Dubbat eller inte?

gickan
28 oktober 2019 · 82 Inlägg

Har alltid tidigare kört med dubbdäck. Nu har jag köpt ny bil och då medföljde det odubbade däck. Bor i mellansverige, Gävle, har antisladd.

Är det stor skillnad att köra med odubbat?
Börjar bli lite nervös man vill ju inte hamna i diket..

Mew
28 oktober 2019 · 2 157 Inlägg

Har kört flera vintrar med dubbfritt bakhjulsdrivet, har inte varit några konstigheter alls och har i princip alltid kunnat hålla skyltad hastighet. Man får köra efter huvudet, väglaget och bilens egenskaper bara. Sedan fick jag med nästan nya dubbdäck när jag köpte Micran. Helt annan bil förvisso. Dubbat är väldigt bra vid is, men ligger det snö tycker jag däckens kvalité spelar större roll.

Senast redigerat av Mew (28 oktober 2019)

elektronikfreak tummen mitt i handen
29 oktober 2019 · 161 Inlägg

Skillnaden mellan allrounddäck, allvädersdäck, året-runt-däck, friktionsdäck och dubbfria vinterdäck är lite krånglig tycker jag. I vart fall kör jag på Michelin X-Ice (året runt just nu) som är märkta med M+S och en "alptopp/snöflinga." och enl Transportstyrelsens lista över godkända vinterdäck så är de godkända. Som sagt, godkända för vintervägar men knappast någon höjdare sommartid när skuggtempen ligger på 30 plusgrader.

Men så fort bilen blivit "inkörd" så blir det andra sulor.

Bilvalet beror sedan en månad tillbaka, i ren protest mot allt elektronikstinnade bilar, skyhöga bensinpriser, ockerhög vägskatt och höjda försäkringspremier - en Peugeot 206 SW -06 med 11K mil på vägmätaren och två tidigare ägare. Under en femhundring per halvår i försäkringspremie och dryga 1300 kronor i årlig vägskatt och en bensinförbrukning på dryga halvlitern på landsväg är "godtagbart". Men inte mer...

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)
torsen
29 oktober 2019 · 7 234 Inlägg

gickan skrev:
Har alltid tidigare kört med dubbdäck. Nu har jag köpt ny bil och då medföljde det odubbade däck. Bor i mellansverige, Gävle, har antisladd.

Är det stor skillnad att köra med odubbat?
Börjar bli lite nervös man vill ju inte hamna i diket..

Beror på var du bor och vilket däck du har.
Enligt årets test av vinterdäck i Teknikens Värld är Continental odubbat näst bästa däck.
Slås endast av Continentals dubbade, på ren is.
Bor du norr om Gävle bör du ha dubbade däck.
Söder därom rekommenderas dubbfria vinterdäck för norden.
Mellaneuropeiska dubbfria vinterdäck är ej lämpliga för Sverige och svenska växlande förhållanden.

Själv kör jag på Michelin X-ICE utan dubbar.
Varför?
Jo för att det är ett tyst och komfortabelt däck som inte är bäst på något - men heller inte sämst på något.
Michelin X-ICE placerar sig i tester nästan alltid i toppen som nytt.
Tester av något begagnade vinterdäck visar att efter runt 500 mil är Michelin X-ICE dubbfritt bästa däcket, i alla fall i tester för några år sedan.
Synd/svagt att inte alla tester av vinterdäck kompletterar "nyegenskaperna" med "begegenskaperna" efter 500 á 1.000 mil och efter 3 år.
Erfarenheterna har visat att Michelin, i allmänhet, är det däckfabrikat som åldras minst över tiden.
95 % av tiden är det i Mälardalen is-/snöfritt på vägar och gator - därför dubbfritt.
De övriga 5 % anpassar jag hastigheten efter väglaget och kör saktare.

Ps. Bor du norr eller söder om Gävle centrum? Ds.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 oktober 2019 · 13 736 Inlägg

99.9% av tiden fungerar ett dubbfritt perfekt..  det är den där 0.1% som gör mitt val självklart att köra dubbat.  det är dom dagarna med svartis på dom absolut sämsta tänkbara ställena.     som alla redan vet så går inte svart isen att se..  derför är mitt val med dubbat ett självklart val.   jag åker hemifrån 05.30 på vintern (30min tidigare än på sommarn) och det är rätt många gånger jag råkat ut för riktig ishalka där det är så halt att man inte skulle kunna gå på e18/e20 genom örebro där jag bor.   tittar man på gasen så slår det loss..   den isen går att se men med dubbfritt vågar man knappt att rulla i 20km/h          råkade ut för ett ställe där det var svartis i en sväng  där jag sänkt farten ner till 45km/h istället för skyldad 70.. samma kurva åker jag i 70 på vintern när det är snö.. men då släppte alla 4hjulen samtidigt och utan dubbdäck hade jag legat i diket.      derför kommer jag aldrig att välja bort dubbdäcken.    det räcker med dom där 0.1% av gångerna för att ta livet av sig själv eller någon annan om man får sladd och hamnar på fel sida av vägen och krockar med fel fordon. 

antisladd hjälper inte något..  det gör att en idiot klarar av att få sladd men inget annat.. överkör man med antisladd så när det barkar åt helvete kommer antisladdsystemet göra bilen totalt okontrollerbar.     ett bra hjälpmedel men det gör inte dina dubbfria däck dubbade !

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
zemet
29 oktober 2019 · 4 037 Inlägg

Growe skrev:
99.9% av tiden fungerar ett dubbfritt perfekt..  det är den där 0.1% som gör mitt val självklart att köra dubbat.  det är dom dagarna med svartis på dom absolut sämsta tänkbara ställena.     som alla redan vet så går inte svart isen att se..  derför är mitt val med dubbat ett självklart val.   jag åker hemifrån 05.30 på vintern (30min tidigare än på sommarn) och det är rätt många gånger jag råkat ut för riktig ishalka där det är så halt att man inte skulle kunna gå på e18/e20 genom örebro där jag bor.   tittar man på gasen så slår det loss..   den isen går att se men med dubbfritt vågar man knappt att rulla i 20km/h          råkade ut för ett ställe där det var svartis i en sväng  där jag sänkt farten ner till 45km/h istället för skyldad 70.. samma kurva åker jag i 70 på vintern när det är snö.. men då släppte alla 4hjulen samtidigt och utan dubbdäck hade jag legat i diket.      derför kommer jag aldrig att välja bort dubbdäcken.    det räcker med dom där 0.1% av gångerna för att ta livet av sig själv eller någon annan om man får sladd och hamnar på fel sida av vägen och krockar med fel fordon. 

antisladd hjälper inte något..  det gör att en idiot klarar av att få sladd men inget annat.. överkör man med antisladd så när det barkar åt helvete kommer antisladdsystemet göra bilen totalt okontrollerbar.     ett bra hjälpmedel men det gör inte dina dubbfria däck dubbade !

Håller med till 100% här.

"kör med huvet" fungerar inte alltid. Speciellt vid svart-is.

Kör man dessutom på grusvägar osv som inte snöröjs så kör man på is ganska snabbt. Då är det nödvändigt med dubb.

Men dubb har många nackdelar, framförallt oljudet som blir. Kör man en liten budgetbil utan bra ljudisolering är det riktigt stor skillnad.

Personligen har jag blivit räddad av dubbdäck betydligt fler gånger än jag blivit räddad av mitt säkerhetsbälte. Ändå är säkerhetsbäktet en självklarhet men dubbdäcken är det inte...

Och antisladd är ingen garanti. Vet flera personer som gjort både 180 och tom 360 med bilar med antisladd som följt skyltad hastighet eller faktiskt tom kört långsammare.

För 2 vintrar sedan skulle jag dra upp en bil ur diket, parkerade i en ytterst svag lutning vid toppen av backen. jag har puttat bilar själv uppför denna backen, det är nog inte ens 2 graders lutning. 

Satt kvar i bilen och kände att handbromsen tog. Började plocka fram bogselina mm, bilen stog i toppen av backen 10 minuter.

Sen började den glida! och gled ner för hela backen och träffade bilen jag skulle dra upp. Jag hade dåliga dubbdäck på den. Fullt lagliga men dubben var inte mycket kvar av.

Hade jag inte varit så snål och bytt till bättre dubbdäck hade jag sluppit denna olycka, som tur var blev det bara materiella skador men jag var nära att bli klämd mellan bilarna.

Den som klarar undvika situationer som Growe beskriver eller mitt fall genom att "köra med huvet" kan ju köra friktionsdäck då.

Senast redigerat av zemet (29 oktober 2019)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
uhlin
29 oktober 2019 · 2 834 Inlägg

Säger också dubbat. Men i regel klarar man sig ju med odubbat.

Om det är underkylt regn och is så gör dubben sin uppgift, du kanske hinner stanna som du inte skulle gjort med odubbat..... Eller nåja, dagens bilar med ABS så är ju bromsarna helt utslagna när det gäller blankis. Man kan bromsa hur mycket man vill så går det lika lätt ändå.

Brådhis * Voff voff *
29 oktober 2019 · 10 277 Inlägg

Kommer du oroa dig över greppet och känna dig obekväm genom att du kör dubbfritt? Köp dubbat... Det är din bil.

Men mycket beror ju också på vad du väljer för märke. Ett dubbat däck av något obskyrt märke som däckhandlaren ljuger sig blå om hur många taxichaffisar som köpt kan ju vara bra mycket sämre än ett odubbat däck av ett bra märke tex.

Jag har kört på dubbdäck som varit komplett livsfarliga i vinterväglag och jag har kört på dubbfria som greppat nå´t fantastiskt. Så dubbar är ingen garanti för nå´nting, däremot är bra däck det.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
gickan
29 oktober 2019 · 82 Inlägg

torsen skrev:

gickan skrev:
Har alltid tidigare kört med dubbdäck. Nu har jag köpt ny bil och då medföljde det odubbade däck. Bor i mellansverige, Gävle, har antisladd.

Är det stor skillnad att köra med odubbat?
Börjar bli lite nervös man vill ju inte hamna i diket..

Beror på var du bor och vilket däck du har.
Enligt årets test av vinterdäck i Teknikens Värld är Continental odubbat näst bästa däck.
Slås endast av Continentals dubbade, på ren is.
Bor du norr om Gävle bör du ha dubbade däck.
Söder därom rekommenderas dubbfria vinterdäck för norden.
Mellaneuropeiska dubbfria vinterdäck är ej lämpliga för Sverige och svenska växlande förhållanden.

Själv kör jag på Michelin X-ICE utan dubbar.
Varför?
Jo för att det är ett tyst och komfortabelt däck som inte är bäst på något - men heller inte sämst på något.
Michelin X-ICE placerar sig i tester nästan alltid i toppen som nytt.
Tester av något begagnade vinterdäck visar att efter runt 500 mil är Michelin X-ICE dubbfritt bästa däcket, i alla fall i tester för några år sedan.
Synd/svagt att inte alla tester av vinterdäck kompletterar "nyegenskaperna" med "begegenskaperna" efter 500 á 1.000 mil och efter 3 år.
Erfarenheterna har visat att Michelin, i allmänhet, är det däckfabrikat som åldras minst över tiden.
95 % av tiden är det i Mälardalen is-/snöfritt på vägar och gator - därför dubbfritt.
De övriga 5 % anpassar jag hastigheten efter väglaget och kör saktare.

Ps. Bor du norr eller söder om Gävle centrum? Ds.

Bor söder om Gävle. Märket på däcken är Blizzak..

gickan
29 oktober 2019 · 82 Inlägg

Blir nog faktiskt så att jag byter till dubb trots att jag förlorar på det (får inget för däcken i inbyte). Men för min egen skull då jag kommer vara för nervös att köra när det blir halt annars.

Då är nästa fråga

Kuhmo tyres izen wl31
Eller
Michelin x-ice North 4

Vilken av dem är bäst? Dem som finns på x-pris hos min däckfirma.

Cuefa Ain't no place like home...
29 oktober 2019 · 4 628 Inlägg

gickan skrev:
Blir nog faktiskt så att jag byter till dubb trots att jag förlorar på det (får inget för däcken i inbyte). Men för min egen skull då jag kommer vara för nervös att köra när det blir halt annars.

Då är nästa fråga

Kuhmo tyres izen wl31
Eller
Michelin x-ice North 4

Vilken av dem är bäst? Dem som finns på x-pris hos min däckfirma.

Jag skulle alla dagar i veckan föredra Michelin över Kumho.
Klass-skillnad på ett plan som knappt går att beskriva.

För övrigt har jag kört på dubbfritt hur länge som helst nu, har aldrig saknat dubb.
Men jag får väldigt ofta samma fråga som du ställer, av mina kunder.
Mitt svar till dem, och till dig, är att Du ska köra på det Du känner dig trygg med.
Är det dubb, ja men för tusan, kör på dubb då!

Till syvende och sist är det dina händer på ratten som spelar roll, om greppet är mer avslappnat med spik i gummit? Då finns det inget mer att fundera på smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Brådhis * Voff voff *
29 oktober 2019 · 10 277 Inlägg

gickan skrev:
Blir nog faktiskt så att jag byter till dubb trots att jag förlorar på det (får inget för däcken i inbyte). Men för min egen skull då jag kommer vara för nervös att köra när det blir halt annars.

Då är nästa fråga

Kuhmo tyres izen wl31
Eller
Michelin x-ice North 4

Vilken av dem är bäst? Dem som finns på x-pris hos min däckfirma.

Tveklöst Michelin om det står mellan dom.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
gickan
29 oktober 2019 · 82 Inlägg

Tack så mycket för era svar.

Bara en sista fråga, om jag idag har 205/60/R16 på de odubbade, ska jag har samma storlek på de nya med dubb? Eller ska jag ha 205/55/R16?

gickan
29 oktober 2019 · 82 Inlägg

Och hur många år räknar man att dubbdäcken håller sig i bra skick?
Över 7000:- är rätt saftigt för mig. Men håller dem många år så är det ju ändå okej. Kör runt 1000 mil om året.

Brådhis * Voff voff *
30 oktober 2019 · 10 277 Inlägg

gickan skrev:
Och hur många år räknar man att dubbdäcken håller sig i bra skick?
Över 7000:- är rätt saftigt för mig. Men håller dem många år så är det ju ändå okej. Kör runt 1000 mil om året.

Om du måste betala över 7000:- för 4 st 205/55-16" eller 205/60-16" skulle jag vända mig till ett annat ställe...

1750:- för dessa dimensioner är dyrt även om det är monterat och klart.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zemet
30 oktober 2019 · 4 037 Inlägg

Brådhis skrev:

gickan skrev:
Och hur många år räknar man att dubbdäcken håller sig i bra skick?
Över 7000:- är rätt saftigt för mig. Men håller dem många år så är det ju ändå okej. Kör runt 1000 mil om året.

Om du måste betala över 7000:- för 4 st 205/55-16" eller 205/60-16" skulle jag vända mig till ett annat ställe...

1750:- för dessa dimensioner är dyrt även om det är monterat och klart.

//Brådhis

Tyckte ochså det lät dyrt. Men dem däcken verkar ganska dyra!

1400 kr/st på däckonline. Men då tillkommer ju montering och balancering. Billiga ställen gör det för 150 kr/däck.

Så visst, det finns några hundralappar att spara men inte mycket mer än så.
https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop … p=R-371942

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Brådhis * Voff voff *
30 oktober 2019 · 10 277 Inlägg

zemet skrev:

Brådhis skrev:

gickan skrev:
Och hur många år räknar man att dubbdäcken håller sig i bra skick?
Över 7000:- är rätt saftigt för mig. Men håller dem många år så är det ju ändå okej. Kör runt 1000 mil om året.

Om du måste betala över 7000:- för 4 st 205/55-16" eller 205/60-16" skulle jag vända mig till ett annat ställe...

1750:- för dessa dimensioner är dyrt även om det är monterat och klart.

//Brådhis

Tyckte ochså det lät dyrt. Men dem däcken verkar ganska dyra!

1400 kr/st på däckonline. Men då tillkommer ju montering och balancering. Billiga ställen gör det för 150 kr/däck.

Så visst, det finns några hundralappar att spara men inte mycket mer än så.
https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop … p=R-371942

Sedärja, ja, då är 1700:- nog okej ändå "över disk" för just dessa däck.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Cuefa Ain't no place like home...
30 oktober 2019 · 4 628 Inlägg

gickan skrev:
Tack så mycket för era svar.

Bara en sista fråga, om jag idag har 205/60/R16 på de odubbade, ska jag har samma storlek på de nya med dubb? Eller ska jag ha 205/55/R16?

Du har betydligt högre komfort med 205/60, det är vad jag kör på min Octavia.
Så det är min rekommendation.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
gickan
30 oktober 2019 · 82 Inlägg

Ivel skrev:
En annan fundering är om du inte ska ha 15" istället?
Gäller det den Astra du köpte tidigare?
Då kan du köpa ett komplett paket med fälgar och Nokian Hakkapeliitta 8 dubbdäck för 6500kr monterat och balanserat på fälg från däck365.

Ja, det är astran. Har 16" både på sommar och vinterhjulen. Är det bättre med 15"?

gickan
30 oktober 2019 · 82 Inlägg

Ivel skrev:

gickan skrev:

Ivel skrev:
En annan fundering är om du inte ska ha 15" istället?
Gäller det den Astra du köpte tidigare?
Då kan du köpa ett komplett paket med fälgar och Nokian Hakkapeliitta 8 dubbdäck för 6500kr monterat och balanserat på fälg från däck365.

Ja, det är astran. Har 16" både på sommar och vinterhjulen. Är det bättre med 15"?

Jag tycker det.
För grepp, köregenskaper, ekonomi, komfort.
Köp ett komplett paket med fälgar och däck sedan säljer du dina 16" vinterhjul på blocket eller någon FB-grupp, så hade och har jag gjort några gånger, senast för några veckor sedan till "hustruns bil"...tredjebilen vi har av någon outgrundlig anledning.

Vill inte gärna beställa via nätet. Läser man kommentarerna så är det många det krånglat för. Samtidigt så tycker jag 7480 är rätt saftigt för 4 däck. Å andra sidan så är mitt och min familjs liv oersättliga. Vet inte hur jag ska göra. Har tid bokad på däckfirman på torsdag nästa vecka...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang