Nokian dubbfritt vs Dubbdäck budget

Presidento Of World
3 oktober · 2 610 Inlägg
#1

Jag har idag nya dubbfria nokian däck i dim 205/55/16. Har tidigare alltid kört Dubbdäck men dessa följde med bilen..

Det jag undrar mest om är vilket är bättre av det två alternativen jag har.

Köra med dessa dubbfria eller kränga om ett par 15" dubbade däck från hankook som är 1,5 säsong gamla? Stor skillnad eller vänjer man sig?

Bilen det skall sitta på är ingen raket, definitivt inte en sport bil utan en alldaglig prius.

Presidento saknar signatur
candyweiss
3 oktober · 439 Inlägg
#2

Presidento skrev:
Jag har idag nya dubbfria nokian däck i dim 205/55/16. Har tidigare alltid kört Dubbdäck men dessa följde med bilen..

Det jag undrar mest om är vilket är bättre av det två alternativen jag har.

Köra med dessa dubbfria eller kränga om ett par 15" dubbade däck från hankook som är 1,5 säsong gamla? Stor skillnad eller vänjer man sig?

Bilen det skall sitta på är ingen raket, definitivt inte en sport bil utan en alldaglig prius.

Omöjlig fråga att svara på. För det första, vilket underlag gäller?

caromania Forummoderator
3 oktober · 8 320 Inlägg
#3

Min generella uppfattning om dubbfria är att de är bra när de är nya men dåliga om de är äldre och att ”dyra” dubbfria däck är förbannat bra. Nya dubbfria från t ex Nokian skulle jag absolut inte ha några funderingar över, tvärtom.

Men egentligen är det precis som candyweiss säger, en omöjlig fråga att svara på.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Presidento Of World
3 oktober · 2 610 Inlägg
#4

candyweiss skrev:

Presidento skrev:
Jag har idag nya dubbfria nokian däck i dim 205/55/16. Har tidigare alltid kört Dubbdäck men dessa följde med bilen..

Det jag undrar mest om är vilket är bättre av det två alternativen jag har.

Köra med dessa dubbfria eller kränga om ett par 15" dubbade däck från hankook som är 1,5 säsong gamla? Stor skillnad eller vänjer man sig?

Bilen det skall sitta på är ingen raket, definitivt inte en sport bil utan en alldaglig prius.

Omöjlig fråga att svara på. För det första, vilket underlag gäller?

Mycket is. Blir en hel del snö med men brukar vara isigt på vägarna speciellt här utanför stan.

Presidento saknar signatur
Presidento Of World
3 oktober · 2 610 Inlägg
#5

caromania skrev:
Min generella uppfattning om dubbfria är att de är bra när de är nya men dåliga om de är äldre och att ”dyra” dubbfria däck är förbannat bra. Nya dubbfria från t ex Nokian skulle jag absolut inte ha några funderingar över, tvärtom.

Men egentligen är det precis som candyweiss säger, en omöjlig fråga att svara på.

Jag misstänkte det, det är mycket is och en hel del snö.

Jag får väl prova och se.. Men magkänslan säger dubb.. Hehe

Presidento saknar signatur
candyweiss
3 oktober · 439 Inlägg
#6

Presidento skrev:

caromania skrev:
Min generella uppfattning om dubbfria är att de är bra när de är nya men dåliga om de är äldre och att ”dyra” dubbfria däck är förbannat bra. Nya dubbfria från t ex Nokian skulle jag absolut inte ha några funderingar över, tvärtom.

Men egentligen är det precis som candyweiss säger, en omöjlig fråga att svara på.

Jag misstänkte det, det är mycket is och en hel del snö.

Jag får väl prova och se.. Men magkänslan säger dubb.. Hehe

Para däcken med varandra. Friktionsdäck med dubb hade nog varit optimalt big_smile

Senast redigerat av candyweiss (3 oktober )

Ivel
3 oktober · 938 Inlägg
#7

Följ inte magkänslan, kör på de dubbfria puckarna. wink
Kör man med huvudet är det inga problem öht att köra dubbfritt oavsett var i landet du kör.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Presidento Of World
3 oktober · 2 610 Inlägg
#8

Satte på dessa då ett av sommardäcken var platt som en pannkaka.. Ingen tid att förlora när man skall till dagis. Tror jag slog nytt rekord på byte av 4 däck haha :p

Dubbfria nokian
https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139292/139292-3945691284832b93ed1c5ffd84f848b2.jpg

Senast redigerat av Presidento (3 oktober )

Presidento saknar signatur
M-Eriksson
3 oktober · 23 Inlägg
#9

Dubb är absolut optimalt för landsvägar etc (som ingen någonsin sagt), håller dock med tidigare att kör man efter vad väglaget är så är det fullt okej! Kör med dubbfritt 2,5 mil enkel i vinterväglag på gamle 9-5:an och det blir väl lite krångligt när plogisen inte vill ut eller vid underkylt men annars har det inte varit några problem såvida man anpassar hastighet och körstil lite extra. Testa och se, som du säger bara att kränga om ifall det behövs.

panda666
3 oktober · 3 196 Inlägg
#10

senaste åren har ja kört dubbfritt och märker ingen skillnad mot när ja körde dubb, nu väljer ja alltid dubbfritt, tystare och skönare gång. som många sa det är hur du kör som påverkar mest. kör lugnare på vinter speciellt när du ser på morgonen att det är minusgrader ute^^ har sj iaf aldrig haft problem me dubbfritt och ja har verkligen inte kört på några speciella märken, har alltid haft kinadäck på och det har funkat bra, denna gång har ja nexen winguard dubbfria.

trubbelturbo
3 oktober · 1 098 Inlägg
#11

Kör en Monte-Carlo-rally-lösning, dvs. korsvis dubbdäck-slicks (eller i detta fallet dubbdäck-friktion)

Exempelvis:
HF- Dubb
VB- Dubb
VF- Friktion
HB - Friktion

big_smile

Vad lagen säger om detta har jag ingen aning om.

Men för h*lvete, kan du ge f*n i att svära så in i h*lvetes j*vla mycket eller?
panda666
3 oktober · 3 196 Inlägg
#12

trubbelturbo skrev:
Kör en Monte-Carlo-rally-lösning, dvs. korsvis dubbdäck-slicks (eller i detta fallet dubbdäck-friktion)

Exempelvis:
HF- Dubb
VB- Dubb
VF- Friktion
HB - Friktion

big_smile

Vad lagen säger om detta har jag ingen aning om.

du kommer ge stackars konstapeln hjärtattack^^ och få böter, men först hjärtattack^^

trubbelturbo
3 oktober · 1 098 Inlägg
#13

panda666 skrev:

trubbelturbo skrev:
Kör en Monte-Carlo-rally-lösning, dvs. korsvis dubbdäck-slicks (eller i detta fallet dubbdäck-friktion)

Exempelvis:
HF- Dubb
VB- Dubb
VF- Friktion
HB - Friktion

big_smile

Vad lagen säger om detta har jag ingen aning om.

du kommer ge stackars konstapeln hjärtattack^^ och få böter, men först hjärtattack^^

Bötern borde gå att undkomma genom att fly medans konstapeln ligger på marken och krampar med hjärtinfarkt.

Vad lagen säger om detta har jag ingen aning om. wink

Men för h*lvete, kan du ge f*n i att svära så in i h*lvetes j*vla mycket eller?
MrEngineer
3 oktober · 18 Inlägg
#14

Beror på hur du bor, jag själv behöver köra upp för en brant backe som inte alltid saltas så utan dubb hade jag inte kommit hem, har testat.

granadadr
3 oktober · 5 945 Inlägg
#15

Ivel skrev:
Följ inte magkänslan, kör på de dubbfria puckarna. wink
Kör man med huvudet är det inga problem öht att köra dubbfritt oavsett var i landet du kör.

jag tycker tvärtom smile is är is,, däremot är dubbfria MKT tystare, dock så tror jag endå att NYA nokian är bättre,, för Nokian är Nokian smile

Senast redigerat av granadadr (3 oktober )

-m
3 oktober · 131 Inlägg
#16

Bor i Stockholm, med det vägunderlaget. Kört dubbfritt de senaste 10 åren, 4x4 i 4 år. Jag är nöjd med det valet. Förra vintern hade jag en nyare hyrbil med dubb.
Det var otroligt så dålig kontakten mot vägen var vid barmarkskörning, kändes väldigt obehagligt.

Alla pratar om is. Men man kör rätt mycket på barmark också. Det råder ingen tvekan om vad som är bäst på barmark.

Christian S
4 oktober · 4 504 Inlägg
#17

Presidento skrev:
Jag har idag nya dubbfria nokian däck i dim 205/55/16. Har tidigare alltid kört Dubbdäck men dessa följde med bilen..

Det jag undrar mest om är vilket är bättre av det två alternativen jag har.

Köra med dessa dubbfria eller kränga om ett par 15" dubbade däck från hankook som är 1,5 säsong gamla? Stor skillnad eller vänjer man sig?

Bilen det skall sitta på är ingen raket, definitivt inte en sport bil utan en alldaglig prius.

det blir svårt att kränga på 15" dubbdäck på samma fälgar som det sitter 16" dubbfritt idag.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Presidento Of World
4 oktober · 2 610 Inlägg
#18

Christian S skrev:

Presidento skrev:
Jag har idag nya dubbfria nokian däck i dim 205/55/16. Har tidigare alltid kört Dubbdäck men dessa följde med bilen..

Det jag undrar mest om är vilket är bättre av det två alternativen jag har.

Köra med dessa dubbfria eller kränga om ett par 15" dubbade däck från hankook som är 1,5 säsong gamla? Stor skillnad eller vänjer man sig?

Bilen det skall sitta på är ingen raket, definitivt inte en sport bil utan en alldaglig prius.

det blir svårt att kränga på 15" dubbdäck på samma fälgar som det sitter 16" dubbfritt idag.

Jo det är helt riktigt men jag har ett par liggnas till den hehe... :-)

Presidento saknar signatur
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang