Är begagnatpriserna högre/lägre i storstad/landsort?

d-b
17 oktober 2019 · 504 Inlägg

Har ni någon uppfattning om priserna på begagnade bilar varierar beroende på ortens storlek? Är begagnatpriserna högre eller lägre i storstad jämfört med småstad eller glesbygd?

Bostadspriser och löner är ju högre i storstäder än på landet och småstäder (exkl läkare som har bättre betalt ju mindre orten är!). Finns det något liknande mönster för bilpriser?

Specifikt för min fråga är relativt vanliga vardagsbilar i 50 000:- -klassen.

Uppdatering: marknaden är ju större i Stockholm än i typ Vetlanda. Man kanske hittar fem bilar i Stockholm som man kommer åt inom en radie på ett par mil medan man bara hittar en bil i Vetlanda inom samma radie. Har man en lite udda bil i Vetlanda kan det ju dröja innan det dyker upp en någon som är intresserad. Å andra sidan, är man ute efter en udda bil i Vetlanda och den plötsligt dyker upp så vill man ju inte missa den. Nu pratar jag inte om några jättekonstiga bilar men man kanske vill ha ett specifikt motoralternativ kombinerat med automat och dragkrok kombinerat med rimlig körsträcka. Även om man köper Volvo blir ju marknaden rätt smal med tre sådana krav.

Senast redigerat av d-b (17 oktober 2019)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
17 oktober 2019 · 4 917 Inlägg

Jag skulle vilja nämna följande utan att direkt svara på frågan..
Idag går man ju inte direkt ut och inspekterar objektet direkt, utan man kollar på bilförsäljarnas hemsidor först.
Sen har man jämförelsesidor där man kan väga för och nackdelar på de olika åken och även prisuppgifter såklart.
Och sen det ALLRA  viktigaste är rescensionerna INTE att förglömma..
För DU går väl inte till en firma som är utdömd av andra även om dom har skinandd blanka kärror, väl..?
Sen är det även så att dagens bilförsäljare är gårdagens hästhandlare där det enda som skiljer är antalet hästar dom säljer på en gång..smile
Dock tror jag inte det skiljer sig så mycket på en billig 50 000kr bil, oavsett läge..
+ - 5000 max som man får betrakta som prutmån..

Senast redigerat av malus (17 oktober 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
17 oktober 2019 · 5 813 Inlägg

Det är lite för lätt att resa genom landet så det är nog bara långt upp i norrland det kan skilja något större i pris

d-b
17 oktober 2019 · 504 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Det är lite för lätt att resa genom landet så det är nog bara långt upp i norrland det kan skilja något större i pris

Gör verkligen folk det för en "vardagsbil"? Kanske Uppsala - Stockholm men knappast Gävle - Stockholm, eller?

Utmarks-Loke
17 oktober 2019 · 5 813 Inlägg

d-b skrev:

Svarte_Orm skrev:
Det är lite för lätt att resa genom landet så det är nog bara långt upp i norrland det kan skilja något större i pris

Gör verkligen folk det för en "vardagsbil"? Kanske Uppsala - Stockholm men knappast Gävle - Stockholm, eller?

Vissa gör det, andra gör det inte. Jag köpte min nuvarande vardagsbil i Skövde, kanske 15 mil hemifrån.

torsen
18 oktober 2019 · 7 198 Inlägg

Min uppfattning är att bilpriserna är lägst i storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö samt i norra Norrland = norr om Sundsvall/Östersund.
I det första fallet för att konkurrensen är störst i storstäderna.
I det andra fallet för att det är svårt att kolla upp bilar på grund av det geografiska avståndet från de köpstarka storstadsområdena.
Därför måste "norrlänningarna" kompensera med attraktiva priser.
Har själv i "modern tid" köpt flera bilar som funnits bortåt 50 mil från mina bopålar.
Man tänker sig för en extra gång innan man gör en längre tågresa, som kanske slutar med tågresa även hem.
Så har det dock inte blivit för mig - tågresa hem alltså.
Men man måste vara beredd på att säljaren inte varit helt sanningsenlig vid beskrivningen av det saluförda objektet.

d-b
18 oktober 2019 · 504 Inlägg

torsen skrev:
Men man måste vara beredd på att säljaren inte varit helt sanningsenlig vid beskrivningen av det saluförda objektet.

Mm, och det skulle ju vara en faktor som drar ner priset. Det är ju skillnad på att åka och kolla på en bil på lunchen eller efter arbetet resp lägga en hel lördag på saken.

rcy
18 oktober 2019 · 1 705 Inlägg

Jag tror det varierar väldigt mycket beroende på typen av bil och prisklass.

En billig slit och slängbil (exempelvis en gammal Kangoo eller Berlingo eller liknande "lågbudget" plåtskåp) hittar du utan större problem för några tusenlappar i storstadsområden. Utbudet är stort och efterfrågan relativt liten eftersom det finns många begagnade firmabilar men få har behov av den typen av bil då man bor i stadsmiljö. Mer "ut på landet" och norrut så betingar en sådan bil ett högre pris, då utbudet är mindre men efterfrågan större eftersom det finns mindre begagnade firmabilar men fler behöver dom eftersom man bor i hus.
Prisbilderna blir ganska lokala eftersom det är i en prisklass där det inte lönar sig att åka alltför långt för att titta på en bil.

Lite dyrare "vardagsbilar" runt typ 50.000 och uppåt, där jämnar priserna ut sig. Tillgång och efterfrågan är ganska jämnt fördelad över landet och det börjar handla om så pass mycket pengar att det lönar sig att åka en bra bit, vilket ger en relativt jämn prisbild över hela landet.

Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
BMW 320i "tysken" (2007)
Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang