Värsta motorvägsav-/påfarten ni råkat ut för?

torsen
12 oktober 2019 · 7 198 Inlägg

Som ett litet apropå till mitt inlägg i en annan tråd skapar jag denna.
En av de värsta avfarterna jag råkat ut för är "55:ans" anslutning till "E20".
En annan läskig påfart är "E20:s" anslutning till "E18"  från Arbogahållet.
Passerade där en gång med lastat bilsläp, och måste erkänna att högre makter hjälpte mig helskinnad.
För att nämna ett par, i mitt tycke obehagliga och farliga av-/påfarter.
Fyll på!

zleepy Trucker
12 oktober 2019 · 1 391 Inlägg

torsen skrev:
Som ett litet apropå till mitt inlägg i en annan tråd skapar jag denna.
En av de värsta avfarterna jag råkat ut för är "55:ans" anslutning till "E20".
En annan läskig påfart är "E20:s" anslutning till "E18"  från Arbogahållet.
Passerade där en gång med lastat bilsläp, och måste erkänna att högre makter hjälpte mig helskinnad.
För att nämna ett par, i mitt tycke obehagliga och farliga av-/påfarter.
Fyll på!

antar du menar dom fina "svängarna" där?
håller man en vettig hastighet så är det inga problem, kör där titt som tätt både lätt och tungt lastad
och tycker inte det är några problem, varken med ett eller två släp efter smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Mew
12 oktober 2019 · 2 152 Inlägg

Värsta vet jag inte... Men påfarten till E6 söderut från 26an (Halmstads nordligaste av/påfart) har de gjort något rejält skumt med. Maken till hal väg vid vått underlag har jag aldrig varit med om, den svänger skarpt åt höger och lutar neråt dessutom. Min e39a gick ut på bredställ utan någon som helst provocering med jämn gas i 30-35 mitt i sommaren. Aldrig varit med om det på någon annan väg. Det var inget ösregn heller, vägarna var bara lite blöta.

Senast redigerat av Mew (12 oktober 2019)

caromania Forummoderator
12 oktober 2019 · 9 296 Inlägg

Det finns en del avfarter som var påfarter när det var vänstertrafik som är lite spännande. Det fanns en vid Täby på E3 numera E18 som var livsfarlig, men den är ombyggd nu.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
12 oktober 2019 · 7 198 Inlägg

Spåren, i tangentens riktning, visar att avfart 138/E20 från Eskilstuna inte är att leka med - för vissa!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 oktober 2019 · 14 007 Inlägg

Ivel skrev:
Tydligen är påfarten i Eskilstuna från västerleden upp på motorvägen i västlig riktning komplicerad på något vis då det smäller någon gång i månaden där.

Jag har inte upplevt någon på eller avfart som besvärlig, jag kan å andra sidan häva en sladd på glansis med blanka sommardäck i 157km/h ätandes en tunnbrödsrulle med rostad lök utan att spilla, men en och annan kvarleva från vänstertrafiken gör sig påmind ibland.

Ja, den där ja. Ganska skarp böj sista biten in mot E20.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 oktober 2019 · 14 007 Inlägg

Ivel skrev:

Vettemannen skrev:

Ivel skrev:
Tydligen är påfarten i Eskilstuna från västerleden upp på motorvägen i västlig riktning komplicerad på något vis då det smäller någon gång i månaden där.

Jag har inte upplevt någon på eller avfart som besvärlig, jag kan å andra sidan häva en sladd på glansis med blanka sommardäck i 157km/h ätandes en tunnbrödsrulle med rostad lök utan att spilla, men en och annan kvarleva från vänstertrafiken gör sig påmind ibland.

Ja, den där ja. Ganska skarp böj sista biten in mot E20.

/Benny

Mina bilar har en sådan där cirkelformad tingest monterad på en roterande axel förbunden med framhjulen antingen via kuggstång elker elmotor, när jag roterar tingesten vrider sig framhjulen i samma riktning som rotationen genomförs och presto bilen ändrar körriktning. Men mina bilar kanske är unika på något vis.

Det är bara att anpassa hastigheten så klart! Du, det där du förklarar kan det vara styrningen!! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
zleepy Trucker
12 oktober 2019 · 1 391 Inlägg

Vettemannen skrev:

Ivel skrev:

Vettemannen skrev:

Ja, den där ja. Ganska skarp böj sista biten in mot E20.

/Benny

Mina bilar har en sådan där cirkelformad tingest monterad på en roterande axel förbunden med framhjulen antingen via kuggstång elker elmotor, när jag roterar tingesten vrider sig framhjulen i samma riktning som rotationen genomförs och presto bilen ändrar körriktning. Men mina bilar kanske är unika på något vis.

Det är bara att anpassa hastigheten så klart! Du, det där du förklarar kan det vara styrningen!! wink

/Benny

Som sagt, där har du det Benny, allt är beroende på hastigheten, har du för hög hastighet i en kurva/svängande påfart, klart fan den blir "farlig" men kör man med huvudet kanske t.om under rådande hastighet så är det inga problem, fanns ju en anledning till att dom sänkte hastigheten till nerfarten Norra länken (från arlanda hållet) till 50 från 70 efter betongbilen kom i för hög hastighet och klotade runt och skapade problem i trafiken den dagen...

När man kör långt och tungt så inser man att felaktig hastighet i vissa situationer är farligt, så bättre långsamt än för fort smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang