Diskussion kring skattebefriade fordon

Ypperlig
16 november · 19 Inlägg
#1

Diskussion kring skattebefriade fordon, +30år.

Senast redigerat av Ypperlig (16 november )

jaka54
16 november · 3 325 Inlägg
#2

Hej!
Får vi verkligen hoppas att det inte bir så! Och det är väl inte så många som har en 30år gammal eller mer som vardagsbil.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-8c6521eee96bae73655bcb0874d7b9cd.jpg

Senast redigerat av jaka54 (16 november )

Ypperlig
16 november · 19 Inlägg
#3

Fin Audi du har! En riktig skatteblåsare.

Low
16 november · 2 423 Inlägg
#4

Att de skulle ändra på bilar som är redan skattebefriade tycker jag skulle vara sinnessjukt.

Men om dem skulle före slå tex efter bilar år 2000 inte bli så skulle jag köpa.

M123
16 november · 847 Inlägg
#5

Ts kan nog fråga sig om inte trådar likt denna inte bara lyfter en fråga utan kan blir ett frö för någon Greta någonstans att börja ställa till det.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Ypperlig
16 november · 19 Inlägg
#6

M123 skrev:
Ts kan nog fråga sig om inte trådar likt denna inte bara lyfter en fråga utan kan blir ett frö för någon Greta någonstans att börja ställa till det.

Det är sant, finns mycket priusägare här. Raderar tråden.

caromania Forummoderator
16 november · 8 396 Inlägg
#7

Faktum är att staten generellt sett gör lättnader för den här typen av fordon och gjort så i flera omgångar. Och nej, det kommer aldrig bli så att gemene man åker runt i 30år gamla bilar så staten kommer aldrig intressera sig för de småslantarna det handlar om. Betydligt större risk är att andra sektorer kommer få kännbara skatteväxlingar iom att efterfrågan på bensin och diesel sjunker.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
16 november · 11 996 Inlägg
#8

Jag vill gärna köra mina två skattebefriade bilar när jag vill året runt utan att varje gång ställa på och ställa av. Tillsammans går dom nog 300-400 mil tillsammans under ett år. Jag tycker inte att det är så mycket att bråka om. Dom har aldrig vinterdäck monterade. Dom körs bara på sommaren och på torra och fina vintervägar. Snälla låt oss ha så här framöver. Självklart är det några som förstör för andra genom att använda veteranbilar som bruksbilar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128713/128713-930a548d11429ba748808189ad64a0f6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128713/128713-e7bacec1cc44d81d637fa1ffc0dfdd93.jpg

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (16 november )

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
caromania Forummoderator
16 november · 8 396 Inlägg
#9

Vettemannen skrev:
Jag vill gärna köra mina två skattebefriade bilar när jag vill året runt utan att varje gång ställa på och ställa av. Tillsammans går dom nog 300-400 mil tillsammans under ett år. Jag tycker inte att det är så mycket att bråka om. Dom har aldrig vinterdäck monterade. Dom körs bara på sommaren och på torra och fina vintervägar. Snälla låt oss ha så här framöver. Självklart är det några som förstör för andra genom att använda veteranbilar som bruksbilar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128713/128713-930a548d11429ba748808189ad64a0f6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128713/128713-e7bacec1cc44d81d637fa1ffc0dfdd93.jpg

/Benny

Fast det är inget som hindrar någon från att åka runt i veteranbilar som bruksfordon. Staten bryr sig inte om det öht. Andelen 30år gamla bilar är försvinnande liten i förhållande till bilparken, och generellt så är Sverige mycket mer förmånligt att köra gammelbil i än andra länder.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Ivel
16 november · 1 044 Inlägg
#10

Men å andra sidan har man bilar som hobby är en eventuell vägtrafikskatt en fis i rymden utslaget på ett års ägande.
Jag anser det är bättre att höja bränslekostnaden rejält för fossila bränslen, då ställer fler om till alternativa bränslen och de fossila bränslena kan brukas i entusiastfordon som inte går att konvertera.
Win/win.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
caromania Forummoderator
16 november · 8 396 Inlägg
#11

Ivel skrev:
Men å andra sidan har man bilar som hobby är en eventuell vägtrafikskatt en fis i rymden utslaget på ett års ägande.
Jag anser det är bättre att höja bränslekostnaden rejält för fossila bränslen, då ställer fler om till alternativa bränslen och de fossila bränslena kan brukas i entusiastfordon som inte går att konvertera.
Win/win.

Det håller jag inte med om. En kostnad på 2-3000kr för en skattebefriad bil som körs kanske 3-500mil per år skulle bara resultera i Bennys på- och avställande stup i kvarten.

Jag förespråkar helt klart en vägtrafikskatt baserad på körsträcka som redovisas vid besiktningen. Att sedan det skulle utnyttjas av någon enstaka 90-talist i Umeå som fuskade med mätarställningen kvittar. De skattebefriade fordonen är idag ca 3-4% av alla fordon i Sverige. Sannolikt skulle antal fuskande mätarbackare vara betydligt färre än så.

En höjd bränsleskatt är mer rättvis än en allmän vägtrafikskatt. Då betalar man när man kör.

Och det är värt att repetera det jag sagt förut. Det absolut bästa alla garaget.org-medlemmar kan göra är att gå med i en motorklubb som är ansluten till MHRF. Det är tack vare MHRF som vi har det så otroligt förmånligt i Sverige. Deras röst är tung och den påverkar definitivt rikspolitiken i dessa frågor.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Mew
16 november · 1 040 Inlägg
#12

caromania skrev:
Och det är värt att repetera det jag sagt förut. Det absolut bästa alla garaget.org-medlemmar kan göra är att gå med i en motorklubb som är ansluten till MHRF. Det är tack vare MHRF som vi har det så otroligt förmånligt i Sverige. Deras röst är tung och den påverkar definitivt rikspolitiken i dessa frågor.

Hur står sig andra klubbar, typ ACCS, jämfört med MHRF? Oftast så verkar folk ha hittat till antingen det ena eller det andra (eller tredje, fjärde osv.) och håller stenhårt på att det minsann är det bästa alternativet, men jag tycker aldrig jag hört nån som faktiskt har jämfört. (Ex. Jag föredrar denna för att...)

Senast redigerat av Mew (16 november )

Ivel
16 november · 1 044 Inlägg
#13

caromania skrev:

Ivel skrev:
Men å andra sidan har man bilar som hobby är en eventuell vägtrafikskatt en fis i rymden utslaget på ett års ägande.
Jag anser det är bättre att höja bränslekostnaden rejält för fossila bränslen, då ställer fler om till alternativa bränslen och de fossila bränslena kan brukas i entusiastfordon som inte går att konvertera.
Win/win.

Det håller jag inte med om. En kostnad på 2-3000kr för en skattebefriad bil som körs kanske 3-500mil per år skulle bara resultera i Bennys på- och avställande stup i kvarten.

Jag förespråkar helt klart en vägtrafikskatt baserad på körsträcka som redovisas vid besiktningen. Att sedan det skulle utnyttjas av någon enstaka 90-talist i Umeå som fuskade med mätarställningen kvittar. De skattebefriade fordonen är idag ca 3-4% av alla fordon i Sverige. Sannolikt skulle antal fuskande mätarbackare vara betydligt färre än så.

En höjd bränsleskatt är mer rättvis än en allmän vägtrafikskatt. Då betalar man när man kör.

Och det är värt att repetera det jag sagt förut. Det absolut bästa alla garaget.org-medlemmar kan göra är att gå med i en motorklubb som är ansluten till MHRF. Det är tack vare MHRF som vi har det så otroligt förmånligt i Sverige. Deras röst är tung och den påverkar definitivt rikspolitiken i dessa frågor.

Man kan ju ha bilen påställd under säsongen och sedan ställa av den, 2000/ 3000kr delat på fem månader är en skitsumma när det kommer till hobbybilägande anser jag.
Högre bränslepris är vi överens om.
Kilometerskatt minns nog du som jag hur det fifflades med stämpling när det kom till dieslarna förr. Det blir mer rättvist med ökad bränslekostnad, det är svårare att bluffa sig runt numera.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
16 november · 11 996 Inlägg
#14

Ivel skrev:

caromania skrev:

Ivel skrev:
Men å andra sidan har man bilar som hobby är en eventuell vägtrafikskatt en fis i rymden utslaget på ett års ägande.
Jag anser det är bättre att höja bränslekostnaden rejält för fossila bränslen, då ställer fler om till alternativa bränslen och de fossila bränslena kan brukas i entusiastfordon som inte går att konvertera.
Win/win.

Det håller jag inte med om. En kostnad på 2-3000kr för en skattebefriad bil som körs kanske 3-500mil per år skulle bara resultera i Bennys på- och avställande stup i kvarten.

Jag förespråkar helt klart en vägtrafikskatt baserad på körsträcka som redovisas vid besiktningen. Att sedan det skulle utnyttjas av någon enstaka 90-talist i Umeå som fuskade med mätarställningen kvittar. De skattebefriade fordonen är idag ca 3-4% av alla fordon i Sverige. Sannolikt skulle antal fuskande mätarbackare vara betydligt färre än så.

En höjd bränsleskatt är mer rättvis än en allmän vägtrafikskatt. Då betalar man när man kör.

Och det är värt att repetera det jag sagt förut. Det absolut bästa alla garaget.org-medlemmar kan göra är att gå med i en motorklubb som är ansluten till MHRF. Det är tack vare MHRF som vi har det så otroligt förmånligt i Sverige. Deras röst är tung och den påverkar definitivt rikspolitiken i dessa frågor.

Man kan ju ha bilen påställd under säsongen och sedan ställa av den, 2000/ 3000kr delat på fem månader är en skitsumma när det kommer till hobbybilägande anser jag.
Högre bränslepris är vi överens om.
Kilometerskatt minns nog du som jag hur det fifflades med stämpling när det kom till dieslarna förr. Det blir mer rättvist med ökad bränslekostnad, det är svårare att bluffa sig runt numera.

En tur i oktober, en tur i november....december.....februari....eller april. Det blir en massa av- och påställande. Säsongen går efter vädret, inte efter datum.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
caromania Forummoderator
16 november · 8 396 Inlägg
#15

Mew skrev:

caromania skrev:
Och det är värt att repetera det jag sagt förut. Det absolut bästa alla garaget.org-medlemmar kan göra är att gå med i en motorklubb som är ansluten till MHRF. Det är tack vare MHRF som vi har det så otroligt förmånligt i Sverige. Deras röst är tung och den påverkar definitivt rikspolitiken i dessa frågor.

Hur står sig andra klubbar, typ ACCS, jämfört med MHRF? Oftast så verkar folk ha hittat till antingen det ena eller det andra (eller tredje, fjärde osv.) och håller stenhårt på att det minsann är det bästa alternativet, men jag tycker aldrig jag hört nån som faktiskt har jämfört. (Ex. Jag föredrar denna för att...)

MHRF är en paraplyorganisation med 180-190 klubbar som berör hobbyn på högt och på lågt, allt mellan mopedklubbar till lastbilar.

Jag är osäker på hur engagerade ACCS är i lobbyism med politiker men MHRF har ständigt pågående samtal med Transportstyrelsen och både lokal-, regional- och rikspolitiker och det finns många exempel på hur hobbyn förenklats och blivit lättare tack vare deras arbete.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
16 november · 3 580 Inlägg
#16

Ivel skrev:

caromania skrev:

Ivel skrev:
Men å andra sidan har man bilar som hobby är en eventuell vägtrafikskatt en fis i rymden utslaget på ett års ägande.
Jag anser det är bättre att höja bränslekostnaden rejält för fossila bränslen, då ställer fler om till alternativa bränslen och de fossila bränslena kan brukas i entusiastfordon som inte går att konvertera.
Win/win.

Det håller jag inte med om. En kostnad på 2-3000kr för en skattebefriad bil som körs kanske 3-500mil per år skulle bara resultera i Bennys på- och avställande stup i kvarten.

Jag förespråkar helt klart en vägtrafikskatt baserad på körsträcka som redovisas vid besiktningen. Att sedan det skulle utnyttjas av någon enstaka 90-talist i Umeå som fuskade med mätarställningen kvittar. De skattebefriade fordonen är idag ca 3-4% av alla fordon i Sverige. Sannolikt skulle antal fuskande mätarbackare vara betydligt färre än så.

En höjd bränsleskatt är mer rättvis än en allmän vägtrafikskatt. Då betalar man när man kör.

Och det är värt att repetera det jag sagt förut. Det absolut bästa alla garaget.org-medlemmar kan göra är att gå med i en motorklubb som är ansluten till MHRF. Det är tack vare MHRF som vi har det så otroligt förmånligt i Sverige. Deras röst är tung och den påverkar definitivt rikspolitiken i dessa frågor.

Man kan ju ha bilen påställd under säsongen och sedan ställa av den, 2000/ 3000kr delat på fem månader är en skitsumma när det kommer till hobbybilägande anser jag.
Högre bränslepris är vi överens om.
Kilometerskatt minns nog du som jag hur det fifflades med stämpling när det kom till dieslarna förr. Det blir mer rättvist med ökad bränslekostnad, det är svårare att bluffa sig runt numera.

Ett populärt sätt, utan (olagliga tekniska) ingrepp var att i samband med utlandsresa stämpla ut bilen, men att "glömma" att stämpla in efter återkomsten till Sverige via Malmö eller Helsingborg.
Gällde bara att "gömma" märket på vindrutans övre mitt för tullen.
En diskret dekal i form av ett S-märke dolde "dieselmärket".
Därefter stämplade man in bilen i Värtan/Stockholm, eller vad som var närmast.
Man hade dock endast 3 månader på sig, om jag minns rätt.
Kilometerräknaren skulle stämplas var tredje månad.
B t w hade jag # 10 på "dieselmärket" på min dåvarande Opel 2100 D.

Jag som kör så lite med mina hobbybilar har ingenting emot kilometerskatt på dem som inte fyllt 30 år, och på dem som fyllt 30 år vill jag fortfarande ha skattebefrielse.
Plocka russinen ur kakan?

Mew
16 november · 1 040 Inlägg
#17

Högre bränslepris? Det är ju apdyrt redan som det är. I dagsläget är över 60% av bränslepriset i Sverige ren skatt - och vi pratar om ännu mer?? Fortsätter det så här har snart ingen råd att vara fordonsintresserad längre...

Senast redigerat av Mew (16 november )

Ivel
16 november · 1 044 Inlägg
#18

Mew skrev:
Högre bränslepris? Det är ju apdyrt redan som det är. I dagsläget är över 60% av bränslepriset i Sverige ren skatt - och vi pratar om ännu mer?? Fortsätter det så här har snart ingen råd att vara fordonsintresserad längre...

Med tanke på vad medelsvensson använder sig av att frakta sitt arsel till och från arbetet och köra till någon köplada så är inte bränslepriset för högt ty då skulle det inte rulla så många tunga törstiga högbyggda motorstarka fordon i mellanmjölkens land utan betydligt fler små ekonomiska fordon.
Det säljs SUVar som aldrig förr.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Mew
16 november · 1 040 Inlägg
#19

Ivel skrev:

Mew skrev:
Högre bränslepris? Det är ju apdyrt redan som det är. I dagsläget är över 60% av bränslepriset i Sverige ren skatt - och vi pratar om ännu mer?? Fortsätter det så här har snart ingen råd att vara fordonsintresserad längre...

Med tanke på vad medelsvensson använder sig av att frakta sitt arsel till och från arbetet och köra till någon köplada så är inte bränslepriset för högt ty då skulle det inte rulla så många tunga törstiga högbyggda motorstarka fordon i mellanmjölkens land utan betydligt fler små ekonomiska fordon.
Det säljs SUVar som aldrig förr.

Tyvärr är det väl så att många har mer pengar än vett. Men det finns bättre alternativ än att tokhöja priserna och på så sätt låta alla lida. Bonus malus är ett bra exempel.

Ivel
17 november · 1 044 Inlägg
#20

Mew skrev:

Ivel skrev:

Mew skrev:
Högre bränslepris? Det är ju apdyrt redan som det är. I dagsläget är över 60% av bränslepriset i Sverige ren skatt - och vi pratar om ännu mer?? Fortsätter det så här har snart ingen råd att vara fordonsintresserad längre...

Med tanke på vad medelsvensson använder sig av att frakta sitt arsel till och från arbetet och köra till någon köplada så är inte bränslepriset för högt ty då skulle det inte rulla så många tunga törstiga högbyggda motorstarka fordon i mellanmjölkens land utan betydligt fler små ekonomiska fordon.
Det säljs SUVar som aldrig förr.

Tyvärr är det väl så att många har mer pengar än vett. Men det finns bättre alternativ än att tokhöja priserna och på så sätt låta alla lida. Bonus malus är ett bra exempel.

Bonus malus är ett vis, fast det drabbar inte nybilsköparen nämnvärt anser jag, den extra kostnaden är en väldigt liten del av ett nybilsköp under tre år om man köper en malusbil.
Du som har en E39 och en K11 vet ju den ekonomiska skillnaden när det kommer till tankningen. Om K11 skulle kosta som E39 att köra per mil...då tror jag att vi skulle se resultat snabbare i vagnparken både gällande förbrukning och bränsletyp.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang