Volvo 244 -75 M51D25

Ihoprostad B20 med M40-låda ska ersättas av M51D25 och Opel-låda. Planen är ett enkelt projekt som förhoppningsvis är reggat och körklart lagom till semestern 2020.

simlar

  • 40 Följare
  • 3 061 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 december
vw_audi Däckhotellsansvarig på Mekonomen
25 november · 795 Inlägg
#21

wow, riktigt snyggt gjort

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen A6 avant 1.8Tq
Berglund_89
28 november · 1 060 Inlägg
#22

grattis till framstegen!

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
simlar
2 december · 3 979 Inlägg
#23

Update!

I helgen var jag äntligen frisk så då fann jag kraft att ta ner växellådan och montera ett till styrstift för växellådan, ett begagnat Omega-svänghjul samt ny kopplingssats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-e86556068ba16a25fc15aaf06977bc70.jpgUt med lådan och mecka bort flexplattan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-98262cb5300e9549e675505b35b90b48.jpgDit med stödlager i veven, styrstift för växellåda, begagnat dubbelmassesvänghjul, nya svänghjulsskruvar, ny lamell och ny tryckplatta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-d31b4631c7dc8ede95a75dd810d67377.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-4796de19f89dab6f1f34ba6a5be62f99.jpgNär växellådan ändå var ute så passade jag på att flytta hydraulröret till slavcylindern.
Borrade hål i sidan av lådan, kapade av originalröret och konade om det med en nippel jag hade liggandes och bockade om röret så det passar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-9ecb1089dc139cb8c29640b227fd2bac.jpgSen åkte lådan dit igen, mycket krångligare pga kopplingspaketet tar så mycket plats, fick ta loss motorfästena och sänka ner motorn samt vicka den nedåt i bakkant för att få dit växellådan.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-c1567b0e4b6c705e488b589217aabc9f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-a53d8193be99056bfcd0380e163d1beb.jpgSen knåpade jag ihop ytterligare kylarslangar, övre kylarslangen är helt klar, den nedre kräver en konad slang som är 42mm i ena änden och 32mm i andra innan den är färdig.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-dd74ce30738318cdea2729dadee0b305.jpgDrog sen in en 8mm2 kabel i motor-kabelhärvan och satte fast ena änden på startmotorn, denna kabel kommer gå till BMW-glödrelät som ska användas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-5efff2f5de9fc7357c95cf3b49fef13f.jpgStällde sen ett gammalt 72Ah batteri på batterihyllan för att måtta kabel mellan motor och batteri samt mellan kaross och batteri.


Detta var allt som gjordes på bilen i helgen, får se vad som görs nästa helg smile

Berglund_89
3 december · 1 060 Inlägg
#24

kul att det går framåt smile

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
simlar
måndag 17:51 · 3 979 Inlägg
#25

Update!

Nå i helgen blev det lite mera meckande på bilen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-a149968f7a63f412bb1b186024e62b2c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-e130dee679c86e7460f53d54dae2ab35.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-bc52a34321eadaaf4d201d3fa7088dbc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-41443a9e3a80306b750f3b88eb9d7fb4.jpgBörjade med att dra lite kablar, 50mm2 till startmotor och batteri, 25mm2 mellan generator och batteri, 8mm2 mellan plusplint och batteri.
50mm2 jord  till motor och 8mm2 till karossen.
Allt detta draget av kablar från min skrotlåda tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-0229057c1b60f23e7e14eb8cabe463de.jpgPutsade sen upp säkringshållaren inuti bilen och bytte ut alla säkringar till nya.
Konstaterade att reostat och kupéfläkt är kaputt. Reostaten kopplades förbi och ny kupéfläkt får bli att beställa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-af453109480ca169ed66a70c9735b35b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f7ca76e750e29e3e8aade6b98ed0c66c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-cdcc0c0d467723382c399ff45b69bb95.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-715ca869c69e318d13f4c33444bad55d.jpgSen på Lördagkväll fick lillbrorsan 3d-printa en 55mm kardanförlängare så jag kunde provmontera om jag måttat rätt samt se så kardan går rakt.
Kardanen går spikrakt och 55mm förlängare positionerade stödlagret perfekt big_smile
Skulle man bara hitta nån som kan CNC-fräsa ut förlängaren i aluminium, brorsan har en färdig 3d-fil så hittar man bara nåt företag som tillverkar åt privatpersoner så borde det vara fort gjort.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-d4c06dcf4ac8cc16c2012f801a2c2d57.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-8d9fc31ca6f9f24d70d3725bcf3c293f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-e720d0b3c8112db62d945a57204778e6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-5db93c28cbf2aa315b98712446f3ad0e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-ce5674c0dc68619cd89fcfeb5fdb551d.jpg Kapade sen av änden på E39-downpipen och monterade i bilen, passade bra men ganske lite tight med bara 2cm mellan downpipe och kaross.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-77ba235892c6d6ab098d26c8890f48ea.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-54a01725c2d538ee37cbd7597719b174.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-d7353f1d75bd2babee113ba0c54fe13f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-e4288d732a4bd242a8a3ffa996a3953c.jpgEfter detta så skruvade jag loss panhardstaget och bytte ut dom 44år gamla bussningarna till nya.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-526cd29c2061fe78cac8418f711cd989.jpgBytte till ny huvudbromscylinder och monterade en 740-bromsvätskebehållare så jag kunde koppla in kopplingshuvudcylindern.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-4051d508fe8f981275fa0af5f4875361.jpgDålig bild men drog ett rör och en slang till kopplingen, bara kvar att tillverka några enkla fästen för att hålla rör och slang på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-8d6e60349edc2f84d7908c9766b2b6fc.jpg Till sist så bytte jag bromsslangarna bak, egentligen lite onödigt att göra redan nu då jag ändå måste byta till en 1031-axel innan reggning.


Det var allt för denna gång, bara vänta till nästa helg så man får fortsätta med projektet smile

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang