Dåligt resultat, stenskottslagning ruta ( Ryds)

norrlandsskogen
17 december 2019 · 37 Inlägg

Lagat stenskott hos Ryds, 4 dagar efter att det dök upp. Förstår att man inte kan förvänta sig ett "osynligt" resultat men detta ser bra mycket värre ut än innan. Är en fet hinna runtom, säg 3 x 5 cm som syns rejält när det regnar...efter att torkarna svept över försvinner "hinnan" snabbt men kommer direkt tillbaka, som om det ser kladdigt ut runtom. Provat med fönsterputs utan lycka. Har man inte skrapat området ordentligt runt om eller kört rubbing?

Så här kan man ju inte åka runt. Se bild nedan:

https://minfil.com/l1UbB3Gbna/IMG_20191217_224103_1_jpg

Snurriis
17 december 2019 · 761 Inlägg

Åk tillbaka till ryds å fråga varför det är så där och se hur dom ställer dig i frågan ?

Hilmer
18 december 2019 · 1 779 Inlägg

Enbart efter vad bilden säger mig så har dom missat de två sista momenten, dvs skrapa bort överflödigt lim med en rakbladskniv och slutpoleringen.

jaka54
18 december 2019 · 5 727 Inlägg

Hej!
Ta lite rubbing på en trasa och polera bort! Om inte det funkar ...ta Aceton på en trasa.

Meaganeowner
18 december 2019 · 2 250 Inlägg

Är det långt att åka i norrlandsskogen till Ryds, eftersom du frågar på forumet?

norrlandsskogen
18 december 2019 · 37 Inlägg

Hilmer skrev:
Enbart efter vad bilden säger mig så har dom missat de två sista momenten, dvs skrapa bort överflödigt lim med en rakbladskniv och slutpoleringen.

Tror inte det, ytan känns glatt och ingen texturskillnad. Men det är såklart en möjlighet. Eller att man skadat glaset med någon produkt och det blivit flammigt efteråt.

norrlandsskogen
18 december 2019 · 37 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Ta lite rubbing på en trasa och polera bort! Om inte det funkar ...ta Aceton på en trasa.

Ska testa. Märkligt att det flammiga uppträder när det kommer vätska på, sedan snabbt försvinner. Ytan känns som jag skrev ovan glatt och ingen texturskillnad mot vanliga glaset. Blir till att testa med lite rubbing, annars ett besök tillbaka till Ryds.

norrlandsskogen
18 december 2019 · 37 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Är det långt att åka i norrlandsskogen till Ryds, eftersom du frågar på forumet?

Ditt inlägg är inte direkt givande, men du ska få ett svar. Ryds har extremt dåliga öppettider. Har man ett kontorsjobb  är det omöjligt att hinna dit. Det är dessutom helgstängt. Att ta ledigt för att sticka dit för en sådan simpel sak känns onödigt och jag förlorar extremt mycket mer pengar från missat arbete - då är det bättre att fråga här då det faktiskt finns folk som är kunniga och gärna hjälper, istället för att skriva onödiga, ifrågasättande inlägg! wink

Kan jag fixa det enkelt själv med lite rubbing så är ju det bäst för alla parter kan tyckas. Men ni i fjollträsk kanske måste uppsöka bilverkstad för att inte få händerna smutsiga? 🙄😁

norrlandsskogen
18 december 2019 · 37 Inlägg

Ivel skrev:

norrlandsskogen skrev:
Lagat stenskott hos Ryds, 4 dagar efter att det dök upp. Förstår att man inte kan förvänta sig ett "osynligt" resultat men detta ser bra mycket värre ut än innan. Är en fet hinna runtom, säg 3 x 5 cm som syns rejält när det regnar...efter att torkarna svept över försvinner "hinnan" snabbt men kommer direkt tillbaka, som om det ser kladdigt ut runtom. Provat med fönsterputs utan lycka. Har man inte skrapat området ordentligt runt om eller kört rubbing?

Så här kan man ju inte åka runt. Se bild nedan:

https://minfil.com/l1UbB3Gbna/IMG_20191217_224103_1_jpg

Kontakta företaget som utfört arbetet, fippla inte själv mer med några medel eller "forumshittepåhemmafixthinnerskadadlösningar" utan rådgör först med företagets representant.

Såklart är det smartast. Frågeställningen handlade mer om ifall det var vanligt att ytan runt stenskottet såg ut såhär och betedde sig såhär efter lagning.

Meaganeowner
18 december 2019 · 2 250 Inlägg

He, he, he. Bor själv i obygden, norra Värmland, på Finnskogen. Här löser vi det mesta själv... Skulle tro att närmaste stenskottslagare finns i Karlstad. Dit åker jag inte varje dag.

Kanske nån känns igen, Fjollträsk, vart det nu är. Nåt ställe i Norrland troligen.



Som någon skrev ovan...

Låt den som utfört jobbet komma till tals.
Rör inget själv. Du har väl garanti på utfört jobb.
Anta att du är där och pillrar, rutan spricker...  Stora värmepåkänningar så här års, som ger spänningar i t ex glasrutor.

Maila, ring. Boka en tid som passar dig.

M v h / Toni

Senast redigerat av Meaganeowner (18 december 2019)

norrlandsskogen
18 december 2019 · 37 Inlägg

Meaganeowner skrev:
He, he, he. Bor själv i obygden, norra Värmland, på Finnskogen. Här löser vi det mesta själv... Skulle tro att närmaste stenskottslagare finns i Karlstad. Dit åker jag inte varje dag.

Kanske nån känns igen, Fjollträsk, vart det nu är. Nåt ställe i Norrland troligen.



Som någon skrev ovan...

Låt den som utfört jobbet komma till tals.
Rör inget själv. Du har väl garanti på utfört jobb.
Anta att du är där och pillrar, rutan spricker...  Stora värmepåkänningar så här års, som ger spänningar i t ex glasrutor.

Maila, ring. Boka en tid som passar dig.

M v h / Toni

Haha, bra att du kunde ta en tillbakakaka med ro. big_smile

Ah, får försöka komma iväg under julen om jag hittar en lucka. Känns som ett litet, men irriterande problem, jag inte orkar ta itu med nu bara. Vore lite pinsamt om man pillar själv och rutan spricker. Å andra sidan är den helt täckt med smårepor så att byta hela rutan hade nog varit trevligt. Men tar det helst i vår.

Brådhis * Voff voff *
18 december 2019 · 10 278 Inlägg

Jag har varit med om samma sak på två olika bilar (hos olika glas-firmor). Det försvann i båda fallen helt efter några regniga dagars användande av vindrutetorkarna...

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (18 december 2019)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
norrlandsskogen
18 december 2019 · 37 Inlägg

Brådhis skrev:
Jag har varit med om samma sak på två olika bilar (hos olika glas-firmor). Det försvann i båda fallen helt efter några regniga dagars användande av vindrutetorkarna...

//Brådhis

Skönt! Det är sånt här positivt som jag vill höra hahaha... big_smile Får hoppas detta sker här också...

mb_pucken
18 december 2019 · 5 087 Inlägg

Har upplevt samma fenomen på min bil efter att jag lagat stenskott i vindrutan. Det har även för mig försvunnit efter ett par dagar.
Vet dock inte vad det beror på men skulle tro att det är någon form av rester från själva hartsen (stavas det så?). Brukar dock polera rutan efter lagning på kundbilar och där har jag aldrig tänkt på om detta fenomen kvarstår :-)

Senast redigerat av mb_pucken (18 december 2019)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
norrlandsskogen
21 december 2019 · 37 Inlägg

mb_pucken skrev:
Har upplevt samma fenomen på min bil efter att jag lagat stenskott i vindrutan. Det har även för mig försvunnit efter ett par dagar.
Vet dock inte vad det beror på men skulle tro att det är någon form av rester från själva hartsen (stavas det så?). Brukar dock polera rutan efter lagning på kundbilar och där har jag aldrig tänkt på om detta fenomen kvarstår :-)

Tjenare och tack för svar!

Drar en sista post för att meddela att problemet löst sig. Jag provade ju tidigare att använda fönsterputs till bilrutor utan att det blev bättre. Använde sedan alkalisk avfettning på trasa och gned in försiktigt under någon minut. Problemet löst.

Kan inte sia om ifall det låg rester av ämnen från lagningsprocessen/rengöringsprocessen kvar från Ryds eller om det var rena fettfläckar från fingrar. Hur som helst är detta egentligen inget man ska behöva fixa själv. Stenskottet verkar dock bra lagat men syns ganska rejält fortfarande, vilket jag såklart kan förstå - alla stenskott ter sig olika vid lagning. Prioriterar såklart att lagningen är bra i grunden och att rutan inte spricker, framför kosmetiskt resultat.

I helhet får Ryds 3 av 5 toasters.

norrlandsskogen
23 december 2019 · 37 Inlägg

Ivel skrev:
Med den färska erfarenhet av nämnt glasmästeri jag har kommer jag aldrig anlita det igen.
Vid hämtning var det splitter över, instrumentbräda, reglage, instrumentgrupp, främre golv, framstolar, mittkonsoll, växelspaksdamask, dörrfack, i knapparna för fönsterhissar ja kort o gott glas överallt framför B-stolparna.

Jag, ryggradslös syltrygg som jag är åkte givetvis inte från platsen utan gick in i lunchrummet där hela manskapet satt och åt och undrade varför dom sms:ar att bilen är klar fast det är jobb kvar?
"Vi kikar efter lunch" blev den initiala responsen av arbetsledaren.
Jag tvingade ut löktårtan och inspektera på momangen och denne fann vindrutan väl monterad.
Jag visade interiören med responsen från samma individ att "njaäe det kan ju bli lite splitter när man skär limningen".
Efter viss mindre trevligt användande utav mitt tämligen rigorösa ordförråd gick arbetsledningen in och tvingade ut snubben som tillverkat det fejkade snölandskapet i mitt fordon medelst en dammsugare. Klåparen tänkte initialt nyttja komprimerad luft för att blåsa bort splittret ur bilen, vilket jag givetvis satte P för.
Naturligtvis blev städresultatet av den pannkaksätande glimmerfixaren tämligen halvhjärtat och bilen togs till en känd kedja dom sysslar med fordonsrekond.
Självklart gick fakturan till glasmästeriet.
Så att det stöter på patrull där förvånar mig inte det minsta.

Nåväl ditt problem löste sig smidigt, mitt löste sig ju också om än ohemult osmidigt.

Låter ju fan bisarrt. Vilket Ryds rörde det sig om? Om du vill vara mer anonym så pm:a istället.

Jag tror att lallarna även friskriver sig från dåliga resultat, iaf med stenskott. Enbart garanti för spricka inom ett år lämnas. Det kosmetiska resultatet verkar kunna bli lite hur fan som helst och kunden får helt enkelt nöja sig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang