byta växellåda 745.

Sorling
22 januari 2007 · 207 Inlägg

tjena. jag ska byta växellåda i min 745a -87 för jag vill inte åka automat mer. men vilken låda är bäst att lägga i tror ni? är det m47? och hur ska jag göra med kylaren? måste jag byta det? det sitter ju kylning till lådan i det. Mvh

Sandman
22 januari 2007 · 873 Inlägg

M47 så slipper du ju elbiten för OD som M46:an har.
Som för övrigt verkar krångla för de flesta någon gång.

Att det finns ett extra kärl på kylaren för automaten kan jag inte tänka mig är något problem.
Blir ju bara problem att koppla in en kylare för manuel till automat.

Don't get mad, get even.
Sorling
22 januari 2007 · 207 Inlägg

men vad ska jag göra med utagen på kylet då? det är ju 2 rör som går ner till växellådan. ska jag bara ta bort dom? det är olja där i va? kylet måste vara uppdelat va?

Marcusen
22 januari 2007 · 76 Inlägg

Kylarrören pluggar du bara, det gjorde jag och DU skall och BÖR sätta in en M46 istället!  M47 är volvo sämta låda då Ettans axel lätt går av!
Kör man lungt och utan att spinna eller rycka är det inga problem men en M46 krävs väldigt övervåld för att köra sönder!  DOCK DOCK kan relät krångla lite men det är enkelt att byta!
Elen är jätte lätt att koppla

Life is like a turbo
Sorling
22 januari 2007 · 207 Inlägg

Marcusen skrev:
Kylarrören pluggar du bara, det gjorde jag och DU skall och BÖR sätta in en M46 istället!  M47 är volvo sämta låda då Ettans axel lätt går av!
Kör man lungt och utan att spinna eller rycka är det inga problem men en M46 krävs väldigt övervåld för att köra sönder!  DOCK DOCK kan relät krångla lite men det är enkelt att byta!
Elen är jätte lätt att koppla

okej tack så mkt. tror inte det blir specielt lugn körning:P Team Blyfot!

Sandman
22 januari 2007 · 873 Inlägg

Jo visst.
Tänkte enklaste vägen att gå för att få manuel och inte efter hållbarhet.
Jag gillar personligen inte OD'n och allt tjafs med dem.
Har aldrig sabbat en M47 heller, men jag har också hört att de ska vara klenare.

Kan vara värt i så fall att kolla om M46:an är P-type eller J-type.
P-type satt på 16v/Turbo och ska enligt rykte tåla mer stryk. (värt att kolla upp kanske)


M90 ska också hålla för mer men är dyrare.

Don't get mad, get even.
rallydavve
24 januari 2007 · 5 Inlägg

m90 lätt

Melker_elk Blyfot och motor dödare
29 januari 2007 · 388 Inlägg

Sorling skrev:
men vad ska jag göra med utagen på kylet då? det är ju 2 rör som går ner till växellådan. ska jag bara ta bort dom? det är olja där i va? kylet måste vara uppdelat va?

hehe,, förlåt om ja skrattar men, kylet är uppdelat så det går att behålla kylet. är ju inte så bra med vatten i lådan wink

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...
_Limpan MulleRacing
17 februari 2009 · 499 Inlägg

Marcusen skrev:
Kylarrören pluggar du bara, det gjorde jag och DU skall och BÖR sätta in en M46 istället!  M47 är volvo sämta låda då Ettans axel lätt går av!
Kör man lungt och utan att spinna eller rycka är det inga problem men en M46 krävs väldigt övervåld för att köra sönder!  DOCK DOCK kan relät krångla lite men det är enkelt att byta!
Elen är jätte lätt att koppla

Nejdå inget övervåld för mig:P den gick åt fan ändåtongue

Volvo 242 (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang