Volvo 760 multilink på Volvo 242?

zimpan304
10 september 2019 · 214 Inlägg
#1

Hallå! Satt och funderade lite på om de går att montera 760 multilinkaxeln på Volvo 240? Lär väl inte finnas håls osv men de kan väl inte va helt omöjligt? Någon som har gjort det förut? Tror ni de blir mycket jobb? Skiljer sig upphängningen och allt mycket ifrån 760?

Är en Volvo 242 ifrån 1976 jag funderat att man kunde monterat de på isåfall om man nu vågar ge sig på de :-)

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Steff240
10 september 2019 · 192 Inlägg
#2

Vet inte riktigt hur det ser ut med hjulupphängningen på multilink men 740 med stel axel har iallafall inte samma upphängning som 240 riktigt hmm går ju klart att bygga om men det största problemet är väl att 700-serien har bredare axlar än 240? Kanske montera skärmbreddare? tongue

Edit: spårvidden bak på 240 ska vara 1380 mm, på 740 1460 mm

Senast redigerat av Steff240 (10 september 2019)

zimpan304
10 september 2019 · 214 Inlägg
#3

Steff240 skrev:
Vet inte riktigt hur det ser ut med hjulupphängningen på multilink men 740 med stel axel har iallafall inte samma upphängning som 240 riktigt hmm går ju klart att bygga om men det största problemet är väl att 700-serien har bredare axlar än 240? Kanske montera skärmbreddare? tongue

Trodde nästan de va nått sånt, inte pillat så mycket med just 240 så inte så stor koll på hur själva upphängningen ser ut :p hur mycket skiljer i bredd?

Blir lite fundersam sen hur de blir under besiktning, blir väl ombyggt fordon om man bygger om de där bak va? Eller går de med vanlig reggbess då jag ändå tänkte byta ut motorn också?

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Aronson
10 september 2019 · 863 Inlägg
#4

Multilink ramens infästningar kommer utanför 240 rambalkar och multilinkens spårvidd är bredare än 740ins stela axel.

zimpan304
10 september 2019 · 214 Inlägg
#5

Aronson skrev:
Multilink ramens infästningar kommer utanför 240 rambalkar och multilinkens spårvidd är bredare än 740ins stela axel.

Hmm okej, spårvidden är väl skitsamma egentligen, men känns som de blir mer jobb än va de är lönt :-)

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
volvoqq Lastbilsmekaniker
10 september 2019 · 4 246 Inlägg
#6

zimpan304 skrev:

Aronson skrev:
Multilink ramens infästningar kommer utanför 240 rambalkar och multilinkens spårvidd är bredare än 740ins stela axel.

Hmm okej, spårvidden är väl skitsamma egentligen, men känns som de blir mer jobb än va de är lönt :-)

Du får ta BMW bakaxel istället

zimpan304
11 september 2019 · 214 Inlägg
#7

volvoqq skrev:

zimpan304 skrev:

Aronson skrev:
Multilink ramens infästningar kommer utanför 240 rambalkar och multilinkens spårvidd är bredare än 740ins stela axel.

Hmm okej, spårvidden är väl skitsamma egentligen, men känns som de blir mer jobb än va de är lönt :-)

Du får ta BMW bakaxel istället

Hmmjo men då måste jag väl strula med sfro besiktning osv sen va? Tänkte om 760 multilinkaxeln passade utan nån större ombyggnad så kanske man hade sluppit det :-)

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
volvoqq Lastbilsmekaniker
11 september 2019 · 4 246 Inlägg
#8

zimpan304 skrev:

volvoqq skrev:

zimpan304 skrev:

Hmm okej, spårvidden är väl skitsamma egentligen, men känns som de blir mer jobb än va de är lönt :-)

Du får ta BMW bakaxel istället

Hmmjo men då måste jag väl strula med sfro besiktning osv sen va? Tänkte om 760 multilinkaxeln passade utan nån större ombyggnad så kanske man hade sluppit det :-)

Du hade nog åkt på det ändå wink

simlar
11 september 2019 · 4 222 Inlägg
#9

Du vill slippa SFRO-reg men funderar på att bygga dit multilink-bakaxeln, hur tänker du där?

Enda axeln som är stadigare som är bolt-on är en 1031 från en nyare 240.
Dom håller bra, finns flertalet 500hk 240 med 1031-axeln.

240 med 1031 och ventilerade skivor fram är godkänd för 225hk/275Nm och räcker då att bara regga motorbyte om du har en motor med katalysator och är inom effektgränserna.

zimpan304
11 september 2019 · 214 Inlägg
#10

simlar skrev:
Du vill slippa SFRO-reg men funderar på att bygga dit multilink-bakaxeln, hur tänker du där?

Enda axeln som är stadigare som är bolt-on är en 1031 från en nyare 240.
Dom håller bra, finns flertalet 500hk 240 med 1031-axeln.

240 med 1031 och ventilerade skivor fram är godkänd för 225hk/275Nm och räcker då att bara regga motorbyte om du har en motor med katalysator och är inom effektgränserna.

Ja de va väl de jag inte visste hur de såg ut med infästningar osv och hur de blev, va mer en fundering bara wink

Jo dedär har jag koll på så får väl köra på det helt enkelt

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang