Köpråd

masen_54
22 september 2019 · 68 Inlägg

Ska åka och titta på 2 st v40 idag och skulle vilja ha lite hjälp från er experter.
Den första är en v40 T4 - 99 automat, gått 24000 mil Nybesiktad förra veckan.
Den andra är en v40 2,0 T - 03, gått 35000 mil Besiktad för 6 månader sedan.
Är den ena bättre än den andra, tänkte även på miltalen och växellådor.
utseendemässigt i karossen är dom nog likvärdiga.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 september 2019 · 17 477 Inlägg

Viss skillnad i mil och ha koll på kommande kamremsbyte.
03:an är en fas2 vilket är bra.

På en sådan gammal bil är skicket som helhet helt avgörande. Har inte hört att automaten skulle strula på T4:an så valet är nog upp till dig. Kolla rosten!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
masen_54
22 september 2019 · 68 Inlägg

Kamremmar är bytt på båda och naturligtvis smårost på båda, jag tänkte nog mest på miltalen och skillnad i årsmodell. jag som är gammal behöver ju ingen värstingbil men automat är ju skönt och 99:an har även drag.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 september 2019 · 17 477 Inlägg

masen_54 skrev:
Kamremmar är bytt på båda och naturligtvis smårost på båda, jag tänkte nog mest på miltalen och skillnad i årsmodell. jag som är gammal behöver ju ingen värstingbil men automat är ju skönt och 99:an har även drag.

Då är det väl det vanliga som gäller: Kolla AC, och all annan elektronik fungerar, att bilen känns ok att köra helt enkelt. Se så motorlampa, airbaglampa och ABS-lampa lyser med tändningen på.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
22 september 2019 · 5 836 Inlägg

Kolla framför allt att automatlådan driver som den skall och att vätskan är röd och fin och inte svartbränd

masen_54
22 september 2019 · 68 Inlägg

Var och köpte 99:an idag, allting verkar bra. Sitter 17 tums fälgar på och jag tycker den är väldigt stötig, blir det bättre om jag sätter på ett par 15 tums original? sedan satt det ett sportluftfilter monterat, är det bättre om jag sätter tillbaka original luftburk? Mvh Lars

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 september 2019 · 17 477 Inlägg

masen_54 skrev:
Var och köpte 99:an idag, allting verkar bra. Sitter 17 tums fälgar på och jag tycker den är väldigt stötig, blir det bättre om jag sätter på ett par 15 tums original? sedan satt det ett sportluftfilter monterat, är det bättre om jag sätter tillbaka original luftburk? Mvh Lars

Sätt tillbaka original luftburk. Bilen mår bättre och blir troligen piggare. Och ja: originalfälgar/däck så blir den säkerligen trevligare att ratta dessutom. Ju större fälgar ju mer sliter det på lådan. Den blir nog lite kvickare med mindre hjul.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
masen_54
23 september 2019 · 68 Inlägg

Tack så hemskt mycket för alla svar. Ni är bäst. Mvh Lars

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang