Kylarvatten i en Peugeot.

ChristerGustafson
29 september · 260 Inlägg

Hur mycket mycket vatten går det i en Peogeot 206 -01 2.0l
Hur mycket glykol behöver jag?
Finns det någon bra avtappningkran på den?
Tacksam för svar.

Nu en Audi A4 -96
Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
29 september · 11 946 Inlägg

ChristerGustafson skrev:
Hur mycket mycket vatten går det i en Peogeot 206 -01 2.0l
Hur mycket glykol behöver jag?
Finns det någon bra avtappningkran på den?
Tacksam för svar.

Googla eller titta i instruktionsboken hur mycket kylarvätska det går i. 50/50 vatten/glykol.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
ChristerGustafson

Har googlat och kollat instruktionsboken, men inte hittat något.

Nu en Audi A4 -96
jaka54
29 september · 3 266 Inlägg

Hej!
Varför frågar du? Glykolen behöver ju inte bytas ut!
Men köp en trelitersdunk med röd glykol på Biltema och blanda den 50/50 med vatten och fyll på i expansionskärlet tills det är fyllt  till markeringen.

Ta reda på vilken typ av kylarvätska du ska ha och blanda 7,5 liter vatten med 7,5 liter glykol. Tappa ur noga och fyll upp tills det är fullt. Lufta ur och fyll på det som fattas. Urtappning kan ske med att du skruvar av slangen vid den nedre kylaranslutningen.

/Benny

Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!

jaka54 skrev:
Hej!
Men köp en trelitersdunk med röd glykol på Biltema och blanda den 50/50 med vatten och fyll på i expansionskärlet tills det är fyllt  till markeringen.

TS kanske har mest vatten i systemet och kanske vill vintersäkra motorn.

/Benny

ChristerGustafson

Ja, det är för mycket vatten, för att fylla på glykol.

Nu en Audi A4 -96
ChristerGustafson

Vettemannen skrev:
Ta reda på vilken typ av kylarvätska du ska ha och blanda 7,5 liter vatten med 7,5 liter glykol. Tappa ur noga och fyll upp tills det är fullt. Lufta ur och fyll på det som fattas. Urtappning kan ske med att du skruvar av slangen vid den nedre kylaranslutningen.

/Benny

Tack!

Nu en Audi A4 -96
Ivel
29 september · 938 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!

Jo jaka, glykol behöver bytas ut då den tappar sin rostskyddande och smörjande förmåga över tiden.

Röd glykol från Biltema, vad grundar du det påståendet på?
Vilken sort av glykol rekommenderar PSA?
Vilken variant av den sorten?

Kylarvätskan har tre uppgifter: Att kyla motorn (leda bort värme), att skydda systemet från rostangrepp och att smörja bl.a. vattenpumpen.

Det finns två vanliga glykoltyper idag: etylenglykol (monoetylenglykol) och propylenglykol. Dessa typer får inte blandas, då de kan reagera med varandra, göra så att salter fälls ut i systemet och att rostskyddet försvinner, varpå det börjar rosta i motorn. Renaults gula glykol får aldrig blandas med någon annan glykol, då det är en annan typ av glykol, som då kommer att bilda en seg massa i systemet, som sätts igen.

Olika glykolsorter har olika färg; grön, blå, grönblå, röd och gul är vanliga färger. Även om samma färger ofta är samma sorts glykol – i Sverige – så behöver det inte vara så i Europa, och med tanke på att många glykolsorter kommer från utlandet så kan man alltså inte lita på att man kan hälla grön glykol i grön glykol, så att säga. Om du är osäker på vad som är i systemet är det enda raka att tömma systemet och skölja ur det. (Flera liter finns i motorn och värmepaketet till kupén och kommer inte ut enbart av att man tappar ut vätskan vid kylaren.) Häll i originalglykol, så vet du att det är glykol som motorn är gjord för att klara av. Alt. tar du reda på vad det är för typ av originalglykol och häller i samma typ av annat fabrikat. Dock kan det finnas olika tillsatser i. Det bästa är att blanda glykolen med destillerat vatten, som ju är fritt från salter och mineraler, istället för kranvatten.

Det är viktigt att kylarvätskan är rätt blandad. Om den är för mycket utspädd så fryser vätskan i motorn på vintern och motorblocket sprängs och börjar läcka olja och/eller kylarvätska och får sämre kompression. Motorn blir förstörd helt enkelt. Köldtåligheten försämras dock inte över tid, så länge man inte späder ut den. Det som däremot försämras är korrosionsskyddet (rostskyddet) i vätskan. Om man inte byter kylarvätska i tid, så kör man runt med rostig kylarvätska i motorn, som är gjord av gjutgjärn och/eller aluminium och som rostar/ärgar av kylarvätskan. Rosten sprids sedan i systemet och sätter igen kylaren och termostaten, varpå motorn lättare börjar koka eller får svårt att hålla rätt temperatur och då kan skadas. Rosten sliter hårt även på vattenpumpen, som slipas/mals sönder i lagren, varpå den kan skära. Då fastnar pumpen och snurrar inte mer. Eftersom vattenpumpen ofta sitter på kamaxelremmen eller kamkedjan, så innebär ett tvärstopp hos pumpen att remmen/kedjan stoppas och “kuggar över” på kamaxeln, varpå kolvarna i motorn kommer att smälla sönder ventilerna och motorn blir skrot.

Att strunta i att byta dessa vätskor kan alltså vara både livsfarligt och bli mycket dyrt. Motorer är som våra kroppar i det att de fungerar bäst med löpande underhåll och tillräckligt med motion/användande.

https://bilradgivning.se/tag/kylarvatska/

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Ivel
29 september · 938 Inlägg

ChristerGustafson skrev:
Ja, det är för mycket vatten, för att fylla på glykol.

1. Töm hela systemet.

2. Köp glykol av rekommenderad sort, viktigare än lekmän inser. (Se min inklistrade text tidigare.)

3. Fyll på vätskan färdigblandad.

4. Låt bilen stå på tomgång ca 5 minuter utan lock på expansionskärlet och full värme på så luftfickorna försvinner, fyll på kylarvätska om behovet finns.
(206 är välkonstruerad och lättluftad till skillnad från många andra bilar...av sämre kvalité.)

5. Klart.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

• Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet