Dra släp som väger 1530 kg med en bil som får dra 1500 kg på b kort?

Eleeb90
3 december 2019 · 345 Inlägg

Hej! Jag undrar om jag kan dra en husvagn som i reggbeviset står 1530 kg totalvikt. Om jag inte lastar de fullt så väger den t.o.m  mindre än 1500 kg. Vad jag hört är det totalvikt som gäller på b-körkort.
Har man be- kort så är det bruttovikten som räknas?. Tycker det är fjantigt. Dock enligt släpvagnskalkylatorn på transportstyrelsen så får jag dra en husvagn som har 1530 kg totalvikt om jag bara lastar den så den väger max 1500 kg.

Just nu har jag en bil som får dra 1600 kg på b-kort så det e ju Nice. Senare kanske jag vill skaffa Volvo 240 å många får bara dra 1500 kg. Vissa får dra 1600 kg. Dock vill jag ha en 240 diesel å hittar knappt någon som får dra 1600 kg dom flesta verkar ba få dra 1500 kg.

Frågan är ju va som skulle hända om man bli stoppad av polisen då med bara 30 kg övervikt i teorin men inte praktiken...

Bmsone Reservdelsnisse
3 december 2019 · 182 Inlägg

Skaffa BE så måste de väga ekipaget och bevisa överlast. På B så spelar det ingen roll om den inte är fullt lastad, man går efter lastvikter. Du får böter på B kort med 30 kg "överlast"

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
torsen
3 december 2019 · 7 198 Inlägg

Regga om husvagnen.
Så gjorde jag med ett bilsläp.

zemet
3 december 2019 · 4 030 Inlägg

torsen skrev:
Regga om husvagnen.
Så gjorde jag med ett bilsläp.

Vad kostade det? har du reggat upp vikt också?

Kanske är bättre att bara ta BE när man ändå håller på. Det har du resten av livet och slipper bry dig om totalvikt när du kör.

granadadr
3 december 2019 · 7 268 Inlägg

räcker med B96 så får du dra husvagnen b96 får ha sammanlagd vikt på 4250kg,  vilket man oftast klarar sig på,, BE 7000 kg idag,, smile
B96 är pissenkelt å ta har jag hört, smile så jag hade satsat på det istället

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Eleeb90
3 december 2019 · 345 Inlägg

Jo ska nog ta be i framtiden så ja men har då audin som dragbil på b-kort iallafall får dra 1600 på-kort.

torsen
3 december 2019 · 7 198 Inlägg

zemet skrev:

torsen skrev:
Regga om husvagnen.
Så gjorde jag med ett bilsläp.

Vad kostade det? har du reggat upp vikt också?

Kanske är bättre att bara ta BE när man ändå håller på. Det har du resten av livet och slipper bry dig om totalvikt när du kör.

Jag borde kanske berättat att jag reggade NER ett bilsläp 200 kg genom att byta till däck med sämre bärighet.

Eleeb90
4 december 2019 · 345 Inlägg

torsen skrev:

zemet skrev:

torsen skrev:
Regga om husvagnen.
Så gjorde jag med ett bilsläp.

Vad kostade det? har du reggat upp vikt också?

Kanske är bättre att bara ta BE när man ändå håller på. Det har du resten av livet och slipper bry dig om totalvikt när du kör.

Jag borde kanske berättat att jag reggade NER ett bilsläp 200 kg genom att byta till däck med sämre bärighet.

Haha okej smile hur mycket kostade det att regga ner? Kan man inte bara regga ner typ med valfri vikt tex 30 eller 50 kg utan att byta något. Går jag in på transportstyrelsen å söker på husvagn min stå det skattevikt låst. Det kanske bara är att skatten kommer va de samma oavsett hur mycket ja reggar ner den? smile

matteeee Ingen himmel är så blå som min
4 december 2019 · 2 971 Inlägg

Här får du rätt svar, utan gissningar:
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ … lator.aspx


(Men min gissning är att du får gul vagn, och begränsad lastvikt med 30kg under totalen - återkom gärna om jag tänkte rätt. Brasklapp att jag inte vet totalvikten på din bil, den får inte överstiga 1970kg om jag har tänkt rätt, gör den det får du röd vagn och kan glömma det helt med B-kort)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Greenhorn
4 december 2019 · 399 Inlägg

Ta och titta igenom denna Youtube video:
Skillnaden mellan BE-körkort och utökat-B
https://www.youtube.com/watch?v=VbRebj2C4oY

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang