Tänddelar

masen_54
29 september · 29 Inlägg
#1

Hejsan, nu när jag skaffat min första v40 så kommer det naturligtvis en massa frågor, eftersom den är lite svårstartad så tänkte jag göra som alla andra bilar, köper lite nya tänddelar, då verkar det som det inte finns något fördelarlock och rotor till bilen, hur fungerar det då? P.s jag har inte tittat så noga under huven ännu. D.s.. Har läst att det finns tändspolar (dyrt) kan dom ha någonting med starten att göra, kanske räcker med att börja byta tändstift och kablar. Mvh Lars

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
29 september · 11 884 Inlägg
#2

masen_54 skrev:
Hejsan, nu när jag skaffat min första v40 så kommer det naturligtvis en massa frågor, eftersom den är lite svårstartad så tänkte jag göra som alla andra bilar, köper lite nya tänddelar, då verkar det som det inte finns något fördelarlock och rotor till bilen, hur fungerar det då? P.s jag har inte tittat så noga under huven ännu. D.s.. Har läst att det finns tändspolar (dyrt) kan dom ha någonting med starten att göra, kanske räcker med att börja byta tändstift och kablar. Mvh Lars

Finns det inte fördelarlock eller rotor i motorn eller finns det inga att köpa. Finns det inte nåt fördelarlock eller rotor i motorn så är den inte bara svårstartad, den kan inte starta.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
caromania Forummoderator
29 september · 8 184 Inlägg
#3

Vettemannen skrev:

masen_54 skrev:
Hejsan, nu när jag skaffat min första v40 så kommer det naturligtvis en massa frågor, eftersom den är lite svårstartad så tänkte jag göra som alla andra bilar, köper lite nya tänddelar, då verkar det som det inte finns något fördelarlock och rotor till bilen, hur fungerar det då? P.s jag har inte tittat så noga under huven ännu. D.s.. Har läst att det finns tändspolar (dyrt) kan dom ha någonting med starten att göra, kanske räcker med att börja byta tändstift och kablar. Mvh Lars

Finns det inte fördelarlock eller rotor i motorn eller finns det inga att köpa. Finns det inte nåt fördelarlock eller rotor i motorn så är den inte bara svårstartad, den kan inte starta.

/Benny

Det är ju iofs en sanning med modifikation Benny, men ändå.

Det är aldrig fel att börja med nya stift, nya filter och vad man än kan byta vad gäller tändning. Lite mer info om bilen skulle inte skada.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
29 september · 11 884 Inlägg
#4

caromania skrev:

Vettemannen skrev:

masen_54 skrev:
Hejsan, nu när jag skaffat min första v40 så kommer det naturligtvis en massa frågor, eftersom den är lite svårstartad så tänkte jag göra som alla andra bilar, köper lite nya tänddelar, då verkar det som det inte finns något fördelarlock och rotor till bilen, hur fungerar det då? P.s jag har inte tittat så noga under huven ännu. D.s.. Har läst att det finns tändspolar (dyrt) kan dom ha någonting med starten att göra, kanske räcker med att börja byta tändstift och kablar. Mvh Lars

Finns det inte fördelarlock eller rotor i motorn eller finns det inga att köpa. Finns det inte nåt fördelarlock eller rotor i motorn så är den inte bara svårstartad, den kan inte starta.

/Benny

Det är ju iofs en sanning med modifikation Benny, men ändå.

Det är aldrig fel att börja med nya stift, nya filter och vad man än kan byta vad gäller tändning. Lite mer info om bilen skulle inte skada.

Jag klurade inte ut vad TS menade i sin text.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
masen_54
29 september · 29 Inlägg
#5

förlåt, glömde. volvo v40 T4 - 99 automat. ang lock och rotor så hittar jag det ingenstans. borde ju finnas på meca eller mekonomen eller nåt.

masen_54
29 september · 29 Inlägg
#6

Förlåt Benny om jag är lite otydlig, hittar inte lock och rotor på nätet.

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
29 september · 11 884 Inlägg
#7

masen_54 skrev:
Förlåt Benny om jag är lite otydlig, hittar inte lock och rotor på nätet.

Det borde ju finnas tycker jag!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Christian S
29 september · 4 496 Inlägg
#8

du hittar inga rotor och fördelarlock eftersom det inte finns några, det är 1 tändspole till varje tändstift.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
zzr9409209
29 september · 103 Inlägg
#9

Finns varken fördelare, lock,rotor,tändkablar....Du har fyra tändspolar, allt styrs av givare via motorstyrdonet

masen_54
29 september · 29 Inlägg
#10

Ok, nu börjar jag hänga med, kan dom vara dåliga då om bilen blir svårstartad?

zzr9409209
29 september · 103 Inlägg
#11

Då skulle du få nån felkod.. Du kan ju byta tändstiften så länge och bränslefilter..Mät bränsletrycket, skulle spridare läcka så blir bilen svårstartad, speciellt när den är varm...

Diio
8 oktober · 569 Inlägg
#12

Att du har 4 tändspolar är fel. Du har två tändspolar och sen sitter även två tändhattar till varje tändspole.

https://www.jagrullar.se/forum/images/f … amnlos.jpg


Sen varför den är svårstartad kan bero på flera saker, som tidigare skrivit är det bra att se om du får ut någon felkod.

Annars är det standard.
Bränsle?
Tändning?
Komp?

Senast redigerat av Diio (8 oktober )

jaka54
8 oktober · 3 183 Inlägg
#13

Hej!
Börja med att byta olja, luftfilter samt stift!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 oktober · 12 145 Inlägg
#14

Lägger mina 5 cent på spolarna.

Även bränsletryck är av intresse. Vet inte om det sitter någon backventil på dessa men man kan göra en enkel felsökning: sätt på tändningen 2 sekunder. Stäng av tändningen 2 sekunder. Upprepa en gång till.

Starta sedan bilen: Går det lättare då?
Deppa nu inte för att du köpte den istället för den andra som var på tapeten. Den kanske var skrot på riktigt!

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang