Trasig hasplåt, besiktning

Cuefa Kungen av dagspendlande.
26 augusti · 1 670 Inlägg
#21

caromania skrev:

Cuefa skrev:

caromania skrev:
Ta bort skiten.

Den sitter där av en anledning. Varför inte fixa den om det "bara" är en spricka i den?

Vilken är anledningen? Jag vet - och det är inte för ljuddämpning. "Hasplåten" som den benämns här sitter där av två anledningar. För det första för att skydda undersidan av motorrum och framvagn mot smuts och vatten. Den andra anledningen är att luftmotståndet bör påverkas negativt av att den inte sitter där.

Jag har kört utan plastsjoket i ca10 år. Min motor är inte i sämre skick undertill. Ingen ytterligare rost har framkommit och bilen uppträder exakt lika vad gäller bränsleförbrukning och annat som kan tänkas påverkas av ett påstått ökat luftmotstånd. En bonus är att jag slipper åka runt med ett glappande, trasigt skydd som bara samlar skit på ovansidan. Dessutom så är min lekmannamässigt ställda teori att jag får betydligt mer ventilation runt turbo och motor generellt.

Ok, då är det bara idioti från biltillverkarens sida att montera dessa på i stort sett samtliga bilar.

Bara så jag förstår detta rätt - din teori är alltså bättre än biltillverkarnas?
Hur som, det är fritt - både för trådskaparen och dig - att köra med eller utan detta skydd, bilen blir ju inte akut okörbar utan skyddet.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
RitPer
26 augusti · 49 Inlägg
#22

Får tacka för engagemanget kring skyddets vara eller icke vara.

Jag kollade lite på bildelsbasen, där det för övrigt ligger under kategorin "Hasplåt", så verkar det finnas för ca 300.

Lutar åt att jag köper en där och låter verkstaden sätta dit vid nästa service.

Noterade även att de bilar som hade det bästa utrustningspaketet hade en större hasplåt som täcker en större yta. Kanske för att öka ljuddämpningen på de "lyxigare" varianterna? Vad vet jag.

Senast redigerat av RitPer (26 augusti )

Cuefa Kungen av dagspendlande.
26 augusti · 1 670 Inlägg
#23

Det kan ha med storlek (och bränslesort) på motor att göra.
På VAG har oftast dieslarna större skydd, ofta med ljuddämpande material på ovansidan/mot motorn, just för att dämpa motorljuden. Det är, oavsett vad Caromania och andra tror, den främsta anledningen till att dessa skydd sitter där.
Att de stänger ute fukt och smuts från omgivningen samt (ibland, ibland inte) verkar positivt för aerodynamik är en bonus men inte den primära anledningen till att de sitter där.
Kollar man på äldre t.ex Passat och Golf kan man se att bensinmotorerna har en pytteliten läpp i framkant, kanske 25-30cm från stötfångaren och bakåt medan dieslarna hade en fullstor ljuddämpning, som dessutom ofta hade ytterligare en del som sträckte sig bak under växellådan (på de bilar som hade längsmonterad motor).

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
RitPer
26 augusti · 49 Inlägg
#24

Cuefa skrev:
Det kan ha med storlek (och bränslesort) på motor att göra.
På VAG har oftast dieslarna större skydd, ofta med ljuddämpande material på ovansidan/mot motorn, just för att dämpa motorljuden. Det är, oavsett vad Caromania och andra tror, den främsta anledningen till att dessa skydd sitter där.
Att de stänger ute fukt och smuts från omgivningen samt (ibland, ibland inte) verkar positivt för aerodynamik är en bonus men inte den primära anledningen till att de sitter där.
Kollar man på äldre t.ex Passat och Golf kan man se att bensinmotorerna har en pytteliten läpp i framkant, kanske 25-30cm från stötfångaren och bakåt medan dieslarna hade en fullstor ljuddämpning, som dessutom ofta hade ytterligare en del som sträckte sig bak under växellådan (på de bilar som hade längsmonterad motor).

Tack för svar.

Fick för mig att det var samma motor som min men kanske såg fel.

Blir ju sugen på att montera en sån istället men låter nog bli. Får bli en likadan som jag så jag vet att det passar. Detta är en bil från VAG så det du säger verkar stämma på min i alla fall.

zzr9409209
26 augusti · 74 Inlägg
#25

Och att det är ett elende när man ska byta olja,skruvar som inte drar när skiten ska dit igen...

Richtenb
28 augusti · 1 318 Inlägg
#26

Rost och stänk/stenskydd är ju det enda plastkåpan är bra för. Ibland inte ens för det eftersom den kan stänga in fukt istället. Men bromsrör håller definitivt längre med kåpa än utan. Övrigt är det knappast nån skillnad på

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang