Mb s124 2.5diesel ökad bränsleförbrukning, större fälgar?

Vale
3 januari 2020 · 42 Inlägg

Tjena hade tänkt köpa 17 tum fälgar till en mb s124 2.5d 1993,

Orginal på bilen är 15tum, så nu till min fråga.

Om man sätter på större fälgar (17 tum) kommer bränsleförbrukningen att öka eller minska?
(kör mest motorväg ca 110km/h)

Vad min lilla hjärna kan förstå så borde bränsleförbrukningen minska efter som ett 17tum hjul snurrar längre än ett 15 tum, så därför borde man komma längre på 10l bränsle samt att motor varven borde minska något också,

Någon som vet lite mer än mig, som har provat?

simlar
3 januari 2020 · 5 524 Inlägg

Diametern på fälgen bestämmer ej rullomkretsen utan det är däckets dimension som avgör om 17" har större rullomkrets än 15".

Större fälgar drar så gott som alltid mer bränsle, mer vikt som motorn ska driva runt.

17" resulterar oftast i en ökning på 1dl per mil än 15"

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
uhlin
3 januari 2020 · 2 834 Inlägg

Du kan ju inte sätta på 17" fälgar utan att gå ner i profil på däcket så rullomkretsen blir ungefär lika som 15".

Skulle du sätta på 17" fälgar rakt av tippar jag på lite mer bränsleförbrukning då det blir att gå lite tyngre. (Om de nu överhuvudtaget fick plats i hjulhuset)  + att hastighetsmätare kommer visa helt fel.

Vale
3 januari 2020 · 42 Inlägg

simlar skrev:
Diametern på fälgen bestämmer ej rullomkretsen utan det är däckets dimension som avgör om 17" har större rullomkrets än 15".

Större fälgar drar så gott som alltid mer bränsle, mer vikt som motorn ska driva runt.

17" resulterar oftast i en ökning på 1dl per mil än 15"

Tackar så mycket för klarheten,
Då borde jag alltså hålla mig till original som jag förstår det för att hålla låg bränslekostnad

Vale
3 januari 2020 · 42 Inlägg

uhlin skrev:
Du kan ju inte sätta på 17" fälgar utan att gå ner i profil på däcket så rullomkretsen blir ungefär lika som 15".

Skulle du sätta på 17" fälgar rakt av tippar jag på lite mer bränsleförbrukning då det blir att gå lite tyngre. (Om de nu överhuvudtaget fick plats i hjulhuset)  + att hastighetsmätare kommer visa helt fel.

17” får plats ok hjulhuset sålänge man inte har för bredda fälgar,

Jag hade tänkt mig lite smalare 17” och lite lägre profil på däcken,

Men de verkar som att de vore bättre om jag håller mig till 15” man har

simlar
3 januari 2020 · 5 524 Inlägg

Vale skrev:

simlar skrev:
Diametern på fälgen bestämmer ej rullomkretsen utan det är däckets dimension som avgör om 17" har större rullomkrets än 15".

Större fälgar drar så gott som alltid mer bränsle, mer vikt som motorn ska driva runt.

17" resulterar oftast i en ökning på 1dl per mil än 15"

Tackar så mycket för klarheten,
Då borde jag alltså hålla mig till original som jag förstår det för att hålla låg bränslekostnad

Jajemän, allra helst lite smalare däck och lite högre däcktryck för bästa bränsleekonomi smile

Däremot så är det tveksamt om en w124 kan gå snålt tongue
Kanske bättre du byter till en fwd 1,9tdi så du snittar 0,4-0,5 i 110 wink

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Brådhis * Voff voff *
3 januari 2020 · 10 277 Inlägg

Vale skrev:

simlar skrev:
Diametern på fälgen bestämmer ej rullomkretsen utan det är däckets dimension som avgör om 17" har större rullomkrets än 15".

Större fälgar drar så gott som alltid mer bränsle, mer vikt som motorn ska driva runt.

17" resulterar oftast i en ökning på 1dl per mil än 15"

Tackar så mycket för klarheten,
Då borde jag alltså hålla mig till original som jag förstår det för att hålla låg bränslekostnad

Skillnaden borde dock bli marginell om ens märkbar på en 124:a med dieselmaskin...

Resonemanget blir ungefär som att du skulle be polarna stanna hemma för att spara soppa genom att inte förflytta deras vikt. I en liten Aygo blir det kanske kännbart att ha med två fullvuxna polare, men i en rejäl Merca lär du knappast känna (märka...) nå´n skillnad.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 januari 2020 · 17 467 Inlägg

Tror inte heller man skulle märka någon skillnad. Kanske den blir något trögare i accelerationen men det är ju ingen racerbil från början.

Bytte från 18" till 20" för några år sedan. Det blev skillnad! Automatlådan blev något förvirrad och bilen blev kännbart slöare. Men detta var då en rätt ny bil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang