Köpråd: miljövänlig bil med bra plats för tre barnstolar

altren
16 augusti · 12 Inlägg
#1

Vi kommer snart att ha tre barn ålder 5, 2 och 0 år. I nuläget har vi en V70 som funkar bra för två barn, men det börjar ändå bli dags att byta bil och funderar då på om det finns bättre alternativ när man ska in med tre barnstolar.

Hittar framför allt äldre, ca 5 år gamla trådar där många talar varmt om MPV:er (VW Touran/Sharan, Opel Zafira, Seat Alhambra, Ford S-Max, Citroën C4 Grand Picasso) - är det fortfarande bästa valet om man ser rent praktiskt (få plats med barnstolar, få in/ur barn, plats för barnvagn etc)?

Helst skulle jag vilja ha en så miljövänlig bil som möjligt, men det verkar inte heller helt lätt. Ska man ha laddhybrid? Gasbil? Dieselbil kompatibel med HVO100?

Tacksam för tips!

Ivel
16 augusti · 623 Inlägg
#2

Tesla Model X är rymlig och miljösnäll.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Lockwood
16 augusti · 394 Inlägg
#3

Med tanke på att TS har en 5-7 år gammal V70 så kan han säkert hitta nån skum Model X ungefär lika gammal som den han har nu men med en prislapp på ca 500k

altren
16 augusti · 12 Inlägg
#4

Tack! Glömde nämna att det finns en smärtgräns prismässigt också på 250-300k, så Model X går tyvärr bort.

Ivel
16 augusti · 623 Inlägg
#5

altren skrev:
Tack! Glömde nämna att det finns en smärtgräns prismässigt också på 250-300k, så Model X går tyvärr bort.

Okej.
Då skulle jag som har enbart goda erfarenheter av Prius prova en Prius+.
Samma driftsäkerhet som Prius fast gott om utrymme samt lite mindre busskänsla än de MPV du nämnde.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Lockwood
16 augusti · 394 Inlägg
#6

Fast fulare o tråkigare bil än Prius med eller utan plus får man leta efter. Länge. Men eftersom varken körglädje eller utseende är prioriterat så why not? Jag har personligen kört Prius i ca 1 vecka, en helt ny från 2017 som jag fick som hyrbil via jobbet på ett uppdrag utomlands, det var ingen höjdare men ”företagets miljöpolicy” fick styra den gången.

Lockwood
16 augusti · 394 Inlägg
#7

Jag tycker du ska kika på nåt mer traditionellt. Skoda Kodiaq finns som 7-sittsig, du borde kunna hitta en 2-3 år gammal med ca 5000-8000 mil på mätaren för 300k.

altren
16 augusti · 12 Inlägg
#8

Ivel skrev:

altren skrev:
Tack! Glömde nämna att det finns en smärtgräns prismässigt också på 250-300k, så Model X går tyvärr bort.

Okej.
Då skulle jag som har enbart goda erfarenheter av Prius prova en Prius+.
Samma driftsäkerhet som Prius fast gott om utrymme samt lite mindre busskänsla än de MPV du nämnde.

Tack, den har jag också varit intresserad av. Blir den rymligare/mer praktisk än en V70 när det gäller barnstolar etc?

panda666
16 augusti · 3 076 Inlägg
#9

altren skrev:
Vi kommer snart att ha tre barn ålder 5, 2 och 0 år. I nuläget har vi en V70 som funkar bra för två barn, men det börjar ändå bli dags att byta bil och funderar då på om det finns bättre alternativ när man ska in med tre barnstolar.

Hittar framför allt äldre, ca 5 år gamla trådar där många talar varmt om MPV:er (VW Touran/Sharan, Opel Zafira, Seat Alhambra, Ford S-Max, Citroën C4 Grand Picasso) - är det fortfarande bästa valet om man ser rent praktiskt (få plats med barnstolar, få in/ur barn, plats för barnvagn etc)?

Helst skulle jag vilja ha en så miljövänlig bil som möjligt, men det verkar inte heller helt lätt. Ska man ha laddhybrid? Gasbil? Dieselbil kompatibel med HVO100?

Tacksam för tips!

varför ska ni ha 3 barnstolar? 5 åringen kan sitta i ett barnsäte sen sån där som lyfter upp bara, min hatar barnstol och sitter inte bekvämt i en så hon får sitta i baksäte med en *barnstol som höjer henne bara* en sån menar jag

https://www.biltema.se/bil---mc/bilinte … 2000031776

Hon sitter på en sån.

så du kan ha 2 barnstolar, riktiga barnstolar för dom andra och en sån där för din 5 åring. Då behöver du inte byta bil till en 7 sittsig eftersom dom är till ifall du har 5 barn^^ borde gå aldeless utmärkt me v70n. Annars som dom andra sagt tidigare köp prius+ 7 sitsig då jag har svårt att hitta bättre exemplar som skulle kunna hålla bättre eller är bättre för miljön. Men jag personligen skulle klara mig skitbra me volvon ananrs me barnstolarna^^

Presidento Of World
16 augusti · 2 558 Inlägg
#10

panda666 skrev:

altren skrev:
Vi kommer snart att ha tre barn ålder 5, 2 och 0 år. I nuläget har vi en V70 som funkar bra för två barn, men det börjar ändå bli dags att byta bil och funderar då på om det finns bättre alternativ när man ska in med tre barnstolar.

Hittar framför allt äldre, ca 5 år gamla trådar där många talar varmt om MPV:er (VW Touran/Sharan, Opel Zafira, Seat Alhambra, Ford S-Max, Citroën C4 Grand Picasso) - är det fortfarande bästa valet om man ser rent praktiskt (få plats med barnstolar, få in/ur barn, plats för barnvagn etc)?

Helst skulle jag vilja ha en så miljövänlig bil som möjligt, men det verkar inte heller helt lätt. Ska man ha laddhybrid? Gasbil? Dieselbil kompatibel med HVO100?

Tacksam för tips!

varför ska ni ha 3 barnstolar? 5 åringen kan sitta i ett barnsäte sen sån där som lyfter upp bara, min hatar barnstol och sitter inte bekvämt i en så hon får sitta i baksäte med en *barnstol som höjer henne bara* en sån menar jag

https://www.biltema.se/bil---mc/bilinte … 2000031776

Hon sitter på en sån.

så du kan ha 2 barnstolar, riktiga barnstolar för dom andra och en sån där för din 5 åring. Då behöver du inte byta bil till en 7 sittsig eftersom dom är till ifall du har 5 barn^^ borde gå aldeless utmärkt me v70n. Annars som dom andra sagt tidigare köp prius+ 7 sitsig då jag har svårt att hitta bättre exemplar som skulle kunna hålla bättre eller är bättre för miljön. Men jag personligen skulle klara mig skitbra me volvon ananrs me barnstolarna^^

Jag kommer byta till prius+ när ungen 2 kommer, just för att det är smidigare :p

Presidento saknar signatur
panda666
16 augusti · 3 076 Inlägg
#11

Presidento skrev:

panda666 skrev:

altren skrev:
Vi kommer snart att ha tre barn ålder 5, 2 och 0 år. I nuläget har vi en V70 som funkar bra för två barn, men det börjar ändå bli dags att byta bil och funderar då på om det finns bättre alternativ när man ska in med tre barnstolar.

Hittar framför allt äldre, ca 5 år gamla trådar där många talar varmt om MPV:er (VW Touran/Sharan, Opel Zafira, Seat Alhambra, Ford S-Max, Citroën C4 Grand Picasso) - är det fortfarande bästa valet om man ser rent praktiskt (få plats med barnstolar, få in/ur barn, plats för barnvagn etc)?

Helst skulle jag vilja ha en så miljövänlig bil som möjligt, men det verkar inte heller helt lätt. Ska man ha laddhybrid? Gasbil? Dieselbil kompatibel med HVO100?

Tacksam för tips!

varför ska ni ha 3 barnstolar? 5 åringen kan sitta i ett barnsäte sen sån där som lyfter upp bara, min hatar barnstol och sitter inte bekvämt i en så hon får sitta i baksäte med en *barnstol som höjer henne bara* en sån menar jag

https://www.biltema.se/bil---mc/bilinte … 2000031776

Hon sitter på en sån.

så du kan ha 2 barnstolar, riktiga barnstolar för dom andra och en sån där för din 5 åring. Då behöver du inte byta bil till en 7 sittsig eftersom dom är till ifall du har 5 barn^^ borde gå aldeless utmärkt me v70n. Annars som dom andra sagt tidigare köp prius+ 7 sitsig då jag har svårt att hitta bättre exemplar som skulle kunna hålla bättre eller är bättre för miljön. Men jag personligen skulle klara mig skitbra me volvon ananrs me barnstolarna^^

Jag kommer byta till prius+ när ungen 2 kommer, just för att det är smidigare :p

ja skulle ha sedan även om ja hade 5 barn. Men visst känner man att man vill ha utrymme overkill kör på prius +. bara för guds skull köp inte lancia voyager eller  liknande, hatar verkligen dom där sakerna av all helvete.

altren
16 augusti · 12 Inlägg
#12

Bara så jag förstår: vad är fördelen med en 7-sits när man har tre barnstolar? Är tanken att man alltid använder den tredje stolsraden (vilket ju då betyder väldigt dåligt bagageutrymme), eller kan man lättare fästa tre barnstolar på andra stolsraden än i t ex en V70 (där jag upplever det som rätt besvärligt)?

Ivel
16 augusti · 623 Inlägg
#13

altren skrev:
Bara så jag förstår: vad är fördelen med en 7-sits när man har tre barnstolar? Är tanken att man alltid använder den tredje stolsraden (vilket ju då betyder väldigt dåligt bagageutrymme), eller kan man lättare fästa tre barnstolar på andra stolsraden än i t ex en V70 (där jag upplever det som rätt besvärligt)?

Tanken jag har med en Prius+ gällande utrymmet är att den har tre individuellt skjutbara stolar i baksätet så ni kan placera den äldre i mitten, en vuxen bakom främre passagerarstolen och en bakvänd stol bakomföraren samt en i passagerarsätet fram samt ha ett rymligt bagage för vagn, matkassar osv.
Att försöka ha en bakvänd stol i baksätet och använda stolen framför i en V70 gör att endast femåringen kan köra bilen eftersom det blir så trångt.
Vi har satt vår fyraåring bakvänd fram då passagerarsätet blir obrukbart när barnet blir för tungt för isofixbyglarna och hamnar längre ut på baksätets sittdyna.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
altren
16 augusti · 12 Inlägg
#14

Ivel skrev:

altren skrev:
Bara så jag förstår: vad är fördelen med en 7-sits när man har tre barnstolar? Är tanken att man alltid använder den tredje stolsraden (vilket ju då betyder väldigt dåligt bagageutrymme), eller kan man lättare fästa tre barnstolar på andra stolsraden än i t ex en V70 (där jag upplever det som rätt besvärligt)?

Tanken jag har med en Prius+ gällande utrymmet är att den har tre individuellt skjutbara stolar i baksätet så ni kan placera den äldre i mitten, en vuxen bakom främre passagerarstolen och en bakvänd stol bakomföraren samt en i passagerarsätet fram samt ha ett rymligt bagage för vagn, matkassar osv.
Att försöka ha en bakvänd stol i baksätet och använda stolen framför i en V70 gör att endast femåringen kan köra bilen eftersom det blir så trångt.
Vi har satt vår fyraåring bakvänd fram då passagerarsätet blir obrukbart när barnet blir för tungt för isofixbyglarna och hamnar längre ut på baksätets sittdyna.

Tack, låter ju utmärkt!

Så egentligen är det individuellt skjutbara stolar man vill åt, inte 7-sits per se? För jag ser inget uppenbart behov med en tredje stolsrad (som väl dessutom måste bli rätt trång).

Ivel
16 augusti · 623 Inlägg
#15

altren skrev:

Ivel skrev:

altren skrev:
Bara så jag förstår: vad är fördelen med en 7-sits när man har tre barnstolar? Är tanken att man alltid använder den tredje stolsraden (vilket ju då betyder väldigt dåligt bagageutrymme), eller kan man lättare fästa tre barnstolar på andra stolsraden än i t ex en V70 (där jag upplever det som rätt besvärligt)?

Tanken jag har med en Prius+ gällande utrymmet är att den har tre individuellt skjutbara stolar i baksätet så ni kan placera den äldre i mitten, en vuxen bakom främre passagerarstolen och en bakvänd stol bakomföraren samt en i passagerarsätet fram samt ha ett rymligt bagage för vagn, matkassar osv.
Att försöka ha en bakvänd stol i baksätet och använda stolen framför i en V70 gör att endast femåringen kan köra bilen eftersom det blir så trångt.
Vi har satt vår fyraåring bakvänd fram då passagerarsätet blir obrukbart när barnet blir för tungt för isofixbyglarna och hamnar längre ut på baksätets sittdyna.

Tack, låter ju utmärkt!

Så egentligen är det individuellt skjutbara stolar man vill åt, inte 7-sits per se? För jag ser inget uppenbart behov med en tredje stolsrad (som väl dessutom måste bli rätt trång).

Jag ser det som att det är ett väl tilltaget bakre benutrymme man vill åt, vilket det blir i Prius+ när stolarna är i bakersta läget och fortfarande finns ett rymligt bagageutrymme, samt gärna en lite högre bil för att göra i och urstigning när man hjälper de små enklare med de högre dörrgångarna.
Du tänker rätt, en extra stolsrad är onödigt tycker jag också.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
altren
17 augusti · 12 Inlägg
#16

Hmm, försöker förstå det här med ”miljövänlig” bättre, inte helt lätt.

Prius har väl en vanlig förbränningsmotor som får elassistans och därmed lite lägre utsläpp, men ändå runt 100 g CO2/km vilket väl är som en effektiv dieselbil ungefär?

Nu har ju även mer miljövänlig diesel kommit, t ex HVO100, så skulle man i praktiken inte ligga lägre på CO2-utsläpp (om nu det är bästa måttet att fokusera på) med en modern dieselbil än en Prius+ med bensin och elassistans?

Sen finns ju perspektivet kring ”livscykelutsläpp”, eller vad man nu benämner det, men det har jag förstått framför allt blir relevant om man kollar på rena elbilar där tillverkning/omhändertagande av stort batteri blir en viktig aspekt. Så kanske inte relevant när jag jämför Prius och diesel?

Gas verkar bra ur miljösynpunkt men tveksamt om jag skulle orka hålla på att leta tankställen för det - och är det något man kommer att fortsätta satsa på?

Lockwood
17 augusti · 394 Inlägg
#17

Jag säger det igen. Kodiaq. Eller varför inte en ny Peugeot 5008? Då med förslagsvis minsta/snålaste motorn. 5008 har de på Garaget så högt prisade "skjutbara" stolarna https://www.blocket.se/uppsala/Peugeot_ … 11&w=3
https://www.blocket.se/stockholm/Peugeo … 11&w=3
https://www.blocket.se/stockholm/Peugeo … 11&w=3
https://www.blocket.se/jonkoping/Peugeo … 11&w=3

Senast redigerat av Lockwood (17 augusti )

altren
17 augusti · 12 Inlägg
#18

Lockwood skrev:
Jag säger det igen. Kodiaq. Eller varför inte en ny Peugeot 5008? Då med förslagsvis minsta/snålaste motorn. 5008 har de på Garaget så högt prisade "skjutbara" stolarna https://www.blocket.se/uppsala/Peugeot_ … 11&w=3
https://www.blocket.se/stockholm/Peugeo … 11&w=3
https://www.blocket.se/stockholm/Peugeo … 11&w=3
https://www.blocket.se/jonkoping/Peugeo … 11&w=3

Tack, de är ju helt klart snyggare än tidigare nämnda MPV:er och inte så dyra heller. Ska kolla närmare på dem. 5008 verkar främst finnas med bensinmotor, dock, och där finns vad jag vet inga fossilfria alternativ liknande HVO100?

Lockwood
17 augusti · 394 Inlägg
#19

Enligt detta https://media.peugeot.se/file/59/6/pop- … DLHKC0A0C0 så finns de som diesel, och är då "100% HVO kompatibla". Det kan vara som så att Peugeot pushar mer för bensin än diesel?
En "naken" 130HDi maneull kostar på "kampanj"  268k, med 8-växlad automat 288k. Lastar man på liiite utrustning o prutar en del (7-10%) så hamnar på knappa 300k för en rätt normal utrustad bil (automat). Jag har läst nånstans att de har 5 års (eller 10000 mil, vilket som inträffar först) nybilsgaranti och 3 års fri service. Stämmer detta så borde ju ägande kostnaderna praktiskt taget vara "noll kronor" första 3 åren.

Senast redigerat av Lockwood (17 augusti )

KenthIJ
17 augusti · 566 Inlägg
#20

För de pengarna bör du kunna hitta en riktigt bra Prius+  hybrid / HSD hos Toyota handlare.
(kolla gärna på ”faceliftade” modellen som kom 2015 tror jag, eftersom den är lite bättre isolerad och stötdämpad än föregångaren 2012-14)
Där får du ju även en åttaåring/ 15.000 mil "trygghetsgaranti"  på begagnat.
Toyota hybriderna har ju även låg skatt (360 /år har jag för mig) och Toyota brukar vara måna om sitt goda rykte vad det gäller driftsäkerhet och goodwill.

Hybriderna är ju ganska snåla i bensinförbrukning. Vi har kört vår Prius + HSD /hybrid 2.100 mil på 5.01 blandad körning, sedan vi köpte den 2018-12-10 när vi kollat vid pump ( använder fuelio appen) men... 
CVT automatlådan och drivlinan är ju lite speciella att köra så provkör noga. Gillar man lugn och smidig körning så kan de vara kanon. Rekommenderar absolut att testa.

Vi har en Prius+ 2016/17 som vi är väldigt nöjd med.
Väldigt bekväm och rymlig.
Tre separata säten andra raden bak som är individuellt skjutbara  ( som ”Ivel” skrev i tråden) plus två nedfällbara säten i tredje raden.(vi har dock tagit bort tredje sätesraden till förmån för mer lastutrymme)

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang