta oftare än Priusägarna och de beryktade verkstäderna samt garantierna.
Jag har även moraliska betänkligheter kring VAG-koncernen som sådan med dieselgate, rökande makaker och dsg-gate att jag aldrig i mitt liv kan tänka mig att stötta denna koncern genom att köpa deras produkter.
Sedan finns det andra, företrädesvis vag ägare, som har andra åsikter än mina, fackpressens samt olika nyhetsrapporteringar.
(Jag förutspår att efter det här inlägget kommer det att skrivas om hur bra vag är samt hur fel det är av mig att tycka annorlunda och hur uttjatat ämnet är samt inte sällan med en gnutta "Whataboutism" gällande någon 20 år gammal Toyotamotor eller hur fula och tråkiga Prius är, tyvärr är nivån ofta där.)

En relevant punkt i ett bilägande är väl att formgivningen ska var tilltalande och roligt, då inte roligt för andra utan då en själv.
Sen går det visst bra att äga en Gaswagon och sen helt glömma bort att man haft en sådan. Den var även den en produkt och alster från Vag.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
M123
18 augusti 2019 · 962 Inlägg

Ivel skrev:

M123 skrev:

Ivel skrev:

Co2 utsläpp är en aspekt när vi tänker miljö, nox är en annan och en dieselbil släpper i regel ut högre halter av detta.
En tung suv som Kodiaq förbrukar i sitt snålaste bensinutförande, med den inte sällan omnämnda 1.4tsi, 6.8l/100km eller 153g CO2 eller 55% mer än en Prius+.
Sedan tillkommer de där trasiga delarna som folkvagnsägare får byta oftare än Priusägarna och de beryktade verkstäderna samt garantierna.
Jag har även moraliska betänkligheter kring VAG-koncernen som sådan med dieselgate, rökande makaker och dsg-gate att jag aldrig i mitt liv kan tänka mig att stötta denna koncern genom att köpa deras produkter.
Sedan finns det andra, företrädesvis vag ägare, som har andra åsikter än mina, fackpressens samt olika nyhetsrapporteringar.
(Jag förutspår att efter det här inlägget kommer det att skrivas om hur bra vag är samt hur fel det är av mig att tycka annorlunda och hur uttjatat ämnet är samt inte sällan med en gnutta "Whataboutism" gällande någon 20 år gammal Toyotamotor eller hur fula och tråkiga Prius är, tyvärr är nivån ofta där.)

En relevant punkt i ett bilägande är väl att formgivningen ska var tilltalande och roligt, då inte roligt för andra utan då en själv.
Sen går det visst bra att äga en Gaswagon och sen helt glömma bort att man haft en sådan. Den var även den en produkt och alster från Vag.

Hur menar du glömt?

"Jag har även moraliska betänkligheter kring VAG-koncernen som sådan med dieselgate, rökande makaker och dsg-gate att jag aldrig i mitt liv kan tänka mig att stötta denna koncern genom att köpa deras produkter."

Dom moraliska betänkligheterna gick så långt som till just punkten.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
altren
18 augusti 2019 · 12 Inlägg

Om man kastar in laddhybrid i leken då? Tänker att majoriteten av våra resor är korta nog för att hamna inom räckvidden för t ex en Passat GTE. Då är man iofs tillbaka till samma problematik som i vår V70 (svårt få plats med tre barnstolar). Verkar vara dåligt med alternativ även där?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang