Bensinkvalitet, inblandning etanol etc. 95, 98, 99oktan. Vad vet vi?

caromania Forummoderator
27 augusti 2019 · 9 296 Inlägg

Detta är ju uppe på tapeten ibland och jag tänkte att vi kunde försöka samla vad vi vet. Hur är det med inblandning av etanol t ex? Är det 5% året runt? Skiljer det mellan olika bensinbolag? Skiljer det mellan 95 och 98 oktan? Hur är det med V-power nu för tiden? Finns det kvar? Är det lika mycket etanol där?

Det vore trevligt med alla tankar ni har. Inte bara vad man vet, för det mesta är såklart omöjligt att veta och det blir lätt Urban Myth av "hur det är". Men ändå, vad är era erfarenheter mellan bensinbolagen? Vad tror vi? Vad vet vi?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Skitungen
27 augusti 2019 · 199 Inlägg

Är det inte 15% bensin i etanolen på sommaren och 25% på vintern?

caromania Forummoderator
27 augusti 2019 · 9 296 Inlägg

Skitungen skrev:
Är det inte 15% bensin i etanolen på sommaren och 25% på vintern?

Naäääeee..? Jag har hört 5% men jag har faktiskt ingen aning. Står säkert på bensinbolagens hemsidor men jag är ju lat så...

Hur är det med V-power? Nån som tankar det numera?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
zleepy Trucker
27 augusti 2019 · 1 391 Inlägg

Skitungen skrev:
Är det inte 15% bensin i etanolen på sommaren och 25% på vintern?

"Dagens bensin är självklart blyfri och innehåller max 5% etanol eller metanol och används som drivmedel av en tredjedel av alla personbilar.

Sedan 2004 innehåller i princip all bensin som säljs upp till 5 % etanol (framställs av förnybara grödor) för att minska åtgången på olja och utsläppen av fossil koldioxid. Bensin får för tillfället innehålla max 5 % etanol eller 3 % metanol med stabiliseringsmedel. Flera biltillverkare godkänner dock upp till 10 % etanol i bensinen. Tack vare att bensinen innehåller alkohol (etanol) blir användningen av K-sprit överflödig."

https://svenskaoljebolaget.se/bensin/

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Christian S
27 augusti 2019 · 4 815 Inlägg

Skitungen skrev:
Är det inte 15% bensin i etanolen på sommaren och 25% på vintern?

jo det ska vara E85 på sommaren och E75 på vintern.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Greenhorn
27 augusti 2019 · 399 Inlägg

Och Etanol96% på Fredagen. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang