Sprutdamm och klarlack

Golfman
24 september 2019 · 19 Inlägg

Hej!

Håller på och lackar om min ena framdörr och en lite bakom en bakdörr . Har lagat rost, spacklat och slipat.

Har nu 2 frågor:

1. Om det blir overspray och sprutdamm när jag sprayar basfärgen (kulören) (vilket det ju kommer bli, trots en smygande maskering med vikta, rundade a4-ark): måste/kan jag våtslipa ner detta INNAN jag lägger klarlack eller kommer klarlacken liksom "blanda bort" sprutdammet?

2. Hur länge KAN jag vänta innan jag lägger klarlack efter jag lagt basen? MÅSTE det vara efter nån timme eller kan jag vänta några dagar (mer?), så länge jag bara håller rent med silikonborttagare, takrag...?

VÄLDIGT tacksam för svar!

/Golfman

zzr9409209
24 september 2019 · 716 Inlägg

Tar fråga 2 först,du bör lägga klarlacken "rätt snart", och INTE röra basen med cilicone eller klibbduk....
Fråga 1: lite svårt att svara på om du kan våtslipa utan att se hur det ser ut, vad la du basen på för underlag? Jag lägger basen på "tinnerskvalp":Lite klarlack och lite lite härdare och MYCKET förtunning, blir tunt som vatten,då har basen lite att lägga sig i när man gör utsprutlack..

Senast redigerat av zzr9409209 (24 september 2019)

Golfman
25 september 2019 · 19 Inlägg

Tack för svar!

Jag är ju inte spec avancerad (ännu i alla fall) och gör detta med sprayburkar (vet om att det inte blir lika bra) så har inte möjlighet till din variant med "thinnerskvalp" - lät ju bra annars.

Så basen ligger på vanlig sprayburkgrundfärg.

Så som sagt: Skulle det funka/måste jag våtslipa för att få bort sprutdamm innan klarlack? (som kommer bli en 2k) ....för nu har jag ju som sagt inte nåt "skvalp" sprutet kan lägga sig i. Har dock lite "skarvthinner", skulle det funka att spraya direkt efter för att ta ner sprutdammet?

Ok, lägga klarlack "rätt snart" - vad innebär det?

Har läst att en del använder takrag innan klarlack, men ska man alltså inte? Varför?


Mvh

zzr9409209
25 september 2019 · 716 Inlägg

Skulle basen vara "torrsprutad" och man drar en klibbduk över basen så kan det bli "ränder" i den,enkelt förklarat..Skulle nog funka med "skarvthinnern" du nämner, men var lite försiktig bara,så att basen inte löser upp sig.Ang,att vänta med att lägga klarlacken är inget man ska sträva efter,inte så kul med klarlacksläpp  senare..Är svårt att ge råd hur man ska göra vid lakering, frågar man 10 st så får man 11 olika svar...Jag har iallafall arbetat som lakerare sen -76 ,även på fritiden, men nu vill man helst slippa....Du kommer att lära dig av misstagen,det gör alla i början...

Golfman
29 september 2019 · 19 Inlägg

Ja, tack för svar igen. Har kommit lite annat emellan här, därav sent inlägg av mig.

Ok, kanske skarvthinner då ja. Och lägga klarlack tämligen snart så minskar risken för släpp senare.

Ja, man lär sig säkert. Tråkigt bara att göra om när man lagt ner ett jäkla jobb innan...

Golfman
30 september 2019 · 19 Inlägg

Förresten... Hur rädd ska man vara för att lacka med 2k klarlack? Har hört att det är väldigt hälsovådligt...

Räcker det med en halvmask gasmask från Biltema som skydd i ett litet, slutet garage när man lackar?

KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
30 september 2019 · 1 369 Inlägg

Kolla in min projekttråd, där kan du  se hur jag gjorde när jag lackade om min skärmkant och tonade i hop det med resten av skärmen. metallic och klarlack (ganska långt ner i tråden)
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=2

Har även gjort samma jobb på brorsans gamla volvo på huven . det kan du läsa om här
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289881

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
--CHRILLE--
1 oktober 2019 · 23 Inlägg

Golfman skrev:
Förresten... Hur rädd ska man vara för att lacka med 2k klarlack? Har hört att det är väldigt hälsovådligt...

Räcker det med en halvmask gasmask från Biltema som skydd i ett litet, slutet garage när man lackar?

Enligt mig bör man ha respekt för härdlacker, dvs 2-komponentlacker. Precis som du säger är det väldigt farligt, speciellt om man inte skyddar sig ordentligt.

Det som är farligt är isocyanaterna som finns i härdaren. Det är individuell hur mycket isocyanater man klarar av. Vissa får problem redan efter första exponeringen medan andra kan utsättas flertalet gånger innan man får några symptom.

Biltemas gasmask skulle jag aldrig våga använda till lackering då den sitter dåligt och har sunkiga filter. Om man ska lacka med 2k-färg bör man använda minst en bra halvmask med gasfilter A samt partikelfilter P3. Tänk även på att skydda resten av kroppen då man även kan få problem via hudexponering så använd gärna tätsittande skyddsglasögon samt nitrilhandskar för att skydda ögon och händer. Ska man vara riktigt seriös så är det en helmask av bra kvalitet med rätt filter som gäller då man har ett perfekt skydd för hela ansiktet inklusive ögonen. Det är rätt ofta man ser personer lacka med 2k-färg med enbart gasfilter och det är inte bra. De tar inte upp aerosolerna, dvs den fina sprutdimman och det är där en stor del av de giftiga kemikalierna finns.

Att spruta 2k-lacker i ett litet slutet utrymme med enbart halvmask som skydd skulle jag aldrig göra. Knappt ens med helmask. Utomhus är en helt annan sak pga bättre ventilation.

Golfman
2 oktober 2019 · 19 Inlägg

vw_audi skrev:
Kolla in min projekttråd, där kan du  se hur jag gjorde när jag lackade om min skärmkant och tonade i hop det med resten av skärmen. metallic och klarlack (ganska långt ner i tråden)
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=2

Har även gjort samma jobb på brorsans gamla volvo på huven . det kan du läsa om här
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289881

Ja, det  var ett bra jobb du gjort, helt klart.

Då kan man alltså våtslipa utanför området man ska lacka för att sedan polera ihop det efteråt då helt enkelt?

Men jag undrar också om man verkligen ska våtslipa sprutspackel? Lät du det torka länge efter då eller?

Mvh

Golfman
2 oktober 2019 · 19 Inlägg

--CHRILLE-- skrev:

Golfman skrev:
Förresten... Hur rädd ska man vara för att lacka med 2k klarlack? Har hört att det är väldigt hälsovådligt...

Räcker det med en halvmask gasmask från Biltema som skydd i ett litet, slutet garage när man lackar?

Enligt mig bör man ha respekt för härdlacker, dvs 2-komponentlacker. Precis som du säger är det väldigt farligt, speciellt om man inte skyddar sig ordentligt.

Det som är farligt är isocyanaterna som finns i härdaren. Det är individuell hur mycket isocyanater man klarar av. Vissa får problem redan efter första exponeringen medan andra kan utsättas flertalet gånger innan man får några symptom.

Biltemas gasmask skulle jag aldrig våga använda till lackering då den sitter dåligt och har sunkiga filter. Om man ska lacka med 2k-färg bör man använda minst en bra halvmask med gasfilter A samt partikelfilter P3. Tänk även på att skydda resten av kroppen då man även kan få problem via hudexponering så använd gärna tätsittande skyddsglasögon samt nitrilhandskar för att skydda ögon och händer. Ska man vara riktigt seriös så är det en helmask av bra kvalitet med rätt filter som gäller då man har ett perfekt skydd för hela ansiktet inklusive ögonen. Det är rätt ofta man ser personer lacka med 2k-färg med enbart gasfilter och det är inte bra. De tar inte upp aerosolerna, dvs den fina sprutdimman och det är där en stor del av de giftiga kemikalierna finns.

Att spruta 2k-lacker i ett litet slutet utrymme med enbart halvmask som skydd skulle jag aldrig göra. Knappt ens med helmask. Utomhus är en helt annan sak pga bättre ventilation.

Ok, det var ett seriöst och bra svar...! Men oj... nu känner jag ju att jag nu undrar hur jag ska få ihop detta i de lokaler jag har, och med den utrustning jag tänkt ha...

"Vissa får problem" skriver du... Vad är det då för problem, och vad är det för symtom? Kort sagt, vad kan hända om man inandas detta (isocyanaterna, aerosol) eller får det på huden?

Mvh

KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
2 oktober 2019 · 1 369 Inlägg

Golfman skrev:

vw_audi skrev:
Kolla in min projekttråd, där kan du  se hur jag gjorde när jag lackade om min skärmkant och tonade i hop det med resten av skärmen. metallic och klarlack (ganska långt ner i tråden)
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=2

Har även gjort samma jobb på brorsans gamla volvo på huven . det kan du läsa om här
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289881

Ja, det  var ett bra jobb du gjort, helt klart.

Då kan man alltså våtslipa utanför området man ska lacka för att sedan polera ihop det efteråt då helt enkelt?

Men jag undrar också om man verkligen ska våtslipa sprutspackel? Lät du det torka länge efter då eller?

Mvh

Helt rätt man våtslipar ner mycket större yta av klarlacken än man ska lacka. Sedan målar man basfärgen en "bit" och när det är ordentligt torr så lägger man klarlack en "längre bit" ut på det matta området.
och när det har härdat så är det bara att polera ihop.

Våtslipa sprutspackel har jag gjort flera gånger. Jag har använt hagmans sprutspackel. men som alltid så gäller det att det inte finns någon fukt kvar innan du lägger lacken.
När jag höll på med A6:an så var det stekande sol så det dunstade  snabbt :-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
--CHRILLE--
2 oktober 2019 · 23 Inlägg

Golfman skrev:

--CHRILLE-- skrev:

Golfman skrev:
Förresten... Hur rädd ska man vara för att lacka med 2k klarlack? Har hört att det är väldigt hälsovådligt...

Räcker det med en halvmask gasmask från Biltema som skydd i ett litet, slutet garage när man lackar?

Enligt mig bör man ha respekt för härdlacker, dvs 2-komponentlacker. Precis som du säger är det väldigt farligt, speciellt om man inte skyddar sig ordentligt.

Det som är farligt är isocyanaterna som finns i härdaren. Det är individuell hur mycket isocyanater man klarar av. Vissa får problem redan efter första exponeringen medan andra kan utsättas flertalet gånger innan man får några symptom.

Biltemas gasmask skulle jag aldrig våga använda till lackering då den sitter dåligt och har sunkiga filter. Om man ska lacka med 2k-färg bör man använda minst en bra halvmask med gasfilter A samt partikelfilter P3. Tänk även på att skydda resten av kroppen då man även kan få problem via hudexponering så använd gärna tätsittande skyddsglasögon samt nitrilhandskar för att skydda ögon och händer. Ska man vara riktigt seriös så är det en helmask av bra kvalitet med rätt filter som gäller då man har ett perfekt skydd för hela ansiktet inklusive ögonen. Det är rätt ofta man ser personer lacka med 2k-färg med enbart gasfilter och det är inte bra. De tar inte upp aerosolerna, dvs den fina sprutdimman och det är där en stor del av de giftiga kemikalierna finns.

Att spruta 2k-lacker i ett litet slutet utrymme med enbart halvmask som skydd skulle jag aldrig göra. Knappt ens med helmask. Utomhus är en helt annan sak pga bättre ventilation.

Ok, det var ett seriöst och bra svar...! Men oj... nu känner jag ju att jag nu undrar hur jag ska få ihop detta i de lokaler jag har, och med den utrustning jag tänkt ha...

"Vissa får problem" skriver du... Vad är det då för problem, och vad är det för symtom? Kort sagt, vad kan hända om man inandas detta (isocyanaterna, aerosol) eller får det på huden?

Mvh

Om man andas in en större mängd isocyanater kan man få problem med andningen och i bästa fall få ont i bröstet några dagar eller en lindrigare astma, i värsta fall kan man få livslång svår astma eller till och med dö vid hög exponering. Aerosoler är helt enkelt små tunna partiklar i luften, typ samma sak som sprutdimma. Det är alltså färgen som finfördelas av färgsprutan eller burken.

Angående hudproblem så är det främst exem och klåda man får, både pga lösningsmedlen och isocyanaterna som är blandade i färgen.

Det absolut viktigaste att tänka på om man vill hålla på själv med dessa kemikalier är att se till att inte snåla med den personliga skyddsutrustningen och jobba i ett välventilerat utrymme, helst en riktig lackbox eller utomhus.

Golfman
2 oktober 2019 · 19 Inlägg

vw_audi skrev:

Golfman skrev:

vw_audi skrev:
Kolla in min projekttråd, där kan du  se hur jag gjorde när jag lackade om min skärmkant och tonade i hop det med resten av skärmen. metallic och klarlack (ganska långt ner i tråden)
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=2

Har även gjort samma jobb på brorsans gamla volvo på huven . det kan du läsa om här
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289881

Ja, det  var ett bra jobb du gjort, helt klart.

Då kan man alltså våtslipa utanför området man ska lacka för att sedan polera ihop det efteråt då helt enkelt?

Men jag undrar också om man verkligen ska våtslipa sprutspackel? Lät du det torka länge efter då eller?

Mvh

Helt rätt man våtslipar ner mycket större yta av klarlacken än man ska lacka. Sedan målar man basfärgen en "bit" och när det är ordentligt torr så lägger man klarlack en "längre bit" ut på det matta området.
och när det har härdat så är det bara att polera ihop.

Våtslipa sprutspackel har jag gjort flera gånger. Jag har använt hagmans sprutspackel. men som alltid så gäller det att det inte finns någon fukt kvar innan du lägger lacken.
När jag höll på med A6:an så var det stekande sol så det dunstade  snabbt :-)

Ok, men MÅSTE man slipa ner större yta? Bara för att få färgen att fästa bättre eller?

Och vad är acceptabelt att lacka på, vilken kornstorlek (fattar ju att det beror på noggrannhet men) är ok? Våtslip 2000p? Om man nu inte vill köra våtslip, är 500p torrt alldeles för grovt?

Förresten... sprutspackel ja, läste på den burk jag har att man ska ha primer innan men lägger det... trodde sprutspackel funkade som primer också... blir ju ett jäkla mojsande om man haft finspackel men slipat nån yta plåtren och bara vill bättra lite med sprutspackel, då ska man ha på grundfärg/primer, kanske slipa ner den försiktigt och SEDAN på med sprutspackel.... Eller är rekommendationerna på burk överdrivna?

Mvh

Golfman
2 oktober 2019 · 19 Inlägg

--CHRILLE-- skrev:

Golfman skrev:

--CHRILLE-- skrev:

Enligt mig bör man ha respekt för härdlacker, dvs 2-komponentlacker. Precis som du säger är det väldigt farligt, speciellt om man inte skyddar sig ordentligt.

Det som är farligt är isocyanaterna som finns i härdaren. Det är individuell hur mycket isocyanater man klarar av. Vissa får problem redan efter första exponeringen medan andra kan utsättas flertalet gånger innan man får några symptom.

Biltemas gasmask skulle jag aldrig våga använda till lackering då den sitter dåligt och har sunkiga filter. Om man ska lacka med 2k-färg bör man använda minst en bra halvmask med gasfilter A samt partikelfilter P3. Tänk även på att skydda resten av kroppen då man även kan få problem via hudexponering så använd gärna tätsittande skyddsglasögon samt nitrilhandskar för att skydda ögon och händer. Ska man vara riktigt seriös så är det en helmask av bra kvalitet med rätt filter som gäller då man har ett perfekt skydd för hela ansiktet inklusive ögonen. Det är rätt ofta man ser personer lacka med 2k-färg med enbart gasfilter och det är inte bra. De tar inte upp aerosolerna, dvs den fina sprutdimman och det är där en stor del av de giftiga kemikalierna finns.

Att spruta 2k-lacker i ett litet slutet utrymme med enbart halvmask som skydd skulle jag aldrig göra. Knappt ens med helmask. Utomhus är en helt annan sak pga bättre ventilation.

Ok, det var ett seriöst och bra svar...! Men oj... nu känner jag ju att jag nu undrar hur jag ska få ihop detta i de lokaler jag har, och med den utrustning jag tänkt ha...

"Vissa får problem" skriver du... Vad är det då för problem, och vad är det för symtom? Kort sagt, vad kan hända om man inandas detta (isocyanaterna, aerosol) eller får det på huden?

Mvh

Om man andas in en större mängd isocyanater kan man få problem med andningen och i bästa fall få ont i bröstet några dagar eller en lindrigare astma, i värsta fall kan man få livslång svår astma eller till och med dö vid hög exponering. Aerosoler är helt enkelt små tunna partiklar i luften, typ samma sak som sprutdimma. Det är alltså färgen som finfördelas av färgsprutan eller burken.

Angående hudproblem så är det främst exem och klåda man får, både pga lösningsmedlen och isocyanaterna som är blandade i färgen.

Det absolut viktigaste att tänka på om man vill hålla på själv med dessa kemikalier är att se till att inte snåla med den personliga skyddsutrustningen och jobba i ett välventilerat utrymme, helst en riktig lackbox eller utomhus.

Ok... låter lurigt detta, vet i f... hur jag ska få ihop det. Kan flytta in i lite större garaget, ca 40m2, men behöver ju ha värme på nu och svårt ventilera, kan ju inte va ute heller då vädret e kass, och kommer vara så framöver. Icke genomtänkt detta att börja med i september känner jag, med två dörrar liggande halvfärdiga...

Antagligen är jag känslig mot såna här ämnen, är ju allergisk i grunden och har redan fått klåda på armarna och ben av slipdamm från finspacklet...

Mvh

KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
2 oktober 2019 · 1 369 Inlägg

Ok, men MÅSTE man slipa ner större yta? Bara för att få färgen att fästa bättre eller?

Och vad är acceptabelt att lacka på, vilken kornstorlek (fattar ju att det beror på noggrannhet men) är ok? Våtslip 2000p? Om man nu inte vill köra våtslip, är 500p torrt alldeles för grovt?

Förresten... sprutspackel ja, läste på den burk jag har att man ska ha primer innan men lägger det... trodde sprutspackel funkade som primer också... blir ju ett jäkla mojsande om man haft finspackel men slipat nån yta plåtren och bara vill bättra lite med sprutspackel, då ska man ha på grundfärg/primer, kanske slipa ner den försiktigt och SEDAN på med sprutspackel.... Eller är rekommendationerna på burk överdrivna?

Mvh
Om du inte sliper ner en större yta så kan du inte duscha ut klarlacken på den matta ytan och då kan du inte polera ihop det. Resultatet blir då att det blir en lackkant som kommer att synas
= inget bra  och inget roligt...

Jag har alltid lagt på rostskyddsfärg sedan ev spackel och därefter sprutspackel. om jag inte har slipat igenom sprutspacklet till plåtrent så har jag inte lagt på ytterligare rostskyddfärg. men nu har jag lackat med mörka färger på de 2 bilarna. kan tänka mig att det är en fördel att ha samma nyans under om man lackar ljus färg. Då kan det vara bra att ha en ljus grund/ rosskyddsfärg under.

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
jaka54
2 oktober 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
Varför lämnar du inte in dörrarna till en lackfirma...så slipper du alla bekymmer?!

Senast redigerat av jaka54 (4 oktober 2019)

--CHRILLE--
3 oktober 2019 · 23 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Varför lämnar du inte in dörrarna till en lackfirma...så slipper du alla beymmer?!

Det är ett mycket bra råd!

Antingen det eller köra med 1k klarlack istället om han absolut vill göra det själv utan några större risker. Det blir inte lika hållbart, men bättre än inget och det är fortfarande roligt att måla med. Det finns bra 1k klarlack, där man kan få en fin finish och ett bra UV-skydd, men tyvärr inte samma kemikalieresistens och reptålighet som 2k.

Golfman
4 oktober 2019 · 19 Inlägg

vw_audi skrev:
Om du inte sliper ner en större yta så kan du inte duscha ut klarlacken på den matta ytan och då kan du inte polera ihop det. Resultatet blir då att det blir en lackkant som kommer att synas
= inget bra  och inget roligt...

Jag har alltid lagt på rostskyddsfärg sedan ev spackel och därefter sprutspackel. om jag inte har slipat igenom sprutspacklet till plåtrent så har jag inte lagt på ytterligare rostskyddfärg. men nu har jag lackat med mörka färger på de 2 bilarna. kan tänka mig att det är en fördel att ha samma nyans under om man lackar ljus färg. Då kan det vara bra att ha en ljus grund/ rosskyddsfärg under.

Ok, förstår!

Kollar igen om du orkar...? Och vad är acceptabelt att lacka på, vilken kornstorlek (fattar ju att det beror på noggrannhet men) är ok? Våtslip 2000p? Om man nu inte vill köra våtslip, är 500p torrt alldeles för grovt?

Golfman
4 oktober 2019 · 19 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Varför lämnar du inte in dörrarna till en lackfirma...så slipper du alla beymmer?!

--CHRILLE-- skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Varför lämnar du inte in dörrarna till en lackfirma...så slipper du alla beymmer?!

Det är ett mycket bra råd!

Antingen det eller köra med 1k klarlack istället om han absolut vill göra det själv utan några större risker. Det blir inte lika hållbart, men bättre än inget och det är fortfarande roligt att måla med. Det finns bra 1k klarlack, där man kan få en fin finish och ett bra UV-skydd, men tyvärr inte samma kemikalieresistens och reptålighet som 2k.

Svaret på varför inte lämna in dörrar är ju såklart "pengar". Lägger inte det på den bilen, men vill ändå få det så bra som möjligt. Hela grejen med att göra såna här saker är ju att se om man verkligen fixar det - och för att se hur bra det kan bli. I den bästa av världar hade man ju såklart köpt en ny bil, men nu är jag sjukskriven och får spara på det jag kan.

Kanske blir det ändå 1k då och jag får spara 2k till vår/sommar.... för att vara rädd om hälsan.

Fråga: Har jag 1k klarlack kan jag alltså inte använda avfettning på dörrarna? Finns det nåt alternativ till det i så fall?

År det ett helsicke eller möjligt att sedan slipa ner 1k klarlack och istället ha på 2k framåt sommaren (ah, känner själv hur krångligt det blir... med ev ny bas också)?

KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
4 oktober 2019 · 1 369 Inlägg

500 torrslip är för grovt, du behöver vara på 2000 eller finare för att det ska gå att polera bort reporna med polermaskin.
Jag brukar köpa både färg och klarlack hos en billackerare som blandar riktig billack och sedan trycker ner det i sprayburkar. Kostar under 200:- per burk och då blir det riktig färg. så kolla med någon billackerare i närheten om de kan eller vet vem som kan göra det.

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang