2019 Toyota Rav4 Hybrid eller 2019 Volvo XC60 B5?

Suv_crown
22 oktober 2019 · 6 Inlägg

Hej!

Första inlägget här, hoppas på så mycket hjälp som det går :)

Är väldigt nära på att beställa en ny SUV. Vill helst ej överstiga 380k kronor. Det jag prioriterar mest är :
1. så få driftproblem som möjligt (verkstads besök) i längden
2. Tuff motor med snabb acceleration och inte känns trött/lat om man skulle vela köra lite fortare
3. Och sist, helt okej utseende ut och in, måste inte vara väldigt lyxigt men inte väldigt "billigt" heller.

De två främsta valen som jag har filtrerat ut är Rav4 hybrid AWD och Volvo Xc60 B5.
Rav4:an har 2 elmotorer och 2,5l bensin motor, 222 HK.  Plus och minus :
+toyota är väldigt pålitliga bilar +Billig i drift, service, skatt och bensinsnål
-känns lite billig på insidan -toppfart 180km/h

XC60n har 2,0l motor med turbo, 250HK.
+lyxigare inuti och förmodligen tystare +toppfart högre än Rav4an
-40k dyrare  -betydligt dyrare att äga (skatt, bensintörstig) -inte så pålitliga i det långa loppet som toyota?

Tror också att accelerationen på Rav4 är roligare då elmotorn ger en omedelbar kick-start medans Xc60 bensin motor är segare på att förstå?

Vad tycker ni? Vilken skulle ni ha valt och varför?

Valet är gärna mellan ovanstående 2,                  då till ex. BMW och Audi med 200hk+ motorer drar iväg i pris över min budget :/ men tipsa gärna här också om ni vet något jag missat.

Tusentack i förskott!
/S

amazinjoey
22 oktober 2019 · 1 138 Inlägg

Mitt tips är kolla leveranstiden smile Jag frågade om RAV4 förra månaden hos min lokala toyota handlare, då va leveranstiden 1 år och 8 månader...

trubbelturbo
22 oktober 2019 · 1 434 Inlägg

Toyota känns som ett "smartare" val.

Men dock finns brister som bör beaktas:
https://teknikensvarld.se/nya-toyota-ra … -beteende/

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
caromania Forummoderator
22 oktober 2019 · 9 296 Inlägg

amazinjoey skrev:
Mitt tips är kolla leveranstiden smile Jag frågade om RAV4 förra månaden hos min lokala toyota handlare, då va leveranstiden 1 år och 8 månader...

Herrejävlar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
22 oktober 2019 · 7 189 Inlägg

Varför just en SUV?
Vad ska du ha bilen till?
Din enda bil?
Teknikens Värld # 20 2019 utvärderar 14 SUV:ar och korar (deras) favorit.
Har själv, sedan 1999 ägt 16 olika 4x4/SUV:ar.
Har fastnat för (och äger) Jimny och CR-V -16.
De kompletterar varandra.
CR-V en utmärkt långresebil(till Lappland från Mälardalen - ungefär 70 mil enkel resa med packning för några veckor plus stor hund flera gånger om året), men ingen terrängbil p g a markfrigången.
Jimny är bästa tänkbara valet utanför vägarna med sin fördelningslåda med lågväxel.
Ingen av de bilar du funderar på skulle jag någonsin kunna tänka mig.
Har du krav på komfort, och kan avstå 4x4, är testvinnaren, Citroen C5 Aircross, kanske ett bra val.
Avråder från Jimny AT 2020 p g a skatten 10.300:-(men den är bästa bilen utanför vägen).
Avråder även från Niva.(har genomlidit en nästan ny sådan under 3 år som "fjärdebil".
Avråder även från JEEP:ar och Land Rover m anl a deras driftsäkerhet( har ägt flera av båda varav några köpts fabriksnya - mkt strul med garantiärenden).
En stor nackdel med SUV:ar, om du har hund, eller ska lasta barnvagn, är det höga lastrumsgolvet, bättre då med en kombi.
Men har man en gång fastnat i 4x4-träsket är det svårt att tänka sig en "tvåhjuling"(på vintern).
Egentligen få gånger på året man behöver 4x4. Endast vintertid den dåliga sista biten till huset i Lappland som är typ 2 hjulspår med gräs mellan. Men då behövs 4x4 desto mer.
Moderna "2-hjulingar" med antispinn har nästan lika god framkomlighet. Har testat med Jimnyn utan att koppla in 4x4-läget.

Suv_crown
22 oktober 2019 · 6 Inlägg

amazinjoey skrev:
Mitt tips är kolla leveranstiden smile Jag frågade om RAV4 förra månaden hos min lokala toyota handlare, då va leveranstiden 1 år och 8 månader...

Jag kollade upp det, blir nog ordnat med leverans i April för Rav4an, XC60n går att få i Januari.

Suv_crown
22 oktober 2019 · 6 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Toyota känns som ett "smartare" val.

Men dock finns brister som bör beaktas:
https://teknikensvarld.se/nya-toyota-ra … -beteende/

Hr definitivt kollat upp det när nyheten dök upp, känns ganska osäkert om man råkar svänga lite för fort, men samtidigt så är väl alla SUVar stora och tunga så det finns alltid en högre risk för sladd.

Suv_crown
22 oktober 2019 · 6 Inlägg

torsen skrev:
Varför just en SUV?
Vad ska du ha bilen till?
Din enda bil?
Teknikens Värld # 20 2019 utvärderar 14 SUV:ar och korar (deras) favorit.
Har själv, sedan 1999 ägt 16 olika 4x4/SUV:ar.
Har fastnat för (och äger) Jimny och CR-V -16.
De kompletterar varandra.
CR-V en utmärkt långresebil(till Lappland från Mälardalen - ungefär 70 mil enkel resa med packning för några veckor plus stor hund flera gånger om året), men ingen terrängbil p g a markfrigången.
Jimny är bästa tänkbara valet utanför vägarna med sin fördelningslåda med lågväxel.
Ingen av de bilar du funderar på skulle jag någonsin kunna tänka mig.
Har du krav på komfort, och kan avstå 4x4, är testvinnaren, Citroen C5 Aircross, kanske ett bra val.
Avråder från Jimny AT 2020 p g a skatten 10.300:-(men den är bästa bilen utanför vägen).
Avråder även från Niva.(har genomlidit en nästan ny sådan under 3 år som "fjärdebil".
Avråder även från JEEP:ar och Land Rover m anl a deras driftsäkerhet( har ägt flera av båda varav några köpts fabriksnya - mkt strul med garantiärenden).
En stor nackdel med SUV:ar, om du har hund, eller ska lasta barnvagn, är det höga lastrumsgolvet, bättre då med en kombi.
Men har man en gång fastnat i 4x4-träsket är det svårt att tänka sig en "tvåhjuling"(på vintern).
Egentligen få gånger på året man behöver 4x4. Endast vintertid den dåliga sista biten till huset i Lappland som är typ 2 hjulspår med gräs mellan. Men då behövs 4x4 desto mer.
Moderna "2-hjulingar" med antispinn har nästan lika god framkomlighet. Har testat med Jimnyn utan att koppla in 4x4-läget.

Hmm..lite annorlunda tankar här, det låter intressant.
Svar på frågorna i början, det blir min första och enda bil ja, och jag vill ha en Suv för att jag gillar känslan att man sitter lite högre upp samt gillar utseendet smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang